نگارش طرح توجیهی فیلم و نایلون پلاستیکی جهت دریافت مجوزهای لازم و راهنمایی برای راه اندازی واحد تولیدی ضروری است. فیلم به لایهای نازک از ماده اطلاق میشود که دارای پیوستگی منظم و با قابلیت انعطاف است. خصوصیات فیلم های مختلف بیشتر به نوع ماده سازنده آن و فرایند تولید آن وابسته است، البته برای دستیابی به خواص مطلوب از مواد افزودنی و بهبود دهندهها نیز در فرایند ساخت این فیلمها استفاده میشود. در ادامه خلاصه طرح توجیهی فیلم و نایلون پلاستیکی CPP به صورت اجمالی توضیح داده شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار و طرح توجیهی کاردوک تماس بگیرید.
برای دریافت مشاوره کسب و کار در ایران و دیگر کشورها میتوانید با کارشناسان مرکز کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.
منبع : طرح توجیهی فیلم و نایلون پلاستیکی
فیلم به لایه نازکی از ماده اطلاق میشود که دارای پیوستگی منظم و با قابلیت انعطاف است. یک فیلم دارای یک یا چند لایه از مواد مختلف میباشد. ضخامت فیلمها بین 0.5 میکرومتر تا ۱ میلیمتر بسته به نوع کاربرد و نیاز متغییر هست. خصوصیات فیلمهای مختلف بیشتر به ماده سازنده آن وابسته است؛ البته اثر مواد افزودنی و بهبود دهندهها نیز در خصوصیات این فیلمها تاثیر گذارند. مواد اولیه فیلمها و میزان پیچیدگی فرایند تولید بیشترین تاثیر را روی قیمت تمام شده محصولات دارد. در سالهای اخیر استفاده از این محصولات به خصوص در بخشهای مختلف صنایع غذایی رواج بسیاری پیدا کرده است.
جهت مشاهده سایر انواع طرح توجیهی صنایع شیمیایی و دارویی کلیک کنید.
فیلمها و کیسههای پلاستیکی به دو دسته عمده تقسیم میشوند که عبارتند از :
این فیلمها به هم به صورت ورق به روش نورد سرد (فیلم ریخته گری شده) تولید میشوند و هم از روشهای متنوع لولهای بلوینگ شده تهیه میگردند. در هر مورد سرد کردن مذاب موجب میشود تا خواص ظاهری عالی و مناسبی را بدست بیاورد. این گونه فیلمها را از ترمیب پلیمری پلی پروپیلن با استفاده از افزودنیهای بهبود دهنده مناسب تهیه میکنند.
از آن جا که 80درصد تولید فیلمهای پلی پروپیلن از نوع ارینت شده (BOPP) با قابلیت هیت ست و شیرینگ محصولات است، به خاطر اهمیت خاص این فیلم در این بخش به صورت مجزا به بررسی این فیلم پرمصرف در صنایع بستهبندی میپردازند. تا سی سال قبل سلفونها بیشترین کاربرد را در صنایع بسته بندی داشتند، ولی با ورود BOPP به صنعت، این محصول به سرعت جایگزین سلفون شد. فیلمهای ریخته گری و کاستینگ شده دارای تکنولوژی آسانتری نسبت به BOPP هستند و از طرف دیگر روز به روز این محصول جایگزین فیلمهای دیگر میشود.
بسیاری از روشهای آزمون برای کنترل کیفیت تولید فیلم به صورت استاندارد در آمده اند. ترکیب شیمیایی فیلم توسط دستگاه "IR Spectrum" مشخص میگردد. این دستگاه بر اساس خذف طیف، وزن سنجی و آنالیز مولکولی عمل میکند. بر اساس وزن مولکولی به دست آمده توسط دستگاه ماهیت، نوع ترکیب شیمیایی فیلم مشخص میگردد.
کد ISIC | نام محصول |
2520312623 | انواع فیلم پلاستیکی نانو |
2520412366 | انواع فیلم پلاستیکی چند لایه |
2520512372 | انواع فیلم چند لایه پلاستیکی حباب دار |
2520512378 | فیلم تک لایه پلی پروپیلن ساده |
2520512379 | فیلم تک لایه پلی پروپیلن BOPP (دو طرف جهت دار) ساده و متالایز |
2520512632 | فیلم پلاستیکی چند لایه ساخته شده به روش خود ممزوج |
2520512633 | فیلم پلاستیکی چند لایه لمینیت شده |
2520512738 | فیلم پلاستیکی چند لایه پوشش داده شده (coated film) |
2520512759 | فیلم تک لایه پلی پروپیلن کست ریخته گری (cpp) ساده |
2520512948 | فیلم تک لایه پلی اتیلن دو طرف جهت دار (BOPE) ساده |
2520512949 | فیلم تک لایه پلی استایرن دو طرف جهت دار (BOPS) ساده |
2520512977 | فیلم پلاستیکی چند لایه دو طرف جهت دار |
این فیلم عمدتا در بسته بندی منسوجات به کار میرود که در آن مجموعهای از براقیت بالا، مه گرفتگی پایین و عدم خرابی رنگ مورد نظر است. فیلم ریخته گری شده pp برای لفاف پیچی کامل کالاهای کاغذی نیز به کار میرود. فیلم ریخته گری شده به عنوان لایه سیل در ساختارهای لمینت مناسب برای حرارت دهی مثل ضد عفونی با اتوکلا و کاربردهای جوشاندن در کیسه نیز به کار گرفته میشود. ورق آن در شکل دهی حرارتی برای ظروف قابل ضد عفونی و بسته بندی مواد غذایی به کار گرفته میشود. زمینههای کاربرد فیلمهای پلیمری از یک نگاه دیگر به سه قسمت اصلی تقسیم میگردد:
صنایع بسته بندی مهمترین زمینه کاربرد فیلمهای پلیمری محسوب میگردد. در حقیقت بسیاری از فیلمها برای یک نوع کاربرد در این صنعت مورد استفاده قرار میگیرند. بسته بندی خود میتواند به دو گروه صنایع غذایی و غیرغذایی تقسیم شود. در بسته بندی صنایع غذایی قوانین خاصی در مورد مسائل بهداشتی و اثرات سوء پلمیرها بر روی مواد مطرح میگردد.
فیلمهایی که دارای مقاوت بالای الکترونیکی و ضریب پایین اتلاف هستند، در این بخش مورد استفاده قرار میگیرند.
یکی دیگر از عمده مصارف این فیلم ها در صنعت چسب است.
در فیلمهای BOPP جهت یافتگی در دو سو باعث بهبود ویژگیهای فیلم همچون افزایش استحکام، نفوذپذیری کمتر، چاپ پذیری و مقاومت پارگی بهتر شده است. هیچ کسی ادعا نمیکند که فیلمهای تخت پلی پروپیلن CPP میتواند در این ویژگیها با BOPP رقابت کند. ولی پیشرفتهای بدست آمده در روشها و تکنولوژی تولید، به خصوص روش کواکستروژن به همراه شفافیت بیشتر در امکان کنترل بهتر مورفولوژی محصول باعث شده که CPP انتخاب مناسبتری به عنوان لفاف (Wrap) و بر چسب به خصوص در صنایع بستهبندی باشد.
از جمله دو مزیت شایان CPP نسبت به BOPP، میتوان به استحکام جوش بهتر و هزینه تولید کمتر اشاره کرد.
اصطلاحات و تفاوت مابین پلاستیکهای (PP، OPP ، CPP ، PPF) به شرح ذیل است :
OPP: محصولات با منشا پلی پروپیلن
CPP: محصولات ساخته شده از پلی پروپیلن ریخته گری شده
PPF: الیاف ساخته شده از پلی پروپیلن
پلاستیک OPP: قابلیت پوشش سیل شدن مناسب و قابلیت بازیافت مطابق با معیارهای حفظ محیط زیست کاملاً و استانداردهای بین المللی مربوطه است. لذا این ماده را برای تولید نوار، بطری و کیسههای پلاستیکی به کار می برند که در آن فیلم پس از کشش لبه کناری آن را با یک نوار چسبنده با زبان باز شونده نصب میگردد. از این ماده به طور گستردهای در پوشاک، مواد غذایی، لوازم التحریر استفاده میکنند.
پلاستیک CPP: این محصولات عایق مناسب رطوبت و بو بوده و کاربردهای متعددی دارند. از آن میتوان بعنوان عنوان فیلم بستر کامپوزیت نیز استفاده کرد. همچنین به دلیل قابلیت متالیزه کردن آن به طور گستردهای به عنوان بسته بندی مواد غذایی و کالایی با ظاهری بسیار عالی مورد استفاده قرار میگیرد. در فیلمهای کامپوزیتی، پوششهای بافتنی و کیسههای بسته بندی گل و غذا، فیلم آلومینیوم، فیلم متالیزه تزئینی، کیسههای پخت و پز و گرم کردن غذا، بسته بندی اسپتیک و بسته بندی مواد خوراکی و آبنباتها از این ماده استفاده میشود.
