مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک

بهترین مرجع در دسته یابی به بروز ترین اطلاعات در زمینه های مختلف کسب و کار، سرمایه گذاری، اخذ جواز، ثبت شرکت و ...

مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک

بهترین مرجع در دسته یابی به بروز ترین اطلاعات در زمینه های مختلف کسب و کار، سرمایه گذاری، اخذ جواز، ثبت شرکت و ...

شرکت سهامی | تعریف، انواع و ویژگی شرکت های سهامی

شرکت سهامی در ایران از جمله رایج‌ترین نوع شرکت‌ها محسوب می‌شود. افرادی که سرمایه‌گذار هستند و یا کسانی که قصد تأسیس شرکت را دارند، بیشتر تمایل دارند در شرکت‌های سهامی فعالیت کنند. شرکت‌های سهامی بر اساس سرمایه تشکیل می‌شوند، اما به شرطی که این سرمایه به سهام تبدیل شده باشد. در مورد سهام هم باید بگوییم که مسئولیت صاحب سهام محدود به مبلغ اسمی سهام آن‌ها است.

برای دریافت مشاوره در زمینه انواع شرکت‌ها می توانید با مشاوران مرکز مشاوره کاردوک از طریق شماره 09351520300 تماس بگیرید.


منبع : شرکت سهامی


شرکت سهامی

در شرکت‌های سهامی همه چیز به صورت مساوی تقسیم می‌شود و شاید این یکی از دلایل علاقه‌مندی افراد به این نوع از شرکت‌ها است. برای اینکه با شرکت‌های سهامی بیشتر آشنا شوید، لطفاً تا انتهای مقاله همراه ما باشید. برای آشنایی با انواع شرکت ها کلیک کنید.

انواع شرکت‌های سهامی

شرکت‌های سهامی به دو نوع بسیار مهم تقسیم می‌شوند، بر اساس نوع شرکت نحوه تامین سرمایه، شراکت و استراتژی شرکت تغییر می کند. پس بنابر اهدافی که دارید باید نوع شرکت را تعیین کنید. مرکز کاردوک به شما کمک می‌کند تا به راحت‌ترین شکل ثبت و مجوزهای لازم را اخذ نمایید.

شرکت سهامی عام

یکی از شرکت‌های معروف سهامی، شرکت سهامی عام است. در این شرکت‌ها مؤسسین، برای اینکه بخشی از سرمایه شرکت خود را تأمین کنند، سهام خود را به مردم می‌فروشند که اگر دقت کرده باشید، نمونه‌های تبلیغاتی فروش سهام را در آگهی‌های بازرگانی دیده‌ایم. برای تاسیس این نوع شرکت حداقل 5 عضو اصلی نیاز است و سهم سرمایه مؤسسین شرکت نباید کمتر از 20 درصد باشد. سهام این شرکت‌ها در بورس مورد معامله قرار می‌گیرد.

همچنین اظهارنامه به انضمام طرح اساسنامه شرکت و طرح اعلامیه پذیره نویسی سهام که به امضاء کلیه مؤسسین رسیده باشد با قید روزنامه کثیرالانتشار منتخب، در تهران به اداره ثبت شرکت‌ها و در شهرستان‌ها به اداره ثبت شرکت‌ها و در نقاطی که اداره ثبت وجود ندارد به اداره ثبت اسناد و املاک محل تسلیم و رسید دریافت شود.

شرکت سهامی خاص

این نوع از شرکت‌ها همانطور که از نام‌شان پیداست، تمام سرمایه خود را از طریق مؤسسین تأمین می‌کنند که دقیقاً نقطه مقابل شرکت سهامی عام است. در شرکت سهامی خاص حداقل مدیران 3 نفر هستند. در این شرکت مؤسسین نمی‌توانند اوراق قرضه را منتشر کنند، مجمع عمومی وجود ندارد و تعداد شرکای آن کمتر از سهامی عام است. در این گونه شرکت‌ها صدور اعلامیه پذیره نویسی وجود ندارد و در بدو امر 35 % از سرمایه باید در حساب مخصوصی سپرده شود. نکته مهم این شرکت‌ها این است که سهامشان در بورس به هیچ عنوان قابل معامله نمی‌باشد.

ویژگی‌های شرکت‌های سهامی

1- نام شرکا ذکر نخواهند شد.

2- به جای نام شرکت عنوان «سهامی» قید می‌شود.

3- رکن اصلی آن‌ها بر پایه سرمایه است.

4- مرکز اصلی که به عنوان اقامتگاه وجود دارد، باید ثبت شود.

5- تابعیت این شرکت‌ها به هیچ وجه تابع تابعیت شرکاء آن نیست.

6- موضوع شرکت باید همان چیزی باشد که شرکت به خاطر آن سرمایه گذاری کرده و تأسیس گردیده است.

اهمیت شرکت سهامی

1- شرکت سهامی همه ویژگی‌های یک شرکت تجاری به معنای خاص را دارد.

2- در مورد بازرگانی بودن این شرکت‌ها (بدون توجه به موضوع فعالیتش)، هیچ گونه اختلافی میان حقوقدانان وجود ندارد.

3- سرمایه عنصر اساسی و محوریت تجارت است.

4- مقررات ناظر به فعالیت، اداره و نظارت بر عملکرد شرکت و مدیران با وسواس و دقت پیش بینی شده است.

5- مقررات قانونی حاکم بر شرکت سهامی در مقایسه با دیگر شرکت‌های بازرگانی مفصل‌تر و کامل‌تر به نظر می‌رسد.

6- کارکردها و مکانیزم فعالیت و اداره به گونه‌ای است که امکان نقش آفرینی بیشتر این نوع شرکت‌ها را در روابط تجاری فراهم ساخته است.

