طرح تولید لنت ترمز در داخل کشور آیا هنوز توجیه اقتصادی دارد؟ قطعه سازی یکی از صنایع مادر و اساسی در هر کشور به شمار میآید. فقط در سال 2018 تعداد 96,850,046 دستگاه خودرو در جهان تولید شد. در ایران طی سال ۹۸ در مجموع ۹۲۷ هزار و ۱۹۷ انواع خودرو تولید شده است که سهم شرکتهای تولیدکننده خودروهای سبک و سواری از این تعداد ۸۵۵ هزار دستگاه و سهم شرکتهای تولیدکننده خودروهای سبک و سنگین ۷۲ هزار و ۱۹۷ دستگاه بوده است. ایران در شرایط مطلوب بازار ظرفیت تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه را در سال 1399 دارا میباشد. قطعات خودرو به عنوان کالای واسطهای مورد مصرف در تولید انواع خودرو یا در بازار خدمات پس از فروش اهمیت اقتصادی زیادی دارد.
از این رو توسعه صنعت قطعهسازی به مفهوم توسعه صنعت خودروسازی کشور است و لذا مجموعه قطعه سازی همانند تولید لنت ترمز را میتوان به عنوان یکی از محورهای توسعه صنعتی کشورها تلقی کرد. محصولات آن هم در خودروهای صنعتی و هم ادوات کشاورزی استفاده میشود و از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه خلاصه ای از طرح تولید لنت ترمز آورده شده است. جهت ارائه سفارش و یا مشاوره در زمینه نوشتن طرح توجیهی کلیک کنید.
برای دریافت مشاوره در زمینه انواع طرح های توجیهی میتوانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.
منبع: طرح تولید لنت ترمز
لنت ترمز یکی از قطعات مصرفی در خودرو با درجه ایمنی بسیار بالا یـا فـوق ایمنی است که نشان از اهمیت فوقالعاده آن در ترمزگیریهای شدید در موقعیتهای حساس مسیر دارد. حفظ ایمنی و جان سرنشینان خودرو و میزان خسارات مالی سنگین در تصادفات رابطه مستقیمی با میزان کارکرد موثر لنت ترمز دارد.
ترمز وظیفه تولید نیروی اصطکاکی مناسب جهت غلبه بر انـرژی جنبشـی چـرخ متحرک خودرو را که تحت تاثیر نیروی موتور میباشد را دارد. اتلاف انرژی ناشی از اصطکاک به صورت حرارت آزاد و در فضا پخش میشود، این عمل اتومبیل را از حالت حرکت به حالت سکون و یا کاهش سرعت در میآورد.
سیستم ترمز خودرو از مجموعه قطعات زیر تشکیل شده است:
ا- پدال ترمز
٢- سیلندر اصلی ترمز که شامل میله فشاری و تشتکیهای عقب و جلو و فنر برگردان، پیستون و سوپاپ کنترل فشار و مجاری روی سیلندر میباشد.
٣- لولههای فشار قوی انتقال روغن
٤- سوپاپهای کنترل هیدرولیکی
٥- سیلندر ترمز چرخها شامل پیستون، تشتکی و فنر و پیچ هواگیری
٦- لنتها
٧- کاسه چرخ در ترمزهای کاسهای
٨- دیسک در ترمزهای دیسکی
٩- بوستر یا افزاینده قدرت
١٠- ترمز دستی
زمانی که راننده به وسیله پای خود روی پدال ترمز فشار میآورد، این فشار باعث جلو رفتن پیستون پمپ اصلی ترمز شده و پیستون روغن ترمز موجود در سیلندر ترمز که جلوی آن قرار دارد را تحت فشار قرار داده و همزمان با حرکت خود در داخل سیلندر آن را با فشار زیاد از طریق لولههای فولادی رابط که در مقابل فشارهای جانبی بسیار مقاوم میباشد به سمت سیلندر چرخها میراند.
این حرکت باعث جابجائی پیستونهای داخل سیلندر کاسه چرخ یا روی دیسک شده و پیستونها فشار خود را به کفشک و لقمه ترمزها منتقل کرده و کفشک و لقمه ترمزها را به کاسه و دیسک چرخها میچسباند. واضح است که این عمل باعث به وجود آمدن اصطکاک ما بین کاسه، دیسک و کفشک و لقمهها شده و آنها را از حرکت باز و یا حرکت آنها را کند میکند.
کد ISIC نوعی طبقهبندی استاندارد برای فعالیتهای اقتصادی تولیدی است. هدف اصلی ISIC فراهم کردن مجموعهای از ردههای فعالیتی است. به طوری که در آن بتوان محصولات صنعتی را بر اساس نوع فعالیتی که انجام میدهند طبقهبندی کرد.
وزارت صنعت، معدن و تجارت از این طبقهبندی برای دستهبندی فعالیتهای صنعتی استفاده مینماید. بر اساس سیستم طبقهبندی آیسیک، عدد 34 مربوط به ساخت وسایل نقلیه موتوری، 3430 مربوط به ساخت قطعات و ملحقات وسائل نقلیه موتوری و موتور آنها میباشد. کد آیسیک و تعرفه گمرکی لنتهای مختلف به شرخ ذیل میباشد.
