یک واحد آماده به فعالیت در نزدیکی تهران جهت اجرای پروژه های صنعتی میتواند فرصت مناسبی برای شما باشد. واگذاری کارخانه نزدیک تهران با مشخصات زیر با موقعیت جغرافیایی و امکانات لازم علاوه بر قیمت مناسب، موجب کاهش هزینه ها آتی شما نیز میشود.
شماره تماس 09351520300 _ 02166418908
منبع: واگذاری کارخانه
نمای داخلی کارخانه
نمای بیرون
مجوز: پروانه بهره برداری با کاربری صنعتی
مکان استقرار: کیلومتر 35 تهران به طرف ساوه
مساحت زمین: 20000 مترمربع
زیر بنا: صنعتی، اداری و خدماتی کامل 5500 مترمربع
محوطه سازی: محوطه محصور با دیوارکشی و دربهای مناسب
امتیاز برق: KW 1800 و دارای پست زمینی
آب: دارای مجوز چاه و منبع دایر
تاسیسات عمومی: برق و آب و اقدام جهت خرید امتیاز گاز
ماشین آلات: فاقد ماشین آلات
مزیت های سرمایه گذاری:
شما می توانید در صفحه فرصت سرمایه گذاری کاردوک از سایر پیشنهادات نیز مطلع شوید. جهت شروع و راه اندازی پروژه با دریافت مشاوره کسب و کار می توانید با کمترین هزینه، تولیدی خود را راه اندازی کنید.
شروع هر کاری نیاز به تجربه و دانش لازم را دارد. امروزه در کشورهای پیشرفته سرمایه گذاران از متخصصین جهت طراحی پلتفرم، برآورد هزینه ها، ارزیابی تجهیزات و خرید آن ها، آموزش نیروی کار، بازاریابی نوین، عارضه یابی سیستم و… استفاده میکند. کاردوک نیز با ایجاد راه ارتباطی میان سرمایه گذاران و متخصصین به شما در زمینه های نام برده خدمات ارائه میدهد.
برای دریافت مشاوره کسب و کار در ایران و دیگر کشورها میتوانید با کارشناسان مرکز کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.
منبع: واگذاری کارخانه
اگر به فکر تولید و بسته بندی کشمش هستید، پس باید اقدامات لازم جهت تولید را پیش بینی نمایید. در طرح توجیهی بسته بندی کشمش پلتفرم اجرای تولیدی و هزینههای پیش بینی شده برآورد میشوند. میزان جهانی تولید کشمش در سال 2018 برابر 1149402 تن و در سال 2019 معادل 1205000 تن بوده است، کشورهای برتر تولید و صادرهکننده کشمش جهان در سال 2020 آمریکا، ترکیه، ایران هستند. ایران با ۱۷۵هزار تن تولید کشمش در سال، سومین تولیدکننده کشمش پس از امریکا و ترکیه بوده و بیشترین باغهای زیرکشت انگور آن در استانهای آذربایجانغربی، آذربایجانشرقی و همدان قرار دارد. در ایران کشمش بعد از پسته دومین کالای مهم غیرنفتی بهشمار میآید و به بسیاری از کشورهای دنیا صادرات انجام میشود. در ادامه خلاصه ای طرح بسته بندی کشمش آورده شده. جهت سفارش و نوشتن طرح توجیهی کلیک کنید.
برای دریافت مشاوره در زمینه انواع طرح های توجیهی میتوانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.
منبع: طرح توجیهی بسته بندی کشمش
انگور به روشهای مختلفی از جمله تازهخوری و تهیه کشمش، کنسانتره، آبمیوه، فرآوردههای تخمیری، مربا، شیره و روغن دانه انگور مورد استفاده قرار میگیرد؛ بدین لحاظ نقش مهمی را در اقتصاد کشورها ایفا مینماید. کشمش فرآوردهای خشک شده از انگور همانند سلطانی بیدانه (به رنگ روشن) و کورنت (به رنگ تیره) است؛ از جمله انگورهایی که برای صادرات به کشمش تبدیل میشوند میتوان به انگور سفید یا سلطانی و انگور عسکری برای تولید کشمش سبز اشاره کرد. انگور سیاه برای تولید مویز استفاده می گردد. رایجترین کشمشهای مورد استفاده عبارتند ازکشمشهای سبز قلمی، زرد قلمی، آفتابی کاشمری، مویز پولویی که با استفاده از انواع انگور و افزودنیهای مجاز تولید میشوند.
تعرفه گمرکی و کدهای آیسیک آمادهسازی و بستهبندی انواع کشمش به شرح ذیل میباشد.
محصول | تعرفه گمرکی | کد آیسیک |
تصفیه وبسته بندی کشمش | 071134000 | 15131911 |
تولید انواع کشمش و خرما | 15131910 | |
تولید کشمش تیزآبی | 15131912 | |
درجه بندی و شستشوی کشمش | 15131913 | |
کشمش | 1513512366 |
در بسته بندی کشمش از مرحله آماده سازی، بسته بندی و انبارداری از آیین نامه کار بهداشتی و الزامات استاندارد ملی ایران به شماره 17 پیروی میشود. هدف از تدوین این آیین کار، راهنمایی تولیدکنندگان در تأمین حداقل نیازمندیهای بهداشتی تولید و عرضه و تطبیق ویژگیهای آن با استانداردهای مرتبط میباشد. سایر استاندارهای ملی و و موثر در فرایند تولید کشمش بشرح ذیل است.
استاندارد ملی ایران 2494 : ” ویژگیها و روشهای آزمون کشمش جهت مصارف صنعتی”
استاندارد ملی ایران 2387 : ” ویژگیها و روشهای آزمون کشمش دانه دار جهت مصارف صنعتی “
استاندراد ملی ایران 10777 : ” راهنمای برنامه و پیش نیاز و سیستم تحلیل نقاط بحرانی در فراوری و بسته بندی کشمش “
استاندارد ملی ایران 2204 : “مقررات بهداشتی کارگران کارگاههای تولید مواد غذایی “
استاندارد ملی ایران 19461 : ” کشمش ویژگیها و روشهای آزمون میکروبی “
استاندارد ملی ایران 4470 : ” برچسب گذاری مواد غذایی از پیش بسته بندی شده “
استاندارد ملی ایران 61 : ” کارگاهها و کارخانههای برگه زردآلو و کشمش “
کشمشهای تولیدی مطابق الزامات استاندارد باید عاری از آفتهای زنده بوده و عاری از شن و سنگریزه باشد. میزان رطوبت قابل قبول از شانزده درصد نباید تجاوز کند و میزان انیدرید سولفور در کشمش باید کمتر از ۲ در هزار بوده و کشمشهای دم دار و چوب خوشه در محصول بسیار اندک باشد. کشمش نباید لهیده، نارس و یا شکرک زده باشد و سطح سموم احتمالی باقیمانده آن نباید از سطح مجاز استاندارد تجاوز کند.
معیارهای درجهبندی کیفی کشمش براساس اندازهگیری درصد رطوبت، درصد کشمش آلوده، درصد کشمش آفت زده، درصد کشمش نارس، شکرک زده و لهیده بین درجه یک تا 4 تقسیمبندی میشوند.
