طرح توجیهی تولید آسفالت گرم جهت مشخص کردن دورنما و چگونگی انجام کار ضروری و بسیار مفید است. آسفالت در ترکیب با مواد دیگر کاربردهای زیادی دارد، به خصوص در جاهائی که نیاز به پوششهای ضدآب داریم، این ماده شن و سنگ را محکمتر به هم چسبانده و از نفوذ آب در پوشش سطحی معابر جلوگیری میکند. علاوه بر ضدآب بودن، خاصیت ارتجاعی آن باعث میشود کاربردهای مختلف داشته باشد. آسفالت صنعتی نیز ترکیبی از قیر و سنگ آهک است که شباهت زیادی به آسفالت صخرهای (سنگی) طبیعی دارد. اخیراً در اثر پیشرفت تکنولوژی مواد دیگری به آسفالت افزوده و یا جانشین آن شدهاند که کیفیت آسفالت را بهتر کردهاند. در ادامه خلاصه طرح تولید آسفالت گرم آورده شده است، برای سفارش و نوشتن طرح توجیهی کلیک کنید.
برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.
منبع: طرح توجیهی تولید آسفالت گرم | خلاصه طرح تولید آسفالت گرم
آسفالت مخلوطی از مصالح سنگی با دانه بندی پیوسته در ترکیب با یک ماده چسبنده (معمولا قیر) است. آسفالت با توجه به کاربرد آن به صورتهای گوناگون تولید میشود. شناختهترین نوع آسفالت همان آسفالت گرم یا بتن آسفالتی گرم است که در آن مصالح سنگی معمولا بیش از 90درصد مخلوط آسفالت را تشکیل میدهند. از اینرو مصالح دانهبندی شده سنگی تاثیر به سزایی در کیفیت آسفالت حاصله دارد. برای مشاهده سایر طرح توجیهی صنایع ساختمانی کلیک کنید.
آسفالت را با توجه به نیاز و نحوه کاربرد و اختلاط، به سه دسته آسفالت گرم، آسفالت حفاظتی و آسفالت سرد تقسیمبندی مینمایند.
آسفالت گرم که مدنظر این طرح است، به آن دسته از آسفالتهایی گفته میشود که در آنها قیر و مصالح سنگی به صورت گرم شده با هم مخلوط شده و درهنگام مصرف نیز به گونهای گرماگرم پخش و متراکم میگردند. این محصول دارای تنوعی به شرح ذیل است.
بتن آسفالتی، لایه متراکم و سیاهی است که بخش اعظم آن را مصالح سنگی دانه بندی شده متراکم تشکیل میدهد که توسط قیر به هم چسبیدهاند. این آسفالت دارای مقاومت برشی نسبتا زیادی بوده و در مقابل عوامل جوی و حرکت چرخ وسایل نقلیه پایدار بوده و نیاز به تعمیرات مستمر ندارد. به عبارت دیگر نقش بتنی را دارد که در آن، به جای دوغاب سیمان از قیر استفاده شده است و فضاهای خالی آن با استفاده از سنگهای با سایز ریز و پودری پر شده است. آسفالت بتونی توسط دستگاههای اتوماتیک تولید میشود و در هنگام کاربرد در راه گسترده و کوبیده میشود. این آسفالت را با ضخامت 4الی 5 سانتیمتر در یک لایه یا در صورت نیاز در بیش از یک لایه به کار میبرند.
آسفالتهای حفاظتی نیز دارای مخلوطهای قیر و مصالح سنگی است و برای محافظت و جلوگیری از فرسایش سطح راههای شنی و یا آسفالته در مقابل عوامل جوی بهکار گرفته میشوند. کاربرد این آسفالت ساده و ضخامت روی سطح جاده تا 5/2 سانتیمتر است. ترکیب این آسفالت در مواردی خاص میتواند کاملاً از قیر باشد که به منظور ایجاد لایه حفاظتی و خاص بر روی مصالح سنگدانهای قرار میگیرد، تا بتواند مصالح را به مخلوط آسفالتی که در ادامه بر روی آن قرار میگیرد، بچسباند.