7- تعداد شرکا معمولاَ زیاد است؛ در نتیجه در حالی که ممکن است سرمایه هر یک از شرکا به تنهایی قابل ملاحظه نباشد، با این حال کل سرمایه شرکت خیلی زیاد و قابل توجه هست.

8- مسئولیت شرکا محدود به سهامی است که در شرکت دارند و در مقابل طلبکاران بیشتر از آن مسئولیتی ندارد.

9- تمام اعمال و معاملاتی که شرکت انجام می‌دهد تجاری محسوب می‌شود.

طبقه بندی شرکت‌ها در دنیا بر اساس قوانین کشورها محاسبه و انجام می‌شود. در ایران نیز هر گاه دو یا چند نفر به منظور انجام امور تجاری با تسهیم سرمایه و ترسیم نحوه تقسیم سود و زیان طبق مفاد قرارداد تفاهم نمایند؛ فعالیت آن‌ها یک شرکت تجاری را تشکیل داده است. نام دیگر این شرکت‌ها شرکت سهامی است که بسته به اهداف مؤسسین آن به عام و یا خاص تبدیل می‌شوند. شرکت‌های سهامی از هر نوعی که باشند وجودشان برای رشد اقتصادی کشور لازم و ضروری است.

اگر قصد ایجاد شرکتی‌سهامی را دارید، می توانید تمامی مراحل اداری و قانونی را به مرکز کاردوک بسپارید. برای اطلاع از مدارک لازم ثبت شرکتکلیک کنید.

سؤالات متداول 

میزان سرمایه برای این نوع از شرکت‌ها چقدر است؟

سرمایه شرکت‌های سهامی عام از پنج میلیون ریال و سرمایه شرکت‌های سهامی خاص از یک میلیون ریال نباید کمتر باشد.

پرداخت سرمایه در شرکت سهامی به چه صورتی است؟

قانون اجازه داده است که در زمان تشکیل شرکت‌های سهامی دارندگان سهام حداقل سی و پنج درصد از سرمایه تعیین شده را پرداخت و مابقی را فقط تعهد نمایند. البته مدت تعهد باقی مانده سرمایه نباید از پنج سال تجاوز کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه انواع شرکت‌ها می توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره09351520300 تماس بگیرید.


منبع : شرکت سهامی

طرح توجیهی تولید انواع لامپ و چراغ ال ای دی (LED)

آیا به دنبال طرح توجیهی تولید انواع لامپ و چراغ ال ای دی (LED) هستید؟ تولید انواع لامپ و چراغ LED  در کشور از مزیت اقتصادی مناسبی برخوردار بوده و سودآوری قابل توجهی دارد. با تولید این محصول می‌توانید زمینه اشتغال 40 نفر را فراهم کرده و در یک فرایند زمانی از محل ستادهای پروژه و متناسب با وضعیت بازار طرح توسعه متعددی را اجرا نمایید. نوشتن طرح نیاز به مهارت و دانش مربوط به صنایع را به صورت عملی دارد. مرکز کاردوک با ارائه انواع خدمات کسب و کار تضمین کننده تمامی محصولاتش نیز است. در ادامه خلاصه‌ی یکی از طرح‌های توجیهی تولید لامپ را آورده‌ایم. برای اطلاع از اصول کلی طرح توجیهی کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره از کارشناسان مرکز کاردوک جهت شروع کار و بهره برداری از خلاقیت هودتان می توانید با شماره 09351520300 تماس بگیرید.

 

منبع : طرح توجیهی تولید لامپ ال ای دی


طرح توجیهی تولید لامپ ال ای دی | معرفی محصول

لامپ ها و چراغ‌های روشنایی LED  از انرژی بسیار کمی برای تولید نور در رنگ‌های مختلف استفاده می‌کنند؛ به طوری که مصرف برق آن‌ها ده درصد لامپ‌های معمولی با تقریبا طول عمر بالا تا ۵۰۰۰۰ ساعت و نوردهی بسیار زیاد می‌باشند.

واژه LED مخفف کلمات Light Emitting Diode به معنای دیود ساطع کننده نور است. دیودهای ساطع‌کننده نور زیر گروه نیمه رساناها به شمار می آیند. خاصیتی که LED ها را از سایر نیمه هادی‌ها متمایز می‌سازد؛ این است که با گذر جریان از آنها انرژی بر اثر مقاومت به صورت نور ساطع می شود. به طور کلی لامپ‌های دیودهای نوری از پنج بخش اصلی  LED، عدسی یا لنز، مجموعه قاب و هیت سینک، بردهایی مدار چاپی و منبع تغذیه تشکیل شده است. بطور معمول ولتاژ ورودی آن‌ها بین 111 تا 311 است و اشعه ماوراء بنفش و مادون قرمز تولید نمی‌کنند. در حال حاضر این لامپ‌ها با توان‌های 1،3،5،11،28،31،51،61 و 111 وات و بیشتر نیز تولید می‌شوند.

 

طرح توجیهی تولید لامپ ال ای دی | ویژگی‌ ها

مصرف کم انرژی

در شرایطی که ایجاد نیروگاه‌های تولید برق بسیار پرهزینه و زمان‌بر است و پیک مصرفی فعلی کشور به بیش از ۵۲ هزار و ۶۰۰ مگاوات رسیده، مشترکان برق کشور باید با کاهش مصرف خود امکان جلوگیری از قطعی برق را فراهم نمایند. یکی از راه‌های کاهش مصرف، جایگزینی لامپ‌های LED به جای سایر لامپ‌های رشته ای، بخار جیوه و بخار سدیم و CFL است.

لامپ‌های ال ای دی امکان تولید روشنایی مورد نیاز و مطلوب را با تنظیم شدت و زاویه تابش نور با صرف انرژی بسیار کمتر فراهم می‌کند. این لامپ‌ها هم قابلیت تغذیه با جریان مستقیم و هم جریان متناوب الکتریکی را با مصرف کم دارند. همچنین از منابع انرژی خورشیدی یا باتری نیز می‌توان جهت تامین انرژی خود استفاده کنند. در جدول زیر میزان مصرف انرژی الکتریکی لامپ‌های مختلف بر حسب شاخص روشنایی لومن (میزان نوردهی یکنواحت منبع روشنایی) مقایسه شده است.