پلاستیک PPF: دارای خواص مناسب همانند شفافیت؛ قدرت و تحمل کشش بالا، مقاومت در برابر سایش و خوردگی مناسب، عایق الکتریکی هستند. اما پلاستیک PPF در مقابل گرما، رطوبت و قابلیت رنگ پذیر و طول عمر ویژگی مطلوب را ندارد. این ماده به عنوان ماده پر کننده بتن و گچ برای بهبود مقاومت در برابر ضربه استفاده میشود. در مواد تزئینی برای اتومبیل و خانه، قطعات، اسباب بازی و در ساخت محصولات بهداشتی یکبار مصرف مانند دستمالهای بهداشتی، روپوش جراحی، کلاه، ماسک، ملافه، پارچه پوشک، نوار بهداشتی برای زنان، نوزادان و بزرگسالان نیز مورد استفاده قرار میگیرد.
مطابق شکل تولید فیلم CPP (مخفف: cast polypropylene) ابتدا خوراک واحد که پلی پروپیلن است با ضایعات برگشتی از خط تولید مخلوط شده و به اکسترودر فرستاده میشود. درصد خوراک با جریان برگشتی به ترتیب حدود ۹۴ و ۶درصد است. برای جلوگیری از ذوب شدن زود هنگام پلی پروپیلن خوراک دهی خط تولید توسط آب خنک میشود. چنانچه این بخش خنک نشود، اتصال پلیمرها به همدیگر و تشکیل زنجیره و در نهایت گرفتگی این قسمت خواهد شد. برای خنگ نگه داشتن اکسترودر یک چرخه آب خنک کننده تعبیه شده است. آب استفاده شده برای این قسمت آب دی یونیزه شده میباشد.
در داخل اکترودر عملیات ذوب پلیمر انجام میشود، دما در این محیط حدود 200 درجه سانتگیراد است. بعد از این پلیمر ذوب شده از بخش غربال و تنظیم عبور کرده و توسط لولههای اتصال به دای هدایت میشوند. هیچ گونه تجهیزات کششی در این خط وجود ندارد. باز شدن دای برای تولید فیلم با ضخامت ۱ میلی متر کنترل میشود. تنظیم سوراخ دای باید به صورتی انجام گیرد که از متورم شدن فیلم بعد از خروج از دای جلوگیری شود.
بعد از اینکه پلیمر از قالب مذاب خارج شد، از روی رولهای مخصوص که اغلب دارای روکشی از جنس کروم هستند، عبور داده میشوند. این رولها از داخل توسط آب 4درجه سانتیگراد خنک میشود. جریان کوچک هوا توسط برش هوایی تولید میشوند، این کار از دو لحاظ حائز اهمیت است؛ اولا برای خنک کردن فیلم موثر بوده و در ثانی از چسبیدن فیلم به سطح رولها جلوگیری میکند. در اولین رول دمای فیلم به حدود 30 درجه سانتیگراد میرسد و در مرحله بعد در رول دوم این دما به 10درجه سانتیگراد کاهش مییابد.
این رولها توسط آب به طور غیرمستقیم از داخل سرد میشوند. یکنواختی دما در رول مسئله بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. این امر توسط گردش آب سرد با دبی بالا و دمای پایین محقق میگردد.
در نهایت اندازه گیری خالی و عملیات نهایی روی فیلم انجام میشود. این عملیات شامل خالی کردن بارهای الکتریکی از فیلم به خاطر چاپ فیلم در مراحل بعد و جدا کردن کنارههای فیلم و برگردان آن به اکسترودر و... میباشد.
مواد اولیه مورد نیاز برای تولید فیلم CPP را میتوان به صورت زیر دسته بندی نمود:
درصد | واحد | نیاز برای تولید فیلم CPP | ماده اولیه |
99/81 | تن | 5500 | پلی پروپیلن گرد فیلم |
0/18 | تن | 10 | مواد افزودنی |
100 | تن | 5510 | مجموع |
پلی پروپیلن یکی از پلاستیکهای همه منظوره و پر مصرف دنیا میباشد که برای اولین بار در دهه 1950 در مقیاس آزمایشگاهی، از پلیمریزاسیون مونومر پروپیلن با ساختار n(CH2CH(CH3)--) تولید شد و در سال 1954 میلادی تولید آن به صورت صنعتی آغاز شد. چگالی کم g/cm3 (0.9 - 0.91)، شفافیت بالا، مقاومت تخریبی در برابر استرسهای محیطی، مقاومت کششی بالا، صلبیت بالا، مقاومت دمایی بالا دمای ذوب شوندگی 160-170 0 سانتیگراد مقاومت در برابر اسیدها و بازها و حلالها، استحکام مکانیکی خوب، خواص خوب قالب گیری، بی بو و غیر سمی و غیر قابل حل در آب، تمایل به اکسیده شدن در هوای آزاد و حساسیت و تخریب نسبت به تابش پرتوهای ماورای بنفش.
مواد افزودنی مورد نیاز برای تولید فیلم CPP مجموعهای از عواملی است که هر خاصیت ویژهای را به محصول نهایی تغییر میدهد. معمولا ترکیب و درصد مواد این مجموعه سری بوده و توسط تامین کننده تجهیزات در حد نیاز تامین میشود.
برای دریافت مشاوره کسب و کار در ایران و دیگر کشورها میتوانید با کارشناسان مرکز کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.
تجهیزات تولید آسفالت گرم یکی از بخش های مهم برای راه اندازی و تولید آسفالت با کیفیت است. با خریداری دستگاه و ماشین آلات به روز با قیمت مناسب می توان هم از محصول و هم از سود حاصله اطمینان حاصل کرد. جهت آشنایی با بخش های مختلف تجهیزات، تاسیسات مورد نیاز در ادامه آورده شده است. با خواندن طرح توجیهی تولید آسفالت گرم می توانید آشنایی بیشتری با فرایند تولید داشته باشید.
برای دریافت مشاوره در زمینه انواع طرح های توجیهی میتوانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.
منبع: تجهیزات تولید آسفالت گرم
ماشین آلات و تاسیسات آسفالت گرم از بخشهایی به شرح ذیل تشکیل شده است.
چهار دستگاه سیلوی مصالح سرد به ظرفیت هر کدام 6 متر مکعب از ورق فولادی37 ST و ضخامت بدنه 4میلیمتر و با امکان ازدیاد ظرفیت سیلوها و دارای سیستم دریچه تخلیه با کنترل فیدر نواری و الکتروموتور دور متغیر AC و قابل تنظیم متناسب با سرعت نوار فیدرها و با قابلیت کنترل پناسیومتری از اتاق فرمان توسط اپراتور و کنترل دبی خروجی مصالح متناسب با نیاز و برنامه ریزی تولید.
نوار نقاله به طول 15 متر و عرض 60سانتیمتر دارای الکتروموتور گیربکس جهت تغذیه مصالح سرد به کوره خشک کن دوار.
کوره خشک کن دو جداره به قطر 20/2 متر و طول 5/8 متر با ضخامت ورق 12 میلیمتر 40 ST یا 37ST و دارای سه منطقه گرمایشی یا سه زون تغذیه، کنوکسیون، تشعشعی و الکترو گیربکس، غلطکهای چدنی، فیدر، سیستم نمایشگر حرارت و مشعل الکتریکی.
سیستم جمع آوری فیلر یا دانههای خیلی ریز به عنوان پرکننده که برای هدایت آن به الواتور از کانالهای مکنده و ارتباط حلزونی، الکتروموتو گیربکس دار و فن سانتریفوژی استفاده میشود.
برای جلوگیری از آلودگی هوا، دود و مواد حاصل از سوخت مشعل و گرد و خاک از فیلتر آبی استفاده میشود. در این سیستم بخار آب توسط اگزوز فن از قسمت بالای سیکلون به فیلتر هدایت میشود و در چرخه مسیر آب در قسمت انتهایی استخر ته نشین می شود.
این سیستم دارای بالابرهای قاشقکی متحرک با زنجیری نصب شده میباشد و در بین شوت خروجی درایر و شوت سرند ویبره با پایهها و اتصالات مربوطه قرار دارد. این دستگاه قابلیت رگلاژ و تنظیم زنجیر الواتر و دریچه بازدید و شوت ورودی دریچه کنترل را داشته و زنجیر مخصوص بالابر از نوع فولادی و الکتروموتور و قاشقکهای بالابرنده از ورق فولادی با زاویه مناسب را جهت تخلیه مصالح در شوت سرند دارا میباشد.
در بالابر فیلر نیز قاشقکیها پرکننده توسط زنجیرهای مخصوص فولادی از سیستم غبارگیری به سیستم سیلوی ذخیره فیلر منتقل میگردد. این سیستم دارای بدنه ساخته شده از ورق 4میلیمتر بوده و در قسمت فوقانی با شوت خروجی ورقهای قابل تنظیم و تعویض دارد. قسمت تحتانی آن نیز با شوت ورودی و سیستم رگلاژ، زنجیر با وزنه کششی یا فنر بندی و دریچه بازدید مجهز شده است.
سرند تخت ویبره با چهار نوع توری در سایز فرمول کارگاهی و طرح آسفالت دارای بدنه پوشیده شده، برای جلوگیری از خروج هر نوع گرد و غبار و شوت اور سایز و همچنین کانال هدایت بای پس میباشد. ضخامت ورق سرند 10 میلیمتر و ابعاد آن به طول 20/4 و عرض 80/1 و ارتفاع 1متر با کاور یا بدون کاور میباشد. الکتروموتور آن 1500 دور در دقیقه بوده و دارای سیستم انتقال نیرو توسط تسمه و پولی میباشد.
