بسیاری از افراد با آگاهی از اصول نامه نگاری به راحتی می توانند مفاهیم و خواسته خود را به فرد مقابل انتقال دهند و به هدف شان برسند. نامه نگاری به خصوص در ادارات دارای اصولی است که عدم توجه به آن ها ممکن است برای تان دردسر ایجاد کرده و یا کارتان را عقب بیاندازد. سپردن این کار به دست افرادی که با چهارچوب های اداری آشنایی دارند نیز به شما برای پیشبرد کارهایتان کمک میکنند. اما اگر خودتان نامه نگاری را فرا بگیرید می توانید از آن در هر مکاتبه ای استفاده بکنید. مرکز کاردوک علاوه بر برگزاری دوره های آشنایی با نامه نگاری به شما مشاوره و خدمات لازم جهت پیشبرد مسیرهای اداری ارائه می دهد.
برای دریافت مشاوره در زمینه اصول نامه نگاری میتوانید با مشاوران مرکز مشاوره کاردوک از طریق شماره 09351520300 تماس بگیرید.
منبع: اصول نامه نگاری
با یادگیری اصول نامه نگاری غیر از نامه های اداری می توانید برای نوشتن نامههای دوستانه، نامه به آشنایان و یا خویشاوندان یک شروع و یک پایان خوب داشته باشید. بنابراین ابتدا لازم است با انواع نامه ها، اصول، نحوه انتخاب عنوان و سایر موارد آشنایی پیدا کنید.
شما قبل از شروع به نوشتن باید در نظر داشته باشید که مخاطبتان کیست و چه فرد یا سازمانی قرار است نامه شما را بخواند. عدم توجه به خواننده نامه، محتوای شما را بی ارزش و فاقد اعتبار می کند. در زیر 5 دسته از انواع نامه ها را اشاره کرده ایم.
در دنیای دیجیتال امروزی نامه نگاری نیز دچار تحولاتی شده است. شما با دانستن اصول نامه نگاری به طور مفید می توانید از آن ها در نامه های دیجیتال خود نیز استفاده بکنید.
انتخاب کاغذ مناسب یکی از اصول مهم و کاربردی برای نامه نگاری اداری است. از این رو باید بتوانید کاغذ مناسبی را برای نوشتن نامههای خود استفاده کنید. کاغذ شما باید خط دار، تمیز و یک دست باشد. هرگز کاغذی را به دو نیم پاره نکنید تا در آن نامه بنویسید. سایز کاغذ شما باید متناسب با مخاطب یا ارگان مورد نظر باشد. اگر برای نزدیکان خود نامه مینویسید باید از کاغذ با سایز کوچکتر و اگر برای افراد در ادارات و شرکتها نامه مینویسید، باید از کاغذ با سایز بزرگ استفاده کنید.
در مورد نامه های دیجیتال نیز اسم کاربری و آدرس صندوق پست الکترونیکی (e-mail) که با آن نامه را ارسال می کنید اهمیت دارد.
یکی از مهمترین ویژگیهای یک نامه نگاری خوب استفاده از قلم مناسب است. قلم شما باید رنگ پس ندهد و رنگ واضحی داشته باشد. از این رو برای نوشتن میتوانید از روان نویس استفاده کنید. ترجیحاً رنگی که برای نوشتن انتخاب میکنید باید مشکی و یا آبی پر رنگ باشد. در نامه های دیجیتال نیز این مورد اهمیت زیادی دارد. اندازه و رنگ حروف را باید طوری انتخاب کنید که به راحتی خوانده شود.
هر چقدر دست خط شما زیبا و چشم نواز باشد، خواننده را به خود جلب میکند، به خصوص در نامههای اداری. از این رو فرد ترغیب میشود تا انتهای نامه شما را بخواند. پژوهشگران معتقدند که نوشتن نامه با یک خط زیبا مطلب را برای فرد جذابتر نشان میدهد. از این رو سعی کنید با صبر و حوصله بنویسید تا دست خط شما خراب نشود. بنابراین در نامه های دیجیتال نیز از فونت زیبا می توانید استفاده کنید. فونت b nazanin یکی از محبوب ترین فونت ها در تایپ فارسی است.
بسته بندی نامه به صورت خیلی شیک و تمیز در پاکت نشان دهنده وجهه اجتماعی شماست، چرا که این نشان دهنده احترام به مخاطب است. برای نامههای اداری از پاکتهای نامه رسمی که کاملاً سفید هستند استفاده کنید و برای نامهها دوستانه میتوانید از پاکتهای فانتزی و رنگی استفاده کنید. پس در انتخاب پاکت نامه خود دقت داشته باشید.