از کشمش بسته بندی شده به عنوان کالای نهایی مصرفی در دسته خشکبار و همچنین به عنوان تنقلات استفاده میشود. البته بعضی از انواع کشمش با عنوان کشمش پلویی در مصارف غذایی به کار گرفته میشوند.
کشمش سرشار از مواد مفید مورد نیاز بدن انسان همانند آهن، پتاسیم، کلسیم و ویتامینهای گروهB میباشد و به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدانی از تخریب سلولی نیز جلوگیری میکند. کشمش نسب به انگور حجم کمتری داشته و در شرایط انبار معمولی دارای ماندگاری طولانی است.
مصرف کشمش سستی و رخوت را از بدن دور کرده و موجب تقویت آن میگردد. کشمش حاوی مقدار مناسبی از فیبر و آنتی اکسیدان است، فیبر زیاد موجود در کشمش موجب کنترل قند خون شده و برای درمان بینظمی معده و یبوست و کاهش کلسترول و بهبود عملکرد رودهها مفید است. وجود پتاسیم در آن موجب کاهش فشارخون و جلوگیری از دفع مایعات بدن میشود. مصرف کشمش به دلیل داشتن کلسیم فراوان برای سلامت استخوانها مفید و از پوکی استخوان جلوگیری میکند.
کشمش به عنوان تنقلات را میتوان با انواع میوهجات خشک، مغزها و دانههای خشک شده و سایر تنقلات مانند چیپس، انواع غلات حجیم، مانند پفک جایگزین کرد. در سالهای اخیر و با رشد و عرضه فراوان سایر تنقلات، عملا استفاده از کشمش به عنوان مادهای با ارزش و انرژیزا جایگاه واقعی خود را از دست داده است و تنقلاتی که از نظر ارزش تغذیهای چندان غنی نیستند مصرف بیشتری یافته و اثرات سویی بر سلامت افراد جامعه دارند.
مورد استفاده دیگر کشمش مصرف آن در تولید انواع غذا است که همانند کشمش پلویی که در حال حاضر برای آن جایگزینی وجود ندارد.
فرآوری انگور برایتولید کشمش پس از برداشت به دو روش سنتی و صنعتی صورت میگیرد. در روش سنتی کشاورزان فرایند خشک کردن انگور را در قطعه زمینی از تاکستان به نام ورزن و فرایند عملآوری آن را در خانه باغهایی در مجاورت تاکستانها به شیوههای مختلف انجام میدهند.
اما در روش صنعتی انگورهای تحویلی به کارخانه فرآوری با کمترین دخالت دست و عوامل آلاینده وارد جوی شتشو، خشک، غربال و بسته بندی میشوند. روش تولید کشمش تیزآبی یکی از رایجترین شیوههای کشمش سازی، آغشته کردن سطح خارجی انگورها به مایعات قلیایی است. برای تهیه تیزآب مورد استفاده از مخلوط کربنات پتاسیم، روغن و آب استفاده میشود.
تولید مرغوبترین نوع کشمش، در کارخانههای مجهز به دستگاههای تمام اتوماتیک شامل خوشه جداساز، شنگیر، بوجاری، سانتریفوژ، بالابر، بلانچر، خشک کن تونلی، اتاقک خنک سازی، بالابرهای Z، بوجاری ثانویه، دم گیر، کارنوایرهای انتقال و بازبینی، تامبلر، کیسه پرکن، سیستم توزین و بسته بندی، دستگاه دوخت، چت پرینت، چسب زن، نوار نقاله انتهایی و شرینگ پک هستند.
فرایند تولید شامل مراحل انبار مواد اولیه کشمش، تحویل انگور، بوجاری مقدماتی، شستشو، گوگردزنی، خشک کردن، دمگیری و بوجاری، غربال کردن، طبقهبندی، سورتینگ، بسته بندی انبار و نگهداری به شرح ذیل است.
پاکسازی محصول از ساقهها، چوب خشک، خوشهها و نظایر آن به وسیله دستگاه اتوماتیک بوجاری انجام میشوند. این دستگاهها دارای محورهای مخروطی شیاردار و چرخان بوده که دانههای کشمش از داخل آن عبور کرده و برگها، دمها و قطعات بزرگ آن جدا میشوند. در این مرحله باید رطوبت کشمش مناسب باشد. برای جدا کردن قطعات فلزی، شن، سنگریزه و نظایر آنها، محصول از کانالهای مخصوص شنگیر و آهنگیر یا آهنربا عبور میکند.
کشمش در حال فرآوری در مراحل مختلف برداشت، آمادهسازی، خشک کردن و حمل و نقل به گرد و غبار آلوده میشود. برای رفع این آلودگی کشمشها در دستگاهی استوانهای مشبک که حول محور خود درون استوانهای بزرگتر میچرخد توسط فشار آب شسته شده و توسط کفههایی به جلو رانده میشود. بعد از خروج استوانه مشبک بر روی نوار نقاله ریخته و به قسمت شنگیر میروند.
دستگاه شن گیر استوانهای است که در مرکز آن محوری با چندین دستک قرار دارد که میتواند کشمش را توسط جریان آب به جلو هدایت کرده و متناسب با وزن مخصوص، کشمش معلق را از سنگریزه به روش تهنشینی جدا نماید. کشمشهای جداسازی شده جهت آبگیری و خشک شدن به دستگاه سانتریفوژ که توسط نیروی جانب مرکز میچرخد، منتقل و پس از آن در ماشین ریزگیری کشمشهای ریز و غوره جداسازی میشود. محصول خروجی توسط سیستم مستقر روی کانوایر پوشگیری و کشمش تمیز برای دمگیری در سانتریفوز دورانی (با استوانه خاص) تحت تاثیر پرتاب نیروی جانب مرکز دمگیری و آماده ورود به مرحله بعد میشود.
محصول نهایی برای شفافیت رنگ و نیز مقابله با نفود حشرات و قارچها گوگردزنی میشود. دود دادن آن در اطاقکهای خاص انجام میگیرد، دود گوگرد را میتوان در داخل یا خارج از محفظه تولید توسط منافذ مرتبط به قسمت بالای اطاق هدایت نمود و یا با مکانیزم فنی به طور یکنواخت در لابلای طبقات حاوی کشمش پخش کرد.
برای جلوگیری از فساد و تخمیر کشمش بعد از شستشو و دود دادن، محصول باید بلافاصله خشک شود. برای این کار از گرمخانه و یا دستگاه خشک کن تونلی استفاده میشوند. بدین ترتیب که طبقهای محتوای کشمش را در داخل تونلها و یا اطاقکهای مخصوص (هوای گرم با درجه حرارت مناسب در آن جریان دارد) قرار میدهند. کشمشها تا رطوبت کمتر از ۱۷ درصد خشک شده و سپس وارد سیستم طبقهبندی و سورتینگ میشود که قادر است محصول ریز و درشت را جداسازی و مواد احتمالی ناخواسته باقیمانده را نیز جدا نماید. در نهایت کشمشهای تفکیک و کنترل شده توسط کانوایر وارد بخش بستهبندی میشود.
ظرفهای استاندارد بستهبندی باید تمیز، خشک و بدون بو باشد. در این مرحله محصول به صورت اتوماتیک توسط دستگاههای بسته بندی چند توزین به صورت کنترل شده در بستههای کوچک سلوفانی یا بستههای بزرگ جعبهای یا مقوایی یا چوبی قرار گرفته و اغلب در زمان بسته بندی به کشمش، روغن مایع خاصی برای جلوگیری از چسبندگی و درخشندگی اضافه میشود.