پوشش دو جداره و هواکش مکنده آن جهت هدایت گرد و غبار به سیستم سیکلون بوده و کانالهای مربوطه از فن مکش سرند به کانال سیکلون هدایت گردیده است. در سرند سیستم فنر بندی تعلیق به گونهای طراحی شده تا از انتقال ارتعاش سرند به استراکچر برج کارخانه آسفالت جلوگیری کند.
این سیستم وظیفه توزین بالانس شده، سهم ظرفیتی مواد اولیه را در ترکیب آسفالت مطابق با طرح اختلاط با قابلیت کنترل اتوماتیک بر عهده دارد.
سیلوی ذخیره فیلر به وسیله حلزونی به الواتر فیلر متصل است و مواد را به داخل شوت الواتور بالابرنده انتقال میدهد. یک دریچه اضطراری را نیز جهت تخلیه فیلر به خارج از سیستم الواتور (فضای بیرونی) در زمانی که فیلر بیش از حد در داخل سیلو ذخیره شده باشد وجود دارد. این دریچه توسط جک و شیر پنوماتیک از داخل کابین کنترل میشود. منبع ذخیره فیلر و الواتور بالابرنده و هاپر توزین فیلر به روش توزین الکترونیکی با 3 لودسل و نشانگر دیجیتالی قابل کنترل از داخل اتاق فرمان قابل تنظیم است.
سیستم توزین الکترونیکی با سه عدد لودسل سیلندری صنعتی و نشانگر دیجیتالی اروپایی نصب شده در روی میز کنترل اپراتور با قابلیت تنظیم وزن به صورت اتوماتیک (هماهنگ بودن با سیستم توزین مصالح گرم) مجهز بوده و توسط سیستم فرمان کامپیوتری برای اعمال کلیه کنترلهای مورد لزوم اداره میشود.
این سیستم دارای شیر راهی قیر، نیروی محرکه پنوماتیکی، مخزن توزین به حجم 200لیتر با دریچه تخلیه توسط جکهای بادی، پمپ قیر دو جداره تزریق قیر به مخلوط کن با الکترموتور 900 دور کوپله مستقیم به پمپ بوده و لولههای دو جداره انتقال قیر از فلاسک قیر به داخل مخزن توزین را برعهده دارند و سیستم قابلیت کنترل از طریق کابین و میز اپراتور را دارد.
سیستم توزین الکترونیکی مصالح دارای نشانگر دیجیتالی باقابلیت تنظیم وزنهای مختلف با چهار کنترلر فرمان اتوماتیک جهت توزین مصالح استفاده میشود. باسکول توزین مصالح گرم با دریچه تخلیه پنوماتیک جهت توزین مصالح گرم به ظرفیت ماکزیمم 2000 کیلوگرم با تنظیم چهار دریچه به مقدار لازم طبق فرمول کارگاهی عمل مینماید. این سیستم دارای قابلیتهایی بشرح زیر است :
این میکسر دارای کنترل اتوماتیک بوده و درکنترل دریچههای میکسر روشی اعمال گردیده که تا دریچه میکسر باز نشده باشد، تخلیه آسفالت انجام نگردیده و پروسه تولید از ابتدای مرحله توزین فرمان نمیگیرد. فرمان شروع سیکل بعدی و تخلیه مصالح به داخل میکسر از دریچه میکسر فرمان گرفته و سیستم بارگیری و توزین نیز از صفر هاپر توزین فرمان میگیرد.
این دستگاه دارای بدنه بیرونی از ورق فولادی 12میلیمتر و پوشش داخلی مخلوط کن از ورقهای مجزا ضد سایش و قابل تعویض با اتصالات پیچی در داخل ورق میباشد. سیستم میکسر با دو محور محرک از فولادی با 16 عدد بازو و پنجه ضد سایش ریخته گری شده و کانال هدایت غبار به کانال سیکلون توسط هواکش بخشهایی به شرح ذیل را دارد:
آسفالت پس از طی فرایند آماده سازی در سیلوی ذخیره با مشخصات زیر قرار میگیرد:
دو دستگاه فلاسک قیر دو جداره به ظرفیت 50000 لیتر با مبدل حرارتی و کویل لولههای قابل تعویض و دریچه تغذیه قیر و شیر تخلیه با پوشش دو جداره از ورق 1میلیمتر گالوانیزه و بدنه آن از ورق 6، با سیستم حرارتی از روش غیر مستقیم توسط اویل هیتر، روغن داغ در مبدل حرارتی جریان پیدا کرده و دمای قیر را کنترل میکند.
ترموکوپل و ترمومتر کنترل درجه حرارت بر روی تانک قیر نصب شده است. پمپ قیر جهت هدایت قیر از منبع دو جداره (فلاسک) به سیستم لوله دو جداره کارخانه آسفالت تا میکسر و همچنین برگشت قیر با لوله دو جداره را بر عهده دارد.
این دستگاه جهت انتقال حرارت توسط سیرکولاسیون روغن به مبدلهای حرارتی از جمله فلاسکهای قیر و لولههای دوجداره در کارخانههای پخت آسفالت وصل و استفاده میشود و ویژگیهای ذیل را دارد:
دستگاه کمپرسور با ظرفیت 1500لیتر نصب شده روی تانک کمپرسور که هر کدام با kw 5,5 الکتروموتور 3000 دور و همچنین یک دستگاه کلکتور ذخیره و تقسیم باد به ظرفیت حدود 80لیتر نصب شده بر روی برج کارخانه با کلیه متعلقات و نشانگر فشار هوا و کنترلر قابل فرمان گیری از اتاق کنترل، جهت تنظیم اتوماتیک فشار هوا. کلیه شیرآلات برقی و پنوماتیک از کیفیت مناسبی برخوردار هستند.
مشعلهای جدید از حالت مکانیکی به الکترونیکی تبدیل شده به طوری که مقدار سوخت و هوا توسط اینورتر (دور متغیر) با پتاسیومتر توسط اپراتور به راحتی کم و زیاد شده و مزایای زیر را برخوردار است:
اتاق فرمان با کلیه کابلها و میز فرمان و تابلو نیرو که در داخل آن نصب شده است. دارای بدنه و شاسی از ورق فولادی دو جداره با پشم سنگ میباشد. تابلوهای قدرت شامل 4 سلول جهت نصب کلیه کنتاکتورها و فیوز مینیاتوری و کنترلهای آن و یک سلول جهت نصب المانهای دور متغیر و سیستم اتوماسیون میباشد. میز کنترل و اپراتور کارخانه شامل کلیه کلیدهای روشن و خاموش و کنترل دریچهها و ترمومترها و نشان دهندهها و سیستم توزین و کنترل دور متغیرها میباشد. ظرفیت این طرح 120 تن در ساعت خواهد بود.
برای سفارش و نوشتن طرح توجیهی و مشاهده سایر طرح توجیهی صنایع معدنی کلیک کنید.
برای دریافت مشاوره کسب و کار در ایران و دیگر کشورها میتوانید با کارشناسان مرکز کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.
منبع: تجهیزات تولید آسفالت گرم
یک واحد مرغداری فعال با تمامی امکانات به فروش میرسد. تمامی دستگاه های موجود کارشناسی و تایید شده اند. جهت اطلاع از مکان و قیمت واحد با شماره های درج شده می توانید تماس بگیرید. مشخصات و امکانات کلی بنگاه بشرح ذیل است :
ظرفیت: 100000 قطعه ای
زمین : 30000 متر مربع
زیر بنای اداری ، مالی و رفاهی : 140 متر مربع
زیربنای واحد قرنطینه : 95 متر مربع
منبع : فروش مرغداری فعال
ماشین آلات، تجهیزات و زیرساختهای تولید
زیر بنای سالن تولید : 1320 متر مربع با ارتفاع 6 متر
تعداد دان خوری های فول اتوماتیک : 5 ردیف زنجیری 5 و 6 طبقه
تهویه : دارای مجموع 32 فن در راستای دوطرفه طول سالن،
گرمایش وسرمایش :خنک کننده پد کولینگ و سیستم گرمایشی با استفاده از هیترهای گازی
شیوه جمع آوری محصول: خط تمام اتوماتیک بهداشتی جمع آوری تخم مرغ دارای تمامی مجوزهای لازم مرتبط
زیرساختهای بستهبندی و نگهداری محصول
سالن بسته بندی به مساخت: 100 متر مربع
و سردخانه ثابت به مساخت: 90 متر مربع
فروش واحد مرغداری | زیرساخت نگهداری و آسیاب خوراک طیور
انبار خوراک طیور به مساحت : 533 مترمربع
انبار فرآوری خوراک دام به مساخت : 216 مترمربع
تجهیزات : آسیاب یک دستگاه میکسر، یک دستگاه و خط انتقال خوراک طیور، یک دستگاه باسکول 50تنی و سکوی تخلیه دان
سیلو: آلمانی با ظرفیت کل 60 تن
تاسیسات برقی
برق شبکه، تابلوهای انتقال، توزیع و کنترل و ژنراتورهای برق اضطراری 50KAV با سیستم فعال سازی اتوماتیک
تاسیسات آب
دارای چاه عمیق ،و استخرهای دخیره آب سرپوشیده با ظرفیت 480 متر مکعب و استخر رو با زبه مساحت 70 متر مکعب و دارای سیستم تصفیه آب شنی (ایرانی) سیستم تصفیه مکانیکی (انگلیسی) و سیستم سم زدایی آب (انگلیسی) و منبع آب 2000 لیتری
برای هماهنگی و بازدید از کیفیت مناسب مرغداری با ما تماس بگیرید.