در نامههای رسمی (به خصوص در ایران) بسیار معمول است که در ابتدای کاغذ سخن خود را با بسمه تعالی آغاز میکنند. به کار بردن نام خدا در نامه های مربوط به آموزش و پرورش، وزارت خانه ها، بیمه، دادگستری و سایر ادارات بسیار مرسوم و به نحوی چهارچوب نامه نوشتن می باشد. حال آن که در نامه های دوستانه نوشتن آن کمی عجیب به نظر شاید برسد.
در نامههای رسمی بعد از نام خدا عنوان را قرار میدهند. مثل «درخواست استخدام برای نهاد دولتی». در نامههای دوستانه هم باید عنوان درج گردد. به یاد داشته باشید که انتخاب عنوان بسیار اهمیت دارد، چرا که اولین قدم برای جذب مخاطب به خواندن نامه شماست.
در این قسمت بعد از عنوان چه در نامههای دوستانه و چه در نامههای رسمی باید با سلام و درود آغاز کنید. میتوانید نام فردی که قرار است او را مخاطب قرار دهید را درج کنید. در نامههای رسمی نام و فامیل فرد مورد نظر را به صورت رسمی و در نامههای دوستانه نام فرد را میتوانید خودمانیتر درج کرده و سلام و درود خود را تقدیم آن کنید.
متن نامه باید کلیه نکات مهمی را که شما میخواهید به طرف مقابل خود بگویید را در برداشته باشد. متن نامه باید ساده و روان باشد. برای نامههای اداری هم بهتر است از کلمات پارسی و با ادبیات بسیار ساده و رسمی منظور خود را برسانید. در نامههای دوستانه میتوانید متن خود را خودمانیتر بنویسید.
پایان نامه شما باید به نوعی خلاصه کلام شما و خداحافظی باشد. برای نامههای رسمی میتوانید پایان نامه خود را با عبارت با احترام و برای نامههای دوستانه با عبارت سپاسگزارم آن را به پایان برسانید.
1- قواعد گرامری را به طور کامل رعایت کرده و دقت کنید فعل و فاعل را درست و در جای خود قرار دهید.
2- در انتخاب کلمات خود دقت کنید بیش از حد ساده و بیش از حد پیچیده نباشد.
3- در طول نوشتن دائم به خود یادآوری کنید که مخاطب شما چه کسی است.
4- نقطهگذاری، گیومه، پرانتز و... را به صورت دقیق در نامه خود مشخص کنید تا مخاطب بداند که در کجا جمله شما به پایان میرسد.
یادگیری اصول نامه نگاری به شما کمک میکند که بتوانید بهترین نامهها را برای افراد مختلف و نهادهای گوناگون بنویسید. هر چقدر این کار را حرفهایتر انجام دهید نتیجهای که از نامهی خود دریافت میکنید همانی است که به دنبالش بودید. اصول نامه نگاری حرفهای را باید تمرین کنید تا بتوانید در این کار خِبره شوید.
در نامههای اداری میتوانید بسته به حجم نامه از کاغذ A4 و A5 استفاده کنید.
نخستین مرحله برای هر نوع نوشتن چه اداری و چه غیر اداری آمادگی در نوشتن نامه است. برای نوشتن یک نامه باید هم از نظر فکری و هم از نظر فیزیکی آمادگی لازم را داشته باشید و بعد از آن میتوانید با آموزش نامه نگاری یک نامه مناسب تهیه نمایید.
برای دریافت مشاوره در زمینه اصول نامه نگاری میتوانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 09351520300 تماس بگیرید.
منبع: اصول نامه نگاری
مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) علمی نوین در عرصه خرید و فروش محسوب میشود که تقاضا و توقعات مشتریان را محور اصلی تجارت خود قرار میدهد. با وجود رقابت میان عرضه کنندگان محصول یا خدمات، مشتریان به سمت کسانی جذب می شوند که شرایط آنها را به بهترین نحو شناسایی کرده و توجه لازم را به آنها میدهد. اگر شما هم به دنبال سودآوری برای شرکت یا مجموعه خود هستید، نمیتوانید اصول رابطه با مشتری را نادیده بگیرید. بنابراین رضایت و وفاداری مشتری دو هدف ارزشمند در کسب و کار شما باید محسوب شوند. با ما در ادامه مطلب جهت اطلاع از راههای رسیدن به این دو هدف همراه باشید. با دریافت مشاوره از مرکز کاردوک نیز می توانید استراتژی های کاری خود را بهبود ببخشید.