یکی از مراحل مهم نگهداری محصول، شیوه درست نگهداری آن در انبار با رعایت کامل بهداشت و حفاظت در مقابل میکرو ارگانیسمهای مضر است. ساختمان انبار باید تمیز و امکان آلودگی و یا فساد در آن وجود نداشته باشد و همواره خشک و خنک باشد. به گونهای که بتوان تا مدت یکسال کشمش را در آن نگهداری کرد.
با توجه به مزیت صنایع تبدیلی کشور علل الخصوص فرآوری تبدیل انگور به کشمش تعداد 108 واحد تولید صنعتی آماده سازی، سورت و بسته بندی انواع کشمش با ظرفیت اسمی 204478تن در کشور وجود دارد. تعداد طرحهای در حال احداث کشور با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد، 15طرح است که پیشبینی ایجاد ظرفیت جدید 54710هزار تنی را دارند.
ارزش ریالی صادرات کشمش کشور در سال 1397 برابر 3843651 میلیون ریال به کشورهای ویتنام، کانادا، مقدونیه، پاکستان، عراق، روسیه، فرانسه، ترکمنستان، اکراین، لیتوانی، قطر، کویت، اسپانیا، اتریش، قزاقستان، ترکیه، هلند، رومانی، مالزی، عمان، ایتالیا، آلمان، امارات، افغانستان، آذربایجان، گرجستان و استرالیا بوده و ارزش ارزی آن معادل 59,183,715 دلار بوده است.
تعداد جوازهای تاسیس تولید کشمش کشور | ||||
534 | ||||
تعداد جوازهای تاسیس دارای پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد تولید کشمش کشور | ||||
تعداد | سرمایه (م ر) | اشتغال | ظرفیت | واحد |
15 | 187008 | 503 | 54710 | تن |
تعداد پروانههای بهره برداری تولید کشمش کشور | ||||
تعداد | سرمایه(م.ر) | اشتغال | ظرفیت | واحد |
108 | 52266 | 3106 | 204478 | تن |
براساس مطالعات انجام شده احداث طرح با توجه به موارد فوق در ظرفیت اقتصادی، 3000 تن در سال و در یک شیفت ۸ ساعته در سال حدود 243 میلیارد ریال سرمایه نیاز دارد. نرخ بازدهی داخلی سرمایهگذاری بیشتر از 25درصد بوده و ظرف چهار سال بعد از به تولید رسیدن برگشت سرمایه خواهید داشت. در ادامه خلاصهای از نیازمندیهای احداث این واحد با ظرفیت عملی 3000 تن آماده سازی، سورت و بسته بندی انواع کشمش در سال ارائه شده است.
ردیف | موضوع | برآرود | واحد |
1 | زمین | 5000 | متر مربع |
2 | زیربنا کل تولیدی، خدماتی و ستادی و روباز | 2250 | متر مربع |
ردیف | موضوع | هزینه ها (میلیون ریال ) |
1 | سرمایه گذاری ثابت | 84066 |
2 | سرمایه گذاری درگردش | 159702 |
3 | کل سرمایه گذاری | 243768 |
موضوع | |
نرخ بازده داخلی IRR | 25/6 |
دوره برگشت سرمایه | 4/2 |
درصد فعالیت در نقطه سر به سر | 18/9 |
تحقیقات بازار و برآوردهای مالی فنی و اقتصادی تهیه شده طرح در سال 1399 و تحلیل شاخصهای مالی و اقتصادی طرح با محاسبات مالی که از نرمافزار Comfar III Expert به دست آمده؛ وضعیت قابل قبولی را به لحاظ مالی برای صنایع تبدیلی بخش کشاورزی در حوزه بستهبندی کشمش نشان میدهد.
جهت اخذ مجوزهای تولید این محصول و تامین زیرساخت براساس پلانهای مهندسی تولید استاندارد و صادرات محور میتوانید در تمامی مراحل انجام کار از زمان بررسی ایده تا پیادهسازی و زمان بهره برداری از مشاوران و کارشناسان خبره و با تجربه کاردوک کمک بگیرید.
برای دریافت مشاوره کسب و کار در ایران و دیگر کشورها میتوانید با کارشناسان مرکز کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.
طرح توجیهی تولید اگزوز خودرو به جهت احداث و یا جذب سرمایه با در نظر گرفتن رشد روز افزون به کارگیری در صنعت خودروسازی از نوشته میشود. قطعهسازی خودرو یکی از فعالیتهای مولد در هر کشور به شمار میآید. در ایران طی سال ۹۸ در مجموع ۹۲۷ هزار و ۱۹۷ دستگاه انواع خودرو تولید شده است. در شرایط مطلوب ظرفیت سالیانه تولید خودرو کشور یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه میباشد. تولید قطعات خودرو به عنوان کالای واسطهای مورد مصرف در تولید انواع خودرو و در بازار خدمات پس از فروش و تعمیرات خودرو اهمیت اقتصادی مهمی دارند. از اینرو توسعه صنعت قطعهسازی به مفهوم توسعه صنعت خودروسازی کشور است. جهت سفارش نوشتن طرح توجیهی کلیک کنید.
برای دریافت مشاوره در زمینه انواع طرح های توجیهی میتوانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.
منبع : طرح توجیهی تولید اگزوز خودرو
اگزوز خودرو یکی از اجزاء اصلی در کلیه خودروها با کاربرد سوخت بنزینی، گاز و گازوئیلی بوده و وظیفه کاهش صدا و آلودگی صوتی، تصفیه و کم کردن ذرات معلق گازهای خروجی متصاعد شده ناشی از احتراق داخلی موتور خودرو و هدایت آن به خارج را بر عهده دارد. گازهای خروجی خودرو پس از عبور از فیلترهای موجود در مخازن و منبع انبساط اگزوز با سطح آلایندگی شیمیایی کمتر و صدای کاهش یافته به خارج خودرو هدایت میشوند. برای ارتقا کیفیت کارایی اگزوز در خودروهای جدید از مبدلهای کاتالیستی جهت کاهش بیشتر سطح آلودگی شیمیایی گازهای خروجی اگزوز استفاده شده است.
هیدروکربنهای باقیمانده سوخت که در عملیات احتراق درون سیلندرهای خودرو مصرف نشده و از طریق خروجی موتور به بیرون هدایت میشوند. اکسیدهای نیتروژن (یکی از ترکیبات مسبب بارانهای اسیدی) و منواکسید کربن (گازی سمی، بی بو، بی رنگ و به شدت خطرناک) دو نوع از گازهای خروجی اگزوز هستند. به همین دلیل جهت کاهش و کنترل تغییرات شیمیایی در آلایندههای فوق از مبدلهای کاتالیستی در طراحی و نصب اگزوز به گونهای استفاده میگردد تا بتواند مواد آلایندههای خروجی موتور را به ترکیباتی همچون آب و یا دی اکسید کربن تبدیل نمایند.