              میزان نور خروجی(لومن)

نوع لامپ

LM 350500 LM700 LM900 LM
رشته ای30وات406080
کم مصرف CFL7وات91418
LED  نوری5/3وات5/55/710

طول عمربالا

چون دیودهای نوری گرمای زیادی تولید نمی‌کنند دارای مزیت های مهمی چون اتلاف انرژی بسیار اندک، بازده انرژی بسیار بالا، استقامت بیشتر و طول عمر زیاد هستند. این لامپ‌ها طول عمری بین ۵۰ تا ۶۰ هزار ساعت دارند. همچنین کیفیت نور خروجی نسبت به سایر انواع لامپ‌ها در سطح بالاتری قرار می‌گیرد.

نوع لامپعمرمفید(ساعت)
رشته ای1000
کم مصرف CFL10000
LED  نوری50000

 

زمان واکنش بهتر   Response Time

لامپ‌های ال ای دی به محض دریافت ولتاژ برق روشن می‌شوند (کمتر از 20میکرو ثانیه)، ولی لامپ‌های متال هالیدی زمانی بالغ بر 5 دقیقه لازم دارند تا به حداکثر نوردهی خود برسند. یعنی لامپ‌های ال ای دی پانزده بسیار سریع‌تر روشن می‌شوند. لامپ‌های متال هالید را اگر به مدت بیش از 5 دقیقه روشن بگذارید گرم شده و بعد از 5 دقیقه اگر لامپ را خاموش کنید دیگر فوراً روشن نمی شوند و سنسور داخل لامپ اجازه روشن شدن مجدد لامپ را تا زمان سرد شدن نمی‌دهد.

بهداشتی بودن

لامپ‌های LED فاقد اشعه‌های مضر ماوراء بنفش و ماوراء قرمز لامپ های فلورسنت و کم مصرف هستند. با توجه به پاک و سالم بودن نور لامپ‌های ال ای دی، این گونه لامپ‌ها با لامپ‌های مضر فلورسنت و کم مصرف (دارای جداره حباب آغشته به جیوه) جایگزین شده اند.

کالاهای جایگزین انواع لامپ وچراغ LED

لامپ‌های رشته‌ای، لامپ‌های فلورسنت جیوه‌ای و کم مصرف، لامپ‌های گازی بخار سدیم، مهتابی‌ها، لامپ‌‌های متال هالید، لامپ‌های با نور سفید و معمولی را می‌توان کالای جایگزین لامپ‌های دیودهای نوری فرض نمود. اما با توجه به مزیت لامپ‌های دیود نوری به لحاظ طول عمر، مصرف کم انرژی، روشنایی بیشتر و باکیفیت‌تر،  جایگزین خوبی برای سایر محصولات رقیب از نظر تکنولوژی و اقتصادی است.

طرح توجیهی تولید لامپ ال ای دی | موارد کاربرد

موارد کاربرد این لامپ‎ها عبارتند از :

  • استفاده برای تامین روشنایی محیط های بسته، مسکونی و اداری (سقف، دکوراسیون منزل، کابینت آشپزخانه ،اتاق ها و راهرو) و نور پردازی و تزئین محیط های داخلی همانند قفسه کتابخانه ها، ویترین مغازه‌ها، موزه ها
  • استفاده برا تامین روشنایی محیط‌های عمومی و معابر شهری، پارکینگ‌ها، در قالب چراغ های خیابانی و پروژکتورها در روشنایی محیط‌های عمومی، خیابان‌ها، نورپردازی و تزئین محیط خارجی همانند نمای ساختمان‌ها، آب نماها، پایه پل‌ها، بناهای تاریخی، پارک‌ها

تنوع اندازه، شکل ظاهری و رنگ لامپ‌های LED مصرف آن را در این زمینه‌ها دو چندان کرده است. طراحی آن‌ها شبیه لامپ‌های معمولی بوده تا امکان جایگزینی آسان برای مصرف کننده وجود داشته باشد.

دانش فنی پروژه و روش تولید محصول

عمده فرآیند تولید لامپ LED، در خط  مونتاژ قطعات متشکل لامپ شکل می‌گیرد. قطعات با کیفیت و کنترل شده مورد نیاز تولید لامپ به صورت آماده در فرآیند مونتاژ  ال ای دی به کار گرفته می‌شود تجهیزات خط تولید عبارتند از:

  1. خط مونتاژ کلیه قطعات لامپ به همراه سیستم‌های انتقال اتوماتیک (دو خط)
  2. سیستم چسب کاری اتوماتیک 2 دستگاه
  3. پرس اتوماتیک و دستی 4 دستگاه
  4. دستگاه پانچ اتوماتیک 2 دستگاه
  5. لیزر جت دوستگاه
  6. سیستم پنوماتیک تامین هوای فشرده یک دستگاه
  7. دستگاه های سنجش پارامترهای نوری دو دستگاه
  8. دستگاه تست پایداری وعمر لامپ دو دستگاه
  9. تجهیزات، ابزارآلات الکترونیکی و کارگاهی و آزمایشگاهی (اسیلوسکوپ، ائومتر، لایت متر، حرارت سنج، ابزار لحیم‌کاری و جوش و...) ست کامل

 

بررسی بازار و رقبا

نظر به ویژگی‌های منحصر به فرد این نوع لامپ‌های ال ای دی در کاهش مصرف انرژی، عمر طولانی، گستردگی کاربرد آن در صنایع مختلف از جمله ساختمان سازی، درک نیازهای متنوع خریداران و ضرورت صرفه‌جویی در میزان انرژی مصرفی، بهترین بازار هدف برای این محصول بازار داخل کشور سپس صادرات به کشورهای همسایه است.