برای ثبت نام یا دریافت مشاوره در زمینه کسب و کار می توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 09351520300 تماس بگیرید.
منبع: مدیریت ارتباط با مشتری
مدیریت ارتباط با مشتری به تمام فرایندهای سازمانی که باعث جذب مشتری و حفظ ارتباطی پایدار در بلند مدت شوند، اطلاق میگردد؛ در چنین حالتی مشتری به خودی خود موجب بقای سازمان نیز می شود. به بیان دیگر، فرایندها و فناوریهایی است که سازمان برای شناسایی، انتخاب، ترغیب، گسترش، حفظ و خدمت به مشتری به کار میگیرد.
وفاداری مشتری میتواند از طریق ارائه قیمتهای پایین برای محصول یا خدمت مورد نظر، تخفیف های همیشگی برای وفاداران به محصول، فروشهای ویژه یا تخفیف برای خریدهای چندتایی، افزایش یابد. با انجام این کارها مشتریانتان متقاعد میشود که شما هنوز، ارزانترین ارائه کننده محصول یا خدمت در بازار هستید و از توجه و خرید محصولات شرکتهای دیگر باز داشته میشوند. یکی از روشهای تعریف و اندازه گیری وفاداری مشتری بر پایه طرز فکر و رفتار وی است. در محاسبه وفاداری رفتاری، بسیاری از شرکت های بازاریابی از سه متغیر زمان سپری شده از آخرین خرید، تعداد دفعات خریدها و ارزش مالی خریدها، استفاده می کنند. به این معنی که وفادارترین مشتریان آنهایی هستند که امتیاز بالاتری از این مقیاس کسب کنند.
با هدف کسب رضایت مشتریان و بقا در محیط رقابتی، مدیریت ارتباط با مشتری مزایای زیر را برای شما به همراه دارد.
ارتباط با مشتری باید بر پایه برنامه و استراتژی فروش هر شرکتی تدوین شود. مراحل آن در هشت گام به شرح زیر است: 1-شناسایی اهداف استراتژی این مدل در شرکت به طور مشخص و مشتری محور 2-شناسایی ضعفها و چالشهای بنیادین موجود در تیم کاری شرکت در بخشهای مختلف مثل بازاریابی و.... 3-طراحی مسیری که مشتری از آشنایی با محصول شما تا خرید آن طی می کند 4-تحلیل کانالهای کسب شناخت از محصول و چگونگی تماس با آنها 5-تنظیم و مرتب سازی ارتباطات درون سازمانی متناسب با مدیریت ارتباط با مشتری 6-خلق فرآیند برای جریان کاری ساده و موثر در کل شرکت 7-تصمیمگیری در مورد تعریف نمایشگرهای کلیدی عملکرد جهت اندازه گیری میزان موفقیت اهداف 8-توسعه و تدوین فرآیند کلی برای بکارگیری نیروهای جدید جهت وظایف جدید آتی
امروزه مدیریت ارتباط با مشتری به مدیریت ارتباط با مشتری اجتماعی تبدیل شده است؛ یعنی به جای تمرکز صرف به تراکنش های مشتری بر تعاملات مشتری به ویژه در رسانه های اجتماعی نیز توجه می شود. با ورود اینترنت روش های ارتباطی دچار تغییراتی شده است، بنابراین مشتریان نیز رفتار خود را به صورت آنلاین تغییر می دهند. در دنیای ارتباطات، مشتریان آنلاین توقع دارند اطلاعات محصول به محض تقاضا در اختیارشان باشد. آنها اطلاعات مربوط به محصول را در شبکه های اجتماعی با همسالان، آشنایان یا حتی افراد ناشناس به سرعت تسهیم میکنند. جالب است بدانید که مشتریان آنلاین امروزه، به همسالان خود بیش از شرکتها اعتماد دارند.
مدیریت ارتباط با مشتری امروزه می تواند تعداد محدودی از داده های مربوط به مشتری مثل تاریخ تولد و رنگ مورد علاقه لباس را ذخیره کند. این داده ها به شناخت بهتر مشتری، نیازها و علائقاش کمک میکند. اما به مرور شرکتها می توانند از این داده ها برای شکل دادن روابطی شخصیتر با مشتریانشان استفاده کنند که این امر منجر به افزایش وفاداری مشتری میگردد. موارد دیگری که از تغییرات کلیدی در مدیریت ارتباط با مشتری در آینده قابل انتظار است به شرح زیر میباشد:
برای ثبت نام یا دریافت مشاوره در زمینه کسب و کار می توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 09351520300 تماس بگیرید.