جهت کاهش آلایندگی، گازهای خروجی و ذرات معلق خروجی از مبدلهای کاتالیستی فلزی و یا سرامیکی عبور میکنند که قادر هستند با استفاده از ساختار موجود در لایههای بسیار نازک پوشیده شده از فلزات گرانبها و سطح مجراهای هسته مرکزی مواد آلاینده را به ترکیباتی همچون آب، دی اکسید کربن و یا نیتروژن تبدیل نمایند. نحوه کاهش صدای خروجی اگزوز نیز بر اساس کنترل تداخل فرکانسهای خروجی از موتور خودرو در منبع انبساط در یک مسیر رفت و برگشتی مابین دو دیواره منبع انبساط عمل مینماید. از اگزوز خودرو نیز توسط مبدلهای کاتالیستی انجام میشود.
اگزوز خودرو براساس استانداردهای مصوب باید متناسب به ویژگیهای مصوب استاندارد و ضوابط مندرج در پلتفرم خودروسازان تولید شود. ضمن داشتن طول عمر موثر مناسب، کارایی یکنواخت و فاقد عیوب فیزیکی با ضوابط استاندارهای ملی ایران به شرح ذیل مطابقت داشته باشد.
ردیف | نام محصول | کد گروه محصول (آیسیک) | تعرفه گمرکی اگزوز و متعلقات آن |
1 | مجموعه اگزوز | 34301128 | 87089229 87089221
87089211 98871183
69091920 87089219
98871182 87141015
69091910 |
2 | اجزاء اگزوز خودرو | 34301129 | |
3 | مبدل کاتالیستی آلودگی اگزوز | 34301688 | |
مجموعه اگزوزموتورسیکلت و متعلقات | 35911380 | ||
` | اگزوزموتورسیکلت | 35911381 | |
مجموعه اگزوز خودرو | 3430412438 | ||
لوله اگزوز خودرو | 3430512443 | ||
صدا خفه کن اگزوز خودرو | 3430512445 | ||
خفه کن اگزوز موتور سیکلت | 3591512367 | ||
اگزوز موتور سیکلت | 3591512358 |
این وسیله در خودروهای نیازمند مصرف سوخت فسیلی یک کالای واسطهای بوده و چون وظیفه کنترل و انتقال گازهای خروجی را به عهده دارد؛ لذا جایگزینی برای آن وجود ندارد. از مجموعه قطعاتی است که حضور آن بر روی کلیه خودروها امری اجتنابناپذیر بوده و امکان حذف آن از روی خودرو وجود ندارد. اما براساس نتایج ناشی از فرایندهای تحقیق و توسعه تولید ورژنهایی که قابلیت بالاتری در کـاهش اثـرات مخـرب زیـست محیطی گازهای خروجی را دارند، در اولویت تولید قرار میگیرند.
موارد کاربرد و مصرف اگزوز در خودروهای بنزینی، گازوئیلی و گاز سوز انتقال گازهای خروجی ناشی از احتراق داخلی موتور، کاهش صدای کارکرد موتور و کاهش آلایندههای زیست محیطی خروجی مصرف سوخت در موتور خودروها میباشد.
مهمترین ماشینآلات مورد استفاده در تولید اگزوز خودرو عبارتند از دستگاههای گیوتین برش ورق فلزی هیدرولیکی، اره لنگ، خم کن، نورد غلطکی هیدرولیکی رولکن، نورد برقی لبه برگردان غلطکی، نقطه جوش پدالی، پرسهای ضربهای و هیدرولیک، جوش برقی 250 آمپر و جوش گاز CO2، جک هیدرولیک فرم دهی بیضی و کمپرسور هوا به انضمام تجهیزات رنگ کاری، دستگاه فارسی زن پنوماتیکی که با توجه به توان ساخت داخل کشور شرکتهای سازنده فعال این تجهیزات وجود دارند؛ از اینرو جهت تهیه این محصولات احتیاج به وارد کردن آنها از خارج از کشور نمیباشد.
فرایند تولید محصول به شرخ ذیل با طراحی ابعاد، مشخصات و تعیین جنس مواد اولیه تمامی قطعات مورد نیاز در ساخت اگزوز شروع میشود. قطعات اگزوز با توجه به ساختار آن با فلزکاری از ورق و لوله فلزی مختلف ساخته میشوند. مراحل اصلی تولید قسمتهای آن شامل برش ابعادی، سوراخ کاری، خمکاری قطعات و ورقهای فلزی، فرمدهی ورق با نورد و جوشکاری بوده که به تناسب نوع اگزوز از شابلون، قالب و فیکسچر و طراحیهای ویژه در عملیات فلزکاری استفاده میشود.
عملیات نهایی فرایند مونتاژ قطعات نیمساخته نیز شامل درزکوبی، پرس کاری، جوش مقاومتی و جوش برق و رنگکاری است. این فرایندها با توجه به ظرفیت و سطح اتوماسیون تولید شامل مراحل مختلف فلزکاری با کمترین ضایعات پس از تعیین فرایندها و تخصیص ماشینآلات و تجهیزات امکان تولید قطعات انواع اگزوز خودروها عملیاتی میگردد.
به طور کلی اگزوز خودرو از سه قسمت مجزای لوله جدا، انباره وسط و انباره عقب تشکیل شده است. در تولید انبارهها به دلیل خوردگی شدید ناشی از فشار و درجه حرارت بالا از ورق فولاد آلیاژی استفاده میشود. فرآیند تولید دو انباره تقریبا مشابه بوده اما به لحاظ تمایز قطعات و تفاوت جزئی در فرآیند تولید هر یک به طور مجزا تولید میگردند. فرآیند تولید لوله جدا اگزوز نیز شامل برش، خم و جوشکاری لوله فلزی میباشد. در انتها فرآیند مونتاژ قسمتهای تولید شده برای سرهم بندی محصول کامل به شرح ذیل انجام میشود .
عملیات ساخت بدنه انباره عقب اگزوز از ورق گالوانیزه بدین صورت است که ابتدا ورق توسط گیوتین هیدرولیک به نوارهایی با عرض خاص و در طول فواصل گسترش یافته استوانه بدنه برش میخورند. پس از آن با استفاده از خم کن دو لبه عرض ورق جهت عملیات درزکوبی روی هم خم میشوند و پس از آن در دستگاه نورد غلطکی برقی به شکل استوانه رول و به وسیله نورد لبه برگردان لبههای فوقانی و تحتانی استوانه به صورت قایم خم میگردند. لبههای خم شده روی هم قرار داده و استوانه را در داخل پرس ضربهای با اعمال نیرو درزکوبی میگردد. پس از درزکوبی به جهت محکم شدن اتصال نقطه جوش مقاومتی میشود.
ابتدا ورق توسط گیوتین برش و بعد از سوراخکاری و مشبک شدن ورق با پرس، آن را به شکل رول استوانه تبدیل نموده و برای این کار از دستگاه نورد غلطکی برقی استفاده میشود. پس از روی هم قرار دادن لبههای ورق به وسیله دستگاه جوش به هم متصل میگردد. جهت ساخت دو عدد درب انباره عقب اگزوز نیز ابتدا ورق توسط گیوتین به شکل دایره برش داده میشود. رول فلزی در زیر پرس ضربهای به کمک قالب برشی و کششی توام، در هر ضرب یک قطعه تشتکی شکل را از ورق جدا میکند و برای انجام عملیات سوراخ کاری به ایستگاه بعدی منتقل میشود. در کف قطعه تشتکی شکل سوراخی به منظور عبور لوله اگزوز با پرس کاری توسط قالبهای سنبه ماتریس نیز ایجاد میشود.