جهت اخذ اطلاعات دقیقتر با مشاورین کسب و کار کاردوک هماهنگ فرمایید.
شروع هر کاری نیاز به تجربه و دانش لازم را دارد. امروزه در کشورهای پیشرفته سرمایه گذاران از متخصصین جهت طراحی پلتفرم، برآورد هزینه ها، ارزیابی تجهیزات و خرید ونصب آن ها، آموزش نیروی کار، بازاریابی نوین، عارضه یابی بنگاه استفاده میکنند. کاردوک راه ارتباطی میان سرمایه گذاران و متخصصین را برای شما فراهم می کند.
برای دریافت مشاوره کسب و کار در ایران و دیگر کشورها میتوانید با کارشناسان مرکز کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.
منبع : فروش مرغداری فعال
طرح توجیهی تولید آسفالت گرم جهت مشخص کردن دورنما و چگونگی انجام کار ضروری و بسیار مفید است. آسفالت در ترکیب با مواد دیگر کاربردهای زیادی دارد، به خصوص در جاهائی که نیاز به پوششهای ضدآب داریم، این ماده شن و سنگ را محکمتر به هم چسبانده و از نفوذ آب در پوشش سطحی معابر جلوگیری میکند. علاوه بر ضدآب بودن، خاصیت ارتجاعی آن باعث میشود کاربردهای مختلف داشته باشد. آسفالت صنعتی نیز ترکیبی از قیر و سنگ آهک است که شباهت زیادی به آسفالت صخرهای (سنگی) طبیعی دارد. اخیراً در اثر پیشرفت تکنولوژی مواد دیگری به آسفالت افزوده و یا جانشین آن شدهاند که کیفیت آسفالت را بهتر کردهاند. در ادامه خلاصه طرح تولید آسفالت گرم آورده شده است، برای سفارش و نوشتن طرح توجیهی کلیک کنید.
برای دریافت مشاوره در زمینه انواع طرح های توجیهی میتوانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.
منبع: طرح تولید آسفالت گرم
آسفالت مخلوطی از مصالح سنگی با دانه بندی پیوسته در ترکیب با یک ماده چسبنده (معمولا قیر) است. آسفالت با توجه به کاربرد آن به صورتهای گوناگون تولید میشود. شناختهترین نوع آسفالت همان آسفالت گرم یا بتن آسفالتی گرم است که در آن مصالح سنگی معمولا بیش از 90درصد مخلوط آسفالت را تشکیل میدهند. از اینرو مصالح دانهبندی شده سنگی تاثیر به سزایی در کیفیت آسفالت حاصله دارد.
برای مشاهده سایر طرح توجیهی صنایع معدنی کلیک کنید.
آسفالت را با توجه به نیاز و نحوه کاربرد و اختلاط، به سه دسته آسفالت گرم، آسفالت حفاظتی و آسفالت سرد تقسیمبندی مینمایند.
آسفالت گرم که مدنظر این طرح است، به آن دسته از آسفالتهایی گفته میشود که در آنها قیر و مصالح سنگی به صورت گرم شده با هم مخلوط شده و درهنگام مصرف نیز به گونهای گرماگرم پخش و متراکم میگردند. این محصول دارای تنوعی به شرح ذیل است.
بتن آسفالتی، لایه متراکم و سیاهی است که بخش اعظم آن را مصالح سنگی دانه بندی شده متراکم تشکیل میدهد که توسط قیر به هم چسبیدهاند. این آسفالت دارای مقاومت برشی نسبتا زیادی بوده و در مقابل عوامل جوی و حرکت چرخ وسایل نقلیه پایدار بوده و نیاز به تعمیرات مستمر ندارد.
به عبارت دیگر نقش بتنی را دارد که در آن، به جای دوغاب سیمان از قیر استفاده شده است و فضاهای خالی آن با استفاده از سنگهای با سایز ریز و پودری پر شده است. آسفالت بتونی توسط دستگاههای اتوماتیک تولید میشود و در هنگام کاربرد در راه گسترده و کوبیده میشود. این آسفالت را با ضخامت 4الی 5 سانتیمتر در یک لایه یا در صورت نیاز در بیش از یک لایه به کار میبرند.
آسفالتهای حفاظتی نیز دارای مخلوطهای قیر و مصالح سنگی است و برای محافظت و جلوگیری از فرسایش سطح راههای شنی و یا آسفالته در مقابل عوامل جوی بهکار گرفته میشوند. کاربرد این آسفالت ساده و ضخامت روی سطح جاده تا 5/2 سانتیمتر است. ترکیب این آسفالت در مواردی خاص میتواند کاملاً از قیر باشد که به منظور ایجاد لایه حفاظتی و خاص بر روی مصالح سنگدانهای قرار میگیرد، تا بتواند مصالح را به مخلوط آسفالتی که در ادامه بر روی آن قرار میگیرد، بچسباند.
این آسفالت مخلوطی از مصالح سنگی و قیر به مراه امولسیون قیر است که در دمای محیط مخلوط میشوند. در برخی شرایط ممکن است برای تولید آسفالت فقط قیر بر حسب ضرورت گرم شود، اما مصالح دانه بندی شده بدون گرم شدن با آن مخلوط میشوند. این اسفالت در دو نوع آسفالت پیش ساخته سرد و آسفالت (Road Mix) تولید میشود.
استاندارد ملی ایران در مورد ویژگیهای آسفالت با شماره 1154 با موضوع (روش آزمایش دانه بندی مصالح سنگی آسفالت بعد از جداکردن قیر) و شماره 1688 با موضوع (آسفالت- نمونهگیری از آسفالت جاده -آیین کار) و شماره 517 با موضوع (قیر و مواد قیری- مصالح راهها و روسازی- واژه نامه) و تعدادی دیگر به شرح جدول زیر توسط موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در استاندارد 1154 تهیه و تصویب شده است.
موضوع استاندارد | شماره استاندارد |
آسفالت گرم-مشخصات فنی | 14850 |
آسفالت حفاظتی- طراحی، آزمون و اجرای آسفالت سرد حفاظتی ریزدانه (میکروسرفیسینگ)- آیینکار | 15430 |
قیر و مواد قیری -تعیین مقدار قیر استخراج شده از مخلوطهای روسازی قیری (آسفالتی) روشهای آزمون | 1689 |
بازیافت آسفالت | 16026 |
کدهای آیسیک مرتبط با تولید آسفالت به شرح جدول زیر میباشد.
نام محصول | کد ISIC |
آسفالت | 2699412303 |
آسفالت گرم | 26991480 |
بازیافت آسفالت | 3720412315 |
متوسط آسفالت فشرده برابر 2/2تنبر مترمکعب میباشد و به طور معمول شامل لایههای رویه و آستر میشود. لایه رویی تحت تاثیر عوامل جوی و فشار ناشی از چرخ وسایل نقلیه قرار میگیرد؛ لذا باید از کیفیت مطلوب برخوردار باشد. نقش لایه زیرین که از یک یا چند لایه تشکیل میشود انتقال وزن و فشار بار از لایه تماسی به زیرسازی راه است.
قشر آستری آسفالت دارای دانه بندی درشتتر ومیزان مصرف قیر کمتر و لایه رویه دارای دانه بندی مصالح سنگی ریزتر و میزان مصرف قیر بیشتری است. تولید آسفالت گرم ماهیت مصرف مسافت نزدیک را دارد و در تولید و مصرف آن باید به عواملی همانند مسافت و شرایط تزاتزیت، آفتابی یا سایه بودن محل، روباز بودن یا قرار گرفتن درون تونل، خشکی و نمناکی محل کار، میزان تغییرات دمایی، زمان و فصل تولید و مصرف بسیار اهمیت دارد.
مصالح دانهبندی شده سنگی بتن آسفالتی باید به نحوی قرار گیرند که ذرات ریز فضاهای بین ذرات درشتتر را پر نماید. دانهبندی مصالح سنگی و فضای خالی آن فوقالعاده در کیفیت آسفالت حاصله تاثیر داشته و مصالح سنگی پس از آن که بر طبق فرمولاسیون تولید کارگاهی مخلوط شدند، باید آزمونِ ارزش ماسهای بر روی آنها انجام گیرد.
قیر مصنوعی مورد مصرف در آسفالت گرم معمولا 70/60 است. البته ممکن است، با توجه به وضع آب و هوا و نوع ترافیک، از انواع دیگر قیر نیز استفاده شود. کمیت و کیفیت مصالح سنگی و قیر و نحوه اختلاط آنها معمولا بر طبق بررسیهای فنی متناسب با پروژه انجام میشود و تحت عنوان طرح آسفالت بیان میگردد. آسفالتها انواع دیگری نیز دارند که از آن میان میتوان از آسفالت نفوذناپذیر نسبت به آب نام برد که برای جلوگیری از نفوذ مایعات اجرا میشود.
