برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوکجهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 ماس بگیرید.
خط تولید کفپوش های pvc با توجه به نوع دستگاهها، ظرفیت تولید، مکان مورد نظر، فروشندگان و…. میتواند قیمت تمام شده متفاوتی داشته باشد. جهت راه اندازی تولید این کفپوشها بهتر است افق دید کاملی داشته باشید، از اینرو لازم است پیش از هر چیز طرح توجیهی تولید کفپوش pvc را مطالعه کرده و در مورد روند کار اطلاعات خود را تکمیل کنید. خرید دستگاه ها نیز باید بر اساس برنامه و توسط کارشناسان انجام شود. در این مقاله 12 دستگاه اصلی مورد نیاز جهت راه اندازی یک تولیدی استاندارد شرح داده شده است.
برای دریافت مشاوره در زمینه مشاوره و خرید دستگاه های مورد نیاز کارخانه میتوانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.
منبع: خط تولید کفپوش pvc
تعداد و ظرفیت ماشین آلات و تجهیزات خط تولید کفپوش PVC بر اساس ظرفیت تولید اقتصادی سالیانه طرح در یک شیفت کاری به شرح زیر در نظر گرفته شده است.
بدیهی است تکنولوژی ساخت تجهیزات حساسی مانند اکسترودر ،کلندر و سیستمهای کنترل و مانیتورینگ خط تولید من الجمله PLC و تابلوهای الکتریکال به همراه جنس و متالوژی ساخت قطعات مصرفی خط تولید همانند غلتکها و قالبهای دستگاههایی که در ادامه آوردهایم، بسیار اهمیت دارد. لذا برای انتخاب سازنده معتبر و ارزیابی دستگاه های مورد نظر نیاز به یک کارشناس خبره دارید.
در واحد چندین سیلو برای نگهداری یک دوره مواد اولیه در کارگاه تولید نصب میشود. تعدادی از این سیلوهای فولادی با ظرفیت بالانس شده برای نگهداری پودر پی وی سی و کربنات کلسیم و روغن دی او مورد استفاده قرار میگیرد.
دستگاه مخلوط کن دارای شکل بدنه استوانهای است که درون آن پره فلزی به شکل مارپیچ با سرعت زیاد میچرخد و مواد را با هم مخلوط میکند. به علت متخلخل بودن پودر پی وی سی و همچنین جذب دی او پی توسط فیلر کربنات کلسیم، سایز افزودنیهای مخلوط حاصل به یک پودر خیس تبدیل میشود. فرمولاسیون و اختلاط این مرحله تضمین کننده یکنواختی محصول نهایی است. لازم به ذکر است که بر روی این مخلوط کن یک هواکش نصب گردیده است.
کار این وسیله به سرانجام رساندن مرحله اصلی اختلاط است. بنبوری دارای یک محفظه اصلی است که پس از تغذیه از قسمت بالایی روتورها در داخلی آن چرخش و عمل اختلاط را انجام میدهد. بعد از پر شدن بنبوری یک پیستون داخل مسیر مواد شده و مواد را به داخل محفظه میفشارد و محفظه بنپوری توسط بخار گرم شده و بعد از سپری شدن زمان تنظیم شده اختلاط، آمیزه حاصل از دریچهای در زیر آن تخلیه میشود.
کار این دستگاه مستمر سازی کار بنبوری و تکمیل عملیات اختلاط است. دستگاه در عرض به دو قسمت تقسیم شده و به صورت دو آسیاب غلتکی با عرض۲متر میباشد. آمیزه مواد اولیه از زیر بنبوری روی قسمت اول و سپس روی قسمت دوم میرود و در انتهای این قسمت تیغهای نوار مانند از آمیزه را جدا میکند که به طور پیوسته توسط یک نقاله وارد قیف اکسترودر خط تولید میگردد. بر روی این دستگاه یک هواکش نیز نصب شده است.
این دستگاه برای ایجاد مذاب پلیمری ،اختلاط مناسبتر آمیزه، تحت فشار گرما و چرخش به کار میرود. آمیزه پردازش شده قبل از خروج از قالب اکسترودر توسط یک توری فلزی ذرات خارجی و پلیمرهای ذوب نشدهاش جدا میشود. در خروجی اکسترودر مواد اولیه به صورت مفتول درآمده و به تغذیه کلندر منتقل میشود. دمای نواحی مختلف سیلندر اکسترودر مطابق فرمولاسیون تولید قابل تنظیم میباشد.
وظیفه کلندر شکل دادن به آمیزه خروجی از اکسترودر است. این دستگاه شامل غلتکهایی به عرض ۲متر و قطر ۲۵سانتیمتر میباشد و در شکاف اول کلندر توده بزرگی از مواد قرار میگیرد؛ ولی در شکافهای بعدی به جریان مواد این توده کمتر شده و عرض آن زیادتر میشود. وظیفه اصلی کلندر شکل دادن و تنطیم ضخامت فیلم با دو غلتک انتهایی است. سطح دو غلتک نهایی باید کاملا صیقلی و صاف باشد. معمولا غلتک آخری هر فصل برای صیقل و آبکاری مجدد جدا میشوند و غلتکهای کلندر با بخار گرم میشوند.