این لولهها با دو طول متفاوت برای لوله جلو و لوله عقب مورد نیاز میباشند. لولهها توسط اره لنگ بریده میشود. پس از برش لولهها یک سری عملیات خمکاری و پرسکاری روی آنها صورت میگیرد. خمکاری بایستی در هر لوله به صورت خاص انجام پذیرد، برای لوله قسمت جلو عملیات چاک زدن چهار طرف محیط یک سر به وسیله پرس ضربهای انجام میشود و لوله جلوی انباره عقب یک مرحله گشاد کردن توسط دستگاه پرس را نیز دارد.
اولین مرحله مونتاژ انباره عقب مربوط به درب منبع میباشد. بدین ترتیب که درب عقب انباره با شبکه به وسیله دستگاه جوش قوس الکتریکی اتصال مییابد، سپس جهت اتصال دربهای منبع به بدنه انباره، دربها را در طرفین بدنه قرار داده و در بین فکهای دستگاه پرس، لبه درب منبع روی لبه بدنه پیچیده خواهد شد. اتصال پشم شیشه در هنگام فتیله پیچ کردن دو سر منبع صورت میگیرد. به مجموعه حاصل، لولههای جلو و عقب انباره جوش داده شده و در مرحله پایانی اگزوزهای غیر گالوانیزه را رنگ پاشی میکنند.
شکل این انباره به دو صورت بیضی و کتابی میباشد. در ساخت انباره وسط ورق بریده شده توسط خم کنبیش از 90 درجه خم کاری میشود و سپس نورد بیضی شده و طرفین قطعه به وسیله نورد لب برگردان، لبهزنی میشود. پس از آن لبههای خم شده روی هم قرار گرفته و توسط ضربه پنوماتیکی درزکوبی میشوند و برای رسیدن به استحکام بیشتر توسط دستگاه جوش مقاومتی، چند نقطه در طول درز نقطه جوش میشود.
وظیفه محافظ پشم سنگ ایجاد فاصله مجاز بین دو پرده وسط و مانعی برای جلوگیری از باز شدن پشم سنگ پیچیده شده به دور شبکه ورودی دود است. فرآیند تولید این قطعه شامل برش و خم کاری می باشد به این صورت که ورق توسط گیوتین به نوارهایی برش زده می شود و سپس این نوارها از طول به فواصل معین بریده میشوند و پس از آن به وسیله خم کن فرم مورد نظر را مییابد.
این قطعه به منظور طولانی کردن مسیر دود و تکیهگاه استقرار شبکههای ورودی و خروجی دود در نظر گرفته شده است. شکل این قطعه بستگی به مقطع بدنه اگزوز داشته و مانند درب اگزوز میباشد. فرآیند ساخت آن دقیقاً مانند عملیات ساخت درب منبع وسط میباشد.
با این تفاوت که در اینجا ابتدا ورق گردبری شده و سپس با پرس کشش و بعد از آن سوراخ کاری میشود. تعداد شبکه انباره وسط دو عدد است و فرآیند تولید و ابعاد آن دقیقا مانند شبکه انباره عقب میباشد. فرآیند ساخت درب انباره وسط دقیقا مشابه فرآیند تولید درب انباره عقب اگزوز میباشد. لیکن شکل ظاهری آن به صورت بیضی یا کتابی است. ورق آن توسط گیوتین به شکل نوارهایی با عرض مشخص بریده میشود، این نوار به زیر پرس ضربهای هدایت میشود و عملیات کشش و برش همزمان بر روی آن انجام میگیرد، مراحل ساخت آن مشابه درب انباره عقب میباشد.
فرآیند ساخت این لوله مانند فرآیند ساخت لولههای انباره عقب میباشد. به این منظور ابتدا لولههای فولادی به وسیله اره لنگ بریده شده، سپس با استفاده از خم کن شکل عملیات خمکاری لولهها با فیکسچر مناسب انجام و در مرحله بعدی برای چاک زدن یک سر لولهها از پرس ضربهای استفاده میشود.
پس از تولید قطعات انباره وسط، ابتدا عملیات مونتاژ محافظ پشم سنگ، دو عدد پرده انباره وسط و دو عدد شبکه انباره وسط در یک ایستگاه به کمک فیکسچر مناسب و با استفاده از دستگاه جوش و برق به صورت جوش موضعی در محل اتصال انجام میگیرد. مرحله بعدی، اتصال پشم شیشه به مجموعه فوق میباشد.
با اتمام دو مرحله مونتاژ قطعات داخلی، عملیات درون جازدن آنها در داخل بدنه به وسیله برس هیدرولیک صورت میگیرد. مرحله بعدی شامل جوش کاری پرده به بدنه با استفاده از نقطه جوش میباشد و پس از آن جوشکاری لبه انباره به روی لبه بدنه انباره انجام خواهد شد که در این فرآیند دو لبه بر روی یکدیگر پرس میشوند. تا این مرحله تمام قطعات انباره وسط غیر از لولهها مونتاژ شدهاند، برای مونتاژ لولهها از جوشکاری Co2 استفاده میشود و در انتها عملیات نهایی انباره وسط رنگ کاری میشود.
لوله اگزوز وظیفه انتقال دود از مانیفولد خروجی به انباره وسط را بر عهده دارد و از دو قطعه لوله جدا و فلانج تشکیل شده ابتدا لوله جدا با اره لنگ بریده و سپس توسط خم کن هیدرولیکی خم میگردد. به منظور اتصال لوله اگزوز به مانیفولد با فلانچ که از ورق فولادی ساخته شده است، جوش داده میشود و در آخر رنگکاری لوله اگزوز انجام میگیرد.
بر اساس آمارهای منتشر شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تا پایان تیر ماه سال 1399 تعداد 52 واحد صنعتی با ظرفیت اسمی مندرج در جدول در زمینه تولید انواع اگزوز خودرو دارای پروانه بهرهبرداری میباشند که براساس طول عمر متوسط و فرسودگی ماشینآلات، راندمان تولید عملی و پالایش آماری واحدهای راکد براساس تجارب قبلی و انجمنهای صنفی مربوطه آمار واقعی این تولید کمتر از ظرفیت اسمی است.
تعداد طرحهای در حال احداث دارای پیشرفت فیزیکی در کشور 6 طرح بوده و براساس آمار اتاق بازرگانی در سال 1397 واردات انواع اگزوز و متعلقات آن به کشور معادل 131793980 دلار با ارزش ریالی 5422616 میلیون ریال بوده است.
