مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک

بهترین مرجع در دسته یابی به بروز ترین اطلاعات در زمینه های مختلف کسب و کار، سرمایه گذاری، اخذ جواز، ثبت شرکت و ...

مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک

بهترین مرجع در دسته یابی به بروز ترین اطلاعات در زمینه های مختلف کسب و کار، سرمایه گذاری، اخذ جواز، ثبت شرکت و ...

اصول نامه‌ نگاری | با اصول نامه نگاری اداری آشنا شوید

بسیاری از افراد با آگاهی از اصول نامه‌ نگاری به راحتی می‌توانند مفاهیم و خواسته خود را به دیگران و سایر سازمان‌های دولتی یا خصوصی انتقال دهند و به هدف شان برسند. نامه نگاری به خصوص در ادارات دارای اصولی است که عدم توجه به آن‌ها ممکن است برای‌تان دردسر ایجاد کرده و یا کارتان را عقب بیاندازد. سپردن این کار به دست افرادی که با چهارچوب‌های اداری آشنایی دارند نیز به شما برای پیشبرد کارهای‌تان کمک می‌کنند. اما اگر خودتان نامه نگاری را فرا بگیرید می‌توانید از آن در هر مکاتبه‌ای استفاده بکنید. مرکز کاردوک علاوه بر برگزاری دوره‌های آشنایی با نامه نگاری به شما مشاوره و خدمات لازم جهت پیشبرد مسیرهای اداری ارائه می دهد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اصول نامه نگاری می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

 منبع: اصول نامه نگاری



اصول نامه‌ نگاری

با یادگیری اصول نامه نگاری غیر از نامه‌های اداری می‌توانید برای نوشتن نامه‌های دوستانه، نامه به آشنایان و یا خویشاوندان یک شروع و یک پایان خوب داشته باشید. بنابراین ابتدا لازم است با انواع نامه‌ها، اصول، نحوه انتخاب عنوان و سایر موارد آشنایی پیدا کنید.

 

انواع نامه‌ها

شما قبل از شروع به نوشتن باید در نظر داشته باشید که مخاطب‌تان کیست و چه فرد یا سازمانی قرار است نامه شما را بخواند. عدم توجه به خواننده نامه، محتوای شما را بی‌ارزش و فاقد اعتبار می‌کند. در زیر 5 دسته از انواع نامه‌ها را اشاره کرده‌ایم.

  • نامه اداری و حقوقی
  • نامه خویشاوندی
  • نامه‌های دوستانه
  • نامه‌های کوتاه
  • نامه‌های گویا

 

اصول دقیق نامه نگاری

در دنیای دیجیتال امروزی نامه نگاری نیز دچار تحولاتی شده است. شما با دانستن اصول نامه نگاری به طور مفید می‌توانید از آن‌ها در نامه‌های دیجیتال خود نیز استفاده بکنید.

انتخاب کاغذ مناسب

انتخاب کاغذ مناسب یکی از اصول مهم و کاربردی برای نامه نگاری اداری است. از این رو باید بتوانید کاغذ مناسبی را برای نوشتن نامه‌های خود استفاده کنید. کاغذ شما باید خط دار، تمیز و یک دست باشد. هرگز کاغذی را به دو نیم پاره نکنید تا در آن نامه بنویسید. سایز کاغذ شما باید متناسب با مخاطب یا ارگان مورد نظر باشد. اگر برای نزدیکان خود نامه می‌نویسید باید از کاغذ با سایز کوچکتر و اگر برای افراد در ادارات و شر‌کت‌ها نامه می‌نویسید، باید از کاغذ با سایز بزرگ استفاده کنید.
در مورد نامه‌های دیجیتال نیز اسم کاربری و آدرس صندوق پست الکترونیکی (e-mail) که با آن نامه را ارسال می‌کنید اهمیت دارد.