این آسفالت مخلوطی از مصالح سنگی و قیر به مراه امولسیون قیر است که در دمای محیط مخلوط میشوند. در برخی شرایط ممکن است برای تولید آسفالت فقط قیر بر حسب ضرورت گرم شود، اما مصالح دانه بندی شده بدون گرم شدن با آن مخلوط میشوند. این اسفالت در دو نوع آسفالت پیش ساخته سرد و آسفالت (Road Mix) تولید میشود.
استاندارد ملی ایران در مورد ویژگیهای آسفالت با شماره 1154 با موضوع (روش آزمایش دانه بندی مصالح سنگی آسفالت بعد از جداکردن قیر) و شماره 1688 با موضوع (آسفالت- نمونهگیری از آسفالت جاده -آیین کار) و شماره 517 با موضوع (قیر و مواد قیری- مصالح راهها و روسازی- واژه نامه) و تعدادی دیگر به شرح جدول زیر توسط موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در استاندارد 1154 تهیه و تصویب شده است.
موضوع استاندارد | شماره استاندارد |
آسفالت گرم-مشخصات فنی | 14850 |
آسفالت حفاظتی- طراحی، آزمون و اجرای آسفالت سرد حفاظتی ریزدانه (میکروسرفیسینگ)- آیینکار | 15430 |
قیر و مواد قیری -تعیین مقدار قیر استخراج شده از مخلوطهای روسازی قیری (آسفالتی) روشهای آزمون | 1689 |
بازیافت آسفالت | 16026 |
کدهای آیسیک مرتبط با تولید آسفالت به شرح جدول زیر میباشد.
نام محصول | کد ISIC |
آسفالت | 2699412303 |
آسفالت گرم | 26991480 |
بازیافت آسفالت | 3720412315 |
متوسط آسفالت فشرده برابر 2/2تنبر مترمکعب میباشد و به طور معمول شامل لایههای رویه و آستر میشود. لایه رویی تحت تاثیر عوامل جوی و فشار ناشی از چرخ وسایل نقلیه قرار میگیرد؛ لذا باید از کیفیت مطلوب برخوردار باشد. نقش لایه زیرین که از یک یا چند لایه تشکیل میشود انتقال وزن و فشار بار از لایه تماسی به زیرسازی راه است. قشر آستری آسفالت دارای دانه بندی درشتتر ومیزان مصرف قیر کمتر و لایه رویه دارای دانه بندی مصالح سنگی ریزتر و میزان مصرف قیر بیشتری است. تولید آسفالت گرم ماهیت مصرف مسافت نزدیک را دارد و در تولید و مصرف آن باید به عواملی همانند مسافت و شرایط تزاتزیت، آفتابی یا سایه بودن محل، روباز بودن یا قرار گرفتن درون تونل، خشکی و نمناکی محل کار، میزان تغییرات دمایی، زمان و فصل تولید و مصرف بسیار اهمیت دارد. مصالح دانهبندی شده سنگی بتن آسفالتی باید به نحوی قرار گیرند که ذرات ریز فضاهای بین ذرات درشتتر را پر نماید. دانهبندی مصالح سنگی و فضای خالی آن فوقالعاده در کیفیت آسفالت حاصله تاثیر داشته و مصالح سنگی پس از آن که بر طبق فرمولاسیون تولید کارگاهی مخلوط شدند، باید آزمونِ ارزش ماسهای بر روی آنها انجام گیرد. قیر مصنوعی مورد مصرف در آسفالت گرم معمولا 70/60 است. البته ممکن است، با توجه به وضع آب و هوا و نوع ترافیک، از انواع دیگر قیر نیز استفاده شود. کمیت و کیفیت مصالح سنگی و قیر و نحوه اختلاط آنها معمولا بر طبق بررسیهای فنی متناسب با پروژه انجام میشود و تحت عنوان طرح آسفالت بیان میگردد. آسفالتها انواع دیگری نیز دارند که از آن میان میتوان از آسفالت نفوذناپذیر نسبت به آب نام برد که برای جلوگیری از نفوذ مایعات اجرا میشود.