پروانه بهره برداری تولید اگزوز خودرو کشور | ||||
تعداد | سرمایه | اشتغال | ظرفیت | واحد |
52 | 829081 | 2346 | 36061 | تن |
4832000 | عدد | |||
جواز تاسیس های صادره تولید اگزوز خودرو کشور | ||||
220 | ||||
جواز تاسیس های دارای پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد تولید اگزوز خودرو کشور | ||||
تعداد | سرمایه | اشتغال | ظرفیت | واحد |
6 | 95436 | 229 | 9825 | تن |
300000 | عدد | |||
آمار صادرات واردات اگزوز و متعلقات آن | ||||
صادرات | ارزش ریالی | ارزش دلاری | ||
68202 (م.ر) | دلار1,218,534 | |||
واردات | 5422616 (م.ر) | 131793980دلار |
بر اساس مطالعات انجام شده احداث طرح تولید انواع اگزوز خودرو در سال جاری با ظرفیت اقتصادی سالیانه تولید 60000 عدد مجموعه اگزوز انواع خودرو 156میلیارد ریال سرمایه گذاری نیاز دارد. نرخ بازدهی بیشتر از 21 درصد بوده و نزدیک به چهار سال بازگشت سرمایه اولیه را خواهد داشت. در ادامه خلاصهای از نیازمندیهای احداث ارائه شده است.
ردیف | موضوع | برآرود | واحد |
1 | زمین | 5000 | متر مربع |
2 | زیربنا کل تولیدی ،خدماتی و ستادی ) | 1975 | متر مربع |
3 | ماشین آلات صنعتی | 59200 | میلیون ریال |
ردیف | موضوع | هزینه ها (میلیون ریال ) |
1 | سرمایه گذاری ثابت | 120085 |
2 | سرمایه گذاری درگردش | 35985 |
3 | کل سرمایه گذاری | 156070 |
موضوع | هزینه ها |
نرخ بازده داخلی IRR | 21/6 درصد |
دوره برگشت سرمایه | 4/2 |
درصد فعالیت در نقطه سر به سر | 2/38 |
تولید و مصرف این محصولات با توجه به امکان مشکلات تامین ارز واردات محصول و مصرفی بودن کالا برای تمامی خودروها منوط به بررسیهای دقیق فنی مالی و اقتصادی و نیاز روز افزون داخلی و صادراتی کشور یکی از زمینههای موجه برای فعالیت اقتصادی میباشد.
برای دریافت مشاوره کسب و کار در ایران و دیگر کشورها میتوانید با کارشناسان مرکز کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.
منبع : طرح توجیهی تولید اگزوز خودرو
طرح توجیهی مطالعهای است که برای پاسخ دادن به توجیهپذیر بودن یا نبودن یک ایده (در رابطه با راهاندازی یک کسب و کار) انجام میشود. شاید در ظاهر پاسخ به این سوال ساده به نظر برسد. اما اگر تجربه راهاندازی یک کسب و کار را داشته باشید میدانید که پاسخگویی به این سوال کار سادهای نیست و نیازمند صرف انرژی قابل توجه در زمینههای گوناگون است. مطالعه و بررسی بازار (رقبا موجود در بازار، قیمت محصول یا خدمات رقبا و…)، مطالعات مالی (هزینه، سرمایه اولیه مورد نیاز و…) مطالعات اقتصادی (نقطه سر به سر و…)، مطالعات فنی از جمله مطالعاتی است که در زمان راهاندازی هر کسب و کار تازه باید صورت گیرد. نوشتن طرح توجیهی را از کجا باید شروع کرد؟ شاخصهایی که در گزارش نهاییتان باید بدست آورید کدامند؟پرسشنامهها چه کمکی در انجام این تحلیل به شما میکند؟ چه کسی بهترین طرح توجیهی در اهواز را مینویسد؟
برای دریافت مشاوره در زمینه تهیه طرح توجیهی می توانید با کارشناسان کاردوک از طریق شماره 02166418908 مشاوره دریافت کنید.
منبع : طرح توجیهی در اهواز
شاید یک ایده نو یا طرحی هوشمندانه داشته باشید ولی همیشه پیس از صرف زمان و پول زیاد باید توجیه پذیری آن را در دنیای واقعی مورد بررسی قرار دهید. تمام کسب و کارهای تازه باید قبل از شروع تولید یا ورد به بازار، طرح توجیهی تهیه کنند. در بزرگترین شرکت ها نیز قبل از آغاز تولید محصول جدید، طرح توجیهی تدوین میشود. طرح توجیهی همچنین دادههای کمی لازم برای تصمیمگیریهای دشوار در مسیر آینده کسب و کارتان را در اختیار شما قرار میدهد. اگر در مراحل بعدی تحقیق بازار، بهره برداری، توسعه و گسترش کسب و کارتان دچار اختلاف شوید، طرح توجیهی اختلافات را با در دست داشتن اطلاعات بی طرفانه حل و فصل می کند.
بسیاری از کارآفرینان برای صرفه جویی در پول و زمان، بدون فوت وقت پیش از تهیه طرح توجیهی وارد بازار میشوند. این کار میتواند در ابتدای ظهور منفعت آور باشد یا با مواجه شدن با موانع پیشبینی نشده نتیجهای عکس را به همراه داشته باشد. از جمله مهمترین دلایل دور زدن طرح توجیهی میتوان به موارد زیر اشاره داشت :
1- کار آفرینان بر اساس تجربه شخصی یا مدلهای کسب و کار موفق مشابه میدانند که راهاندازی کسب و کارشان اقتصادی و توجیه پذیر است.
2- نتایج بدست آمده از مطالعات و پیمایشهای قبلی را معتبر دانسته و فکر میکنید تغییرات بازار به اندازهای نبوده که نیاز به انجام تحقیق جدیدی باشد.
3- هزینه های مالی و زمانی طرح به اندازهای باشد که به اتمام رساندن طرح توجیهی را با مانع مواجه میسازد.
یک طرح توجیهی موضوعات مختلفی را در بر میگیرد که هر کدام میتوان بر روی کسب و کار جدید شما تاثیر گذار باشد. اما این موضوعات را در یک یا چند دسته از موضوعات زیر خلاصه میشود.
آیا تمامی تکنولوژیهای لازم برای شروع کسب و کارتان را بررسی کردهاید ؟ این انتخاب شما از لحاظ فنی بهترین انتخاب برای شروع کسب و کار شما میباشد یا نه ؟
شرایط اقتصادی زمان حال و آینده را که بر روی بازار یا تمایل خرید محصولات یا خدمات شما تاثیرگذار است را باید در کنار منابع اولیه جریان نقدی کسب و کارتان در نظر بگیرید.
مطالعات قانونی شامل بررسی امتیازات و حقوق ثبت شده قانونی، کپی رایت یا دیگر انحصاراتی است که ممکن است ایده شما را تحت شعاع خود قرار دهد.
راههای معرفی خدمات یا محصولتان چیست؟ آیا نیاز به ویترین فروشگاه دارید؟ به چند نفر پرسنل اجرایی نیازمندید؟ هزینه کارهای اجرایی کسب و کارتان را یادداشت کنید.
اگر نیاز است که محصول یا خدماتتان در یک فصل خاص ارائه شود حتما باید یک محدودیت زمانی را در برنامه کاریتان لحاظ کنید.
بررسی و مطالعات مربوط به بازار خود دارای دستههای فراوانی میباشد که از جمله مهمترین مواردی که در این قسمت از طرح توجیهی مطرح میشود عبارتند از:
بدون شک بهترین و سریعترین راه برای تهیه طرح توجیهی استخدام مشاور و یا همکاری با یک شرکت در زمینه مشاوره کسب و کار است، که این کار را از ابتدا تا انتها برای شما انجام دهد و نتایج را به شما اعلام کند. اما اغلب استارت آپهای نوپا به دلیل هزینه مالی از انجام این کار صرف نظر میکند.