اصول نامه‌ نگاری | قلم مناسب

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک نامه نگاری خوب استفاده از قلم مناسب است. قلم شما باید رنگ پس ندهد و رنگ واضحی داشته باشد. از این رو برای نوشتن می‌توانید از روان نویس استفاده کنید. ترجیحاً رنگی که برای نوشتن انتخاب می‌کنید باید مشکی و یا آبی پر رنگ باشد. در نامه های دیجیتال نیز این مورد اهمیت زیادی دارد. اندازه و رنگ حروف را باید طوری انتخاب کنید که به راحتی خوانده شود.

خط خوش و خوانا

هر چقدر دست خط شما زیبا و چشم نواز باشد، خواننده را به خود جلب می‌کند، به خصوص در نامه‌های اداری. از این رو فرد ترغیب می‌شود تا انتهای نامه شما را بخواند. پژوهشگران معتقدند که نوشتن نامه با یک خط زیبا مطلب را برای فرد جذاب‌تر نشان می‌دهد. از این رو سعی کنید با صبر و حوصله بنویسید تا دست خط شما خراب نشود. بنابراین در نامه های دیجیتال نیز از فونت زیبا می توانید استفاده کنید. فونت b nazanin یکی از محبوب‌ترین فونت‌ها در تایپ فارسی است.

اصول نامه‌ نگاری | استفاده از پاکت نامه

بسته بندی نامه‌ به صورت خیلی شیک و تمیز در پاکت نشان دهنده وجهه اجتماعی شماست، چرا که این نشان دهنده احترام به مخاطب است. برای نامه‌های اداری از پاکت‌های نامه رسمی که کاملاً سفید هستند استفاده کنید و برای نامه‌ها دوستانه می‌توانید از پاکت‌های فانتزی و رنگی استفاده کنید. پس در انتخاب پاکت نامه خود دقت داشته باشید.

 

عناوین مهم در اصول نامه‌ نگاری

نام و یاد خدا

در نامه‌های رسمی (به خصوص در ایران) بسیار معمول است که در ابتدای کاغذ سخن خود را با بسمه تعالی آغاز می‌کنند. به کار بردن نام خدا در نامه های مربوط به آموزش و پرورش، وزارت خانه ها، بیمه، دادگستری و سایر ادارات بسیار مرسوم و به نحوی چهارچوب نامه نوشتن می باشد. حال آن که در نامه های دوستانه نوشتن آن کمی عجیب به نظر شاید برسد.

عنوان

در نامه‌های رسمی بعد از نام خدا عنوان را قرار می‌دهند. مثل «درخواست استخدام برای نهاد دولتی». در نامه‌های دوستانه هم باید عنوان درج گردد. به یاد داشته باشید که انتخاب عنوان بسیار اهمیت دارد، چرا که اولین قدم برای جذب مخاطب به خواندن نامه شماست.

سلام و درود

در این قسمت بعد از عنوان چه در نامه‌های دوستانه و چه در نامه‌های رسمی باید با سلام و درود آغاز کنید. می‌توانید نام فردی که قرار است او را مخاطب قرار دهید را درج کنید. در نامه‌های رسمی نام و فامیل فرد مورد نظر را به صورت رسمی و در نامه‌های دوستانه نام فرد را می‌توانید خودمانی‌تر درج کرده و سلام و درود خود را تقدیم آن کنید.

متن

متن نامه باید کلیه نکات مهمی را که شما می‌خواهید به طرف مقابل خود بگویید را در برداشته باشد. متن نامه باید ساده و روان باشد. برای نامه‌های اداری هم بهتر است از کلمات پارسی و با ادبیات بسیار ساده و رسمی منظور خود را برسانید. در نامه‌های دوستانه می‌توانید متن خود را خودمانی‌تر بنویسید.

پایان نامه

پایان نامه شما باید به نوعی خلاصه کلام شما و خداحافظی باشد. برای نامه‌های رسمی می‌توانید پایان نامه خود را با عبارت با احترام و برای نامه‌های دوستانه با عبارت سپاسگزارم آن را به پایان برسانید.