در حال حاضر در 435 کشور جواز تاسیس و پروانه صنعتی با سرمایه گذاری اسمی 19894338 میلیون ریال و اشتغال اسمی 18236 جهت تولید انواع لامپ صادر شده است. از این تعداد 189 فقره آنها مربوط به صدور پروانه بهربرداری بنگاه‌های صنعتی تولید کننده انواع لامپ مختلف با اشتغال  10123 نفر و سرمایه گذاری 6871855 ریال می‌باشد. از این تعداد بنگاه 132 واحد درکشور پروانه تولید انواع لامپ و چراغ ال ای دی را با ظرفیت  اسمی تولید 140 میلیون عدد (شعله) را دریافت داشته‌اند.

درحال حاضر بیش از 60 درصد نیاز بازار از محل واردات تامین می‌شود که غالبا لامپ‌هایی با طول عمر استاندارد را تشکیل نمی‌دهد. تولید عملیاتی کشور در بهترین شرایط 40 درصد نیاز داخلی را پاسخ داده است.

سرمایه گذاری مورد نیاز

بر اساس مطالعات انجام شده احداث یک واحد تولید و مونتاژ لامپ و چراغ‌های ای سی دی در سال جاری با ظرفیت اقتصادی حدود  72  میلیارد ریال سرمایه  اولیه نیاز دارد. نرخ بازدهی سرمایه گذاری بیشتر از ۳۵ درصد بوده و کمتر از ۳ سال برگشت سرمایه اولیه خود را خواهد داشت. در ادامه خلاصه‌ای از نیازمندی‌های احداث این واحد با ظرفیت عملی تولید سالیانه   500000 چراغ  ال ای دی  دار و 2100000 لامپ ال ای دی در سال ارائه شده است. بدیهی است با گذشت زمان و شرایط اقتصادی لازم است مطالعات پیش امکاسنجی بروز رسانی شود.

طرح توجیهی تولید لامپ ال ای دی | مشخصات عمومی

ردیفموضوعبرآرودواحد
1زمین2200متر مربع
2زیربنا کل تولیدی ،خدماتی و ستادی )1120متر مربع
3ماشین آلات داخلی1800میلیون ریال
4ماشین آلات خارجی51000یورو

جدول سرمایه گذاری طرح

ردیفموضوعهزینه ها  (میلیون ریال )
1سرمایه گذاری ثابت24838
2سرمایه گذاری  درگردش50122
3کل سرمایه گذاری74950

شاخص های مالی

موضوعهزینه ها  (میلیون ریال )
نرخ بازده داخلی IRR4/35
دوره برگشت سرمایه99/2

طرح توجیهی تولید لامپ ال ای دی | مزایای اجرا

لامپ‌ها و چراغ‌های ال ای دی با توجه به مصارف متعدد در محیط های باز و بسته نیازمند روشنایی، به عنوان کالایی ضروری این صنعت می‌باشد. لذا با توجه به افزایش توسعه عمرانی در کشور تقاضای بالا و جذابیت قابل قبول در این زمینه هم جهت جایگزینی لامپ‌های قبلی هم به عنوان کالای جدید مورد نیاز موجود می‌باشد. در ادامه برخی مزایای اجرای این طرح ارائه شده است:

  1. سودآوری، بازده و دوره برگشت مناسب سرمایه­ گذاری
  2. کاربرد گسترده و رو به رشد محصولات؛ هم به عنوان کالای جایگزین هم بعنوان محصول جدید
  3. امکان صادرات در صورتی که استانداردهای لازم در این محصول رعایت شوند
  4. امکان تامین اعتبار ارزی از طریق سامانه نیما جهت موارد اولیه خارجی
  5. امکان توسعه سطح تکنولوژی و افزایش ظرفیت تولید و ایجاد تنوع در محصولات تولیدی براساس نتایح حاصل از فعالیت تخصصی واحد تحقیق و توسعه
  6. امکان شبیه سازی، ارتقا کیفیت و تولید انبوه بخشی از مواد اولیه مورد نیاز در زنجیره تامین در طرح توسعه

طرح توجیهی تولید لامپ ال ای دی | نتایج مطالعات

اخذ مجوزهای لازم و تامین زیر ساخت براساس پلان‌های مهندسی حوزه  های سویل، صنعتی، مکانیکال و الکتریکی و برقراری ارتباطات فرا ملی به منظور تامین بخشی از ماشین آلات و تجهیزات، بخش تولید قطعات و مواد اولیه مورد نیاز واحد از کمپانی‌های خارجی از ضروریات این طرح سرمایه گذاری است.

نظر به ضرورت بومی سازی دانش فنی، بهبود، اصلاح و تنوع بخشی مستمر محصول و فرایندهای برنامه‌ریزی، راه اندازی و اخذ پروانه واحد تحقیق و توسعه بنگاه و اتخاذ تهمیدات به منظور تولید محصولات براساس استاندارهای ملی و بین‌المللی بسیار ضروری است.

به دلیل قوانین و نحوه خاص نگارش طرح توجیهی بسیاری از کارآفرینان نیاز دارند تا برای شروع کار از موسساتی یاری بطلبند. موسسه کاردوک نیز در این زمینه خدمات ارائه می دهد. برای اطلاع از نحوه نوشتن طرح توجیهی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره از کارشناسان مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک جهت شروع کار و بهره برداری از خلاقیت هودتان می توانید با شماره 09351520300 تماس بگیرید.