شامل ذرات درشتتر از الک شماره 8 (یا 10) است. این مصالح که معمولا از شن طبیعی و سنگ یا قلوه سنگ شکسته است، باید عاری از مواد پوشاننده سطح دانهها (مانند رس) یا هر نوع ماده مضر دیگر همانند ذرات سست و سنگهای قابل تجزیه شدن که مانع چسبیدن قیر به ذرات میشود، باشد.
ساییدگی این مصالح در 500 دور چرخش نباید از 40 برای آستر و از 30 برای رویه تجاوز کند. لااقل 60درصد وزنی دانههای درشت، حداقل در دو بعد شکسته باشند. مقاومت این گونه مصالح در مقابل عوامل جوی پس از 5 چرخه آزمایش با سولفات سدیم نباید از 8درصد بیشتر باشد.
شامل ذرات ریزتر که از الک شماره 8 میگذرند، ولی روی الک شماره 200 باقی میمانند. این مصالح از شکستن سنگ یا شن یا از ماسه طبیعی یا مخلوطی از آنها به دست میآیند. مصالح سنگی ریز، باید تمیز و سخت و بادوام و تا حد امکان گوشهدار و عاری از پوشش ناخواسته و یا هرگونه مواد مضر دیگر، که مانع چسبیدن قیر به ذرات میگردد، باشند. مقاومت این مصالح در مقابل عوامل جوی پس از 5 چرخه آزمایش با سولفات سدیم باید کمتر از 8 درصد باشد.
پرکننده به دانههای ریزی از مصالح سنگی اطلاق میشود که از الک شماره 200 میگذرند. این ذرات نیز باید عاری از مواد آلی و خاک رس باشند. فیلر را میتوان از خردایش سنگهای مناسب بدست آورد. هرگاه فیلر به اندازه کافی و یا مرغوب در دسترس نباشد، میتوان از سنگهای گردآهکی، سیمان و یا سایر مواد معدنی مشابه که حالت خمیری نداشته باشند و با ضوابط استاندارد کار مطابقت نمایند، استفاده کرد.
فیلر مصرفی در آسفالت، چه به صورت پرکننده موجود در مصالح سنگی درشت و ریز دانه و چه به صورت فیلری که احیانا بصورت جداگانه تهیه و به مخلوط اضافه میشود، باید به میزانی باشد که مصالح سنگدانه بندی شده و فیلر با طرح آسفالت پروژه مطابقت داشته باشند.
ویژگی مصالح دانه بندی شده و قیر و شیوه اختلاط آنها معمولا مطابق نتایج بررسیهایی است که در مورد پروژه انجام گرفته و به طرح آسفالت موسوم است. در هر شرایط باید طرح آسفالت به لحاظ کیفی با استانداردهای مصوب مطابق آزمایشات استاندارد مصالح، فرایند تولید و کاربرد مطابقت داشته باشد.
سنگ فرش، بتن و بتن غلطکی را میتوان کالاهای جایگزین آسفالت دانست که در شرایط حاضر به واسطه طول عمر بالا گاهاً مورد توجه قرار میگیرند. در گذشته از سنگ فرش به دلیل سهولت اجرا در راهسازی و ایجاد معابر استفاده میشد. اما امروزه در داخل کشور بیشتر از آسفالت در پروژههای مختلف راه سازی پوشش معابر استفاده میگردد.
کاربرد اصلی آسفالت و دامنه کاربرد در ساخت جادهها و خیابانهای اصلی و فرعی، آزادراهها، باند پرواز، آشیانه هواپیما، کف سالنهای صنعتی، محوطههای صنعتی و انبارها، باراندازها، جاده معادن، پیادهروها، ورزشگاهها، پیست اتومبیلرانی، کف نمایشگاههای صنعتی و تجاری، محوطههای تجاری، بنادر اسکلهها، دامداریها، سردخانهها، جادههای شیبدار، لوپها، میادین، پلها، کف ترمینالها، ایستگاههای اتوبوس و کامیون (گاراژ) را میتوان نام برد. از کاربردهای عمده دیگر آسفالت میتوان به استفاده آن در صنعت آب به شرح ذیل اشاره نمود.
ولی این محصول به دلیل قابلیتهای زیادش در صنایع مختلف نیز استفاده دارد. من الجمله برای کاهش سر و صدای ناشی از اصطکاک تردد وسائل نقلیه با سطح جاده ، عایق بندی و نفوذ ناپذیری سطوح در مقابل مواد مایع.
نام محصول | شرح | درصد نیاز به مواد اولیه | میزان استفاده برای تولید کل ظرفیت | واحد |
آسفالت | شن و ماسه (مصالح سنگی درشت) | 30 | 36000 | تن |
شن و ماسه (مصالح سنگی ریز) | 30 | 36000 | تن | |
شن و ماسه (مصالح سنگی فیلر) | 34 | 40800 | تن | |
قیر | 6 | 7200 | تن |
در حال حاضر قیر 100/85 با نفوذپذیری بالا و 70/60 با نفوذپذیری کمتر تولید میشود. طبق این دستهبندی در مناطق سردسیر قیر 100/85 و مناطق گرمسیر قیر 70/60 به کار میرود. در مناطق گرم جنوبی قیر 50/40 و یا 30/20 باید به کار گرفته شود. انعطافناپذیر بودن قیر موجب شده آسفالتها در مقابل سرما و گرما مقاومت خود را از دست بدهند.
در منطقهای کویری شبهای سرد، آسفالت را منقبض میکند و گرمای روز مواد را از هم جدا میسازد و در نتیجه آسفالت پر از ترکها و چاله میشود؛ لذا انعطافپذیری قیر در بالا بردن استقامت آسفالت اهمیت دارد. قیر به لحاظ نوع مصرف به دو نوع قیرهای راهسازی یا قیر رقیق و قیرهای ساختمانی یا قیر سفت تقسیمبندی میشود. حدود ۹۰درصد از قیرهای تولیدی در راهسازی و ۱۰درصد آن برای مصارف عایقکاری به کار برده میشود.
قیر، سنگینترین برش نفت خام و یکی از پیچیدهترین اجزای آن، به رنگ تیره، به اشکال جامد، نیمه جامد با منشاء طبیعی یا تولیدی میباشد. عمده اجزای سازنده قیر از ترکیبات هیدورکربونی با وزن مولکولی بالا تشکیل شده که شامل مواد روغنی، رزین و آسفالتینها است. این ماده از نظر شیمیایی دارای ترکیبی بسیار پیچیده و دارای خواص فیزیکی از جمله چسبندگی و عایق رطوبتی است.
فراین تولید آسفالت در دو فاز شامل تولید مصالح سنگی (شن و ماسه دانه بندی شده) و تولید آسفالت انجام میپذیرد که توضیحات تفصیلی طرح توجیهی تولید شن و ماسه را میتوانید مطالعه نماید.
سیستم طراحی شده مصالح سنگی مورد نیاز در فرآیند تولید آسفالت شامل مصالح سنگی درشت، مصالح سنگی ریز، مصالح سنگی فیلر (پرکننده) به طور کامل فرآوری و در محل دپو سایت تولید آسفالت آماده ورود به خط تولید آسفالت میگردد.
نمایی از ماشین آلات فرآیند تولید دانه بندی شن و ماسه :
تاسیسات کامل شن و ماسه عبارت از؛ فیدر، فک، کوبیت، سرند، ماسه شور، نوار نقاله، تابلو برق و...
برای تولید آسفالت ابتدا مصالح سنگی لازم برای پختن آسفالت به صورت کنترل شده به داخل کوره خشک کن هدایت میشوند تا مصالح سنگی کاملاً خشک و در دمای 170درجه سانتیگراد گرم شود. خشک کن کارخانه آسفالت با دوران استوانه حول محورش مصالح سنگی موجود در آن را بالا برده و در میان شعلههای آتش و جریان هوای داغ خشک و به طرف دهانه خروجی حرکت میدهد.
سرندها دانههای ریز و درشت مصالح سنگی را از یکدیگر جدا کرده و آنها را به طور جداگانه در سیلوهای مصالح سنگی گرم ذخیره میکند. در انتهای خروجی خشک کن وسیله مکندهای است که گرد و غبار ناشی از حرکت مصالح را مکیده و به برج غبارگیر هدایت میکند. فیلر لازم برای تهیه بتن آسفالتی به میزان لازم و بدون گرم کردن توسط بالابرندهها از مخزن فیلر مستقیماً به مخلوط کن هدایت میشود تا مورد استفاده قرار گیرد.
عمل اختلاط مصالح سنگی، فیلر و قیر در مخلوط کن صورت میگیرد. این مواد با نسبت قیر مذاب به طور مداوم توسط تلمبهای بادی قابل تنظیم وارد مخلوط کن میشود. درجه حرارت اختلاط بستگی به درجه نفوذ قیر مصرفی دارد و مقدار آن بین 115 و 170 درجه سانتیگراد متغیر است.
ماشین آلات و تجهیزات تولید آسفالت با ظرفیت 120 تن در ساعت بشرح ذیل است:
تعداد کل پروانه بهرهبرداری تولید شن و ماسه صنعتی در کشور 1056واحد است که با ظرفیت اسمی سالیانه 176میلیون تن در حال فعالیت میباشند. تعداد جوازهای تاسیس صادره 1814 فقره در استانهای کشور صادر شده است. از آن جا که پیش شرط راهاندازی این طرح دسترسی به معادن شن و ماسه است؛ لذا ضروری است امکانسنجی راه اندازی طرح آسفالت در مناطقی صورت پذیرد که ضمن داشتن تقاضای مازاد بر تولید منطقهای امکان تامین مصالح معدنی نیز موجود باشد.