 

نکات مهم در اصول نامه‌ نگاری

1- قواعد گرامری را به طور کامل رعایت کرده و دقت کنید فعل و فاعل را درست و در جای خود قرار دهید.

2- در انتخاب کلمات خود دقت کنید بیش از حد ساده و بیش از حد پیچیده نباشد.

3- در طول نوشتن دائم به خود یادآوری کنید که مخاطب شما چه کسی است.

4- نقطه‌گذاری، گیومه، پرانتز و… را به صورت دقیق در نامه خود مشخص کنید تا مخاطب بداند که در کجا جمله شما به پایان می‌رسد.

 

نتیجه گیری درباره اصول نامه‌ نگاری

یادگیری اصول نامه نگاری به شما کمک می‌کند که بتوانید بهترین نامه‌ها را برای افراد مختلف و نهادهای گوناگون بنویسید. هر چقدر این کار را حرفه‌ای‌تر انجام دهید نتیجه‌ای که از نامه‌ی خود دریافت می‌کنید همانی است که به دنبالش بودید. اصول نامه نگاری حرفه‌ای را باید تمرین کنید تا بتوانید در این کار خِبره شوید. در کنار نامه نگاری با یادگیری مقاله نویسید می توانید در این زمینه تخصص یابید. برای آشنایی با روش مقاله نویسی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اصول نامه نگاری می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول در خصوص اصول نامه‌ نگاری

سایز کاغذ نامه‌های اداری باید چقدر باشد؟

در نامه‌های اداری می‌توانید بسته به حجم نامه از کاغذ  A4 و A5 استفاده کنید.

آمادگی برای نوشتن نامه‌ چقدر مهم است؟

نخستین مرحله برای هر نوع نوشتن چه اداری و چه غیر اداری آمادگی در نوشتن نامه است. برای نوشتن یک نامه باید هم از نظر فکری و هم از نظر فیزیکی آمادگی لازم را داشته باشید و بعد از آن می‌توانید با آموزش نامه نگاری یک نامه مناسب تهیه نمایید.


منبع: اصول نامه نگاری

لایحه بودجه سال ۱۴۰۱

لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور را می توانید در زیر دانلود کنید.

ماده واحده- بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور از حیث منابع و مصارف بالغ بر سی و شش میلیون و سیصد و ده هزار و هفتصد و چهار میلیارد و ششصد و بیست و هشت میلیون (۳۶.۳۱۰.۷۰۴۶۲۸.۰۰۰.۰۰۰) ریال به شرح زیر است:

الف- منابع بودجه عمومی دولت از لحاظ درآمدها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی و مصارف بودجه عمومی دولت از حیث هزینه‌ها و تملک دارایی های سرمایه ای و مالی، بالغ بر پانزده میلیون و پنجاه و دو هزار و سیصد و نود و شش میلیارد و یکصد و سیزده میلیون (۱۵.۰۵۲.۳۹۶.۱۱۳.۰۰۰.۰۰۰) ریال شامل:

۲- منابع عمومی بالغ بر سیزده میلیون و هفتصد و بیست هزار میلیارد (۱۳.۷۲۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال.

۲- درآمد اختصاصی وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی بالغ بر یک میلیون و سیصد و سی و دو هزار و سیصد و نود و شش میلیارد و یکصد و سیزده میلیون ( ۱.۳۳۲.۳۹۶.۱۱۳.۰۰۰.۰۰۰) ریال.

ب- بودجه شرکت‌های دولتی، بانکها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت از لحاظ درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار بالغ بر بیست و دو میلیون و سیصدو چهارده هزار و هفتاد و نه میلیارد و سیصد و هجده میلیون (۲۲.۳۱۴.۰۷۹.۳۱۸.۰۰۰.۰۰۰) ریال و از حیث هزینه ها و سایر پرداختها بالغ بر بیست و دو میلیون و سیصد و چهارده هزار و هفتاد و نه میلیارد و سیصد و هجده میلیون (۲۲.۳۱۴.۰۷۹.۳۱۸.۰۰۰.۰۰۰) ریال است.