منبع : طرح توجیهی تولید لامپ ال ای دی

رشته مدیریت بازرگانی | آینده و بازار کار مدیریت بازرگانی

یکی از رشته های پُرطرفدار در ایران، مدیریت بازرگانی است. اصولاً رشته‌های مدیریت در ایران به دلیل شرایط شغلی مناسب، علاقه‌مندان خود را دارد. بازرگانی از گرایش‌های جذاب رشته مدیریت است، اما بسیاری از جوانان در ابتدای انتخاب این رشته از آینده و جایگاه شغلی که در انتظارشان هست، اطلاعی ندارند. همین امر باعث میشه نتوانند مهارت‌های و مسیرهای درست جهت رسیدن به اهداف شان را انتخاب کنند. برای اطلاع از نحوه ورود به بازار کار و سرمایه گذاری حتی در دوران دانشجویی از کارشناسان مرکز کاردوکمشاوره کسب و کار دریافت کنید.

 

برای مشاوره کسب و کار و شروع کار می توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 09351520300 تماس بگیرید.

 

منبع : رشته مدیریت بازرگانی


رشته مدیریت بازرگانی

اگر علاقه‌مند به کار در شرکت‌ها و مؤسسات مختلف تجاری و بازرگانی هستید، رشته مدیریت بازرگانی مناسب شماست. با جذب افراد این رشته و تربیت مدیران بازرگانی لایق، مؤسسات و اُرگان‌های تجاری توانستند به پیشرفت‌های خوبی برسند، بسیاری از کسب و کارهای موفق نیز با استفاده از مهارت‌ها و تکنیک‌های مدیریتی به سودهای کلان دست یافته‌اند. برای اطلاع از نحوه عمل و حیطه های کاری یک شرکت بازرگانی کلیک کنید. در ادامه اطلاعات کامل‌تری را در مورد این رشته در اختیار شما قرار می‌دهیم.

1- معرفی رشته مدیریت بازرگانی

یک شرکت تجاری به مدیرانی نیاز دارد تا بتوانند بین مشتریان و خریداران ارتباط برقرار کنند. هر مدیری با استفاده از دانش و امکانات سازمانی خود علاوه بر بهبود این مسیر ارتباطی، سعی در شکل دادن مسیرهای تازه هست. بنابراین لازمه نشستن در این جایگاه داشتن دیدی فراتر و خلاقانه نسبت به سایر افراد است.
مدیر شرکت با اعمال سیاست‎‌های خود، مشتریان را جذب می‌کند، برند و محصول را معرفی می‌کند و عامل اصلی در سود و زیان شرکت به حساب می‌آید. برای رسیدن به این جایگاه لازمه در دانشگاه در یکی از رشته های مدریتی به تحصیل بپردازید. این رشته افراد را مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تربیت می‌کند و آن‌ها را برای ورود به بازار کار آماده می‌کند.

2- هدف اصلی رشته مدیریت بازرگانی

هر رشته بنابر اهدافی تعریف شده و در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود. هدف این رشته این است که دانشجویان را با وظایف سازمان‌های بازرگانی آشنا کند و به آن‌ها آموزش قدرت تجزیه و تحلیل اطلاعات مهم و اساسی را ارائه دهد. همچنین این رشته دانشجویان را آماده می‌کند تا بتوانند بهترین تصمیمات را در جهت منافع شرکت‌ها و سازمان‌های بازرگانی اتخاذ کنند و برای هر مشکلی نیز راه حل‌هایی اساسی طبق قانون ارائه دهند.

3- گرایشات رشته بازرگانی

این رشته مانند سایر رشته ها در مقطع کارشناسی بیشتر به مبانی و اصول مدیریتی می‌پردازد، اما در مقطع کارشناسی ارشد افراد می‌توانند در یکی از رشته‌های بازاریابی، بازرگانی بین المللی، تجارت الکترونیک، مدیریت استراتژیک، بازرگانی داخلی و کارآفرینی به تحصیل بپردازند. کسانی که در مقطع دکتری می‌خواهند به تحصیل بپردازند نیز می‌توانند یکی از گرایشات این رشته از جمله؛ مدیریت بازرگانی، مدیریت سیاست‌گذاری بازرگانی و رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی را انتخاب کنند. همانطور که می‌بینید رشته بازرگانی با گرایشات مختلفی که در ایران دارد، توانسته علاقه‌مندان به خود را به چند برابر افزایش دهد که البته این به نفع سازمان‌ها و اُرگان‌هایی است که در زمینه تجارت فعالیت می‌کنند.

4- بازار کار رشته مدیریت بازرگانی

دانشجویان با تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی می‌توانند به شناخت خوبی از کسب و کارها برسند و به شیوه‌های موفقیت در یک تجارت پی ببرند. بر همین اساس بازار خوبی برای این رشته وجود دارد که البته با توجه به مهارت و تخصص، فرد می‌تواند به جایگاه خوبی دست پیدا کند. برخی از مشاغل حاضر برای این رشته عبارتند از:

بازاریابی و مشاغل مرتبط با آن

فعالیت در حوزه صادرات و واردات

فعالیت در زمینه برند سازی و تحقیقات بازار شرکت‌ها

فعالیت در قسمت بازار فروش و جذب مشتری

فعالیت در زمینه بیمه

فعالیت در زمینه امور مالی و بانکداری

فعالیت در زمینه تجارت الکترونیک

5- مهارت‌های لازم برای رشته بازرگانی

کسی که می‌خواهد مدیر بازرگانی شود، باید بتواند ویژگی‌هایی را در خود پرورش دهد و یا آن‌ها را داشته باشد. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به خلاقیت، اعتماد به نفس بالا، فن بیان قوی، توانایی مدیریت و کنترل، قدرت تجزیه و تحلیل و علاقه‌مند به مسائل تجاری، بازرگانی و اقتصادی اشاره داشت. داشتن این ویژگی‌ها به فرد کمک می‌کند تا در طی دوران تحصیل و بعد از مشغول شدن به کار موفق‌تر از دیگر همتایان خود عمل کند.

بهترین کار برای موفقیت در رشته تحصیلی و تضمین آینده شغلی انتخاب مسیر درست و کسب مهارت های مورد نیاز در آن رشته است.