هر غلتک خمیر پی وی سی را از غلتک قبلی میگیرد و بعد از چرخش دور غلتک به غلتک بعدی انتقال میدهد. خمیر پی وی سی به غلتکی که زبرتر و داغتر است و یا سریعتر میچرخد، میچسبد. پس برای اینکه خمیر حتما از یک غلتک به غلتک دیگر برود لازم است هر غلتک کمی داغتر از غلتک قبلی باشد. این تفاوت دما نباید بیشتر از ۱۰درجه سانتیگراد باشد، ضخامتهایی که میتوان با کلندر تولید کرد بین ۷ تا ۹۰ میکرون است.
این غلتکها که معمولا به صورت زوج دوتایی قرار میگیرند فیلم را از کلندر می گیرند و با سرعت خطی بیشتر آن را میکشند و نازکتر میکنند. نازک کردن فیلم با کشش این امتیاز را دارد که هم امکان تولید فیلمهای خیلی نازک را میدهد و هم برای تغییر ضخامت فیلم لازم نیست شکاف کلندر زیاد تغییر کند، بلکه صرفا سرعت غلتکها تغییر مییابد. باید توجه داشت که در کشش نمونه در صورتی که ضخامت زیاد نازک شود، باعث کم شدن مقاومت ورق و پارگی آن در جهت کشش میشود.
این غلتکها دو جداره هستند و با آب خنک میشوند و تعداد آنها از حدود ۸ الی ۱۲عدد میباشد. بهتر است دمای غلتکها به تدریج از ۵۰درجه تا حدود ۱۰ درجه کم شود.
در این واحد یک موتور با گشتاور ثابت است که میتواند فیلم تولید شده را روی یک مغزی جمع کند. سرعت طوری تنظیم شده است که با سرعت کل خط تولید بالانس و تنظیم باشد.
ورقهای PVC از نوع غلتک تشکیل شدهاند که از رنگهای بر پایه خلال آب استفاده میکند. کیفیت دستگاه چاپ بسیار در تولید کفپوش با ظاهر مناسب و دوام طرح و نقش اهمیت دارد.
در این دستگاه فیلمهای نازکتر پس از گرم شدن با عبور از روی یک غلتک داغ با فشار به هم میچسبند و تشکیل کفپوش میدهد.
براساس نوع و شکل محصول به صورت اتوماتیک توسط دستگاه دارای کنترل دیجیتال انجام میشود. محصول خروجی بر اساس نوع، شکل و اندازه با استفاده از دستگاه بسته بندی دیجیتال آماده ورود به انبار میشود.
جهت سفارش نوشتن طرح توجیهی کلیک کنید.
برای دریافت مشاوره کسب و کار در ایران و دیگر کشورها میتوانید با کارشناسان مرکز کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.
منبع: خط تولید کفپوش pvc
طرح توجیهی بسته بندی اجیل و خشکبار چه کاربردی دارد؟ در جهان قریب به 4.5 میلیون تن میوههای آجیل و 3.3 میلیون تن میوه خشک طی سال 2120 -2019 تولید شده است. تولید فندق جهان با توجه به برداشت کشورهایی همانند فرانسه و اسپانیا و افزایش 15 درصدی محصولات زراعی در ترکیه به بیش از 530 هزار تن، گردو جهان حدود 969 هزار تن و پسته 655.2 هزار تن برآورد شده است. بیشترین تولید بادامزمینی جهانی در کشورهای چین، هند، برزیل و ایالات متحده میباشد. برآورد تولید جهانی میوه خشک در همین سال در حدود 3،283 هزار تن است که رشد 5 درصدی نسبت به سال قبل را داشته است. با توجه به عرضه و تقاضای این محصولات فرصت مناسبی برای سرمایه گذاران است. نوشتن طرح توجیهی برای شما در برآورد هزینه و نحوه شروع کار مانند راهنمایی خواهد بود.
برای دریافت مشاوره در زمینه انواع طرح های توجیهی میتوانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.
منبع: طرح توجیهی بسته بندی آجیل و خشکبار
آجیل و خشکبار معمولا به میوههای دانهای شکلی همانند گردو، بادام زمینی، بادام و پسته گفته میشود که روی درختهای شکوفهای یا بوتهای مستقیم رشد میکنند و به صورت خام یا بو داده و خشک مصرف میشوند.
تعرفه گمرکی وکدهای آیسیک آماده سازی و بستهبندی انواع آجیل به شرح ذیل میباشد.