ردیف | نام محصول | کد گروه محصول (آیسیک ) | تعرفه گمرکی |
1 | لنت صفحه کلاچ | 34301251 | ٨٧٠٨٣١١٠ |
2 | لنت ترمزوصفحه کلاچ | 34301416 | |
3 | نواع لنت ترمز | 34301417 | |
4 | لنت ترمزدیسکی | 34301418 | ٦٨١٣١٠٠٠ |
5 | لنت ترمز خودرو (دیسکی-کفشکی) | 3430412477 | |
6 | لنت کلاچ خودرو | 3430512355 | |
7 | لنت ترمز خودرو | 3430512495 |
لنت ترمز براساس استانداردهای مصوب باید خواصی به شرح ذیل را داشته باشند:
در مورد انواع لنت خودرو سری استانداردهای ملی ایران که در موسسه استاندارد ایران به ثبت رسیده است به شرح ذیل ارائه شده است.
شماره استاندارد ملی | شرح |
11011 | خودروهای جاده ای -مواد ایجاد کننده اصطکاک در لنت های ترمز -بازرسی چشمی |
13351 | خودروهای جاده ای – مواد سایشی لنت ترمز- ارزیابی رفتار سایشی برای سیستم های ترمز خودرو |
12034 | – خودروهای جاده ای -مجموعه های لنت ترمز -روش آزمون دینامومتر اینرسی |
14151 | خودروهای جاده ای – مواد اصطکاک لنت ترمز-دستورالعمل آزمون سایش استاندارد برای وسایل نقلیه تجاری با ترمز های بادی |
20396 | ترمزها-ترمزهای دیسکی و کاربردهای آن ها-شرایط عمومی جهت تائید لنت های ترمز |
2798 | خودروهای جاده ای – لنت ترمز -روش آزمون مقاومت برشی لنت ترمز دیسکی و مجموعه ترمز هلالی |
3099 | مقاومت لنت ترمز در مقابل مایعات |
3100 | روش تعیین چگالی نسبی لنت ترمز |
3101 | تعیین روش اندازهگیری تاثیر حرارت بر روی شکل و ابعاد لنت ترمزهای دیسکی |
5823 | خودروهای جاده ای -لنت ترمز – روش های آزمون کرنش فشاری |
586 | لنت ترمز-ویژگیها و روشهای آزمون |
6105 | خودرو-لنت ترمز -چسبندگی موقت ناشی از خوردگی به سطح تماس آهنی -روش آزمون |
6106 | خودرو-لنت ترمز-مقاومت برشی داخلی لنت ترمز-روش آزمون |
با توجه به عملکرد این وسیله در خودرو و توجه به این نکته که لنت ترمز قطعهای است از مجموعه قطعاتی که حضور آن بر روی کلیه خودروها امری اجتنابناپذیر است. این قطعه هیچ گونه جایگزینی ندارد و از طرفی امکان حذف آن از روی خودرو وجود ندارد.
لنت ترمز به عنوان یکی از قطعات فوق حفاظتی خودرو محسوب میگردند که در ساخت و همچنین به عنوان قطعات مصرفی در دوره بهرهبرداری از آن مورد استفاده میشود. لنت ترمز قطعه تند مصرف است و پس از دورههای نسبتا” کوتاه بر روی خودروهای تعویض میگردند.
فرایند تولید لنت ترمز شامل چهار مرحله میباشد.
1- ساخت پایه فلزی
2- ساخت قسمت غیرفلزی
3- اتصال قسمتهای فلزی و غیرفلزی
4- کنترل کیفیت و بستهبندی
در ابتدای فرایند تولید ساخت پایهها، صفحات فلزی با استفاده از گیوتین آهن برش و تبدیل به نوار به عرض مورد نظر میشود. جهت فرمدهی اولیه از این نوارها استفاده میشـود. برای فرم دهی ثانویه از یک پرس ضربهای استفاده و نهایتا لنتهای کفشکی قبل از رنگکاری به قسمت “تمیز نمودن قطعات فرم داده شده” میرود. چربیها و سایر آلودگیهای موجود بر روی ورقهای آهن در مرحله چربیگیری اولیه و چربیگیری ثانویه زدوده و بعداً توسط ماشین سندبلاست گشته و آماده نصب قطعه غیرفلزی بر روی آن میشود.
در این بخش پودرهای معدنی و فلزی مورد نیاز توسط باسکول توزین میشوند و جهت اختلاط کامل مواد با درصدهای مختلف مطابق فرمولاسیون از دستگاه میکسر استفاده میگردد. بعد از تکمیل عمل اختلاط مواد را جهت فرمدهی اولیه درون قالبهای پرس هیدرولیکی میریزند. مواد درون قالب متراکم شده و به شکل مورد نظر در میآیند.
