امکان سنجی بازار در طرح های توجیهی بیان کننده اهمیت و ضرورت مطالعه بازار است. امکان سنجی بازار نیازمند مطالعه، جمع آوری، ثبت، تجزیه و تحلیل داده های مرتبط با بازار می باشد تا سرمایه گذاران بتوانند به کمک آن اطلاعاتی از بازار فعلی و آینده محصول مورد بررسی در طرح را به دست آوردند. اجرای یک طرح و یا پروژه به کمک منابع موجود، زمانی تحقق پیدا می کند که مفاهیم مرتبط با بازار شامل میزان تقاضای فعلی، تقاضای محصول در آینده، مزیت های واردات و صادرات محصول و … مورد بررسی قرار گرفته باشند. به همین دلیل بخشی از فرآیند مطالعات امکان سنجی اجرای یک طرح و یا پروژه، به مطالعات بازار اختصاص دارد. برای اطلاع از جزئیات امکان سنجی بازار تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.
در مطالعات بازار، ابتدا خلاصه ای از تاریخچه محصول و یا محصولات تولیدی مورد بررسی در طرح ارائه می گردد و سپس به هدف اجرای طرح و پارامترهای مرتبط با بازار محصول پرداخته می شود. در ادامه به مواردی که باید در امکان سنجی بازار به آن ها پرداخته شود، اشاره کرده ایم:
در ابتدا لازم است مقدمه ای از دلیل اجرای طرح آورده شود و سپس به معرفی محصول پرداخته شود. در معرفی محصول اشاره به برخی موارد الزامی است که در ادامه به آن ها اشاره کرده ایم:
در قسمت بعدی از امکان سنجی بازار، لازم است پروژه به طور کامل معرفی گردد. در معرفی پروژه باید ضرورت اجرای پروژه با اهداف صادراتی، جایگزینی برای واردات نمونه های مشابه، تغییر الگوی مصرف جامعه و … مورد بررسی قرار بگیرد.
بررسی ملاحظات اجرایی پروژه شامل ملاحظات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، سیاسی نیز در این بخش ضروری است.
از دیگر مواردی که باید در قسمت معرفی پروژه به آن اشاره شود، شامل مکان یابی پروژه، میزان دسترسی به مواد اولیه، دسترسی طرح به بازار مصرف و … است.
در بخش دانش فنی از امکان سنجی بازار باید نوع بازار هدف معرفی شود. در واقع دانش فنی مورد نیاز برای اجرای پروژه، باید متناسب با بازار هدف ملی، منطقه ای و جهانی مشخص گردد و در مورد مناسب بودن دانش فنی برای رسیدن به بازار هدف نیز تحلیل های لازم ارائه گردد.
از دیگر موارد مهمی که در امکان سنجی بازار باید مورد بررسی قرار بگیرد، نحوه تامین مواد اولیه مورد نیاز برای طرح می باشد که آیا باید از منابع داخلی تامین شود و یا امکان تهیه آن به صورت وارداتی وجود دارد.
در صورتی که مواد اولیه باید به صورت وارداتی از دیگر کشورها تهیه شود، باید در این قسمت قیمت های جهانی و قیمت FOB یا CIF در مبادی ورودی نیز مشخص گردد. در قیمت مواد اولیه وارداتی نیاز است که نرخ های تعرفه گمرکی شامل سود بازرگانی، حقوق گمرکی، هزینه های حمل و نقل و … نیز لحاظ شود.
در صورتی که مواد اولیه مورد نیاز برای اجرای طرح دارای قیمت های چندگانه باشد، باید در این قسمت از امکان سنجی بازار به آن اشاره شود. همینطور ارائه روند قیمت مواد اولیه در سال های گذشته نیز می تواند برای تحلیل قیمت مواد اولیه در سال های آتی نیز موثر واقع شود. لازم به ذکر است برای تحلیل حساسیت طرح به قیمت مواد اولیه می توان از نرم افزار کامفار استفاده نمود.
قیمت فروش محصول و یا محصولات تولیدی طرح و تحلیل قیمت فروش شرکت های داخلی و یا خارجی رقیب از دیگر موارد مهم امکان سنجی بازار است.
در این قسمت باید قیمت فروش محصول تولیدی پروژه متناسب با مشخصات فنی ارائه شده، تعیین شود. لازم است در این زمینه تمامی هزینه ها شامل هزینه های مرتبط با واردات مواد اولیه و … در نظر گرفته شود.
در بخش بعدی از امکان سنجی بازار جایگاه صنعت مورد بررسی در طرح توجیهی باید در برنامه های کلان اقتصادی کشور بررسی شود. از مهم ترین موضوعات این بخش که نیازمند ارزیابی و بررسی است، می توان به موارد زیر اشاره کرد:
در این بخش لازم است وضعیت عرضه محصول در تولید داخلی و از طریق واردات مورد بررسی قرار بگیرد:
بررسی تقاضا برای محصول مورد بررسی در طرح، باید در دو بخش شامل تقاضای داخلی و تقاضای خارجی و صادرات ارزیابی شود.
با توجه به بررسی امکانات عرضه و پیش بینی تقاضا می توان وضعیت آینده صنعت مورد بررسی را تحلیل نمود. آنچه که در تدوین جدول موازنه باید در نظر گرفته شود این است که در زمینه امکانات عرضه و تقاضا علاوه بر امکانات داخلی باید به روند واردات نیز توجه کرد. همین موضوع در مورد پیش بینی تقاضا نیز صادق است که علاوه بر تقاضای داخلی باید به صادرات محصول نیز توجه داشت.
در برخی از طرح ها بازار هدف، صادراتی می باشد و یا محصول مورد بررسی در طرح توجیهی دارای رقیب وارداتی است؛ در چنین شرایطی ارائه تحلیل پیرامون بازار جهانی محصول الزامی می باشد.
در این قسمت از مطالعات امکان سنجی، باید برنامه شرکت و میزان استفاده آن از ظرفیت عملی ارائه گردد. در واقع باید بازار هدف شرکت در دسترسی به بازار داخلی و خارجی و البته با درنظر گرفتن سطح دانش فنی و توانمندی های شرکت مشخص شود.
با مطالعه امکان سنجی بازار، در واقع باید نتیجه توجیه پذیری اجرای پروژه مشخص گردد. به طوری که تهیه کننده گزارش باید پیشنهادات خود را در زمینه اجرا و یا عدم اجرای طرح مورد بررسی ارائه نماید. بنابراین نتیجه امکان سنجی بازار، پیشنهاداتی است که عملی شوند.
برای تهیه طرح توجیهی در زمینه های مختلف می توانید با کارشناسان تماس بگیرید. از جمله خدمات مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک می توان به موارد زیر اشاره داشت :
برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.
منبع: امکان سنجی بازار چیست