پروانههای بهرهبرداری تولید اسفالت کشور | ||||
تعداد | سرمایه (م.ر) | اشتغال | ظرفیت | واحد |
1056 | 19509343 | 21435 | 176590749 | تن |
کل جواز تاسیس های صادره | ||||
1814 | ||||
طرحهای در حال احداث دارای پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد | ||||
تعداد | سرمایه (م.ر) | اشتغال | ظرفیت | واحد |
145 | 5237576 | 3254 | 86265710 | تن |
بر اساس طرح اجرایی انجام شده احداث واحد تولید آسفالت در سال جاری با ظرفیت اقتصادی حدود 120تن در ساعت دارای نرخ بازدهی داخلی بیشتر از 28درصد بوده و در کمتر از 4 سال بعد از به تولید رسیدن سرمایه اولیه خود را برداشت میکنید.
ردیف | موضوع | هزینه ها (میلیون ریال ) |
1 | سرمایه گذاری ثابت | - |
2 | نرخ بازده داخلی IRR | 3/28 |
3 | دوره برگشت سرمایه | 5/3 |
با توجه به مصارف متعدد آسفالت به عنوان کالایی ضروری در بخشهای عمرانی و زیرساخت کشور و مزیت داشتن منابع مواد اولیه و تکنولوژی ساخت ماشین آلات در کشور به موازات تقاضای بالا در پروژههای زیرساخت و عمرانی، جذابیت قابل قبولی در این زمینه هم جهت مصرف داخل با تکیه تولید محصولات استاندارد را دارا میباشد. در ادامه برخی مزایای اجرای این طرح ارائه شده است.
تحقیقات بازار و ارایه معیارهای محاسبه هر یک از موارد برآورد سرمایه ثابت و در گردش و توضیح پیرامون هزینههای ثابت و متغیر طرح، پیشبینی و قیمت تمامشده و همچنین سود سالیانه طرح محاسبه گردیده است.
مهمترین شاخصهای مالی و اقتصادی طرح با محاسبات مالی که از نرمافزار Comfar III Expert استخراج شده وضعیت قابل قبولی را به لحاظ مالی برای تولید با کیفیت نشان میدهد. جهت اخذ مجوزهای تولید این محصول و تامین زیرساخت براساس پلانهای مهندسی تولید استاندارد و صادرات محور میتوانید در تمامی مراحل انجام کار از زمان بررسی ایده تا پیادهسازی و زمان بهرهبرداری از مشاوران و کارشناسان خبره و با تجربه کاردوک کمک بگیرید.
برای دریافت مشاوره کسب و کار در ایران و دیگر کشورها میتوانید با کارشناسان مرکز کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.
منبع: طرح تولید آسفالت گرم
طرح توجیهی تصفیه روغن سوخته راهی برای دریافت تسهیلات و مجوزهای لازم برای شروع و یا سرمایه گذاری در این صنعت است. با توجه به نیاز روز افزون بازار، ماده اولیه یعنی روغن سوخته برای انجام تصفیه زیاد بوده و با بازیافت و تصفیه آن میتوان درآمد ناشی از این صنعت بزرگ را در اختیار واحدهای داخلی قرار داد. به علاوه با رعایت استاندارهای بینالمللی امکان ورود به بازارهای خارجی نیز وجود دارد. در ادامه خلاصه طرح توجیهی مربوط به بازیافت این محصول آورده شده است. می توانید برای سفارش و نوشتن طرح توجیهی کلیک کنید.
برای دریافت مشاوره در زمینه انواع طرح های توجیهی میتوانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.
منبع: طرح توجیهی تصفیه روغن سوخته
روانکاری روشی است برای جلوگیری از اصطکاک و سایش سطوح متحرکی که روی یکدیگر قرار میگیرند. روانکاری تسهیلگر حرکت نسبی سطوح در تماس با یکدیگر است. روانکارها در شرایط پرفشار و دمای بالا با روانکاری تجهیزات و برقراری شرایط مطلوب ترمودینامیکی محیط، موجب افزایش طول عمر مفید دستگاهها و کاهش مصرف انرژی و هزینهها میشوند. به همین دلیل تولید انواع روانکار وروغن های موتور صنعتی به تجارت بزرگی در جهان تولید شده است.
در حال حاضر بیش از 1700 تولیدکننده بزرگ روانکار در جهان وجود دارند که حدود 200 شرکت نیز به صورت جانبی در کنار تولیدات دیگر روانکار در حال فعالیت هستند.
اندازه بازار روغن موتور جهانی در سال 2017 معادل 35.67 میلیارد دلار بوده و پیش بینی میشود طی سالهای 2018 تا 2025 با رشد 3.7درصدی مواجه شود و بازار انواع روغنهای پایه، روغن موتور، مایع هیدرولیک، مایع فلزکاری روان کنندههای حمل ونقل و روغنهای مصنوعی و معدنی نیز از 157 میلیارد دلار در سال 2020 به 182 میلیارد دلار در سال 2025 برسد.
روان کنندههای صنعتی کالاهای مصرفی با عمر مصرف نسبتا کم هستند که تولید آنها نه تنها بسیار پرهزینه است، بلکه دفع روغنهای کارکرده و سوخته که عمر مصرف آنها به پایان رسیده مخاطرات بسیار بزرگی را برای محیط زیست فراهم مینماید.
لذا این صنعت، نه تنها بسیار سودآور است بلکه خدمت شایانی به محیط زیست نیز میکند. به همین دلیل روغن سوخته یا کارکرده در کشورهای پیشرفته برای جلوگیری از آلودگی محیط زیست پس از جمع آوری و طی یک نظام استاندارد خاص به شرکت تولید کننده روغن بازگشته و دوباره تصفیه میشوند.
با توجه به اینکه مهمترین جز تولید روانکارها از لحاظ حجمی، روغن پایه است و از نظر وزنی به طور متوسط بیش از 95درصد فرمولاسیون یک روانکار را تشکیل میدهد؛ بسیاری از کشورها روغن پایه مورد نیاز خود را از طریق بازپالایش روغنهای سوخته تامین میکنند. برای آشنایی بیشتر با تصفیه و بازیافت روغن سوخته کلیل کنید.
بیش از 60درصد حجم بازار روانکارها را روغنموتورها تشکیل میدهند. روغن پایه تولیدی مطابق استاندارد API گروه I خوراک بسیار مناسبی برای تولید و فرموله کردن طیف گستردهای از روغنهای موتور، توربین، هیدرولیک، دنده و گریس است. بخش اعظم روغنهای صنعتی را روغن پایه تشکیل میدهد.
یکی از راههای تولید روغن استفاده از روغنهای مصرف شده و احیاء آن به منظور استفاده مجدد در وسایل مختلف است. بر خلاف اکثریت فرآوردههای نفتی که تنها یکبار قابل استفادهاند، روغن مصرف شده به دلیل عدم تغییر اجزا اصلی با تصفیه مجدد قابل استفاده میباشد. در روغن کارکرده عموما ادتیو و مواد افزودنی خاصیت خود را از دست داده و تغییر اندکی در درصد هیدروکربورهای تشکیل دهنده آن به وجود میآید.
روغن موتور پس از مدتی آلوده شده و خواص مطلوب خود را از دست میدهد؛ منبع اصلی این آلودگی مواد تولید شده ناشی از احتراق سوخت موتور و ساییدگی قطعات است. گازهای اسیدی حاصل از سوخت، روغن موتور را اسیدی نموده و ناخالصیهای غیرمحلول در روغن از قبیل دوده، ذرات کربن و مواد آسفالتی و فلزات سبک و سنگین، آب، گرد و غبار به صورت غیرمحلول در آن ظاهر میگردد. مصرف انرژی جهت تصفیه و بازیافت روغن موتور کارکرده کمتر از یک سوم انرژی مصرفی جهت تصفیه نفت خام است و علاوه بر مزایای اقتصادی در حفاظت از محیط زیست نیز حائز اهمیت فراوانی است.
این نوع پسماند حاوی میزان زیادی پلیمر و فلز است که میتواند در تولید آسفـالت خیابـان، پوشـش محافظتی قیـری و یا به عنوان سوخت در کارخانههایی همانند سیمان مورد استفاده قرار گیرد.
روغن پایه محصول اصلی در خط فرآیند پالایش و تصفیه مجدد روغنهای کارکرده است که پس از اختلاط و افزایش مواد افزودنی مناسب، ویژگیهایی همانند انتقال دهنده حرارت، ضدخوردگی، ضد اکسیداسیون، ضد زنگ، ضد فرسودگی و ضد کف و سهولت جدا شدن از آب و همچنین عدم آسیب رسانی به قطعات آببندی شده و سرشیلنگها و واشرها را به دست میآورد. بررسی خواص فیزیکی و شیمیایی روغن، معیار خوبی برای کنترل کیفیت محصول تولیدی میباشد. این خواص را میتوان با شاخصهای ذیل مطابق با استاندارد در آزمایشگاه اندازهگیری نمود.