جهت اتصال بخش فلزی و غیر فلزی از پرس گرم استفاده میشود. بدین ترتیب که قطعه فلزی چسب کاری و آماده شده در بخش یک را درون قالب گذاشته و محصول فرم گرفته شده بخش دو را روی آن میگذارند و سپس با استفاده از پرس گرم عملیات فرمدهی نهایی با اتصال دو قطعه به یکدیگر انجام میشود. عملیات تکمیلی بعدی شامل پرداخت سطح غیرفلزی لنت توسط گریندر و سپس پخت قطعه کامل شده در حرارت کوره انجام میگردد. تا بدین ترتیب استحکام لازم در حرارتهای بالای ناشی از اصطکاک به لنت داده شود.
کنترل کیفیت حین تولید انجام و محصول نهایی نیز مطابق الزامات آزمونهای استاندارد تست و در صورت نداشت عیب به بخش بستهبندی منتقل میشود.
مواد اولیه تولید لنتهای سرامیکی بخش مهمی از دانش فنی تولید محصول بوده و به صورت جنرال از الیاف آهن، رزین فنولیک، الیاف سلولزی، گرافیت، باریت، کربنات کلسیم، اکسید آهن قرمز، پودربرنج، پودر پلاستیک، چسب، کفشک آهن، کارتن بستهبندی میباشد.
بر اساس آمارهای منتشر شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تا پایان تیرماه سال 1399 تعداد 121 واحد صنعتی با ظرفیت تولید اسمی 48072000 دست در زمینه تولید انواع ترمز خودرو به ثبت رسیده است که براساس طول عمر متوسط و فرسودگی ماشین آلات، راندمان تولید عملی و پالایش آماری واحدهای راکد براساس تجارب قبلی و بررسی انجمنهای صنفی مربوطه آمار واقعی این تولید در کشور به حدود 50 درصد مقدار اسمی تقلیل مییابد.
پروانه بهرهبرداری تولید ترمز خودرو به تفکیک محصول تا پایان تیر ماه سال 1399
ردیف | نام محصول | تعداد واحد | ظرفیت سالیانه | واحد سنجش |
1 | لنت ترمز خودرو | 49 | 11502 | تن |
2 | لنت ترمز خودرو | 60 | 121135120 | عدد |
3 | لنت ترمز خودرو | 5 | 2100000 | دست |
4 | لنت کلاچ خودرو | 5 | 3239 | تن |
5 | لنت کلاچ خودرو | 1 | 650000 | دست |
6 | لنت کلاچ خودرو | 1 | 100000 | عدد |
طرحهای دارای پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی تولید لنت کشور تا پایان تبر ماه 1399 | ||||
تعداد | سرمایه | اشتعال | ظرفیت | واحد |
19 | 1847498 | 771 | 91781000 | دست |
براساس آمار اتاق بازرگانی در سال 1397 صادرات محصول با تعرفه 87083029 مربوط به ترمزها و ترمزهای خود مهار و غیر از لنتهای ترمز سوار شده و غیر از انواع مورد استفاده درسواری، سواری کار، وانت و تراکتور کشاورزی معادل 3,046,939 دلار و با تعرفه گمرکی 87083011 مرتبط با لنتهای ترمز سوار شده برای سواری، سواری کار، وانت و تراکتور کشاورزی معادل 135432 دلار بوده است.
مطالعات براساس توان مالی متقاضی در دو ظرفیت پیش بینی شده است.
بر اساس مطالعات انجام شده احداث طرح تولید انواع لنت ترمز در سال جاری با ظرفیت اقتصادی سالیانه تولید1200000دست 89/9میلیارد ریال سرمایهگذاری نیاز دارد. نرخ بازدهی بیشتر از 30درصد بوده و نزدیک به 3 سال بازگشت سرمایه اولیه را خواهد داشت در ادامه خلاصهای از نیازمندیهای احداث ارائه شده است:
ردیف | موضوع | برآرود | واحد |
1 | زمین | 3000 | متر مربع |
2 | زیربنا کل تولیدی ،خدماتی و ستادی ) | 990 | متر مربع |
3 | ماشین آلات | 32699 | میلیون ریال |
ردیف | موضوع | هزینه ها (میلیون ریال ) |
1 | سرمایه گذاری ثابت | 35031 |
2 | سرمایه گذاری درگردش | 54887 |
3 | کل سرمایه گذاری | 89919 |
موضوع | هزینه ها |
نرخ بازده داخلی IRR | 35 درصد |
دوره برگشت سرمایه | 3/16 |
درصد فعالیت در نقطه سر به سر | 34/18 |
تولید و مصرف این محصولات با توجه به امکان مشکلات تامین ارز واردات محصول و مصرفی بودن کالا برای تمامی خودروها منوط به بررسیهای دقیق فنی مالی و اقتصادی و نیاز روز افزون داخلی و صادراتی کشور یکی از زمینههای موجه برای فعالیت اقتصادی میباشد.
برای دریافت مشاوره کسب و کار در ایران و دیگر کشورها میتوانید با کارشناسان مرکز کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.
منبع: طرح تولید لنت ترمز