سؤالات متداول

این رشته چند واحد درسی دارد؟

مجموع واحدهای رشته مدیریت بازرگانی در دوره کارشناسی 140 واحد و در مقطع کارشناسی ارشد 32 واحد است که از این تعداد 4 واحد آن مختص پایان نامه می‌باشد.

آیا می‌توان غیر از ورود از طریق کنکور مدرک این رشته را به دست آورد؟

ورود از طریق کنکور سراسری یکی از بهترین گزینه‌ها برای تحصیل در این رشته است. اما اگر می‌خواهید از طریق دیگری در این رشته تحصیل کنید می‌توانید به آموزشگاه‌های حضوری و مجازی مراجعه کرده و پس از انجام تحقیقات لازم و اطمینان از اعتبار مدرک اعطایی، شروع به تحصیل کنید.
اگر مدرک دانشگاهی نیز براتون اهمیت ندارد، می توانید با ورود به بازار کار و شرکت در کارگاه های مختلف مهارت های مدیریتی را کسب کنید.

 

برای مشاوره کسب و کار و شروع کار می توانید با مشاوران مرکزمشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 09351520300 تماس بگیرید.


منبع : رشته مدیریت بازرگانی

موانع خلاقیت و نحوه مقابله با آن

در بسیاری از مواقع موانع خلاقیت باعث از بین رفتن استعدادها و فرصت‌هایی هستند که می توانستند تحولات بزرگی در زندگی شما ایجاد بکنند. شناخت این موانع و جستجو برای رفع آن‌ها به شما کمک می‌کند تا بتوانید از توانایی‌های خود بیشترین بهره برداری را داشته باشید. اصولاً یک تعریف دقیق و مشخصی از خلاقیت وجود ندارد، اما معمولا به انسانی که اندیشه‌ای نو و تازه ارائه می‌دهد، گفته می‌شود. به یاد داشته باشید همیشه هر ایده‌ای در ابتدا خام بوده و نیاز به پرورش دارد؛ در این مسیر باید موانع را بشناسید تا بخش های پنهان وجودتان را شکوفا کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا موانع خلاقیت و راه های پرورش آن ها را بشناسید.

 

برای دریافت مشاوره از کارشناسان مرکز کاردوک جهت شروع کار و بهره برداری از خلاقیت هودتان می توانید با شماره09351520300 تماس بگیرید.

 منبع : موانع خلاقیت 



موانع خلاقیت و نحوه مقابله با آن

خلاقیت در ذهن همه افراد وجود دارد، اما برخی آن را عملی می‌کنند و برای برخی فقط در حد یک ایده باقی می‌ماند. بعضی مواقع نیز فرد نمی‌تواند آنطور که باید از تفکر خلاق خود استفاده کند. این‌ها همان عواملی هستند که اجازه شکل گیری ایده‌های تازه را در ذهن ما نمی‌دهند. پس باید بتوانیم موانع خلاقیت را شناسایی کرده و آن را از سر راه خود برداریم تا بتوانیم فردی با تفکر خلاق باشیم. در ادامه به موانع خلاقیت و راهکارهای برطرف کردن آن‌ها می‌پردازیم.

1- موانع خلاقیت | غرق شدن در رویا

همه ما در طول روز رویا پردازی می‌کنیم. انسان بدون رویا معنایی ندارد. اما وقتی هیچ کنترلی روی روند رویاپردازی و خیال بافی خود نداشته باشید، نمی‌توانید به افکار خلاقانه خود اجازه رشد و ظهور بدهید. غرق شدن بیش از حد در رویاها باعث می‌شود تا از واقعیت زندگی و امور روزانه خود دور شوید.

راه حل: رسیدن از رویا به واقعیت

رویاهای خود را مدیریت کنید. سعی کنید به صورت آگاهانه رویاپردازی کنید. اجازه ندهید رشته خیال بافی شما از دست‌تان خارج شود و در جهت نامعلوم حرکت کند. برای انجام این کار به درستی، یک مشکل را در نظر بگیرید و در مورد آن رویاپردازی کنید. از طریق همین رویا بافی به راه حل برسید و در دنیای واقعی آن را اجرا کنید تا مشکل حل شود. این به شما کمک می‌کند تا خلاقیت خود را از دست ندهید.

2- موانع خلاقیت | آشفتگی ذهنی

وقتی کنترلی روی افکار خود نداشته باشید دچار آشفتگی ذهنی می‌شوید. ذهن فرد ممکن است به دلایل مختلفی به هر سمت و سویی کشیده شود. گاهی اوقات دیدن یک تصویر و یا شنیدن یک صدا فرد را وارد جزئیاتی می‌کند که هیچ ربطی به هم ندارند. این ذهن پریشان قدرت خلاقیت فرد را از بین می‌برند. چون اصلاً فکر نمی‌کند و فقط از یک شاخه به شاخه دیگر می‌پرد.

راه حل: استفاده از تکنیک بی ذهنی

رام کردن ذهن سرکش که فرد را به هر سمت و سویی می‌کشاند سخت نیست اما نیازمند تمرین مداوم است. شما باید هر چیز اضافه و نکته‌های بی استفاده را از ذهن خود دور کنید. هر کاری که انجام می‌دهید فقط تمرکزتان را روی همان کار قرار دهید. مثلاً وقتی غذا می‌خورید، فقط غذا بخورید و یا وقتی فیلم می‌بینید فقط فیلم ببینید و روی تک تک دیالوگ‌های فیلم تمرکز کنید. انجام دادن این تمرین برای چند بار اول سخت خواهد بود اما به مرور می‌توانید کنترل ذهن سرکش خود را به دست بگیرید.