محصول | تعرفه گمرکی | کد آیسیک |
پاک کردن و بستهبندی آجیل | 071134000 | 15492711 |
خشک کردن وبستهبندی خشکبار | 15311410 | |
پاک کردن و درجهبندس انواع آجیل و بدون بستهبندی | 15492717 | |
پاستوریزه کردن و بستهبندی آجیل | 15492718 | |
بستهبندی آجیل و خشکبار و برنج | 7495412322 | |
انواع دانه و میوه آجیلی فرآوری شده | 1549412503 | |
تخمه آفتابگردان فرآوری شده | 1549512371 | |
انواع گرانول میوههای آجیلی | 1549312631 | |
انواع خلال میوههای آجیلی | 1549312632 | |
تولید و بستهبندی آجیل | 15492111 | |
تولید وبستهبندی انواع تخمه آجیل | 15492120 | |
پودر کردن و بستهبندی میوههای آجیلی | 15492171 | |
بستهبندی پودر میوههای آجیلی | 7495412433 | |
انواع خلال میوههای آجیلی | 1549312632 | |
بستهبندی خشکبار | 7495412325 |
در بستهبندی آجیل و خشکبار از مرحله آمادهسازی، بستهبندی و انبارداری از آیین نامه کار بهداشتی و الزامات استاندارد ملی ایران به شماره 9343 پیروی میکند. هدف از تدوین این آیین کار، راهنمایی تولیدکنندگان در تأمین حداقل نیازمندیهای بهداشتی تولید و عرضه و تطبیق ویژگیهای آن با استاندارد مرتبط میباشد. سایر استاندارهای ملی و فرایند این کسب و کار به شرح ذیل میباشد.
استاندارد ملی ایران 2380: ” آئین کار تهیه پسته از مرحله برداشت محصول تا بسته بندی”.
استاندارد ملی ایران 495: “بستهبندی پسته و مغز بادام صادراتی”
استاندارد ملی ایران 3937: ” آئین کار تهیه مغز بادام”
استاندارد ملی ایران 7704: ” بادام زمینی– از برداشت تا بستهبندی و انبارداری – آیین کار بهداشتی”
بوجاری، سورتینگ و بستهبندی انواع آجیل و خشکبار توسط ماشین آلات خط تولید باید هم دارای استانداردهای سلامتی و کیفیت مواد اولیه و هم فرایند تولید باشد. سلفون و ورقهای پلیمری بستهبندی محصول تولیدی باید دارای نرمش، قابلیت چاپ، قابلیت دوخت حرارتی، قابلیت شکلپذیری پنوماتیک، شفافیت، نفوذپذیری ناپذیری نسبت به بخار آب و گازهای محیطی را داشته باشد.
در بستهبندی آجیل و خشکبار باید نشانهگذاریهای محصول شامل درج نام و نوع محصول، اندازه، درجهبندی، نام واحد تولیدکننده، شماره پروانه ساخت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شماره پروانه بهرهبرداری وزارت صمت، شماره سریال ساخت، تاریخ تولید و انقضای مصرف، وزن خالص و شرایط نگهداری قید شود.
آجیل به مناسبهای مختلف به عنوان تنقلات و میان وعده مفید با ارزش غذایی بالا هم مورد استفاده تمامی افراد بوده و هم در مراسم، مهمانیها، اعیاد مورد استفاده قرار میگیرد. بستهبندیهای صحیح و مناسب محصولات مواد غذایی همانند آجیل و خشکبار هم به حفظ بهداشت و هم به ماندگاری بیشتر آن کمک مینماید. این فرایند در مقیاس صنعتی امکان رعایت الزامات بهداشتی را بیشتر و میسرتر میسازد. قرارگیری آجیل در بستهبندی ضمن حفاظت از آن در مقابل جانوران، میزان مصرف کنترل شده محصول را نیز بهبود میدهد.
آجیل و مغزها آنها همانند فندق، گردو و پسته نقش مهمی در تامین انرژی و سلامتی بدن ایفا میکنند. این مواد غذایی منابع سرشاری از پروتئین، مواد معدنی، ویتامینها و آنتی اکسیدان هستند. آجیل یکی از مهمترین منابع غنی عناصری مانند روی، آهن، سلنیوم هست که برای تامین سلامت سیستم ایمنی بدن و بهبود رشد و نمو و کاهش کمخونی ضروری است.
دانههای خوراکی آجیل سرشار از آهن، روی، ویتامین E، منیزیم و فولیک اسید، فسفر، منیزیم و کلسیم است که در سلامتی ساخت استخوانها، دندان و در ایجاد تعادل در عملکرد ماهیچهها و اعصاب نقش موثری دارند. سورت و بستهبندی این محصولات ضمن کارآفرینی در بهبود فرایند هضم، سلامتی بدن و تامین پروتئینهای متنوع مورد نیاز انسان میتواند کاهش وزن را به همراه داشته باشد.
بسیاری از تنقلات دیگر همانند چیپس سیبزمینی و میوهها، پفک رقبایی با قیمت پایینتر برای آجیل و خشکبار هستند اما ارزش غذایی، طعم و مزه محصولات گروه خشکبار و آجیل را ندارد.
ماشین آلات آمادهسازی و بستهبندی خشکبار و آجیل در داخل کشور با کیقیت مطلوب قابل ساخت است. تجهیزات با توجه به ظرفیت تولیدی مورد نیاز عبارتند از دستگاههای بالابر کاسهای، پیش بوجاری، نوار نقاله کنترل کیفیت، رطوبت سنج مخزن دست چین، پوست کن، بالابر زد، دستگاه حلزونی، خشک کن، طعم پاش و تفت کانتینیوس، شورکن، سیستم هیتر و نمک زنی و فیلتر و دستگاههای بسته بندهای دو و چهارتوزین، نوار نقاله انتهایی و دستگاه شرینگ پک میباشد که طی مراحل مختلف به شرخ ذیل فرآوری و بستهبندی آجیل و خشکبار انجام میشود.