فهرست مطالب فایل نخست:

  • تبصره‌های ماده واحده ۱۴۰۱
  • جدول شماره ۱ – خلاصه بودجه کل کشور در سال ۱۴۰۱
  • جدول شماره ۲ – خلاصه درآمدها و هزینه های دولت در سال ۱۴۰۱
  • جدول شماره ۳ – خلاصه واگذاری و تملک دارایی های سرمایه ای در سال ۱۴۰۱
  • جدول شماره ۴ – خلاصه واگذاری و تملک دارایی های مالی در سال ۱۴۰۱
  • جدول شماره ۵ – درآمدها، واگذاری دارایی های سرمایه ای و واگذاری دارایی مالی بر حسب قسمت، بخش، بند، اجزا در سال ۱۴۰۱
  • جدول شماره ۶ – برآورد اعتبارات هزینه ای و تملک دارایی های سرمایه ای بر حسب امور، فصل
  • جدول شماره ۷ – خلاصه بودجه دستگاه های اصلی
  • جدول شماره ۸ – برآورد تملک دارایی های مالی سال ۱۴۰۱
  • جدول شماره ۹ – برآورد اعتبارات ردیف های متفرقه سال ۱۴۰۱
  • جدول شماره ۱۰ – منابع و مصارف استان ها در سال ۱۴۰۱
  • جدول شماره ۱۱- خلاصه کل منابع و مصارف بودجه شرکتهای دولتی، بانکها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت ۱۴۰۱
  • جدول شماره ۱-۱۱ بودجه شرکت های دولتی ۱۴۰۱
  • جدول شماره ۲-۱۱ بودجه بانک ها ۱۴۰۱
  • جدول شماره ۳-۱۱ بودجه موسسات انتفاعی وابسته به دولت ۱۴۰۱
  • جدول شماره ۱۳- اعتبارات موضوع ماده (۳۰) قانون اجرای سیاست های کلی اصل (۵۵) قانون اساسی سال ۲۵۱۲ ۳۸۲
  • جدول شماره ۱۶- تعرفه درآمدهای موضوع جدول شماره (۶) در سال ۱۴۰۱
  • جدول ۲۱- اعتبارات موضوع پرداخت بدهی قطعی دولت به اشخاص حقیقی و حقوقی (موضوع بند «ی» تبصره (۲))

احکام مالیاتی لایحه بودجه 1401

بخشنامه سازمان امور مالیاتی موضوع احکام مالیاتی قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور طی نامه شماره ۲۰۰/۱۴۰۰/۱ مورخ ۱۴۰۰/۰۱/۱۸ توسط رییس کل سازمان امور مالیاتی ابلاغ شد. مفاد اصلی این احکام را می‌توانید در فایل pdf زیر دریافت نمایید.

احکام مالیاتی لایحه بودجه توسط کاردوک


منبع: احکام مالیاتی لایحه بودجه 1401

مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) روشی نوین در علم مدیریت

مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) علمی نوین در عرصه خرید و فروش محسوب می‌شود که تقاضا و توقعات مشتریان را محور اصلی تجارت خود قرار می‌دهد. با وجود رقابت میان عرضه کنندگان محصول یا خدمات، مشتریان به سمت کسانی جذب می شوند که شرایط آن‌ها را به بهترین نحو شناسایی کرده و توجه لازم را به آن‌ها می‌دهد. اگر شما هم به دنبال سودآوری برای شرکت یا مجموعه خود هستید، نمی‌توانید اصول رابطه با مشتری را نادیده بگیرید. بنابراین رضایت و وفاداری مشتری دو هدف ارزشمند در کسب و کار شما باید محسوب شوند. با ما در ادامه مطلب جهت اطلاع از راه‌های رسیدن به این دو هدف همراه باشید. با دریافت مشاوره از مرکز کاردوک نیز می توانید استراتژی های کاری خود را بهبود ببخشید.