3- موانع خلاقیت | مشغولیت‌های بیش از حد روزانه

شاید شما هم جزء آن دسته افرادید که بیشتر طول روز خود را با کار سپری می‌کنند. این افراد هیچ وقتی برای فکر کردن ندارند. وقتی نتوانید برای اندیشیدن زمانی را تعیین کنید، چگونه می‌خواهید خلاق باشید و یا به خلاقیت برسید؟ این یکی از مهم‌ترین موانع خلاقیت است که بیشتر انسان‌ها درگیر آن هستند، یعنی "نداشتن زمان مشخص برای اندیشیدن".

راه حل: تعیین زمان مشخص برای فکر کردن

شاید نتوانید در وضعیت کاری خود تغییری ایجاد کنید، اما می‌توانید زمانی را برای اندیشیدن تعیین کنید. موفقیت در این کار به خصوصیت‌های شما برمی‌گردد. بررسی کنید در چه زمانی از روز حالتان بهتر است، در آن زمان چند دقیقه را به تفکر بپردازید و اجازه ندهید چیزی تمرکزتان را بر هم بریزد.

4- موانع خلاقیت |نگرانی بیش از حد

یکی از مشکلات بشر امروزی نگرانی بیش از حد بر سر هر موضوعی است. وقتی که افراد بیش از حد بر سر موضوعات کاری، شخصی، اخبار و حوادث و هر چیز سطحی و غیر سطحی، ذهن خودشان را درگیر می‌کنند، از تفکر خلاق فاصله می‌گیرند. با اینکه می‌دانند نگرانی آن‌ها در بیشتر مواقع چیزی را برطرف نمی‌کند، اما به این رفتار خود ادامه می‌دهند.

راه حل: نگران نباشید

قدرت اینترنت و شبکه‌های مختلف تلویزیون، دنیای جدیدی برای ما ایجاد کرده که می‌توانیم هر لحظه در جریان به روزترین اخبار قرار بگیریم. اما یک بار با خودتان فکر کنید که آیا این حجم از اطلاعات بی ربط برای زندگی شما لازم است!. توجه کردن به اخباری که در یک کشور دیگر رخ می‌دهد و از قضا دردناک هم هست جز نگران کردن شما چیزی را به همراه ندارد. یادتان باشد شما نمی‌توانید همه نگرانی‌های دنیا را برطرف کنید و هیچ مشکلی در کره زمین باقی نگذارید. اتفاقات تلخ و غمناک همیشه وجود دارند. شما باید سعی کنید کمتر در جریان اخبار و حوادث مختلف قرار بگیرید تا سطح نگرانی خود را کاهش دهید.

یادتان باشد شاید بتوانید با کمک‌های خود فقط بخشی از مشکلات دیگران را حل کنید نه همه آن را. بنابراین نگرانی را در خود برطرف کنید تا فرصتی داشته باشید که خلاقیت خود را شکل دهید. همانطور که بودا می‌گوید:«اگر مشکل قابل حل شدن است پس چرا نگرانی؟اگر مشکل قابل حل شدن نیست پس نگرانی هیچ سودی برایت ندارد».

5- موانع خلاقیت | کارهای یکنواخت

هیچ چیز بدتر از یکنواختی نیست. بدون شک همه ما گاهی دچار این مشکل می‌شویم که هیچ تنوعی در روزهای زندگی‌مان وجود ندارد و تنها تکرار مکررات در حال آمد و شد است. معمولاً یکنواختی به خاطر فشار زیاد کاری اتفاق می‌افتد. این مشکل عوارض زیادی همچون عدم تمرکز، احساس ایستایی، بی حوصلگی و بدتر از همه مانع خلاقیت فرد می‌شود.

راه حل: ایجاد تنوع در زندگی

برای ایجاد خلاقیت و برون رفت از وضعیت یکنواختی می‌توانید از موارد زیر کمک بگیرید:

1- در محیط کاری پروژه‌های جدید و متنوعی دریافت کنید.

2- مسئولیت‌های تازه‌ای به عهده بگیرید.

3- مهارت‌های حرفه‌ای را بیاموزید.

4- ورزش کنید.

5- با افراد جدیدی رفت و آمد کنید.

شاید به نظرتان این موارد خیلی ساده باشند اما به شما کمک می‌کند از یکنواختی خارج شوید و به خلاقیت‌های تازه‌ای دست پیدا کنید.

کوتاه سخن اینکه…

اگر بتوانیم مسائل مختلف زندگی‌مان را به گونه‌ای دیگری حل کنیم و به ایده‌های تازه‌تری برسیم، به مهارت تفکر خلاق دست پیدا می‌کنیم. خلاقیت از ذهن ما سرچشمه می‌گیرد و ما باید شرایط محیط بیرون از ذهن خود را طوری تغییر دهیم که منجر به خلاقیت در ما شود. در این صورت است که شما می‌توانید در زندگی کاری و شخصی خود به موفقیت برسید. همچنین خوب است که با شناخت ویژگی های افراد خلاق آن ها را در خود نیز پرورش دهید.

سؤالات متداول

آیا تفکر منفی می‌تواند یک مانع برای خلاقیت در نظر گرفته شود؟

قطعاً همینطور است. تفکر منفی به عنوان یک سد بزرگ ذهنی، مانع از این می‌شود تا فرد ایده‌های خود را به اجرا بگذارد چون می‌ترسد که ایده‌هایش از بین بروند و یا دزدیده شوند.

آیا شرکت در کلاس‌های یوگا و تمرکز می‌تواند به خلاقیت در ما منجر شود؟

بله. یوگا ورزشی است که به مهار تفکرهای انباشته شده در ذهن کمک می‌کند و همچنین تمرینات تجسم سازی یوگا به آزاد شدن انرژی خلاق کمک می‌کند و قوه تخیل را تقویت می‌نماید. بنابراین یوگا می‌تواند باعث خلاقیت در افراد شود.

 

برای دریافت مشاوره از کارشناسان مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک جهت شروع کار و بهره برداری از خلاقیت هودتان می توانید با شماره 09351520300 تماس بگیرید.


