تمام کسانی که در زمینه تولید کالا و خدمات فعالیت دارند، یک کد اقتصادی باید دریافت کنند. این کد 12 رقم است و بر اساس قوانین برای اشخاص حقیقی و حقوقی که فعالیتهای اقتصادی انجام میدهند، صادر میشود. در واقع هر کسی که شرکت خود را ثبت کرده است، باید کد اقتصادی مخصوص به خود را داشته باشد. بدون کد اقتصادی نمی توانید بسیاری از اقدامات تجاری را انجام دهید. مالیات یکی از هزینه هایی است که باید آن را در نظر بگیرید و از قوانین مربوط به آن مطلع باشید. برای اطلاع بیشتر مقاله فرار مالیاتی را مطالعه نمایید.
برای دریافت مشاوره جهت دریافت کد اقتصادی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 09351520300 تماس بگیرید.
منبع : دریافت کد اقتصادی
زمانی که شرکتتان به ثبت رسید و آگهی تأسیس منتشر شد، باید ظرف مدت دو ماه به اداره دارایی مراجعه کنید و برای دریافت کد اقتصادی ویژه خود، پرونده تشکیل دهید. در واقع شما باید یک پرونده مالیاتی در دارایی تشکیل دهید، چون بدون آن نمیتوانید کد اقتصادی خود را دریافت کنید. وقتی کد اقتصادی نداشته باشید هیچ فعالیت اقتصادی از جمله معاملات و عقد قرارداد نمیتواند در تجارت شما اتفاق بیفتد.
بسیاری از صاحبان کسب و کار در این مرحله نمیدانند چطور و چگونه برگههای مربوط به مالیات را پر کنند، تا در آینده با مشکل رو به رو نشوند. ما در مرکز مشاوره کاردوک به شما در این زمینه خدمات مورد نیاز را ارائه میدهیم.
همانطور که در بالا اشاره کردیم، کد اقتصادی برای کسب و کار شما لازم بوده و مزایای زیادی دارد از جمله این مزایا عبارتند از:
پس از آنکه مدارک تکمیل شد باید مدارک را همراه با فرم اطلاعات هویت اشخاص حقیقی به حوزه مالیاتی اداره مالیات تحویل داد. هر پرونده مالیاتی یک سرممیزی دارد. پس باید پس از تحویل مدارک، سر ممیزی مالیات آنها را بررسی کند. بعد از تایید و ثبت در دفتر، با گرفتن مدارک، رسیدی مبنی بر تحویل مدارک صادر میکند و آن را تحویل میدهد.
سپس مدارک به ادارهی نظارت و پیگیری تحویل داده و این اداره آنها را به اداره کل اطلاعات و خدمات مالیاتی و اداره شماره اقتصادی ارسال کرده و مسئولان مربوطه بعد از بررسی مدارک، کارت شمارهی اقتصادی را صادر میکنند.
در مورد کد اشخاص حقوقی هم روال به همین صورت است. پس از آنکه کارت تهیه شد و فرم اطلاعات اشخاص حقوقی تکمیل شد مدیر عامل یا وکیل قانونی آن را تنظیم کرده و با مهر شرکت ممهور میکنند. پس از آن مدارک را به حوزه مالیاتی تحویل داده و باقی مراحل همانند مراحل اخذ شماره اقتصادی توسط اشخاص حقیقی است.
هزینه تشکیل پرونده اخذ کد اقتصادی در صورت تکمیل بودن مدارک و داشتن سند اداری یا اجاره نامه هلوگرام دار اداری در مؤسسات خدمات اداری مختلف، متفاوت است؛ هزینه آن از ۶۰۰ الی ۹۰۰ هزار تومان شاید هم بالاتر متغیر میباشد.
طبق تبصرهی ۱ مادهی ۱۶۹ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم، استفادهکنندگان از کد اقتصادی دیگران نسبت به مالیات بر درآمد و همچنین جرایم موضوع این ماده با اشخاصی که کد اقتصادی آنان مورد استفاده قرارگرفته است مسئولیت تضامنی خواهند داشت.
تکیه و مساجد، اشخاص حقیقی و حقوقی که در امور هنری فعالیت دارند. مانند فیلم سازی، نقاشی، خطاطی و … اشخاص حقیقی و حقوقی که در امور علمی فعالیت دارند. مانند مدارس، دانشکده، دانشگاه و …. اتحادیه امور صنفی و افراد حقیقی که در امور پیمانکاری فعالیت دارند و در سال در آمد زیر پنجاه میلیون تومان دارند.
برای دریافت مشاوره جهت دریافت کد اقتصادی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 09351520300 تماس بگیرید.
منبع : دریافت کد اقتصادی