فرصت سرمایه گذاری پایانه های صادراتی به عنوان یک زیرساخت توسعهای از عوامل ایحاد مزیت رقابتی در تجارت خارجی استانها و کشور است. حضور فعال در بازارهای جهانی نیازمند سرمایهگذاری در زیرساختهاس صادراتی و رقابتی نمودن محصولات تولیدی کشور در بازار هدف میباشد. توسعه بازرگانی خارجی و حمل و نقل بینالمللی، به شکل گستردهای از مراکز لجستیک مانند مناطق آزاد، بنادر خشک، پایانههای صادراتی و… بهره میبرد. پایانه صادراتی جدیدترین الگوی تخصصی-صادراتی و آخرین حلقه و تکمیل کننده فرآیند صادرات متکی بر مزیت رقابتی تولیدات داخلی کشور میباشد که با تمرکز بخشیدن به فرآیند صادرات موجب تسهیل تجارت خارجی میشود. شما می توانید با دریافت مشاوره از متخصصان کاردوک برای شروع و اجرای این طرح اقدام نمایید.
برای دریافت مشاوره در زمینه نوشتن طرح توجیهی میتوانید با مشاوران مرکز مشاوره کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.
منبع: پایانه صادراتی
پایانه های صادراتی به دو دسته کلی تقسیم می شوند:
پایانههای صادراتی تخصصی خدمات مربوط به صادرات یک کالای خاص و یا یک گروه کالای مشخص را ارائه مینماید. در حالی که پایانههای صادراتی عام کلیه کالاهای صادراتی یک کشور را مورد پوشش قرار میدهد.
در راستای عمل به سیاستهای کلی اصل 44 قانون، اجرای پایانههای صادراتی به بخش خصوصی واگذار شده است و هدف آن توسعه و بهبود فرایند صادرات با ایجاد هماهنگی و ارتباط تنگاتنگ بین نظامهای تولید، توزیع و صادرات است. تمامی تعاملات دولت با بخش خصوصی و متقاضیان ایجاد پایانه صادراتی درقالب دستورالعمل حمایت از ایجاد و توسعه پایانههای صادراتی کشور در ابلاغیه شماره 11/ 100/1423 مورخ 18/9 /87 مشخص شده است.
پایانه صادراتی عامل تحرک، توسعه و تضمین بازار برای ایجاد و توسعه صنایع قابل صادرات در استانهای کشور میباشد. در این برهه از زمان که به دلیل مشکلات ناشی از تحریم و کاهش بودجه و اعتبارات در کشور وضعیت تولید در عرصههای مختلف صنعت، معدن و کشاورزی با نقصان مواجه و در واحدهای تولیدی ظرفیتهای راکد یاخالی موجود است؛ ایجاد پایانه صادراتی میتواند با توسعه بازار خارجی و استفاده از ظرفیتهای پیشبینی شده در واحدهای تجاری صادراتی در آن نقش اساسی را در به ظرفیت رسانی واحدهای تولیدی و توسعه واحدهای موجود و ایجاد واحدهای جدید ایفا نماید.
پایانه صادراتی با دارا بودن زیرساختهای تخصصی ارایه خدمات صادراتی نظیر حمل و نقل، گمرک، بیمه و استاندارد موجب کاهش هزینههای پنهان و فرآیند صادرات بوده و قادر است خدمات عمومی به شرح ذیل را ارایه نماید.
پارکهای توسعه صادرات، مناطق آزاد تجاری-صنعتی، شرکتهای مدیریت صادرات واحدهای صادراتی، مناطق پردازش صادرات، خوشههای صادراتی، بنادر خشک و سایر مدلهای مشابه، با هدف توسعه صادرات و بهبود فرآیند صادرات که مورد توجه قرار گرفتهاند و به نوعی قادر به تمام یا بخشی از خدمات پیشبینی شده در پایانههای صادراتی میباشند. اما پایانه صادراتی جدیدترین مدل ارائه شده جهت توسعه صادرات در کشور میباشد که مورد حمایت دولت نیز است.
طبق تعریف سازمان توسعه تجارت ایران، پایانههای صادراتی با متمرکز نمودن خدمات صادراتی (نظیر حمل و نقل، گمرک، بیمه، استاندارد و غیره)، کاهش هزینههای پنهان فرآیند صادرات و با هدف ایجاد مزیت رقابتی برای تولیدات داخلی ایجاد میگردند.
با توجه به اینکه برخی از گروههای کالایی نیازمندیهای خاصی در خصوص تجهیزات و خدمات صادراتی را دارا هستند؛ ایجاد پایانههای تخصصی و پایانههای عام هر دو در دستور کار دولت قرار گرفتهاند. کالاهای گروه پتروشیمی، کشاورزی، فلزات، سیمان، انواع کانیهای غیرفلزی و البته منسوجات در زمره اقلام عمده صادرات غیرنفتی کشور قرار دارند.
ایجاد پایانههای عام به طور کلی و پایانههای تخصصی برای محصولاتی چون گل و گیاه، محصولات ساختمانی، محصولات کشاورزی و سنگهای تزئینی از جمله اقداماتی است که در راستای بهرهگیری هر چه بیشتر از مزیتهای صادراتی با همکاری بخش خصوصی در این زمینه صورت گرفته است. ایجاد این پایانههای صادراتی در کشور قطعاً گام مثبتی در تسهیل صادرات غیرنفتی میباشد.