برای ثبت نام یا دریافت مشاوره در زمینه کسب و کار می توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

منبع: مدیریت ارتباط با مشتری



تعریف مدیریت ارتباط با مشتری CRM

مدیریت ارتباط با مشتری به تمام فرایندهای سازمانی که باعث جذب مشتری و حفظ ارتباطی پایدار در بلند مدت شوند، اطلاق می‌گردد؛ در چنین حالتی مشتری به خودی خود موجب بقای سازمان نیز می شود. به بیان دیگر، فرایندها و فناوری‌هایی است که سازمان برای شناسایی، انتخاب، ترغیب، گسترش، حفظ و خدمت به مشتری به کار می‌گیرد. برای آنکه بتوانید در این زمین موفق باشید باید با اصول مدیریت نیز آشنایی داشته باشید.

هدف CRM چیست؟

هر کدام از مشتریان سلیقه و خواسته‌های به خصوصی دارند که در صورتی که بتوانیم آن‌ها را برآورده و یا حداقل نزدیک به انتظارشان خدمات یا محصول ارائه دهیم، می‌توانیم رضایت مشتری را به بالاترین نمره برسانیم. CRM دقیقا به این منظور ایجاد شده تا ارتباط بین مشتری و شرکت‌ها راحت‌تر شود. مشتریان در این سیستم می‌توانند نظرات و انتظارات خود را انتقال دهند و شرکت‌ها با جمع آوری اطلاعات می‌تواند تغییرات لازم را در بخش‌های مختلف اعمال نماید. برای آشنایی با ارزش طول عمر مشتری کلیک کنید.

چگونه وفاداری مشتری را افزایش دهیم؟

وفاداری مشتری می‌تواند از طریق ارائه قیمت‌های پایین برای محصول یا خدمت مورد نظر، تخفیف های همیشگی برای وفاداران به محصول، فروش‌های ویژه یا تخفیف برای خریدهای چندتایی، افزایش یابد. با انجام این کارها مشتریانتان متقاعد می‌شود که شما هنوز، ارزان‌ترین ارائه کننده محصول یا خدمت در بازار هستید و از توجه و خرید محصولات شرکت‌های دیگر باز داشته می‌شوند. یکی از روش‌های تعریف و اندازه گیری وفاداری مشتری بر پایه طرز فکر و رفتار وی است. در محاسبه وفاداری رفتاری، بسیاری از شرکت های بازاریابی از سه متغیر زمان سپری شده از آخرین خرید، تعداد دفعات خریدها و ارزش مالی خریدها، استفاده می کنند. به این معنی که وفادارترین مشتریان آن‎هایی هستند که امتیاز بالاتری از این مقیاس کسب کنند.

مزایای پیاده سازی مدیریت ارتباط با مشتری CRM

با هدف کسب رضایت مشتریان و بقا در محیط رقابتی، مدیریت ارتباط با مشتری مزایای زیر را برای شما به همراه دارد.

  • کاهش هزینه‌های بازاریابی و فروش
  • مستحکم شدن ارتباط نزدیک‌تر و عمیق‌تر با مشتری و جلب سریع‌تر و مؤثرتر وی
  • امکان شناسایی الگوهای مصرف مشتری، درک بهتر از نیازمندی‌های وی و پتانسیل‌های موجود برای مشتریان جدید
  • توانایی مدل سازی رفتار مشتری درون واحدهای کاری
  • استفاده از نتایج تجزیه و تحلیل اطلاعات مشتری برای تصمیم‌گیری تجاری
  • افزایش میزان وفاداری مشتریان به محصول و خدمات شرکت
  • فراهم کردن شرایط مراجعه مجدد مشتری
  • نظارت و دنبال کردن فرصت های فروش محصول

مراحل مدیریت ارتباط با مشتری CRM

ارتباط با مشتری باید بر پایه برنامه و استراتژی فروش هر شرکتی تدوین شود. مراحل آن در هشت گام به شرح زیر است. برای آشنایی با بهترین نحوه برخورد با مشتری کلیک کنید.