تهیه و خرید میوه با کیفیت مورد نیاز تولید آجیل و خشکبار با توجه به فصل برداشت و امکان ذخیرهسازی در کارخانه دپو و پس از طی فرایند پیش بوجاری آماده حمل به واحد پوستگیری میشود.
میوه متناسب با ظرفیت سیستم جهت تبدیل به مغز به واحد مکانیزه پوستگیری منتقل میشود. سطح تکنولوژی دستگاه در به دست آوردن محصول با کیفیت و یکنواخت در فرایند پوستگیری برای مغزها با رعایت اصول بهداشتی بسیار اهمیت دارد.
به همراه محصول پوستگیری شده ذرات ناخواسته دیگری همراه میوه وجود دارند که سبب افت کیفیت محصول نهایی میشود، لذا لازم است پس از پوستگیری مغزها شسته و از هرگونه آلودگی به ذرات خارجی و نامطلوب پاک شود.
فرایند خشککردن مغزها پس از شستشو بگونهای بهداشتی و مکانیز با کیفیت مناسب و رعایت استانداردها خشک شده انجام میشود.
زمانی که هدف تولید محصول خام نباشد، مغز خشک شده لازم است به تناسب نوع آن طی مراحل مختلفی به محصول نهایی تبدیل شود. این فرآیندها غالباً شامل طعمدار کردن مطابق فرمولاسیون و تجربه مشتری پسند، ترکیب چندین نوع مغز میباشد. تفت و برشته کردن مغزهای آجیلی در این بخش صورت میگیرد. مناسبترین فرایند برشته سازی به منظور سالم ماندن مغزها در اثر حرارت دهی استفاده از سیستمهای خشککن دارای امکان توزیع حرارتی یکنواخت است.
قبل از فرایند بستهبندی اطمینان از کیفیت محصول نهایی بسیار ضروری است. کنترل کیفیت از طریق آزمونهای استاندارد جهت بررسی رنگ ظاهری، شکل، اندازه، درصد رطوبت، کپک زدگی، میزان شکستگی، پوکی، میزان ناخالصی، مزه، بو، درصد نارسی و چروکیدگی، در صد نمک محصول انجام میگیرد. تا بتوان آجیل با کیفیت را روانه بخش بستهبندی نمود.
پس از فراوری مغزها باید محصول بر اساس نیاز بازار و امکانات تکنولوژیک محصول نهایی به صورت بستهبندی شده به بازار عرضه شود. به گونهای که تا زمان مصرف، کیفیت مطلوب خود را به صورت سالم و بهداشتی حفظ کند. توجه به کیفیت و زیبایی بستهبندی در جلب سهم بستری از بازار اهمیت زیادی دارد.
با توجه به مزیت صنایع تبدیلی بخش کشاورزی کشور تا پایان سال 1398 تعداد 793 واحد تولید صنعتی آماده سازی و بسته بندی آجیل و خشکبار در کشور با ظرفیت اسمی 929 هزار تنی وجود دارد. تعداد طرحهای در حال احداث کشور با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد، 195 طرح است که پیشبینی ایجاد ظرفیت جدید 308 هزار تنی را دارند.
تعداد کل مجوزهای آجیل و خشکبار | ||||
7312 | ||||
پروانههای بهرهبرداری تولید آجیل و خشکبار | ||||
تعداد | سرمایه | اشتغال | ظرفیت | واحد |
793 | 30400510 | 34461 | 929306 | تن |
تعداد جواز تاسیسهای آجیل و خشکبار کشور | ||||
6312 | ||||
طرحهای آجیل و خشکبار دارای پیشرفت فیزیکی بیش از 60 درصد | ||||
تعداد | سرمایه | اشتغال | ظرفیت | واحد |
195 | 62010287 | 6271 | 308673 | تن |
بر اساس مطالعات انجام شده احداث تولید در سال جاری حدود 34 میلیارد ریال سرمایه ثابت نیاز دارد. نرخ بازدهی داخلی سرمایهگذاری بیشتر از 35درصد بوده و ظرف سه سال و نیم بعد از به تولید رسیدن برگشت سرمایه خواهید داشت. در ادامه خلاصهای از نیازمندیهای احداث این واحد با ظرفیت عملی 1200 تن بستهبندی انواع آجیل و خشکبار در سال ارائه شده است.
ردیف | موضوع | برآرود | واحد |
1 | زمین | 3500 | متر مربع |
2 | زیربنا کل تولیدی، خدماتی و ستادی و روباز | 1540 | متر مربع |
ردیف | موضوع | هزینه ها (میلیون ریال ) |
سرمایه گذاری ثابت | 34321 | |
نرخ بازده داخلی IRR | 35/7 | |
دوره برگشت سرمایه | 15/3 |
تحقیقات بازار و برآوردهای مالی فنی و اقتصادی تهیه شده طرح در سال 1399 و تحلیل شاخصهای مالی و اقتصادی طرح با محاسبات مالی که از نرمافزار Comfar III Expert به دست آمده؛ وضعیت قابل قبولی را به لحاظ مالی برای صنایع تبدیلی بخش کشاورزی در حوزه بستهبندی آجیل و خشکبار نشان میدهد.