منبع: مدیریت ارتباط با مشتری
آیا امکان گرفتن وام با جواز کسب وجود دارد؟ وامها شرایطی را برای افراد و صاحبان مشاغل فراهم میکنند تا بتوانند موانع مالی موجود در سر راه خود را بردارند. گاهی نیز به دلیل ضرر و زیانهای وارده به کسب و کارها، صاحبان مشاغل به اخذ وام از روشهای گوناگونی روی میآورند. هر چند مراحل اخذ وام سخت و گاهی بسیار پیچیده است، اما پس از آشنایی با روشهای مختلف اخذ وام میتوان از آن سود برده و موانع را کنار زد. شما می توانید برای اطلاع از روش های تامین مالی و تسهیل در مراحل اخذ وام با کارشناسان کاردوک مشاوره دریافت کنید.
برای دریافت مشاوره در زمینه وام با جواز کسب میتوانید با مشاوران مرکز مشاوره کاردوک از طریق شماره 09351520300 تماس بگیرید.
منبع : وام با جواز کسب
جواز کسب یک مجوز رسمی و قانونی است که توسط آن افراد میتوانند در واحدهای صنفی مورد نظر خود فعالیت کنند. این نوع از جواز به صورت دائمی و موقت صادر میشود. از این رو بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری برای اینکه به صاحبان مشاغل وام بدهند، جواز کسب را به عنوان ضمانت درخواست میکنند. بنابراین دارا بودن جواز کسب برای دریافت انواع تسهیلات بانکی از جمله وام کاربردی است. برای اطلاع از شرایط گرفتن وام کلیک کنید.
واحدهای صنفی که دارای پروانه کسب هستند میتوانند 10 تا 100 میلیون ریال وام با بهره هفت درصدی و بازپرداخت 36 ماهه دریافت کنند. در واقع این وام به عنوان یک بسته حمایتی با دستور شخص رئیس جمهور به دارندگان جواز کسب برای رونق کسب و کار و افزایش میزان صادرات اعطا میشود. در رابطه با رقمی که می توان وام گرفت نیز دستور العمل های مختلفی وجود دارد، اما اصلی ترین عامل تعیین کننده در مقدام وام، میزان اعتبار و توان شما در بازپرداخت تسهیلات است. برای اطلاع از سایر شرایط گرفتن وام کلیک کنید.
افرادی که میخواهند با جواز کسب خود وام بگیرند باید به سایت رسمی اصناف مراجعه کرده و بعد از تکمیل اطلاعات درخواستی و به پایان رساندن ثبت نام، کد رهگیری خود را دریافت کنند. این کد رهگیری برای این است که شما بتوانید از وضعیت وام درخواستی خود اطلاع کسب کنید.
در واقع یک نکته مهم در مورد جواز کسب وجود دارد که به عنوان ضمانت در نظر گرفته میشود و به خود جواز کسب وامی تعلق نمیگیرد. شما به جای داشتن ضامن، میتوانید از جواز کسب خود به عنوان ضامن استفاده کنید. البته برخی از بانکها با وجود جواز کسب نیز از درخواست کنندگان ضامن معتبر میخواهند. به همین دلیل باید همه شرایط را قبل از اقدام برای دریافت وام بررسی کنید تا زحمتتان به هدر نرود.
1- فرد باید درخواست خود را در بانک ثبت کند.
2- باید در سامانه اصناف ثبت نام کرده و کد رهگیری دریافت کنید.
3- باید صبر کنید تا بانک نوع فعالیت، میزان تجربه، میزان سرمایه پیش بینی شده، مبلغ فروش و میزان سود فرد را مورد بررسی قرار دهد.
4- در صورتی که فرد خوش حساب باشد و سایر وامهای پرداختی خود را در موعد مشخص پرداخت کرده باشد، وام در ظرف مدت 15 روز به او تعلق خواهد گرفت.
5- بانک با بررسی 70 درصد ارزش کارشناسی ملک مسکونی، 60 درصد ملک اداری، 50 درصد ملک تجاری، وام را به متقاضی میدهند.