ویسگوزیته میزان مقاومت روغن سیال در مقابل جاری شدن است. از آنجا که روغن موتور در عمل تحت شرایط افزایش دما منبسط و روانتر میشود و با کاهش دما ویسکوزیته آن افزایش مییایبد؛ از این رو همواره باید گرانروی روغن با دمائی که در آن اندازهگیری شده مشخص شود. یک روغن خوب بایستی طوری فراوری شود که تحت تغییرات دما، تغییرات ویسکوزیته کمتری را از خود نشان دهد.
ظاهر روغنها میبایست یکنواخت، شفاف و عاری از آب و ذرات معلق خارجی باشد. معمولا وجود مقدار زیادی آب در روغن یا اختلاط روغن با گازوئیل یا سایر موادی که موم جامد داشته باشند، ظاهر آن را کدر میکند.
رنگ روغنها معمولا از طریق مقایسه آنها با یک سری شیشههای رنگی استاندارد معین میشود. معیار رنگ روغن از ٥.٠ تا ٨ با فواصل ٥.٠ مشخص میشود.
نقطه اشتعال پایینترین درجه حرارتی است که در آن نقطه روغن به اندازه کافی به بخار تبدیل شده به طوری که با نزدیک شدن شعله آتش در یک لحظه مشتعل و سپس خاموش گردد. نقطه اشتعال معیاری برای میزان آتشگیری و فراریت روغن است.
درجه حرارتی که در آن روغن مشتعل شده و به سوختن ادامه میدهد. این درجه حرارت نظیر نقطه اشتعال معرف مقدار ترکیبات گازهای فرار و قابلیت تبخیر و معمولا ٣٠درجه سانتیگراد بالاتر از نقطه اشتعال است.
وزن مخصوص روغن به نسبت وزن مخصوص آب در درجه حرارت معین، وزن مخصوص نسبی گفته میشود.
درجه حرارتی در فشار١ mmhg که در آن ٩٠درصد روغن تقطیر میشود را شاخص کربونیزاسیون میگویند و هر چه میزان آن بالاتر باشد مقدار رسوبات در موتور بیشتر است.
نقطه ریزش، پایینترین درجه حرارتی است که در آن فرآوردههای نفتی سرد شده، تحت شرایط استاندارد جریان مییابد و یا به عبارت دیگر پایینترین دمائی که روغن در آن هنوز سیال است. نقطه ابری شدن دمائی است که در آن روغن مواد شمعی خود را از دست داده و مات میشود. این دما از نقطه ریزش بالاتر است.
مقدار موادی که پس از سوزاندن نمونه روغن باقی مانده و نمیسوزد خاکستر نامیده میشود. در بسیاری از موارد برای به دست آوردن نتایج دقیقتر خاکستر را با اسید سولفوریک غلیظ وارد واکنش مینمایند و در نتیجه خاکستر سولفاته را تعیین میکنند. خاکستر روغن پایه نشان دهنده مواد غیرقابل احتراق است که از نفت خام همراه آن مانده است. مقدار خاکستر برای روغن بدون مواد افزودنی ١درصد و برای روغنهای حاوی مواد افزودنی تا ٣درصد است.
این تست نشاندهنده میزان مواد چرب (صابونی شونده) موجود در روغن است. این مواد برای ایجاد خاصیت روغنی بودن بیشتر در بعضی روغنهایی که در معرض تماس با آب هستند و روغنهای دنده اضافه میشود.
عدد خنثی شدن یک روغن، عبارت است از مقدار میلی گرم اسید یا باز لازم برای خنثی کردن مواد اسیدی یا بازی موجود در یک گرم روغن. عدد خنثی شدن در روغنها به چهار صورت شامل؛ اعداد فدرت اسیدیته، اسیدیته کل، قدرت قلیایی و قلیائیت کل اندازهگیری بیان میشود.
در یک روغن پایه خوب پالایش شده معمولا عدد خنثی شدن بیش از ١ نمیباشد. مگر اینکه روغن پایه حاصل از تصفیه مجدد روغنهای کارکرده باشد و اسید سولفوریک بکار رفته در فرآیند تصفیه کاملا خنثی نشده باشد. عموما کارکرد روغنها باعث افزایش خاصیت اسیدی آنها در اثر تجزیه و اکسیداسیون در اثر حرارت و مجاورت با آب میشود. بر این اساس کاهش عددی خنثی در مورد روغنهای موتور بیانگر میزان کارکرد است.
مطابق با طبقهبندی وزارت صنعت معدن و تجارت، روغنهای صنعتی پایه جزء گروه ساخت محصولات شیمیائی با سر گروه 23 و براساس کد هشت و ده رقمی محصول دارای کدهای ایسیک بشرح ذیل هستند.
نام کالا | کد ISIC |
روغن پایه | 2120712711 |
تصفیه روغن سوخته | 23201240 |
روغن سوخت تقطیری | 23201213 |
هیدروکربورهای حاصل ازتصفیه روغن سوخته | 23201245 |
قیرحاصل ازتصفیه روغن سوخته | 23201247 |
ترکیبات اسفالتی ازضایعات روغن سوخته | 23201425 |
روغن پایه تصفیه مجدد | 2320412449 |
روغن دنده خودرو (تصفیه اول) | 2320512439 |
روغن دنده صنعتی (تصفیه اول) | 2320512440 |
روغن موتور تصفیه مجدد | 2320412450 |
جهت جلب اعتماد مصرف کنندگان و رعایت کلیه نکات مربوط به کنترل کیفیت محصول، توجه به استانداردهای موجود امری ضروری است. سطح کیفیت روغن بیانگر آن است که روغن، برای چه نوع موتوری و با کدام مدل و چه نوع سوختی مناسب است. به عبارت دیگر سطح کیفیت یک روغن موتور با استاندارد آن مشخص میشود.
نکته مهم این است که موتورهای مختلف به روغنهایی با استانداردهای متفاوت نیاز دارند. تفاوت این روغنها، گذشته از کیفیت روغن پایه آنها، در نوع و میزان مواد افزودنی موجود در آنهاست. سطح کیفیت روغن موتور، با علائم اختصاری نشان داده میشود که به طور خلاصه، به مهمترین آنها اشاره میشود.
سه مرجع جهانی و یک مرجع داخلی مهم برای استانداردگذاری در صنعت خودرو و صنایع مربوطه وجود دارد. API آمریکا و ACE اروپا و ILSAC آسیا و در ایران ISIRI؛ این مراجع برای موتورهای مختلف روغن متناسب را پیشنهاد میکنند. نوع موتور، سوخت و سال طراحی موتور از عواملی هستند که در انتخاب روغن برای آن نقش مهمی دارند.
رشد و پیشرفت صنعت روانکار در سالهای اخیر نسبت به دهههای قبل بسیار بیشتر بوده است و طراحیهای جدید موتورهای خودرو و موتورهای صنعتی روز به روز نیاز به روانکارهای جدیدتر را بیشتر میکند.
اولین طبقهبندی در سال 1930 ارائه شد که در آن روغن موتورهای بنزینی با علامت "S" و روغنهای موتورهای دیزلی با علامت "C" نشان داده شدند. در سیستم طبقهبندی "S"، پایینترین سطح کیفی با SA شروع شده و به این ترتیب سطوح بعدی با SB، SC و... نشان داده میشوند. البته در این سیستم از علامتهای SI و SK استفاده نشده است. در سیستم طبقهبندی "C" نیز از حروف A، B، C و... و همچنین از اعداد برای علامتگذاری استفاده میشود.
روغن موتورهای بنزینی SA,SB,SC
روغن موتورهای دیزلی CA,CB,CC
طبقهبندی علامت گذاری اتحادیه تولیدکنندگان اروپائی خودرو ACEA یا CCMC نیز به شرح ذیل است.
روغن موتورهای بنزینی ١,C٢,C٣,C۴,C۵ C
روغن موتورهای دیزلی ١,D٢,D٣,D۴,D١,D۵,PD١
استانداردهای ملی تدوین شده برای این محصول استاندارد ١٣٤٢ تحت عنوان ویژگیها و روشهای آزمون روغن صنعتی پایه برای مصارف روانکاری (شیمیائی) ٥٨٤ و ٥٨٥ برای تعیین سطح کیفیت روغن موتور است.
به طور کلی دستهبندی روغنهای پایه به برشهای مختلفی از جمله؛ SN150 ،SN300 ، SN350، SN500 تقسیم شده اند.
موضوع | شماره استاندارد |
روان کننده ها-روغن موتور برای موتورهای بنزینی در سطح کیفیت معادل با APISN- ویژگی | 17651 |
روان کننده ها -روغن موتور برای موتورهای دیزلی در سطح کیفیت معادل با APICE | 13383 |
روغن موتور و تصفیه روغن کارکرده -معیار مصرف انرژی در فرآیند تولید | 11593 |
آیین کار تولید روغن موتور پایه تصفیه دوم | 6223 |
روان کننده ها، روغن های صنعتی و فرآورده های مربوطه (طبقهL خانوادهE روغنهای موتور درونسوز( روغن موتور بنزینی دو زمانه (هوا خنک( | 6639 |
روغن های پایهای که از پالایش نفت خام به دست میآید، ویژگیهای لازم بکارگیری در ماشین آلات و تاسیسات صنعتی و خودرو را به طور کامل ندارد. از این رو در بلندینگ موادی به آن افزوده میشود تا بتواند ویژگیهای مورد نیاز برای استفادههای خاص در صنعت و موتور را دارا شود. به این منظور به روغنهای پایه ادتیو و مواد افزودنی اضافه میشود که بهبود دهنده مشخصات مختلف روغنها برای کاربردهای مورد نظر است. برخی از این موارد به قرار زیر است:
1-بهبود دهنده شاخص گرانروی
2-ضد اکسیداسیون
٣.ضد سایش
٤.پایین آورنده نقطه ریزش
٥.ضدخوردگی و ضد زنگ زدگی
٦.ضد کف
٧.پاک کننده و معلق کننده
مواد افزودنی بر اساس فرمولاسیون به مقدار معین که سازنده در نظر دارد برای رسیدن به معیارهای استاندارد به روغن پایه اضافه میشوند. این عمل در واحدی به نام اختلاط (بلندینگ) انجام میپذیرد. به این شیوه میتوان روغنهای مختلف را برای مصارف گوناگون همانند انواع روغن موتور بنزینی و دیزلی، روغن ژنراتــور، روغــن هیدرو لیک دیــزل، روغــن دستگاهها و تاسیسات صنعتی را تولید نمود.
