طرح توجیهی تولید مصنوعات چرمی برای تولید طیف گسترده ای از لوازم چرمی شامل کیف، کت، کاپشن، دستکش و … طراحی و نوشته می شود تا میزان عملی بودن و همینطور بازدهی سرمایه در این طرح مورد بررسی قرار بگیرد. در صورتی که مایل به فعالیت در این زمینه هستید، برای اطلاع از تمامی جوانب طرح توجیهی تولید مصنوعات چرمی تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. جهت ارائه سفارش و نوشتن طرح توجیهی کلیک کنید.
منبع: طرح توجیهی تولید مصنوعات چرمی
چرم طبیعی حاصل دباغی پوست خام حیواناتی شامل گاو، گوسفند، شترمرغ، کروکودیل، مار و … می باشد. در واقع به فرآیندی که طی آن پوست حیوانات که خود فساد پذیر است، به پوستی قابل استفاده برای مدت زمان طولانی تبدیل می شود، دباغی گفته می شود.
برای تولید پوست طبیعی، آن ها را در مواد شیمیایی و گیاهی متفاوتی می خیسانند تا به دوام و ماندگاری لازم برسند. نتیجه فرآیند هایی که بر روی پوست طبیعی حیوانات انجام می شود، یک ماده طبیعی، پایدار، دائمی و انعطاف پذیر است که در زمینه های مختلفی کاربرد دارد.
از پوست طبیعی در زمینه های مختلفی شامل پوستین دوزی، زین سازی، کفاشی، چاروق دوزی، دلوسازی، جلد سازی، سوخت چرم، نقاشی روی چرم و …. مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه توضیحات مختصری پیرامون محصولات مورد بررسی در طرح طرح توجیهی تولید مصنوعات چرمی را ارائه کرده ایم:
به طور کلی چرم در دو دسته چرم طبیعی و چرم مصنوعی قرار می گیرد. محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید مصنوعات چرمی، مصنوعات چرمی تولید شده از چرم طبیعی می باشد. در ادامه به انواع چرم طبیعی و متناسب با منشاء آن اشاره کرده ایم:
چرم دارای کاربرد های مختلفی می باشد و از آن در ساخت کاپشن، کیف و کفش و … استفاده می شود. در ادامه به تعدادی از کاربردهای اصلی چرم طبیعی استفاده کرد:
در صنعت چرم سازی، انواع چرم طبیعی به سه نوع چرم سبک، چرم نیمه سبک و چرم سنگین تقسیم می شوند که در ادامه اطلاعات تکمیلی پیرامون آن را ارائه کرده ایم :
بر اساس سیستم طبقه بندی وزارت صنایع و معادن، کد آیسیک مرتبط با طرح توجیهی تولید مصنوعات چرمی شامل موارد زیر می باشد:
از کد تعرفه گمرکی برای شناسایی و تعیین جایگاه کالا در زمان ترخیص آن از گمرک استفاده می شود. در ادامه به کد های تعرفه گمرکی مرتبط با طرح توجیهی تولید مصنوعات چرمی اشاره کرده ایم :
تولید چرم طبیعی برای استفاده در کاربردهای مختلفی که پیش تر به آن اشاره کردیم، در چندین مرحله انجام می شود که در ادامه پیرامون هر یک از مراحل اطلاعات مختصری را آورده ایم:
قبل از شروع مراحل دباغی، مراحل آماده سازی پوست انجام می شود و طی آن باید اضافات باقی مانده بر روی پوست شامل چربی های اضافه، پشم و … از روی آن پاک شود که طی چندین مرحله انجام می شود.
قسمت های اضافی بر روی پوست شامل گوش، دم، سم، گوشت های اضافی و دیگر موارد که از نظر چرم سازی ارزشی ندارد، طی این مرحله از پوست جدا می گردد.
پس از این برای اینکه مواد حل شدنی در آب موجود بر روی پوست از بین برود، آن را در داخل آب می خیسانند تا ضمن از بین رفتن مواد زاید در آب، الیاف پوست نیز با جذب آب به شکل طبیعی خود درآید.
معمولا در هنگام جدا کردن پوست از روی بدن حیوانات، مقداری چربی و یا گوشت های اضافی بر روی آن باقی می ماند که لازم است حذف شوند. بنابراین با قرار دادن پوست در ماشین لش زدایی و با استفاده از دو غلتک که یکی فلزی و شیاردار و دیگری پلاستیکی است، لش زدایی پوست را انجام می دهند.
پس از لش زدایی چرم، لازم است پشم، مو و دیگر پروتئین های غیرالیافی از سطح پوست زدوده گردد. در همین جهت پوست را در محلول آب آهک قرار می دهند و به آن سولفید سدیم نیز اضافه می کنند.
هر کدام از مولکول های سولفید سدیم به وسیله یک مولکول آب هیدرولیز می شود. مولکول های هیدروژن سدیمی که طی این فرآیند به وجود می آید، سبب می شود که کندن پشم و مو از روی پوست با سرعت بالاتری انجام شود.
در این مرحله نیز غده های پوستی، بافت های رنگی مو و دیگر مواد آهکی باقی مانده بر روی پوست، توسط ماشین های مخصوصی از بین می روند.
آهکی که به پوست اضافه شده بود، لازم است به طور کامل از بین برود. باقی ماندن آهک بر روی پوست می تواند منجر به شکننده شدن پوست و ایجاد ترک هایی بر روی آن شود و همینطور مانع از رنگ آمیزی پوست گردد.