صاحب جواز کسب باید در بانک مورد نظر خود حساب جاری داشته باشد. این حساب باید کارکرده باشد و اصطلاحا حساب در گردش باشد. این موضوع برای بانک خیلی مهم است که سالها فرد در بانک مورد نظر اقدامات مالی انجام داده باشد. این مهم نشان دهنده اعتبار مالی نزد بانک است. بانک از این طریق و با به دست آوردن اطلاعات دقیق حساب فرد مورد نظر تصمیم میگیرد که به او وام را بدهد.
در برخی از موارد بانکها از ارائه وام با ضامن جواز کسب خودداری میکنند که این مهم میتواند برای صاحبان مشاغل دردسرهایی را ایجاد کند. از این رو اگر شما در گرفتن وام خود دچار مشکل شدید حتماً به اتحادیه صنف مورد نظر مراجعه کرده و روند کار را آنجا پیگیری کنید.
در این دستورالعمل ۱۸۰ هزار واحد صنفی در ۲۲ دسته صنفی تولیدی که از نظر میزان انرژیبر بودن، اشتغالزایی و برخی دیگر از مولفهها، حد نصاب لازم را دارند مشمول دریافت این تسهیلات میشوند.
به طور کلی میتوان گفت تخصیص این وام 50 میلیون ریال تعریف شده است.
برای دریافت مشاوره در زمینه وام با جواز کسب میتوانید با مشاوران مرکزمشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 09351520300 تماس بگیرید.
منبع : وام با جواز کسب
فرصت های سرمایه گذاری در هر کشوری وجود دارد و این عامل مهمی برای رشد و توسعه اقتصادی کشورها است. از آنجایی که ایران کشوری در حال توسعه است، فرصتهای سرمایه گذاری زیادی در آن وجود دارد که اگر به آن بها داده شود، میتواند هم برای سرمایهگذاران و هم برای عموم سودمند باشد. این فرصتها در هر دورهای تفاوت دارند؛ اما اگر بتوانید فرصت های سرمایه گذاری را در زمان و مکان مناسب بیابید میتوانید حداکثر سود از آن کار را برداشت کنید. مرکز کاردوک به شما در زمینه یافتن بهترین فرصت ها مشاوره ارائه می دهد.
برای دریافت مشاوره در زمینه سرمایه گذاری میتوانید با مشاوران مرکز مشاوره کاردوک از طریق شماره 09351520300 تماس بگیرید.
منبع : فرصت های سرمایه گذاری
سرمایهگذاران داراییهای خود را برای سرمایهگذاری در پروژههای مختلف به جریان میاندازند. هر موفقیتی که در هر پروژهای صورت گیرد، دو سر سود خواهد بود، یعنی هم سرمایهگذار به سود خوبی میرسد و هم با اتمام هر پروژهای رونق و رشد اقتصادی صورت میگیرد. به همین دلیل فرصتهای سرمایهگذاری برای افراد و سازمانها از اهمیت بالقوهای برخوردار هستند. برای آگاهی بیشتر از فرصتهای سرمایهگذاری لطفاً تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.
یکی از سادهترین فرصتهای سرمایهگذاری مربوط به خرید و فروش سهام در بازار بورس است. شما میتوانید شرکتهای مختلفی را پیدا کرده و با خرید سهام آنها در بخشهای مختلف آن سرمایهگذاری کنید. وقتی بتوانید شرکتهای پُر سود را برای سرمایهگذاری انتخاب کنید، سود قابل توجهی عاید شما خواهد شود. بازار بورس یکی از مهمترین فرصتهای سرمایهگذاری محسوب میشود که این روزها رشد خوبی را تجربه میکند.
خرید زمین یک سرمایهگذاری بدون ریسک است. شما میتوانید سرمایه خود را روی خرید زمین سرمایهگذاری کنید. هم میتوانید زمین را با قیمت پایین خرید کنید و با مقداری سود به خریدار دیگری بفروشید که میخواهد روی زمین شما پروژههای را انجام دهد. حتی میتوانید زمین را خریده و مدتی آن را نگه دارید تا ارزش و قیمت آن افزایش پیدا کند و بعد برای فروش آن اقدام کنید. این یک روش راحت و ایمن برای سرمایه شماست که میتوانید آن را چند برابر کنید.