جهت اخذ مجوزهای تولید این محصول و تامین زیرساخت بر اساس پلانهای مهندسی تولید استاندارد و صادرات محور میتوانید در تمامی مراحل انجام کار از زمان بررسی ایده تا پیادهسازی و زمان بهرهبرداری از مشاوران و کارشناسان خبره و با تجربه کاردوک کمک بگیرید.
برای دریافت مشاوره کسب و کار در ایران و دیگر کشورها میتوانید با کارشناسان مرکز کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.
طرح توجیهی مطالعهای است که برای پاسخ دادن به توجیهپذیر بودن یا نبودن یک ایده (در رابطه با راهاندازی یک کسب و کار) انجام میشود. شاید در ظاهر پاسخ به این سوال ساده به نظر برسد. اما اگر تجربه راهاندازی یک کسب و کار را داشته باشید میدانید که پاسخگویی به این سوال کار سادهای نیست و نیازمند صرف انرژی قابل توجه در زمینههای گوناگون است. مطالعه و بررسی بازار (رقبا موجود در بازار، قیمت محصول یا خدمات رقبا و…)، مطالعات مالی (هزینه، سرمایه اولیه مورد نیاز و…) مطالعات اقتصادی (نقطه سر به سر و…)، مطالعات فنی از جمله مطالعاتی است که در زمان راهاندازی هر کسب و کار تازه باید صورت گیرد. نوشتن طرح توجیهی را از کجا باید شروع کرد؟ شاخصهایی که در گزارش نهاییتان باید بدست آورید کدامند؟پرسشنامهها چه کمکی در انجام این تحلیل به شما میکند؟ چه کسی بهترین طرح توجیهی در زنجان را مینویسد؟
برای دریافت مشاوره در زمینه تهیه طرح توجیهی می توانید با کارشناسان کاردوک از طریق شماره 02166418908 مشاوره دریافت کنید.
منبع: طرح توجیهی در زنجان
شاید یک ایده نو یا طرحی هوشمندانه داشته باشید ولی همیشه پیس از صرف زمان و پول زیاد باید توجیه پذیری آن را در دنیای واقعی مورد بررسی قرار دهید. تمام کسب و کارهای تازه باید قبل از شروع تولید یا ورد به بازار، طرح توجیهی تهیه کنند. در بزرگترین شرکت ها نیز قبل از آغاز تولید محصول جدید، طرح توجیهی تدوین میشود. طرح توجیهی همچنین دادههای کمی لازم برای تصمیمگیریهای دشوار در مسیر آینده کسب و کارتان را در اختیار شما قرار میدهد. اگر در مراحل بعدی تحقیق بازار، بهره برداری، توسعه و گسترش کسب و کارتان دچار اختلاف شوید، طرح توجیهی اختلافات را با در دست داشتن اطلاعات بی طرفانه حل و فصل می کند.
بسیاری از کارآفرینان برای صرفه جویی در پول و زمان، بدون فوت وقت پیش از تهیه طرح توجیهی وارد بازار میشوند. این کار میتواند در ابتدای ظهور منفعت آور باشد یا با مواجه شدن با موانع پیشبینی نشده نتیجهای عکس را به همراه داشته باشد. از جمله مهمترین دلایل دور زدن طرح توجیهی میتوان به موارد زیر اشاره داشت :
1- کار آفرینان بر اساس تجربه شخصی یا مدلهای کسب و کار موفق مشابه میدانند که راهاندازی کسب و کارشان اقتصادی و توجیه پذیر است.
2- نتایج بدست آمده از مطالعات و پیمایشهای قبلی را معتبر دانسته و فکر میکنید تغییرات بازار به اندازهای نبوده که نیاز به انجام تحقیق جدیدی باشد.
3- هزینه های مالی و زمانی طرح به اندازهای باشد که به اتمام رساندن طرح توجیهی را با مانع مواجه میسازد.
یک طرح توجیهی موضوعات مختلفی را در بر میگیرد که هر کدام میتوان بر روی کسب و کار جدید شما تاثیر گذار باشد. اما این موضوعات را در یک یا چند دسته از موضوعات زیر خلاصه میشود.
آیا تمامی تکنولوژیهای لازم برای شروع کسب و کارتان را بررسی کردهاید ؟ این انتخاب شما از لحاظ فنی بهترین انتخاب برای شروع کسب و کار شما میباشد یا نه ؟
شرایط اقتصادی زمان حال و آینده را که بر روی بازار یا تمایل خرید محصولات یا خدمات شما تاثیرگذار است را باید در کنار منابع اولیه جریان نقدی کسب و کارتان در نظر بگیرید.
مطالعات قانونی شامل بررسی امتیازات و حقوق ثبت شده قانونی، کپی رایت یا دیگر انحصاراتی است که ممکن است ایده شما را تحت شعاع خود قرار دهد.
راههای معرفی خدمات یا محصولتان چیست؟ آیا نیاز به ویترین فروشگاه دارید؟ به چند نفر پرسنل اجرایی نیازمندید؟ هزینه کارهای اجرایی کسب و کارتان را یادداشت کنید.