شامل ذرات درشتتر از الک شماره 8 (یا 10) است. این مصالح که معمولا از شن طبیعی و سنگ یا قلوه سنگ شکسته است، باید عاری از مواد پوشاننده سطح دانهها (مانند رس) یا هر نوع ماده مضر دیگر همانند ذرات سست و سنگهای قابل تجزیه شدن که مانع چسبیدن قیر به ذرات میشود، باشد. ساییدگی این مصالح در 500 دور چرخش نباید از 40 برای آستر و از 30 برای رویه تجاوز کند. لااقل 60درصد وزنی دانههای درشت، حداقل در دو بعد شکسته باشند. مقاومت این گونه مصالح در مقابل عوامل جوی پس از 5 چرخه آزمایش با سولفات سدیم نباید از 8درصد بیشتر باشد.
شامل ذرات ریزتر که از الک شماره 8 میگذرند، ولی روی الک شماره 200 باقی میمانند. این مصالح از شکستن سنگ یا شن یا از ماسه طبیعی یا مخلوطی از آنها به دست میآیند. مصالح سنگی ریز، باید تمیز و سخت و بادوام و تا حد امکان گوشهدار و عاری از پوشش ناخواسته و یا هرگونه مواد مضر دیگر، که مانع چسبیدن قیر به ذرات میگردد، باشند. مقاومت این مصالح در مقابل عوامل جوی پس از 5 چرخه آزمایش با سولفات سدیم باید کمتر از 8 درصد باشد.
پرکننده به دانههای ریزی از مصالح سنگی اطلاق میشود که از الک شماره 200 میگذرند. این ذرات نیز باید عاری از مواد آلی و خاک رس باشند. فیلر را میتوان از خردایش سنگهای مناسب بدست آورد. هرگاه فیلر به اندازه کافی و یا مرغوب در دسترس نباشد، میتوان از سنگهای گردآهکی، سیمان و یا سایر مواد معدنی مشابه که حالت خمیری نداشته باشند و با ضوابط استاندارد کار مطابقت نمایند، استفاده کرد. فیلر مصرفی در آسفالت، چه به صورت پرکننده موجود در مصالح سنگی درشت و ریز دانه و چه به صورت فیلری که احیانا بصورت جداگانه تهیه و به مخلوط اضافه میشود، باید به میزانی باشد که مصالح سنگدانه بندی شده و فیلر با طرح آسفالت پروژه مطابقت داشته باشند.
ویژگی مصالح دانه بندی شده و قیر و شیوه اختلاط آنها معمولا مطابق نتایج بررسیهایی است که در مورد پروژه انجام گرفته و به طرح آسفالت موسوم است. در هر شرایط باید طرح آسفالت به لحاظ کیفی با استانداردهای مصوب مطابق آزمایشات استاندارد مصالح، فرایند تولید و کاربرد مطابقت داشته باشد.
سنگ فرش، بتن و بتن غلطکی را میتوان کالاهای جایگزین آسفالت دانست که در شرایط حاضر به واسطه طول عمر بالا گاهاً مورد توجه قرار میگیرند. در گذشته از سنگ فرش به دلیل سهولت اجرا در راهسازی و ایجاد معابر استفاده میشد. اما امروزه در داخل کشور بیشتر از آسفالت در پروژههای مختلف راه سازی پوشش معابر استفاده میگردد.
کاربرد اصلی آسفالت و دامنه کاربرد در ساخت جادهها و خیابانهای اصلی و فرعی، آزادراهها، باند پرواز، آشیانه هواپیما، کف سالنهای صنعتی، محوطههای صنعتی و انبارها، باراندازها، جاده معادن، پیادهروها، ورزشگاهها، پیست اتومبیلرانی، کف نمایشگاههای صنعتی و تجاری، محوطههای تجاری، بنادر اسکلهها، دامداریها، سردخانهها، جادههای شیبدار، لوپها، میادین، پلها، کف ترمینالها، ایستگاههای اتوبوس و کامیون (گاراژ) را میتوان نام برد. از کاربردهای عمده دیگر آسفالت میتوان به استفاده آن در صنعت آب به شرح ذیل اشاره نمود.
ولی این محصول به دلیل قابلیتهای زیادش در صنایع مختلف نیز استفاده دارد. من الجمله برای کاهش سر و صدای ناشی از اصطکاک تردد وسائل نقلیه با سطح جاده ، عایق بندی و نفوذ ناپذیری سطوح در مقابل مواد مایع.