1-شناسایی اهداف استراتژی این مدل در شرکت به طور مشخص و مشتری محور

2-شناسایی ضعف‌ها و چالش‌های بنیادین موجود در تیم کاری شرکت در بخش‌های مختلف مثل بازاریابی و….

3-طراحی مسیری که مشتری از آشنایی با محصول شما تا خرید آن طی می کند

4-تحلیل کانال‌های کسب شناخت از محصول و چگونگی تماس با آن‌ها

5-تنظیم و مرتب سازی ارتباطات درون سازمانی متناسب با مدیریت ارتباط با مشتری

6-خلق فرآیند برای جریان کاری ساده و موثر در کل شرکت

7-تصمیم‌گیری در مورد تعریف نمایشگرهای کلیدی عملکرد جهت اندازه گیری میزان موفقیت اهداف

8-توسعه و تدوین فرآیند کلی برای بکارگیری نیروهای جدید جهت وظایف جدید آتی.

مدیریت ارتباط با مشتری اجتماعی چیست؟

امروزه مدیریت ارتباط با مشتری به مدیریت ارتباط با مشتری اجتماعی تبدیل شده است؛ یعنی به جای تمرکز صرف به تراکنش های مشتری بر تعاملات مشتری به ویژه در رسانه های اجتماعی نیز توجه می شود. با ورود اینترنت روش های ارتباطی دچار تغییراتی شده است، بنابراین مشتریان نیز رفتار خود را به صورت آنلاین تغییر می دهند. در دنیای ارتباطات، مشتریان آنلاین توقع دارند اطلاعات محصول به محض تقاضا در اختیارشان باشد. آن‌ها اطلاعات مربوط به محصول را در شبکه های اجتماعی با همسالان، آشنایان یا حتی افراد ناشناس به سرعت تسهیم می‌کنند. جالب است بدانید که مشتریان آنلاین امروزه، به همسالان خود بیش از شرکت‌ها اعتماد دارند. برای آشنایی با نحوه برخورد با مشتریان ناراضی کلیک کنید.

تغییر و تحولات در آینده

مدیریت ارتباط با مشتری امروزه می تواند تعداد محدودی از داده های مربوط به مشتری مثل تاریخ تولد و رنگ مورد علاقه لباس را ذخیره کند. این داده ها به شناخت بهتر مشتری، نیازها و علائق‌اش کمک می‌کند. اما به مرور شرکت‌ها می توانند از این داده ها برای شکل دادن روابطی شخصی‌تر با مشتریانشان استفاده کنند که این امر منجر به افزایش وفاداری مشتری می‌گردد. موارد دیگری که از تغییرات کلیدی در مدیریت ارتباط با مشتری در آینده قابل انتظار است به شرح زیر می‌باشد:

  • تنظیم و تدوین فروش، بازاریابی و خدمات مشتری تسهیل می شود.
  • مشوق ها برای حفظ و بقای مشتریان افزایش می یابد.
  • فراهم سازی نیازمندی های طرفداران برند به طور روزافزونی قابل اهمیت خواهد شد.
  • افزایش رقابت تداوم خواهد داشت.
  • استفاده از نرم افزارهای مدیریت ارتباط با مشتری، مناسب تر و راحت تر خواهد بود.
  • شخصی سازی خدمات و محصولات به ویژه در حوزه بازاریابی مهم تر و ساده تر خواهد گردید.

برای ثبت نام یا دریافت مشاوره در زمینه کسب و کار می توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.  



منبع: مدیریت ارتباط با مشتری