املاک یک فرصت بزرگ سرمایهگذاری محسوب میشود. شما میتوانید ملکی را بخرید و آن را به کس دیگری اجاره دهید. همچنین میتوانید یک ملک کلنگی را بخرید، آن را تعمیر کنید و با قیمت بالاتر بفروشید و یا میتوانید آن را اجاره دهید. اجاره دادن املاک یکی از راههای بازگشت سرمایه شما و کسب سود بیشتر است. البته در مورد اجاره دادن سعی کنید اصول انصاف را رعایت کنید و اجارهای که دریافت میکنید با مشخصات و ویژگیهای خانه شما هماهنگی داشته باشد. این یک روش رایج در دنیا برای سرمایهگذاری است.
طلا یک کالای تزئینی و گرانبها محسوب میشود. از گذشته تا به امروز یکی از روشهای رایج پس انداز به شما میرود و همچنان هم یک کالای ارزشمند و لوکس محسوب میشود. شما میتوانید با سرمایه خود مقداری طلا بخرید و صبر کنید تا قیمت آن بالاتر برود، بعد میتوانید آن را بفروشید و سود کنید. این یک فرصت سرمایهگذاری ساده است که همچنان نیز روی بورس است.
یک فرصت مناسب برای سرمایهگذاری از طریق سپرده سرمایهگذاری است. به این ترتیب شما میتوانید داراییهای نقدی خود را به بانکها بسپارید و ماهانه سود آن را دریافت کنید. این کار یک مزیت بزرگ دارد، ارزش پول شما حفظ میشود و در کنارش سودهایی با درصدهای مختلف، به حساب شما واریز میشود. پول شما صرف سرمایهگذاری در بخشهای مختلف میشود و بخشی از سودی که از طریق سرمایه شما به دست آمده شده وارد چرخه میشود، به حسابتان واریز میشود. در نظر داشته باشید این روش در کشوری مثل ایران که تورم بالایی دارد نتیجه نمی دهد، چرا که روز به روز ارزش پول (قدرت خرید) شما کاهش مییابد.
یک راه به گردش درآمدن و افزایش سرمایه شما، مشارکت در تأمین سرمایههای شرکتهای دانش بنیان است. این شرکتها به دلیل بکر و نو بودن به شدت نیازمند سرمایه هستند تا بتوانند ایدههای خود را به اجرا درآورند، شما با این کار ضمن تأمین سرمایه میتوانید در پروژه آنها شریک میشوید و سود بسیار قابل توجهی را کسب کنید. برای آشنایی بیشتر باشرکت دانش بنیان کلیک کنید.
پروژههای شهری یکی از راههای مناسب سرمایهگذاری برای افرادی است که سرمایههای کلانی دارند. آنها سرمایه خود برای ساخت زیر ساختهای شهری مثل پروژههای عمرانی شهری به کار میبرند و سود حاصل از آن را دریافت میکنند. البته شهرداریهای باید از سرمایهگذاران حمایت بیشتری کنند تا آنها رغبتی برای سرمایهگذاری در انواع پروژهها را داشته باشند.
ایران رتبه دهم آثار ملی را در دنیا به خود اختصاص داده است. از این رو این صنعت گردشگری در ایران این فرصت را دارد تا افراد و سازمانها روی آن سرمایهگذاری کنند و باعث جذب توریسم و رونق اقتصادی شوند. سرمایهگذاران میتوانند سرمایه خود را در صنعت گردشگری در قالب توریسم درمانی، طب سنتی، ساخت هتل و اقامتگاههای سنتی و… سرمایهگذاری کنند. هر چقدر نیروهای سرمایهگذار داخلی روی این دست از پروژهها سرمایهگذاری کنند، این صنعت وابستگی خود را از کشورهای غربی و اروپایی کم میکند و همین عامل باعث رونق تولید و اقتصاد کشور میشود.
کشور ما به دلیل وسعت زیاد و وجود جمعیت بالا، زبالههای زیادی را تولید میکند. از این رو روشهای قدیمی نابودی زباله آسیبهای غیر قابل جبرانی به طبیعت و انسانها وارد میکند و به همین دلیل ایران در این بخش نیازمند سرمایهگذارانی است که در صنعت بازیافت سرمایهگذاری کنند. میتوان از زبالههای بازیافت شده مواد تازهای مثل پلاستیک و … را ساخت. این صنعت تازه وارد ایران شده و هنوز به آن اندازه که باید رشد نکرده است. اگر شما علاقهمند هستید خدمتی برای محیط زیست، بهداشت عمومی و رونق کسب و کار کشور خود انجام دهید میتوانید سرمایه خود را برای صنعت بازیافت در اختیار بخشهای مختلف از جمله بخش خصوصی قرار دهید. این نوع از سرمایهگذاری سود خوبی دارد و از طرفی دیگر اگر از سرمایهگذاران داخلی در این صنعت استفاده شود، به اشتغال بسیاری از جوانان نیز کمک خواهد شد.