نام محصول | شرح | درصد نیاز به مواد اولیه | میزان استفاده برای تولید کل ظرفیت | واحد |
آسفالت | شن و ماسه (مصالح سنگی درشت) | 30 | 36000 | تن |
شن و ماسه (مصالح سنگی ریز) | 30 | 36000 | تن | |
شن و ماسه (مصالح سنگی فیلر) | 34 | 40800 | تن | |
قیر | 6 | 7200 | تن |
در حال حاضر قیر 100/85 با نفوذپذیری بالا و 70/60 با نفوذپذیری کمتر تولید میشود. طبق این دستهبندی در مناطق سردسیر قیر 100/85 و مناطق گرمسیر قیر 70/60 به کار میرود. در مناطق گرم جنوبی قیر 50/40 و یا 30/20 باید به کار گرفته شود. انعطافناپذیر بودن قیر موجب شده آسفالتها در مقابل سرما و گرما مقاومت خود را از دست بدهند. در منطقهای کویری شبهای سرد، آسفالت را منقبض میکند و گرمای روز مواد را از هم جدا میسازد و در نتیجه آسفالت پر از ترکها و چاله میشود؛ لذا انعطافپذیری قیر در بالا بردن استقامت آسفالت اهمیت دارد. قیر به لحاظ نوع مصرف به دو نوع قیرهای راهسازی یا قیر رقیق و قیرهای ساختمانی یا قیر سفت تقسیمبندی میشود. حدود ۹۰درصد از قیرهای تولیدی در راهسازی و ۱۰درصد آن برای مصارف عایقکاری به کار برده میشود. قیر، سنگینترین برش نفت خام و یکی از پیچیدهترین اجزای آن، به رنگ تیره، به اشکال جامد، نیمه جامد با منشاء طبیعی یا تولیدی میباشد. عمده اجزای سازنده قیر از ترکیبات هیدورکربونی با وزن مولکولی بالا تشکیل شده که شامل مواد روغنی، رزین و آسفالتینها است. این ماده از نظر شیمیایی دارای ترکیبی بسیار پیچیده و دارای خواص فیزیکی از جمله چسبندگی و عایق رطوبتی است.
فراین تولید آسفالت در دو فاز شامل تولید مصالح سنگی (شن و ماسه دانه بندی شده) و تولید آسفالت انجام میپذیرد که توضیحات تفصیلی طرح توجیهی تولید شن و ماسه را میتوانید مطالعه نماید.
سیستم طراحی شده مصالح سنگی مورد نیاز در فرآیند تولید آسفالت شامل مصالح سنگی درشت، مصالح سنگی ریز، مصالح سنگی فیلر (پرکننده) به طور کامل فرآوری و در محل دپو سایت تولید آسفالت آماده ورود به خط تولید آسفالت میگردد.
نمایی از ماشین آلات فرآیند تولید دانه بندی شن و ماسه :
تاسیسات کامل شن و ماسه عبارت از؛ فیدر، فک، کوبیت، سرند، ماسه شور، نوار نقاله، تابلو برق و…
برای تولید آسفالت ابتدا مصالح سنگی لازم برای پختن آسفالت به صورت کنترل شده به داخل کوره خشک کن هدایت میشوند تا مصالح سنگی کاملاً خشک و در دمای 170درجه سانتیگراد گرم شود. خشک کن کارخانه آسفالت با دوران استوانه حول محورش مصالح سنگی موجود در آن را بالا برده و در میان شعلههای آتش و جریان هوای داغ خشک و به طرف دهانه خروجی حرکت میدهد. سرندها دانههای ریز و درشت مصالح سنگی را از یکدیگر جدا کرده و آنها را به طور جداگانه در سیلوهای مصالح سنگی گرم ذخیره میکند. در انتهای خروجی خشک کن وسیله مکندهای است که گرد و غبار ناشی از حرکت مصالح را مکیده و به برج غبارگیر هدایت میکند. فیلر لازم برای تهیه بتن آسفالتی به میزان لازم و بدون گرم کردن توسط بالابرندهها از مخزن فیلر مستقیماً به مخلوط کن هدایت میشود تا مورد استفاده قرار گیرد. عمل اختلاط مصالح سنگی، فیلر و قیر در مخلوط کن صورت میگیرد. این مواد با نسبت قیر مذاب به طور مداوم توسط تلمبهای بادی قابل تنظیم وارد مخلوط کن میشود. درجه حرارت اختلاط بستگی به درجه نفوذ قیر مصرفی دارد و مقدار آن بین 115 و 170 درجه سانتیگراد متغیر است. برای ثبت نام در سامانه بهین یاب کلیک کنید.