برای حذف آهک از روی پوست از مواد شیمیایی شامل نمک های آمونیم، بیسولفیت سدیم،اسید سولفوریک و … استفاده می شود.
پس از اتمام مراحل آهک گیری، پوست در یک حمام قلیایی که حاوی نمک های آمونیوم است، قرار داده می شود تا علاوه بر حذف کامل آهک، پوست خواص مطلوبی همچون لطافت، انعطاف پذیری و صافی را نیز به دست آورد.
پوست برخی حیوانات همچون گوسفند، خوک، سگ و … دارای چربی می باشد، به همین دلیل نیاز است قبل از عملیات دباغی، چربی های اضافه بر روی آن حذف گردد.
برای گرفتن چربی پوست حیوانات، طی این مرحله به آن هیدروکسید سدیم اضافه می کنند و پس از اینکه تبدیل به نوعی صابون شد، آن را با آب می شویند.
طی این مرحله از دباغی پوست، آن را در محلول اسیدی که حاوی نمک می باشد، قرار می دهند. نمک دارای خاصیت تراوش کنندگی است و همین موضوع مانع از تورم الیاف می شود.
چنانچه محلول اسید در الیاف پوست تا به اندازه اشباع نفوذ کند، می توان گفت الیاف پوست صاف می شوند و پوست به مرحله نیم دباغی می رسد.
پس از مرحله آب گیری از چرم دباغی شده، به کمک ماشین های مخصوصی، چرم را برش می دهند و در ضخامت های مورد نظر آن را دسته بندی می کنند. برای اینکه چرم های طبیعی را در ضخامت های مختلفی تولید کنند، از ماشین های غلطکی برای ترشیدن گوشت در ضخامت های مورد نیاز استفاده می کنند.
در نهایت نوبت به مرحله رنگ آمیزی چرم می رسد که برای اینکار از دو دسته رنگ استفاده می شود.
• مواد رنگی معدنی غیر محلول در آب شامل اکسید روی، کرومات سرب و … . این رنگ ها دارای پوشش و رنگ دهی بالایی می باشند.
• مواد رنگی آلی محلول در آب شامل رنگ های آنیلی، آنیونی و مواد رنگی نیتروژن دار، دیفنیل آهن و … .
در نظر داشته باشید که برای جلوگیری از سفت شدن چرم ها پس از رنگ آمیزی به آن ها روغن می زنند تا خواص مطلوب شامل نرمی، انعطاف پذیری، کاهش میزان نفوذ گرما، مقاومت در برابر آب و … در آن ها افزایش پیدا کند.
از گذشته های دور، ایران در زمینه چرم و مصنوعات چرمی در بازار جهانی حضور دارد، به طوری که چرم های تولید شده در کشور ایران به دیگر کشورها صادر می شود.
بر اساس آماری که در اختیار داریم، سالانه در حدود 26 میلیون جلد پوست در ایران تولید می شود. تقریبا 15 درصد از این میزان در داخل ایران مورد استفاده قرار می گیرد و 85 درصد از آن به دیگر کشور ها به صورت چرم سالامبور و یا چرم فرآوری شده در قالب مصنوعات چرمی صادر می گردد.
مشتریان اصلی چرم ایرانی، کشورهای ایتالیا، چین، ترکیه و … می باشند که غالبا مایل هستند چرم خام را از ایران خریداری کنند و خود فرآوری آن را انجام دهند که همین موضوع سبب شده است که کشور ما نیز اقدام به خام فروشی چرم نماید. در حالی که بدیهی است در صورتی که از تولید کنندگان داخلی چرم و مصنوعات چرمی حمایت شود، ارزش افزوده خوبی برای تولید کنندگان چرم ایران در پی خواهد داشت. البته طی سال های اخیر شاهد ثبت برندهای جدید و با قدرت همچون چرم مشهد، نوین چرم، چرم مغان؛ مارال چرم، چرم درسا و … می باشیم که نشان دهنده رشد این صنعت است.
تجارت جهانی مصنوعات چرمی، در بردارنده طیف وسیعی از کالاها است که می توان گفت از بازار های جهانی مهمی نیز محسوب می شود؛ چراکه امروزه افراد تمایل بسیاری به استفاده از محصولات چرمی نیز دارند که این موضوع هم شامل چرم های طبیعی و هم چرم های مصنوعی می شود.
همسو با گسترش دنیای مد، محصولات چرمی در طرح ها و اشکال جدید راهی بازار می شوند و به همین اندازه و با توجه به استقبال افراد، روند تولید چرم در جهان و میزان مصرف آن نیز افزایش پیدا کرده است.
این صنعت از قدیمی ترین حرفه ها در جهان است که امروزه به یکی از صنایع مهم در اقتصاد بین الملل تبدیل شده است و در بر دارنده طیف وسیعی از کالا ها می باشد. کارشناسان این بخش پیش بینی کرده اند که طی سال های اخیر، میزان تقاضا برای چرم بسیار افزایش خواهد داشت و به نرخ رشد سالانه 3.4 درصد خواهد رسید.
برای تولید کت و کاپشن، پالتو، کلاه، دستکش و کمربند چرمی و … به برخی ماشین آلات و تجهیزات به شرح موارد زیر نیاز است:
برای تهیه طرح توجیهی در زمینه های مختلف می توانید با کارشناسان تماس بگیرید. از جمله خدمات مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک می توان به موارد زیر اشاره داشت :
برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.