اگر نیاز است که محصول یا خدماتتان در یک فصل خاص ارائه شود حتما باید یک محدودیت زمانی را در برنامه کاریتان لحاظ کنید.
بررسی و مطالعات مربوط به بازار خود دارای دستههای فراوانی میباشد که از جمله مهمترین مواردی که در این قسمت از طرح توجیهی مطرح میشود عبارتند از:
بدون شک بهترین و سریعترین راه برای تهیه طرح توجیهی استخدام مشاور و یا همکاری با یک شرکت در زمینه مشاوره کسب و کار است، که این کار را از ابتدا تا انتها برای شما انجام دهد و نتایج را به شما اعلام کند. اما اغلب استارت آپهای نوپا به دلیل هزینه مالی از انجام این کار صرف نظر میکند.
خوشبتخانه به دلیل امکان دسترس گسترده به دادههای مطالعات پیشن از بازار و پرسشنامههایی کاربردی خودتان میتوانید تا حد زیادی کارهای جمع آوری اطلاعات را انجام دهید و از این طریق از هزینه کلی تهیه طرح توجیهی بکاهید، به این ترتیب با صرف هزینه کمتر میتوانید اطلاعات مفیدی از طرح توجیهی به دست آورید.
یکی از منابعی که به شما در بدست آوردن اطلاعات لازم برای نگارش طرح توجیهی کمک میکند استفاده از طرحهای توجیهی کسب و کارهای مشابه است که در سالهای پیشین انجام شده است.
پرسشنامه بهترین ابزار برای بدست آوردن اطلاعات در مورد افرادی است که امیدوارید برای استفاده از خدمات یا محصولات شما پول پرداخت کنند.
پرسشنامه ابزاری دقیق و معتبر برای یافتن اطلاعات در مورد عادات خرید مردم در گذشته و آینده است. اگر بتوانید به جامعه هدفتان دست پیدا کنید و از آنها سوال بپرسید، به اطلاعات دقیق و متمازی درباره مخاطبانتان دست پیدا خواهید کرد.
جمع آوری اطلاعات پرسونا (مشتریان احتمالی) با استفاده از پرسشنامه امکانپذیر است. شما میتوانید به نارضایتی انها از محصول یا خدمات یا ویژگیهای خاص محصولاتان پی ببرید.
زمانی توانسید اطلاعات را جمع آوری کنید. لازم است که آنها را در یک شکل مناسب و قابل فهم بیان کنید که ایده شما چگونه قرار است به دنیا نمایش داده شود. گزارش طرح توجیهی باید حداقل شامل بخشهای زیر باشد، ممکن است شما بسته به نیازتان موارد دیگری نیز به لیست اضافه کنید :
نکات اساسی و خلاصه کلی دادههایی که به دست آوردهاید و بعدا آنها را شرح میدهید را ارائه کنید. مهمترین جزئیات را در این بخش بیاورید چرا که بسیاری از افراد تنها همین بخش را مطالعه خواهند کرد.
در این بخش توضیحاتی درباره ایده کسب و کار (نوع محصول یا خدمات، شرکت، سایت ، اپ یا هر چیزه دیگری که مشغول بررسی آن هستید) را بنویسید. تمایزها و چیزهایی که کار شما را منحصر به فرد میکند را ذکر کنید. توجه داشته باشید که ذکر کردن محصولات و یا خدمات مشابه به این بخش تعلق دارد.
این بخش تمام اطلاعات مربوط به تحلیل بازار را نشان میدهد. از تحلیل رقبا، نقاط قوت و ضفعشان تا رفتار خریداران و بخشبندی بازار، وجود بازار خوب و قوی در موفق شدن کسب و کار شدن حیاتی است. بنابراین باید در گزارشتان به تفضیل به این بخش بپردازید.
در انتهای گزارش باید به این پرسش پاسخ دهید که آیا این طرح توجیه پذیر است یا نه ؟ برای پاسخ دادن به این پرسش لازم است تا تمام دادهها را به صورت یک زنجیروار با هم در نظر بگیرید.
شاید تهیه طرح توجیهی هراس آور باشد، ولی بعد از جمع آوری اطلاعات، تحلیل و آماده سازی گزارش تمام داده هایی که به دست آورده اید میتوانید از این نتایج برای رشد کسب و کارتان استفاده های گوناگونی بکنید.
علاوه بر این میتوانید از طرح توجیهی کسب و کارتان برای گرفتن جواز، دریافت تسهیلات بانکی و همچنین دریافت کمک مالی از بنگاه های سرمایه گذاریهای خطر پذیر (شتابدهندهها) و یا سایر مراکز استفاده نمایید. از طرح توجیهی میتوانید برای نوشتن یک بیزینس پلن حرفهای یا جهت دهی منطقی به بازاریابی اولیه تان استفاده نمایید که بسیار ارزشمند است. توصیه میکنیم حتما قبل از راه اندازی کسب و کارتان برای تهیه طرح توجیهی زمان بگذارید و یا از خدمات یک شرکت کسب و کار در این زمینه استفاده نمایید. خواهید دید که طرح توجیهی نه فقط برای شروع کسب و کارتان ضروری است بلکه حتی در مراحل بعدی برای شما لذت بخش نیز خواهد بود.