منبع : موانع خلاقیت 

مدیریت استراتژیک | مدیریت استراتژیک را به زبان ساده بیاموزیم

مدیریت استراتژیک یا مدیریت راهبردی عمدتا توسط مالکان و یا مسئولان اصلی سازمان تعیین می شود. تجزیه و تحلیل مسائل مهم، برنامه ریزی، مشخص کردن دور برد سازمان و اتخاذ تصمیم به نحوی که منابع سازمان حفظ شود از جمله مفاهیمی است که در مدیریت استراتژیک تعریف می‌شود. توجه به این مفاهیم به صورت تئوری آسان به نظر می رسد، اما در احرا نیاز به دانش تخصصی و تجربه عملی دارید؛ به همین دلیل مشاوران کسب و کار با دربرداشتن تجربه و دانش می‌توانند بهترین حامی شما در این زمینه باشند. در ادامه بیشتر با تعریف و نحوه اجرای مفاهیم مدیریتی آشنا می‌شوید.

 

برای دریافت مشاوره  در زمینه های مدیریتی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 09351520300تماس بگیرید.

 منبع: مدیریت استراتژیک


تعریف مدیریت استراتژیک

مدیریت استراتژیک ؛ فرایند برنامه ریزی، سازماندهی، اجرا و کنترل برای رسیدن به اهداف مورد انتظار و کسب رضایت‌مندی ذی نفعان تعریف می‌شود. منظور از فرایند این است که مدیر با چه کارهایی می‌تواند سازمان را به هدفش برساند و با چه کارهایی می‌تواند بهره‌وری منابع سازمان را بالا ببرد. مدیریت از نظر ماهیتی علم و هنر بکارگیری درست منابع انسانی، مالی، تجهیزاتی و... را داراست.

اولین گام مدیریت استراتژیک

اولین اقدام مدیر، تهیه و فراهم کردن یک طرح (یا بیزینس پلن) است. برای آماده سازی طرح، فرایندی باید دنبال شود که برنامه ریزی یا پلانینگ نامیده می شود. در برنامه ریزی اولین کار و سوال پرسیدن چرایی و هدف از انجام پروژه است. با تعیین هدف یا اهداف مقصد مورد نظر سازمان روشن می‌شود؛ به این صورت مسیر و آینده سازمان نیز برای همه افراد آن مشخص می گردد.

فرایند برنامه ریزی در مدیریت استراتژیک

ارزیابی توانایی‌ها و وضعیت موجود اولویت برنامه‎ریزی است. پس باید نقاط قوت و ضعف خود را شناخته و بر اساس آن‌ها مقصد مورد نظرتان را تعیین کنیم. در مرحله بعد باید به دنبال راه‌ها، راه حل‌ها، روش‌ها، شیوه‌ها و تکنیک‌هایی باشید که احتمال رساندن شما به مقصد را بیشتر بکند. پس لازمه که سوالاتی از خود بپرسید؛

چگونه، از چه روشی و با چه کسانی؟

برای چه؟

چند نفر می‌خواهیم همکار ما باشند؟

چه مقدار بودجه نیاز داریم؟

کجا باید این کار را بکنیم؟

در چه نقطه ، چقدر طول می کشد این کار را انجام دهیم؟

چه کسانی مرتبط با این کار هستند؟

چه تکنولوژی لازم داریم؟

و....

مجموعه پاسخ های که به این سوالات می دهید، همان طرح است. بدین صورت طراحی و برنامه ریزی کرده اید که چه کاری را چرا، چگونه، چه وقت و با چه کسی و ابزاری انجام بدهیم؟

موارد ذکر شده، اولین اقدامات لازم فرایند مدیریت است و اگر انجام دهید؛ نباید انتظار سازمانی با بهره وری بالا (کار با کیفیت در زمان کم، حداقل هزینه و صرفه جویی) داشته باشید.

تهیه بیزنس پلان برای سازمان

پس برای رسیدن به بهره‌وری در سازمان  مدیر باید برنامه ریزی کند که در نتیجه آن یک جزوه به دست می‌آورد که به آن طرح یا بیزنس پلان گفته می‌شود (طرحی که برای اجرا آماده خواهد بود). مدیر جهت تهیه این طرح توجیهی اولیه می تواند از مشاورین متخصص کسب و کار  در بررسی‌های بازار مالی، فنی و اقتصادی استفاده نماید. بدیهی است حوزه های مختلف تهیه و طراحی کسب و کار و بخش‌های اقتصادی، فنی و مدیریتی نیازمند بررسی‌های دقیق کارشناسی جهت ارایه راهکارها و پاسخ های تخصصی  مورد نیاز جهت دستیابی به بهروری سازمانی خواهد بود. برای نوشتن طرح توجیهی کلیک کنید.

آیا برنامه سازمان را می‌توان به بنگاه‌های برون سازمانی سپرد؟

با تخصصی شدن هر چه بیشتر علوم، نیاز به همراهی افراد بیشتری در یک پروژه نیز بیشتر می شود. نوشتن طرح توجیهی و بیزینس پلن نیز تبدیل به یکی از مشاغلی شده است که توسط مراکز مشاوره کسب و کار ارائه می گردد. کسانی که در این حوزه فعالیت دارند، اغلب دارای تجربه عملی نیز هستند و نسبت به قوانین و اصول مدیریت اشراف کامل دارند. مرکز کاردوک نیز در این زمینه فعالیت می کند. کارشناسان این مرکز می توانند به شما در تهیه بیزینس پلن، نوشتن و اجرای تمامی مراحل انجام کار شما را همراهی کنند. 

برای دریافت مشاوره مدیریت کسب و کار می توانید با مشاوران مرکز مشاوره کاردوک از طریق شماره 09351520300 تماس بگیرید.


منبع: مدیریت استراتژیک