فرصتهای سرمایهگذاری در ایران بسیار زیاد است. اما افراد بیشتر جذب سرمایهگذاری در بازارهای رایج مثل طلا، سکه، دلار و سهام میشوند و معمولاً از انجام سایر سرمایهگذاریها به دلیل عدم حمایت و ریسک بالا خودداری میکنند. اگر بخشهای دولتی و یا خصوصی بتوانند از سرمایهگذاران حمایتهای مالی و معنوی به عمل آورند، آنها همه سرمایه خود را صرف ساخت و آبادانی کشورشان خواهند کرد. با این حال اگر از قوانین تجارت آگاهی داشته باشید میتوانید در همین بازار کسب و کار پر سودی شروع بکنید.
از جمله اصول مهم سرمایهگذاری، ایجاد تنوع است. با قرار دادن تمام داراییهایتان در یک بخش،ممکن است با تغییر وضعیت بازار داراییهای شما از بین برود، اما با روشهای مختلف سرمایهگذاری مثل بورس، زمین، مسکن و … میتوان از ضرر احتمالی جلوگیری کنید.
یکی از اصول مهم برای اینکه بتوانید از فرصتهای موجود بهترین استفاده را ببرید، قدرت ریسک پذیری است. یک سرمایهگذار بدون ریسک نمیتواند سود خوبی به دست آورد و حتی متحمل شکست هم خواهد شد.
برای دریافت مشاوره در زمینه سرمایه گذاری میتوانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 09351520300 تماس بگیرید.
منبع : فرصت های سرمایه گذاری
اقتصاد رفتاری مطالعه تصمیمگیری علم اقتصادی توسط افراد و نهادهاست. اقتصادرفتاری به انتخاب مشتری، رویدادهای بازار و روانشناسی انسانی میپردازد تا به درک تصمیمات آنها کمک کند و سعی در ایجاد مدلهای اقتصادی دقیقتر داشته باشد. اقتصاد رفتاری تلاش میکند زمینههای روانشناسی رفتاری و اقتصاد را متحد کند. شما با دریافت مشاوره کسب و کار از مرکز کاردوک می توانید از این علم در جهت بالا بردن بهره وری سازمان خود استفاده کنید.
برای دریافت مشاوره در زمینه پیش بینی های اقتصادی میتوانید با مشاوران مرکز مشاوره کاردوک از طریق شماره 09351520300 تماس بگیرید.
منبع: اقتصاد رفتاری
در واقع اقتصاد رفتاری به معنای تحقق واقعیت در تحلیل اقتصادی است. روانشناسی، جامعهشناسی، سیاست و اقتصاد نهادی (که بر قوانین بازی اقتصادی متمرکز است) برای توصیف و توضیح رفتار انسان و پدیدههای اقتصادی به کار برده می شود. این علم به مطالعه انتخاب ها و رفتارهای جامعه در فعالیتهای بازار میپردازد و برای توصیف رفتار انتخابی مردم از تئوری آینده نگر استفاده میکند.
1- رویکرد بین رشتهای و توجه به تمامی شاخههای علوم اجتماعی و انسانی مثل روانشناسی، جامعهشناسی، انسانشناسی و...
2- بهرهگیری از تمام جنبههای دیگر شاخههای علوم اجتماعی شامل نظریهها، ابزارها، روشها و ...
3- اصلاح فرضیات در اقتصاد متعارف
4- ارایه نظریههای واقعگرایانهتر و مطابق با رفتار واقعی انسانها که جنبههای مختلف ابعاد رفتاری افراد شامل: نیات، اعتقادات و گرایشات را مورد توجه قرار میدهد.
5- ارایه پیشبینیهای دقیقتر و سیاستهای مناسبتر و کاراتر.
اقتصادیرفتاری به دنبال این است که علم اقتصاد را از طریق بنیانهای روانشناسی توضیح دهد. اقتصاد رفتاری به دنبال روشهایی است که توضیح دهد چرا مردم و گروههای مختلف در مورد خرید یک کالا رفتارهای متفاوتی نشان میدهند. یعنی میخواهند واقعیت را با نظریههای اقتصادی وارد عرصه رقابت کنند. نظریههای اقتصادی معمولاً یک جانبه هستند، اما هدف اقتصاد رفتاری این است که نشان دهد واقعیتها از نظریههای خسته کننده اقتصادی جداست. همین اقدام باعث بهبود و تغییر نظریههای اقتصادی در عرصه خرد و کلان میشود.