از آنجایی که روغنهای صنعتی پایه حاصل بازیافت روغنهای کارکرده است و خود محصولی جایگزین است، بنابراین کالای جایگزینی برای آن وجود ندارد.
در فرایند تصفیه و بازیافت روغن پایه میباید کلیه مواد زائد را از آن استخراج و مجددا روغن را به شکل اولیه خود (روغن پایه) برگرداند. برای این کار تکنولوژیها و فرایندهای خاص بازیافت و تصفیه انواع روغنهای صنعتی همانند روشهای مختلف تقطیر، هیدروژنیزاسیون، اسیدی، قلیایی استفاده میشود که در آن از مراحل یا ترکیبی بالانس شده به شرح ذیل استفاده میشود.
در حال حاضر تکنولوژی مورد استفاده برای تصفیه اول در ایران، تکنولوژی روش معمولی استخراج با استفاده از حلال اسیدی است. در جهان اهمیت این روش کاسته شده و تولید آن به روشهای جدید غیراسیدی هیدروکراکینگ و هیدروایزمریشن در حال افزایش است. تعداد واحدهای محدودی با استفاده از روش غیراسید در کشورمان در حال حاضر مشغول فعالیت هستند. کلیه روشهای تصفیه روغنهای کارکرده (اسیدی –غیراسیدی) میتوانند بین 70 الی 90 درصد ناخالصیهای روغن کارکرده را تصفیه و آن را به شکل اولیه خود (روغن پایه) درآورد.
روغن پایه تولیدی از طریق بازیافت و تصفیه مجدد روغنهای کارکرده با احراز شرایط ویژه و تطابق فاکتورهای تعیین شده در آزمونهای کنترل کیفیت استاندارد از نظر ویژگیهای کاربردی و عمر مفید کارکرد و طبقه بندی SAE به لحاظ ویسکوزیته با انواع پلیمرهای و مواد افزودنی شیمیائی مناسب با درصدهای مشخص و متناسب با ویژگی مورد انتظار محصول تولیدی مخلوط میشود و پس از احراز تطبیق با معیارهای کنترل کیفیت با ویژگیهای تعیین شده در سطوح مختلف استاندارد در آزمایشگاه به واحد بستهبندی منتقل و مظروف میگردد.
روغنهای پایه که حاصل بازیافت روغنهای کارکرده به روش غیراسیدی تولید شده اند؛ خواص شیمیایی و فیزیکی مناسبتری را نسبت به سایر روغنهای بازیافتی دارند.
ماشین آلات اصلی و تجهیزات اصلی این طرح شامل سیستم کنترل و مانیتورینگ فرایندها، اسکلت نصب تاسیسات تصفیه روغن، مخازن مواد اولیه، پمپهای انتقال روغن و افزودنیها، سانتریفوزو تانک سیستم تصفیه اولیه، تانکهای سوخت، کندانسور و کولینگ تاور، هیترو مبدلهای حرارتی و بویلر، سیستم تبخیر فیلم نازک و راکتورهای تقطیر خلاء روغن پایههای مختلف، انواع فیلترهای جذبی و پایه کربن، تانکها و همزنهای روغن تصفیه شده، مخازن پسماند، سیستم پنوماتیک و کمپرسور هوای فشرده و تجهیزات سرمایش و گرمایش و جمع آوری بخار است که امکان کارسازی آنها در داخل کشور وجود دارد.
از آنجا که بازیافت روغنهای پایه به عنوان مادر همه روغنها علاوه بر مزایای متعدد زیست محیطی، از خروج ارز از کشور جلوگیری مینماید. همچنین تولید محصول صادرات محور استاندارد به منظور حضور در بازارجهانی یکی از راهبردهای مهم تداوم و توسعه تولید و تثبیت جایگاه این فعالیت در بازار به شدت رقابتی بینالمللی به شمار میآید.
در ایران طی سال ۹۸ در مجموع ۹۲۷ هزار و ۱۹۷ دستگاه انواع خودرو تولید شده است، در شرایط مطلوب بازار ظرفیت تولید کشور برای تولید خودرو یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه در سال میباشد که اگر تعداد خودروهای موجود و فعال کشور، تاسیسات و ماشین آلات صنعتی نیازمند مصرف روغنهای صنعتی را نیز اضافه نمایید با حجم بزرگی از بازار مواجه هستیم که بخش قابل توجهی از آن با واردات تامین میشود.
در بخش عرضه تا پایان تیر ماه سال 1399 تعداد 626 مجوز به منظور تصفیه اول و مجدد روغن پایه و موتور در کشور صادر شده است که از این تعداد 389واحد با دارا بودن پروانه بهرهبرداری صنعتی و سرمایهگذاری 2236میلیارد ریال و به ظرفیت اسمی 8096هزار تن در سال مشغول فعالیت هستند. از این تعداد 234بنگاه با ظرفیت 4849تصفیه مجدد روغن پایه و موتور فعالیت مینمایند که غالبا از فرایند تصفیه اسیدی استفاده میکنند.
مجوزهای تصفیه اول ومجدد روغن پایه و موتور کشور تا پایان سال 1398 | ||||
626 | ||||
پروانه بهره برداری تصفیه اول و مجدد روغن پایه و موتور کشور | ||||
تعداد | سرمایه (م.ر) | اشتغال | ظرفیت | واحد |
389 | 2236260 | 12992 | 8096080 | تن |
پروانه بهره برداری تصفیه مجدد روغن پایه و موتور | ||||
تعداد | سرمایه | اشتغال | ظرفیت | واحد |
234 | 5184797 | 5190 | 4849379 | تن |
بر اساس مطالعات انجام شده احداث واحد تصفیه و بازیافت روغن سوخته با ظرفیت 12000تن در سال نرخ بازدهی داخلی بیشتر 36درصد بوده و دوره برگشت سرمایه حدود 3و نیم سال پبیش بینی شده است. در ادامه خلاصهای از نیازمندیهای احداث این واحد با ظرفیت اسمی تولید به شرح ذیل در سال ارائه شده است.
ردیف | موضوع | برآرود | واحد |
1 | زمین | 6000 | متر مربع |
2 | زیربنا کل تولیدی روباز و سرپوشیده | 2500 | متر مربع |
ردیف | موضوع | هزینهها (میلیون ریال) |
1 | سرمایه گذاری ثابت | |
2 | نرخ بازده داخلی IRR)درصد( | 36 |
3 | دوره بازگشت سرمایه گذاری (سال) | 3/5 |
4 | درصد فعالیت در نقطه سر به سر | 31/8 |
یکی از مؤلفههای اصلی و تعیینکننده در مزیت نسبی این محصول، وفور و دسترسی آسان به مواد اولیه است. از آنجائی که مواد اولیه تصفیه و بازیافت انواع روغنهای موتور و صنعتی از شبکه جمعآوری تامین میشود و حجم ضایعات و بالای روغنهای کارکرده در کشورمان به طور روزانه و مستمر افزایش مییابد؛ لذا مزیتهای اقتصادی، فنی و زیست محیطی بازیافت روغنهای کارکرده به روش غیراسیدی به شرح ذیل بیان میگردد.
تحقیقات بازار و ارائه معیارهای محاسبه هر یک از موارد برآورد سرمایه ثابت و در گردش و توضیح پیرامون هزینههای ثابت و متغیر طرح، پیشبینی و قیمت تمام شده و همچنین سود سالیانه طرح محاسبه گردیده است. بررسی مهمترین شاخصهای مالی و اقتصادی طرح با محاسبات مالی که از نرمافزار Comfar III Expert استخراج شده، وضعیت قابل قبولی را به لحاظ مالی برای تولید روغن پایه از روغنهای کارکرده نشان میدهد و به دلیل وجود تقاضای مازاد در طول چند سال اول زمینه مساعدی برای ایجاد این واحد فراهم است.
جهت اخذ مجوزهای تولید این محصول و تامین زیرساخت براساس پلانهای مهندسی تولید استاندارد و صادرات محور میتوانید در تمامی مراحل انجام کار از زمان بررسی ایده تا پیاده سازی و زمان بهرهبرداری از مشاوران و کارشناسان خبره و با تجربه کاردوک کمک بگیرید.
برای دریافت مشاوره کسب و کار در ایران و دیگر کشورها میتوانید با کارشناسان مرکز کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.