خوشبتخانه به دلیل امکان دسترس گسترده به دادههای مطالعات پیشن از بازار و پرسشنامههایی کاربردی خودتان میتوانید تا حد زیادی کارهای جمع آوری اطلاعات را انجام دهید و از این طریق از هزینه کلی تهیه طرح توجیهی بکاهید، به این ترتیب با صرف هزینه کمتر میتوانید اطلاعات مفیدی از طرح توجیهی به دست آورید.
یکی از منابعی که به شما در بدست آوردن اطلاعات لازم برای نگارش طرح توجیهی کمک میکند استفاده از طرحهای توجیهی کسب و کارهای مشابه است که در سالهای پیشین انجام شده است.
پرسشنامه بهترین ابزار برای بدست آوردن اطلاعات در مورد افرادی است که امیدوارید برای استفاده از خدمات یا محصولات شما پول پرداخت کنند.
پرسشنامه ابزاری دقیق و معتبر برای یافتن اطلاعات در مورد عادات خرید مردم در گذشته و آینده است. اگر بتوانید به جامعه هدفتان دست پیدا کنید و از آنها سوال بپرسید، به اطلاعات دقیق و متمازی درباره مخاطبانتان دست پیدا خواهید کرد.
جمع آوری اطلاعات پرسونا (مشتریان احتمالی) با استفاده از پرسشنامه امکانپذیر است. شما میتوانید به نارضایتی انها از محصول یا خدمات یا ویژگیهای خاص محصولاتان پی ببرید.
زمانی توانسید اطلاعات را جمع آوری کنید. لازم است که آنها را در یک شکل مناسب و قابل فهم بیان کنید که ایده شما چگونه قرار است به دنیا نمایش داده شود. گزارش طرح توجیهی باید حداقل شامل بخشهای زیر باشد، ممکن است شما بسته به نیازتان موارد دیگری نیز به لیست اضافه کنید :
نکات اساسی و خلاصه کلی دادههایی که به دست آوردهاید و بعدا آنها را شرح میدهید را ارائه کنید. مهمترین جزئیات را در این بخش بیاورید چرا که بسیاری از افراد تنها همین بخش را مطالعه خواهند کرد.
در این بخش توضیحاتی درباره ایده کسب و کار (نوع محصول یا خدمات، شرکت، سایت ، اپ یا هر چیزه دیگری که مشغول بررسی آن هستید) را بنویسید. تمایزها و چیزهایی که کار شما را منحصر به فرد میکند را ذکر کنید. توجه داشته باشید که ذکر کردن محصولات و یا خدمات مشابه به این بخش تعلق دارد.
این بخش تمام اطلاعات مربوط به تحلیل بازار را نشان میدهد. از تحلیل رقبا، نقاط قوت و ضفعشان تا رفتار خریداران و بخشبندی بازار، وجود بازار خوب و قوی در موفق شدن کسب و کار شدن حیاتی است. بنابراین باید در گزارشتان به تفضیل به این بخش بپردازید.
در انتهای گزارش باید به این پرسش پاسخ دهید که آیا این طرح توجیه پذیر است یا نه ؟ برای پاسخ دادن به این پرسش لازم است تا تمام دادهها را به صورت یک زنجیروار با هم در نظر بگیرید.
شاید تهیه طرح توجیهی هراس آور باشد، ولی بعد از جمع آوری اطلاعات، تحلیل و آماده سازی گزارش تمام داده هایی که به دست آورده اید میتوانید از این نتایج برای رشد کسب و کارتان استفاده های گوناگونی بکنید.
علاوه بر این میتوانید از طرح توجیهی کسب و کارتان برای گرفتن جواز، دریافت تسهیلات بانکی و همچنین دریافت کمک مالی از بنگاه های سرمایه گذاریهای خطر پذیر (شتابدهندهها) و یا سایر مراکز استفاده نمایید. از طرح توجیهی میتوانید برای نوشتن یک بیزینس پلن حرفهای یا جهت دهی منطقی به بازاریابی اولیه تان استفاده نمایید که بسیار ارزشمند است. توصیه میکنیم حتما قبل از راه اندازی کسب و کارتان برای تهیه طرح توجیهی زمان بگذارید و یا از خدمات یک شرکت کسب و کار در این زمینه استفاده نمایید. خواهید دید که طرح توجیهی نه فقط برای شروع کسب و کارتان ضروری است بلکه حتی در مراحل بعدی برای شما لذت بخش نیز خواهد بود.
برای دریافت مشاوره کسب و کار در ایران و دیگر کشورها میتوانید با کارشناسان مرکز کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.
منبع : طرح توجیهی در اهواز
طرح توجیهی مطالعهای است که برای پاسخ دادن به توجیهپذیر بودن یا نبودن یک ایده (در رابطه با راهاندازی یک کسب و کار) انجام میشود. شاید در ظاهر پاسخ به این سوال ساده به نظر برسد. اما اگر تجربه راهاندازی یک کسب و کار را داشته باشید میدانید که پاسخگویی به این سوال کار سادهای نیست و نیازمند صرف انرژی قابل توجه در زمینههای گوناگون است. مطالعه و بررسی بازار (رقبا موجود در بازار، قیمت محصول یا خدمات رقبا و…)، مطالعات مالی (هزینه، سرمایه اولیه مورد نیاز و…) مطالعات اقتصادی (نقطه سر به سر و…)، مطالعات فنی از جمله مطالعاتی است که در زمان راهاندازی هر کسب و کار تازه باید صورت گیرد. نوشتن طرح توجیهی را از کجا باید شروع کرد؟ شاخصهایی که در گزارش نهاییتان باید بدست آورید کدامند؟پرسشنامهها چه کمکی در انجام این تحلیل به شما میکند؟ چه کسی بهترین طرح توجیهی در قم را مینویسد؟
برای دریافت مشاوره در زمینه تهیه طرح توجیهی می توانید با کارشناسان کاردوک از طریق شماره 02166418908 مشاوره دریافت کنید.
منبع : طرح توجیهی در قم
شاید یک ایده نو یا طرحی هوشمندانه داشته باشید ولی همیشه پیس از صرف زمان و پول زیاد باید توجیه پذیری آن را در دنیای واقعی مورد بررسی قرار دهید. تمام کسب و کارهای تازه باید قبل از شروع تولید یا ورد به بازار، طرح توجیهی تهیه کنند. در بزرگترین شرکت ها نیز قبل از آغاز تولید محصول جدید، طرح توجیهی تدوین میشود. طرح توجیهی همچنین دادههای کمی لازم برای تصمیمگیریهای دشوار در مسیر آینده کسب و کارتان را در اختیار شما قرار میدهد. اگر در مراحل بعدی تحقیق بازار، بهره برداری، توسعه و گسترش کسب و کارتان دچار اختلاف شوید، طرح توجیهی اختلافات را با در دست داشتن اطلاعات بی طرفانه حل و فصل می کند.
بسیاری از کارآفرینان برای صرفه جویی در پول و زمان، بدون فوت وقت پیش از تهیه طرح توجیهی وارد بازار میشوند. این کار میتواند در ابتدای ظهور منفعت آور باشد یا با مواجه شدن با موانع پیشبینی نشده نتیجهای عکس را به همراه داشته باشد. از جمله مهمترین دلایل دور زدن طرح توجیهی میتوان به موارد زیر اشاره داشت :
1- کار آفرینان بر اساس تجربه شخصی یا مدلهای کسب و کار موفق مشابه میدانند که راهاندازی کسب و کارشان اقتصادی و توجیه پذیر است.