روشهایی که این علم آن را به کار میگیرد همان روشهایی است که در اقتصاد متعارف استفاده میشود. اقتصاد رفتاری به شواهد و آزمون خطا نیز وابسته است. اما امروزه این علم برای اینکه به نتایج بهتری برسد از روشهای اقتصاد متعارف نیز به شکلهای مختلف استفاده میکند.
در رفتار مالی، این موضوع را مورد توجه قرار میدهد که چرا افراد در بازار خطاهای سیستماتیک را انجام میدهند. این نوع خطاها قیمتها و بازدهیهای بازار را تحت تأثیر قرار میدهد و باعث میشود بازار کارآمد بودن خود را از دست بدهد.
این علم برای بررسی این موضوع از روشهای ریاضی و آمار برای بررسی تبعیضهای موجود در بازار و تأثیر آن بر خرید مردم استفاده میکند. رفتارهای کمّی مالی روی سیستم بازاریابی نیز تأثیر میگذارد و اقتصاد رفتاری و متخصصان آن در پی بررسی این دست از موضوعات هستند.
انتقادگرایی به دنبال انتقاد و مخالفت از رفتارهای کمِّی مالی است. از این رو در این موضوعات اقتصاد رفتاری به دنبال این است که هر چیزی که عامل اصلی عدم موفقیت بخش جزئی و یا کلی در بازار است را مورد توجه و بررسی قرار دهند و آن را انتقاد کنند.
نظریهٔ بازی با استفاده از مدلهای ریاضی به تحلیل روشهای همکاری یا رقابت موجودات منطقی و هوشمند میپردازد. نظریهٔ بازی، شاخهای از ریاضیات کاربردی است که در علوم اجتماعی و به ویژه در اقتصاد، زیستشناسی، مهندسی، علوم سیاسی، روابط بینالملل، علوم رایانه، بازاریابی، فلسفه و قمار مورد استفاده قرار میگیرد. اقتصادرفتاری روابط متقابل در این موضوع و تأثیر آن بر رفتارهای اقتصادی مردم را مورد تحلیل و بررسی قرار میدهد.
این علم مورد انتقاد بسیاری از پژوهشگران و رفتارشناسان قرار گرفته است. آنها معتقدند که اقتصادرفتاری عموماً بر عقلانیت کنشگران اقتصادی تأکید دارد. آنها معتقدند که رفتارهای انجام شده در محیط آزمایشگاهی نمیتواند کاربرد زیادی در محیط بازار داشته باشد و برای بررسی وضعیت بازار و رفتارهای اقتصادی مردم باید در بطن بازار حضور پیدا کرد.
اقتصادرفتاری یک شاخه جدید در دانش اقتصادی است که در کشور ما به صورت نادرستی به کار گرفته میشود. اگر بتوانیم اهداف اساسی و اصلی اقتصاد رفتاری که به بررسی چند و چون رفتارهای مردم در خرید (یا نخریدن) یک کالا را به درستی درک کنیم، میتوانیم برای تغییر وضعیت اقتصادی کشور و بهبود آن اقداماتی اساسی صورت دهیم. برای ارتقای هوش مالی کلیک کنید.
بله. افرادی بودند که در شکلگیری و به اوج رساندن اقتصادرفتاری بسیار موفق عمل کردند. دانیل آریلی، کولین کمرر، ارنست فهر، دانیل کاهنمن، دیوید لیبیسون از جمله این افراد هستند.
مسائلی چون وجود بیکاری غیر ارادی، تأثیر سیاست پولی بر تولید و اشتغال، خطای شتاب تورم منفی هنگام بالا بودن بیکاری، شیوع پسانداز کم برای دورۀ بازنشستگی، بیثباتی زیاد در قیمتهای سهام نسبت به قیمت پایۀ آنها، پایداری سرسختانۀ طبقۀ فقیر خودویرانگر از جمله مسائلی است که ذهن اقتصاد دانهای رفتاری را به خود مشغول میکند.
برای دریافت مشاوره در زمینه پیش بینی های اقتصادی میتوانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 09351520300 تماس بگیرید.
منبع: اقتصاد رفتاری