برای دریافت مشاوره کسب و کار در ایران و دیگر کشورها میتوانید با کارشناسان مرکز کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.
منبع: طرح توجیهی در زنجان
طرح توجیهی مطالعهای است که برای پاسخ دادن به توجیهپذیر بودن یا نبودن یک ایده (در رابطه با راهاندازی یک کسب و کار) انجام میشود. شاید در ظاهر پاسخ به این سوال ساده به نظر برسد. اما اگر تجربه راهاندازی یک کسب و کار را داشته باشید میدانید که پاسخگویی به این سوال کار سادهای نیست و نیازمند صرف انرژی قابل توجه در زمینههای گوناگون است. مطالعه و بررسی بازار (رقبا موجود در بازار، قیمت محصول یا خدمات رقبا و…)، مطالعات مالی (هزینه، سرمایه اولیه مورد نیاز و…) مطالعات اقتصادی (نقطه سر به سر و…)، مطالعات فنی از جمله مطالعاتی است که در زمان راهاندازی هر کسب و کار تازه باید صورت گیرد. نوشتن طرح توجیهی را از کجا باید شروع کرد؟ شاخصهایی که در گزارش نهاییتان باید بدست آورید کدامند؟پرسشنامهها چه کمکی در انجام این تحلیل به شما میکند؟ چه کسی بهترین طرح توجیهی در شهرکرد را مینویسد؟
برای دریافت مشاوره در زمینه تهیه طرح توجیهی می توانید با کارشناسان کاردوک از طریق شماره 02166418908 مشاوره دریافت کنید.
منبع: طرح توجیهی در شهر کرد
شاید یک ایده نو یا طرحی هوشمندانه داشته باشید ولی همیشه پیس از صرف زمان و پول زیاد باید توجیه پذیری آن را در دنیای واقعی مورد بررسی قرار دهید. تمام کسب و کارهای تازه باید قبل از شروع تولید یا ورد به بازار، طرح توجیهی تهیه کنند. در بزرگترین شرکت ها نیز قبل از آغاز تولید محصول جدید، طرح توجیهی تدوین میشود. طرح توجیهی همچنین دادههای کمی لازم برای تصمیمگیریهای دشوار در مسیر آینده کسب و کارتان را در اختیار شما قرار میدهد. اگر در مراحل بعدی تحقیق بازار، بهره برداری، توسعه و گسترش کسب و کارتان دچار اختلاف شوید، طرح توجیهی اختلافات را با در دست داشتن اطلاعات بی طرفانه حل و فصل می کند.
بسیاری از کارآفرینان برای صرفه جویی در پول و زمان، بدون فوت وقت پیش از تهیه طرح توجیهی وارد بازار میشوند. این کار میتواند در ابتدای ظهور منفعت آور باشد یا با مواجه شدن با موانع پیشبینی نشده نتیجهای عکس را به همراه داشته باشد. از جمله مهمترین دلایل دور زدن طرح توجیهی میتوان به موارد زیر اشاره داشت :
1- کار آفرینان بر اساس تجربه شخصی یا مدلهای کسب و کار موفق مشابه میدانند که راهاندازی کسب و کارشان اقتصادی و توجیه پذیر است.
2- نتایج بدست آمده از مطالعات و پیمایشهای قبلی را معتبر دانسته و فکر میکنید تغییرات بازار به اندازهای نبوده که نیاز به انجام تحقیق جدیدی باشد.
3- هزینه های مالی و زمانی طرح به اندازهای باشد که به اتمام رساندن طرح توجیهی را با مانع مواجه میسازد.
یک طرح توجیهی موضوعات مختلفی را در بر میگیرد که هر کدام میتوان بر روی کسب و کار جدید شما تاثیر گذار باشد. اما این موضوعات را در یک یا چند دسته از موضوعات زیر خلاصه میشود.
آیا تمامی تکنولوژیهای لازم برای شروع کسب و کارتان را بررسی کردهاید ؟ این انتخاب شما از لحاظ فنی بهترین انتخاب برای شروع کسب و کار شما میباشد یا نه ؟
شرایط اقتصادی زمان حال و آینده را که بر روی بازار یا تمایل خرید محصولات یا خدمات شما تاثیرگذار است را باید در کنار منابع اولیه جریان نقدی کسب و کارتان در نظر بگیرید.
مطالعات قانونی شامل بررسی امتیازات و حقوق ثبت شده قانونی، کپی رایت یا دیگر انحصاراتی است که ممکن است ایده شما را تحت شعاع خود قرار دهد.
راههای معرفی خدمات یا محصولتان چیست؟ آیا نیاز به ویترین فروشگاه دارید؟ به چند نفر پرسنل اجرایی نیازمندید؟ هزینه کارهای اجرایی کسب و کارتان را یادداشت کنید.
اگر نیاز است که محصول یا خدماتتان در یک فصل خاص ارائه شود حتما باید یک محدودیت زمانی را در برنامه کاریتان لحاظ کنید.