پایانه های صادراتی عام به طور ویژه پتانسیل تبدیل شدن به هابهای لجستیکی با رویکرد صادرات، واردات، ترانزیت و ترانشیپ در استانهای مرزی و با رویکرد تامین و توزیع کالا در سطح ملی برای سایر استانها را دارا هستند.
با این رویکرد و توجه به نقش اساسی عوامل فیزیکی در کارایی پایانههای صادراتی و مفاد بند 1-4 -ذیل ماده 4 دستورالعمل حمایت از ایجاد و توسعه پایانههای صادراتی در کشور که “مکانیابی صحیح و استقرار در نقاط جغرافیایی مناسب از نظر دسترسی به زیرساختهای حمل و نقل (نظیر جادههای ترانزیتی، فرودگاه، بندر و خطوط راه آهن و نزدیکی با مراکز اصلی تولید کالاهای صادرات محور، همسویی با عوامل فیزیکی تاثیرگذار) از عوامل اصلی موثر در مکانیابی پایانههای صادراتی هستند.
مهمترین عوامل فنی دخیل در طراحی سامانه به گونهای است که استانداردهای تکنیکال در طراحی سایت پلان و پیادهسازی آن با ملحوظ داشتن محاسبات و معماری تمامی نیازهای سامانههای دستگاه مستقر دولتی و نظارتی مستقر و مرتبط با صادرات پایانه و زیرساختهای مورد نیاز ارایه خدمات صادرات کالا به شرح ذیل در آن رعایت شده باشد.
در بررسی نیازسنجی بازار طرح با استفاده از تحلیل موازنه عرضه و تقاضا ناشی از کانونهای ایجاد تقاضا براساس شاخصهای موثر برای خدمات پایانههای صادراتی (تقاضا) در طول پنج برنامه توسعه یعنی صادرات غیرنفتی، ترانزیت کالا و توان تولید بنگاههای صنعتی کشور و بررسی آمار طرحهای صنعتی در حال احداث و تطابق آن با توانمندیهای ذکر شده پایانه در تامین و ارایه خدمات مورد نیاز صادراتکنندگان و وارد کنندگان، احداث پایانههای عام صادراتی داستانهای کشور جهت افزایش سهم صادرات استانها و ترانزیت استانهای کشور با اولویت به کشورهای همسایه و سایر کشورهای طرف معامله به عنوان یک ضرورت بوده و حتی منجر به ظرفیتسازی در کلیه بخشهای اقتصادی خواهد شد.
بر اساس مطالعات انجام شده احداث پایانه صادراتی عام در سال جاری با ظرفیت اقتصادی ارایه تمامی خدمات زیرساختی، اداری و رفاهی مورد نیاز صادرات و ترانزیت کالا1012 میلیارد ریال، سرمایه نیاز دارد. نرخ بازدهی سرمایهگذاری بیشتر از ۳۵ درصد بوده و طی 5 سال برگشت سرمایه اولیه خود را خواهد داشت. در ادامه خلاصهای از نیازمندیهای احداث این واحد ارائه شده است. بدیهی است با گذشت زمان و شرایط اقتصادی باید مطالعات پیش امکاسنجی بروز رسانی شود.
ردیف | موضوع | برآرود | واحد |
1 | زمین | 150000 | متر مربع |
2 | زیربنا کل تولیدی ،خدماتی و ستادی ) | 8000 | متر مربع |
3 | ماشینآلات،رتجهیزات وتاسیسات | 243581 | میلیون ریال |
ردیف | موضوع | هزینه ها (میلیون ریال ) |
1 | سرمایه گذاری ثابت | 1002720 |
2 | سرمایه گذاری درگردش | 9942906 |
3 | کل سرمایه گذاری | 1012663 |
4 | هزینه های سالانه ارایه خدمات پایانه | 111557 |
شاخص های مالی
موضوع | |
نرخ بازده داخلی IRR | 4/25 درصد |
دوره برگشت سرمایه | 11/5 |
نسبت فروش در نقطه سر به سردر سال مرجعبا احتساب هزینه های مالی | 2/36 |
احداث پایانه صادراتی در وضعیت موجود همسو با فعالیت بازارچههای مرزی استانها فعالیتهای صادراتی حوزه گمرکات کشور نقش تحرکبخش و تسهیلگر و کاهنده در زمان و هزینههای مترصد بر امر صادرات را خواهد داشت. این بدین معنی است که با برآورد نمودن خواسته و نیاز مشتریان (اعم از تجار، صادر کننده، تولیدکننده و…) از نظر کیفی و کمی سطح انجام معاملات و ترانزیت را از طریق پایانه از کشور را افزایش خواهد داد.
تولید تشنه بازار نیز وجود چنین پایانه صادراتی را که بتواند از ظرفیتهای تجاری و تعاملات موجود در آن به نحو مطلوب در بازاریابی و معرفی محصول بهره برداری نماید. این فرصتی مغتنم برای خروج از رکود، توسعه و به ظرفیترسانی بخشهای اقتصادی با محوریت تولید و فعالیتهای صادراتگرا میداند.
نتیجه قابل حصول در بخش مطالعات بازار اینگونه به نظر میرسد که وضعیت موجود استانهای کشور در عرضه خدمات با ایجاد این پایانه صادراتی جوابگوی بخشی از نیاز تجار، صادرکننده، تولیدکننده، واردکنندگان کشور خواهد بود. این آمار در بازاریابیهای میدانی که در حوزههای داخلی و خارجی کاملاً مشهود است.
برای دریافت مشاوره در زمینه انواع طرح ها میتوانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.
منبع: پایانه صادراتی