مدیریت استراتژیک یا مدیریت راهبردی عمدتا توسط مالکان و یا مسئولان اصلی سازمان تعیین میشود. تجزیه و تحلیل مسائل مهم، برنامه ریزی، مشخص کردن دور برد سازمان و اتخاذ تصمیم به نحوی که منابع سازمان حفظ شود از جمله مفاهیمی است که در مدیریت استراتژیک تعریف میشود. توجه به این مفاهیم به صورت تئوری آسان به نظر میرسد، اما در اجرا نیاز به دانش تخصصی و تجربه عملی دارید؛ به همین دلیل مشاوران کسب و کار با دربرداشتن تجربه و دانش میتوانند بهترین حامی شما در این زمینه باشند. در ادامه بیشتر با تعریف و نحوه اجرای مفاهیم مدیریتی آشنا میشوید.
برای دریافت مشاوره در زمینه های مدیریتی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.
منبع: مدیریت استراتژیک
مدیریت استراتژیک ؛ فرایند برنامه ریزی، سازماندهی، اجرا و کنترل برای رسیدن به اهداف مورد انتظار و کسب رضایتمندی ذینفعان تعریف میشود. منظور از فرایند این است که مدیر با چه کارهایی میتواند سازمان را به هدفش برساند و با چه کارهایی میتواند بهرهوری منابع سازمان را بالا ببرد. مدیریت از نظر ماهیتی علم و هنر بکارگیری درست منابع انسانی، مالی، تجهیزاتی و… را داراست.
اولین اقدام مدیر، تهیه و فراهم کردن یک طرح (یا بیزینس پلن) است. برای آماده سازی طرح، فرایندی باید دنبال شود که برنامه ریزی یا پلانینگ نامیده میشود. در برنامه ریزی اولین کار و سوال پرسیدن چرایی و هدف از انجام پروژه است. با تعیین هدف یا اهداف مقصد مورد نظر سازمان روشن میشود؛ به این صورت مسیر و آینده سازمان نیز برای همه افراد آن مشخص میگردد.
ارزیابی تواناییها و وضعیت موجود اولویت برنامهریزی است. پس باید نقاط قوت و ضعف خود را شناخته و بر اساس آنها مقصد مورد نظرتان را تعیین کنیم. در مرحله بعد باید به دنبال راهها، راه حلها، روشها، شیوهها و تکنیکهایی باشید که احتمال رساندن شما به مقصد را بیشتر بکند. پس لازمه که سوالاتی از خود بپرسید؛
چگونه، از چه روشی و با چه کسانی؟
برای چه؟
چند نفر میخواهیم همکار ما باشند؟
چه مقدار بودجه نیاز داریم؟
کجا باید این کار را بکنیم؟
در چه نقطه، چقدر طول میکشد این کار را انجام دهیم؟
چه کسانی مرتبط با این کار هستند؟
چه تکنولوژی لازم داریم؟
و….
مجموعه پاسخهای که به این سوالات میدهید، همان طرح است. بدین صورت طراحی و برنامه ریزی کردهاید که چه کاری را چرا، چگونه، چه وقت و با چه کسی و ابزاری انجام بدهیم؟
موارد ذکر شده، اولین اقدامات لازم فرایند مدیریت است و اگر انجام دهید؛ نباید انتظار سازمانی با بهره وری بالا (کار با کیفیت در زمان کم، حداقل هزینه و صرفه جویی) داشته باشید.
پس برای رسیدن به بهرهوری در سازمان مدیر باید برنامه ریزی کند که در نتیجه آن یک جزوه به دست میآورد که به آن طرح یا بیزنس پلان گفته میشود (طرحی که برای اجرا آماده خواهد بود). مدیر جهت تهیه این طرح توجیهی اولیه میتواند از مشاورین متخصص کسب و کار در بررسیهای بازار مالی، فنی و اقتصادی استفاده نماید. بدیهی است حوزههای مختلف تهیه و طراحی کسب و کار و بخشهای اقتصادی، فنی و مدیریتی نیازمند بررسیهای دقیق کارشناسی جهت ارایه راهکارها و پاسخهای تخصصی مورد نیاز جهت دستیابی به بهروری سازمانی خواهد بود. برای نوشتن طرح توجیهی کلیک کنید.
با تخصصی شدن هر چه بیشتر علوم، نیاز به همراهی افراد بیشتری در یک پروژه نیز بیشتر میشود. نوشتن طرح توجیهی و بیزینس پلن نیز تبدیل به یکی از مشاغلی شده است که توسط مراکز مشاوره کسب و کار ارائه میگردد. کسانی که در این حوزه فعالیت دارند، اغلب دارای تجربه عملی نیز هستند و نسبت به قوانین و اصول مدیریت اشراف کامل دارند. مرکز کاردوک نیز در این زمینه فعالیت میکند. کارشناسان این مرکز میتوانند به شما در تهیه بیزینس پلن، نوشتن و اجرای تمامی مراحل انجام کار شما را همراهی کنند.
تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
برای دریافت مشاوره مدیریت کسب و کار می توانید با مشاوران مرکز مشاوره کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.
منبع: مدیریت استراتژیک