بررسی و مطالعات مربوط به بازار خود دارای دستههای فراوانی میباشد که از جمله مهمترین مواردی که در این قسمت از طرح توجیهی مطرح میشود عبارتند از:
بدون شک بهترین و سریعترین راه برای تهیه طرح توجیهی استخدام مشاور و یا همکاری با یک شرکت در زمینه مشاوره کسب و کار است، که این کار را از ابتدا تا انتها برای شما انجام دهد و نتایج را به شما اعلام کند. اما اغلب استارت آپهای نوپا به دلیل هزینه مالی از انجام این کار صرف نظر میکند.
خوشبتخانه به دلیل امکان دسترس گسترده به دادههای مطالعات پیشن از بازار و پرسشنامههایی کاربردی خودتان میتوانید تا حد زیادی کارهای جمع آوری اطلاعات را انجام دهید و از این طریق از هزینه کلی تهیه طرح توجیهی بکاهید، به این ترتیب با صرف هزینه کمتر میتوانید اطلاعات مفیدی از طرح توجیهی به دست آورید.
یکی از منابعی که به شما در بدست آوردن اطلاعات لازم برای نگارش طرح توجیهی کمک میکند استفاده از طرحهای توجیهی کسب و کارهای مشابه است که در سالهای پیشین انجام شده است.
پرسشنامه بهترین ابزار برای بدست آوردن اطلاعات در مورد افرادی است که امیدوارید برای استفاده از خدمات یا محصولات شما پول پرداخت کنند.
پرسشنامه ابزاری دقیق و معتبر برای یافتن اطلاعات در مورد عادات خرید مردم در گذشته و آینده است. اگر بتوانید به جامعه هدفتان دست پیدا کنید و از آنها سوال بپرسید، به اطلاعات دقیق و متمازی درباره مخاطبانتان دست پیدا خواهید کرد.
جمع آوری اطلاعات پرسونا (مشتریان احتمالی) با استفاده از پرسشنامه امکانپذیر است. شما میتوانید به نارضایتی انها از محصول یا خدمات یا ویژگیهای خاص محصولاتان پی ببرید.
زمانی توانسید اطلاعات را جمع آوری کنید. لازم است که آنها را در یک شکل مناسب و قابل فهم بیان کنید که ایده شما چگونه قرار است به دنیا نمایش داده شود. گزارش طرح توجیهی باید حداقل شامل بخشهای زیر باشد، ممکن است شما بسته به نیازتان موارد دیگری نیز به لیست اضافه کنید :
نکات اساسی و خلاصه کلی دادههایی که به دست آوردهاید و بعدا آنها را شرح میدهید را ارائه کنید. مهمترین جزئیات را در این بخش بیاورید چرا که بسیاری از افراد تنها همین بخش را مطالعه خواهند کرد.
در این بخش توضیحاتی درباره ایده کسب و کار (نوع محصول یا خدمات، شرکت، سایت ، اپ یا هر چیزه دیگری که مشغول بررسی آن هستید) را بنویسید. تمایزها و چیزهایی که کار شما را منحصر به فرد میکند را ذکر کنید. توجه داشته باشید که ذکر کردن محصولات و یا خدمات مشابه به این بخش تعلق دارد.
این بخش تمام اطلاعات مربوط به تحلیل بازار را نشان میدهد. از تحلیل رقبا، نقاط قوت و ضفعشان تا رفتار خریداران و بخشبندی بازار، وجود بازار خوب و قوی در موفق شدن کسب و کار شدن حیاتی است. بنابراین باید در گزارشتان به تفضیل به این بخش بپردازید.
در انتهای گزارش باید به این پرسش پاسخ دهید که آیا این طرح توجیه پذیر است یا نه ؟ برای پاسخ دادن به این پرسش لازم است تا تمام دادهها را به صورت یک زنجیروار با هم در نظر بگیرید.
شاید تهیه طرح توجیهی هراس آور باشد، ولی بعد از جمع آوری اطلاعات، تحلیل و آماده سازی گزارش تمام داده هایی که به دست آورده اید میتوانید از این نتایج برای رشد کسب و کارتان استفاده های گوناگونی بکنید.
علاوه بر این میتوانید از طرح توجیهی کسب و کارتان برای گرفتن جواز، دریافت تسهیلات بانکی و همچنین دریافت کمک مالی از بنگاه های سرمایه گذاریهای خطر پذیر (شتابدهندهها) و یا سایر مراکز استفاده نمایید. از طرح توجیهی میتوانید برای نوشتن یک بیزینس پلن حرفهای یا جهت دهی منطقی به بازاریابی اولیه تان استفاده نمایید که بسیار ارزشمند است. توصیه میکنیم حتما قبل از راه اندازی کسب و کارتان برای تهیه طرح توجیهی زمان بگذارید و یا از خدمات یک شرکت کسب و کار در این زمینه استفاده نمایید. خواهید دید که طرح توجیهی نه فقط برای شروع کسب و کارتان ضروری است بلکه حتی در مراحل بعدی برای شما لذت بخش نیز خواهد بود.
برای دریافت مشاوره کسب و کار در ایران و دیگر کشورها میتوانید با کارشناسان مرکز کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.
منبع: طرح توجیهی در شهر کرد