2- نتایج بدست آمده از مطالعات و پیمایشهای قبلی را معتبر دانسته و فکر میکنید تغییرات بازار به اندازهای نبوده که نیاز به انجام تحقیق جدیدی باشد.
3- هزینه های مالی و زمانی طرح به اندازهای باشد که به اتمام رساندن طرح توجیهی را با مانع مواجه میسازد.
یک طرح توجیهی موضوعات مختلفی را در بر میگیرد که هر کدام میتوان بر روی کسب و کار جدید شما تاثیر گذار باشد. اما این موضوعات را در یک یا چند دسته از موضوعات زیر خلاصه میشود.
آیا تمامی تکنولوژیهای لازم برای شروع کسب و کارتان را بررسی کردهاید ؟ این انتخاب شما از لحاظ فنی بهترین انتخاب برای شروع کسب و کار شما میباشد یا نه ؟
شرایط اقتصادی زمان حال و آینده را که بر روی بازار یا تمایل خرید محصولات یا خدمات شما تاثیرگذار است را باید در کنار منابع اولیه جریان نقدی کسب و کارتان در نظر بگیرید.
مطالعات قانونی شامل بررسی امتیازات و حقوق ثبت شده قانونی، کپی رایت یا دیگر انحصاراتی است که ممکن است ایده شما را تحت شعاع خود قرار دهد.
راههای معرفی خدمات یا محصولتان چیست؟ آیا نیاز به ویترین فروشگاه دارید؟ به چند نفر پرسنل اجرایی نیازمندید؟ هزینه کارهای اجرایی کسب و کارتان را یادداشت کنید.
اگر نیاز است که محصول یا خدماتتان در یک فصل خاص ارائه شود حتما باید یک محدودیت زمانی را در برنامه کاریتان لحاظ کنید.
بررسی و مطالعات مربوط به بازار خود دارای دستههای فراوانی میباشد که از جمله مهمترین مواردی که در این قسمت از طرح توجیهی مطرح میشود عبارتند از:
بدون شک بهترین و سریعترین راه برای تهیه طرح توجیهی استخدام مشاور و یا همکاری با یک شرکت در زمینه مشاوره کسب و کار است، که این کار را از ابتدا تا انتها برای شما انجام دهد و نتایج را به شما اعلام کند. اما اغلب استارت آپهای نوپا به دلیل هزینه مالی از انجام این کار صرف نظر میکند.
خوشبتخانه به دلیل امکان دسترس گسترده به دادههای مطالعات پیشن از بازار و پرسشنامههایی کاربردی خودتان میتوانید تا حد زیادی کارهای جمع آوری اطلاعات را انجام دهید و از این طریق از هزینه کلی تهیه طرح توجیهی بکاهید، به این ترتیب با صرف هزینه کمتر میتوانید اطلاعات مفیدی از طرح توجیهی به دست آورید.
یکی از منابعی که به شما در بدست آوردن اطلاعات لازم برای نگارش طرح توجیهی کمک میکند استفاده از طرحهای توجیهی کسب و کارهای مشابه است که در سالهای پیشین انجام شده است.
پرسشنامه بهترین ابزار برای بدست آوردن اطلاعات در مورد افرادی است که امیدوارید برای استفاده از خدمات یا محصولات شما پول پرداخت کنند.
پرسشنامه ابزاری دقیق و معتبر برای یافتن اطلاعات در مورد عادات خرید مردم در گذشته و آینده است. اگر بتوانید به جامعه هدفتان دست پیدا کنید و از آنها سوال بپرسید، به اطلاعات دقیق و متمازی درباره مخاطبانتان دست پیدا خواهید کرد.
جمع آوری اطلاعات پرسونا (مشتریان احتمالی) با استفاده از پرسشنامه امکانپذیر است. شما میتوانید به نارضایتی انها از محصول یا خدمات یا ویژگیهای خاص محصولاتان پی ببرید.
زمانی توانسید اطلاعات را جمع آوری کنید. لازم است که آنها را در یک شکل مناسب و قابل فهم بیان کنید که ایده شما چگونه قرار است به دنیا نمایش داده شود. گزارش طرح توجیهی باید حداقل شامل بخشهای زیر باشد، ممکن است شما بسته به نیازتان موارد دیگری نیز به لیست اضافه کنید :
نکات اساسی و خلاصه کلی دادههایی که به دست آوردهاید و بعدا آنها را شرح میدهید را ارائه کنید. مهمترین جزئیات را در این بخش بیاورید چرا که بسیاری از افراد تنها همین بخش را مطالعه خواهند کرد.
در این بخش توضیحاتی درباره ایده کسب و کار (نوع محصول یا خدمات، شرکت، سایت ، اپ یا هر چیزه دیگری که مشغول بررسی آن هستید) را بنویسید. تمایزها و چیزهایی که کار شما را منحصر به فرد میکند را ذکر کنید. توجه داشته باشید که ذکر کردن محصولات و یا خدمات مشابه به این بخش تعلق دارد.
این بخش تمام اطلاعات مربوط به تحلیل بازار را نشان میدهد. از تحلیل رقبا، نقاط قوت و ضفعشان تا رفتار خریداران و بخشبندی بازار، وجود بازار خوب و قوی در موفق شدن کسب و کار شدن حیاتی است. بنابراین باید در گزارشتان به تفضیل به این بخش بپردازید.
در انتهای گزارش باید به این پرسش پاسخ دهید که آیا این طرح توجیه پذیر است یا نه ؟ برای پاسخ دادن به این پرسش لازم است تا تمام دادهها را به صورت یک زنجیروار با هم در نظر بگیرید.
شاید تهیه طرح توجیهی هراس آور باشد، ولی بعد از جمع آوری اطلاعات، تحلیل و آماده سازی گزارش تمام داده هایی که به دست آورده اید میتوانید از این نتایج برای رشد کسب و کارتان استفاده های گوناگونی بکنید.
علاوه بر این میتوانید از طرح توجیهی کسب و کارتان برای گرفتن جواز، دریافت تسهیلات بانکی و همچنین دریافت کمک مالی از بنگاه های سرمایه گذاریهای خطر پذیر (شتابدهندهها) و یا سایر مراکز استفاده نمایید. از طرح توجیهی میتوانید برای نوشتن یک بیزینس پلن حرفهای یا جهت دهی منطقی به بازاریابی اولیه تان استفاده نمایید که بسیار ارزشمند است. توصیه میکنیم حتما قبل از راه اندازی کسب و کارتان برای تهیه طرح توجیهی زمان بگذارید و یا از خدمات یک شرکت کسب و کار در این زمینه استفاده نمایید. خواهید دید که طرح توجیهی نه فقط برای شروع کسب و کارتان ضروری است بلکه حتی در مراحل بعدی برای شما لذت بخش نیز خواهد بود.
برای دریافت مشاوره کسب و کار در ایران و دیگر کشورها میتوانید با کارشناسان مرکز کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.
منبع : طرح توجیهی در قم