ماشین آلات و تجهیزات تولید آسفالت با ظرفیت 120 تن در ساعت بشرح ذیل است:
تعداد کل پروانه بهرهبرداری تولید شن و ماسه صنعتی در کشور 1056واحد است که با ظرفیت اسمی سالیانه 176میلیون تن در حال فعالیت میباشند. تعداد جوازهای تاسیس صادره 1814 فقره در استانهای کشور صادر شده است. از آن جا که پیش شرط راهاندازی این طرح دسترسی به معادن شن و ماسه است؛ لذا ضروری است امکانسنجی راه اندازی طرح آسفالت در مناطقی صورت پذیرد که ضمن داشتن تقاضای مازاد بر تولید منطقهای امکان تامین مصالح معدنی نیز موجود باشد.
پروانههای بهرهبرداری تولید اسفالت کشور | ||||
تعداد | سرمایه (م.ر) | اشتغال | ظرفیت | واحد |
1056 | 19509343 | 21435 | 176590749 | تن |
کل جواز تاسیس های صادره | ||||
1814 | ||||
طرحهای در حال احداث دارای پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد | ||||
تعداد | سرمایه (م.ر) | اشتغال | ظرفیت | واحد |
145 | 5237576 | 3254 | 86265710 | تن |
بر اساس طرح اجرایی انجام شده احداث واحد تولید آسفالت در سال جاری با ظرفیت اقتصادی حدود 120تن در ساعت دارای نرخ بازدهی داخلی بیشتر از 28درصد بوده و در کمتر از 4 سال بعد از به تولید رسیدن سرمایه اولیه خود را برداشت میکنید.
ردیف | موضوع | هزینه ها (میلیون ریال ) |
1 | سرمایه گذاری ثابت | – |
2 | نرخ بازده داخلی IRR | 3/28 |
3 | دوره برگشت سرمایه | 5/3 |
با توجه به مصارف متعدد آسفالت به عنوان کالایی ضروری در بخشهای عمرانی و زیرساخت کشور و مزیت داشتن منابع مواد اولیه و تکنولوژی ساخت ماشین آلات در کشور به موازات تقاضای بالا در پروژههای زیرساخت و عمرانی، جذابیت قابل قبولی در این زمینه هم جهت مصرف داخل با تکیه تولید محصولات استاندارد را دارا میباشد. در ادامه برخی مزایای اجرای این طرح ارائه شده است.
تحقیقات بازار و ارایه معیارهای محاسبه هر یک از موارد برآورد سرمایه ثابت و در گردش و توضیح پیرامون هزینههای ثابت و متغیر طرح، پیشبینی و قیمت تمامشده و همچنین سود سالیانه طرح محاسبه گردیده است.
مهمترین شاخصهای مالی و اقتصادی طرح با محاسبات مالی که از نرمافزار Comfar III Expert استخراج شده وضعیت قابل قبولی را به لحاظ مالی برای تولید با کیفیت نشان میدهد. جهت اخذ مجوزهای تولید این محصول و تامین زیرساخت براساس پلانهای مهندسی تولید استاندارد و صادرات محور میتوانید در تمامی مراحل انجام کار از زمان بررسی ایده تا پیادهسازی و زمان بهرهبرداری از مشاوران و کارشناسان خبره و با تجربه کاردوک کمک بگیرید.
برای مشاهده سایر طرح توجیهی صنعتی کلیک کنید.
برای تهیه طرح توجیهی در زمینه های مختلف می توانید با کارشناسان تماس بگیرید. از جمله خدمات مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک می توان به موارد زیر اشاره داشت :
برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.
منبع: طرح توجیهی تولید آسفالت گرم | خلاصه طرح تولید آسفالت گرم