مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک

بهترین مرجع در دسته یابی به بروز ترین اطلاعات در زمینه های مختلف کسب و کار، سرمایه گذاری، اخذ جواز، ثبت شرکت و ...

مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک

بهترین مرجع در دسته یابی به بروز ترین اطلاعات در زمینه های مختلف کسب و کار، سرمایه گذاری، اخذ جواز، ثبت شرکت و ...

انگیزه خرید | 8 روش برای شناخت و ایجاد انگیزه خرید در مشتریان

کشف انگیزه های خرید مشتریان می‌تواند به فروشندگان، تولید کنندگان و فعالان اقتصادی کمک کند تا به طور مستقیم بر روی میزان خرید و هزینه‌ای که مشتریان پرداخت می کنند، تاثیر مثبت بگذارند. با ارتقای کیفیت کالاهای تولیدی و یا اجرای یک نوع خلاقیت بر کالا تا حدی می‌توان به فروش بالاتر دست یافت. اما با مطالعه جامع‌تر در زمینه فروش، پارامترهای دیگری نیز بر انگیزه های خرید تاثیر دارد. اگر در گذشته این موارد برایتان اهمیت زیادی نداشت باید سریع دست به کار شوید. این مهم می‌تواند در روش‌هایی که برای تبلیغات استفاده می‌کنید نیز مؤثر باشد و مخاطبان‌تان را سریع‌تر به خود جذب کنید. در ادامه برای تغییر در روند فروش خود با ما همراه باشید.


برای دریافت مشاوره کسب و کار در ایران و دیگر کشورها در زمینه کشف انگیزه‌های خرید می‌توانید با کارشناسان مرکز کاردوک از طریق شماره 09351520300 تماس بگیرید.


منبع : انگیزه خرید


مهم‌ترین انگیزه‌های خرید در مشتری

شما به عنوان فروشنده و یا ارائه دهنده خدمات باید بدانید که چه انگیزه هایی باعث خرید مشتریانتان می شود. شما با آگاهی از این انگیزه ها می توانید موقعیت کالا و برند خود را در جایگاه امنی قرار دهید. در ادامه به هشت انگیزه مهم خرید اشاره کرده ایم. شما با برآورده کردن یک یا همزمان چند انگیزه می توانید فروش بالاتری داشته باشید. جهت اطلاع از مهارت های لازم برای مدیر فروش کلیک کنید.

1- داشتن ترس و نگرانی

شنیدن اینکه ترس یکی از عوامل و انگیزه‌های خرید است شاید چیز عجیبی باشد، اما واقعیت دارد. ترس‌ها همیشه همراه انسان هستند و باعث می‌شود که برای رفع آن اقدام به خرید کنند.

مردم در زمان بحران می‌ترسند که گرسنه بمانند به همین دلیل به خرید غذا هجوم می‌آورند، در زمان تورم می‌ترسند که نقدینگی‌شان بی ارزش شود، خانه می‌خرند و یا برای اینکه زندگی خود را از حوادث در امان نگه دارند، انواع بیمه‌ها را خریداری می‌کنند.

2- انگیزه خرید | جذابیت‌های محصول

اگر از کسانی که در زمینه زیبایی مانند محصولات آرایشی و بهداشتی فعالیت می‌کنند، بپرسید که چه چیزی باعث خرید محصولاتشان می‌شوند، به شما می گویند "زیبایی از مهم‌ترین انگیزه‌های خرید محسوب می‌شود". این محصولات مهم‌ترین ویژگی که همراه خود دارند زیبایی است. ضمن اینکه این محصولات خودشان بسته بندی های زیبایی دارند، تغییرات زیادی در ظاهر خانم‌ها ایجاد می‌کنند. به همین دلیل این مهم انگیزه جالبی برای مشتریان جهت خرید این دست از محصولات خواهد بود. 

جذابیت محصول در مورد محصولات دیگر هم صدق می کند، برای مثال رنگ خودرو، برای مشتریان بسیار اهمیت دارد و حتی گاه برای خرید رنگ مورد علاقه‌شان پول بیشتری می‌پردازند.

3- به دست آوردن سود

بخش مهمی از انگیزه‌های خرید در سود نهفته است. در واقع خریداران باید این انگیزه را در دل مشتری ایجاد کنند که با خرید کالاهای آن‌ها می‌توانند منفعت زیادی را به دست آورند. مشتری وقتی بداند که می‌تواند با خرید کالایی به سود خوبی برسد، حتماً این کار را انجام خواهد داد. این نوع انگیزه در تجارت هایی مثل سهام، املاک، اوراق قرضه و... بیشتر به چشم می‌خورد.

4- انگیزه خرید | لذت خرید کردن برخی از کالاهای خاص

اگر دقت داشته باشید برخی از کالاها ارتباطی با نیازهای اساسی انسان ندارند، اما افراد از این جهت که داشتن آن برایشان لذت بخش است اقدام به خرید می‌کنند. مثلاً برخی دوست دارند فقط زیورآلات بخرند و یا برخی دیگر می‌خواهند عتیقه جات مختلفی را دور خود جمع کنند.

لذت خرید از این جهت است که آن‌ها با داشتن برخی از این کالاها از نظر روانی احساس بهتری ایجاد می‎کنند و دارندگان از تماشای آن لذت می‌برند. پس عامل لذت از جمله انگیزه‌های خرید در مشتری است.

5- برطرف کردن نیاز

وقتی مردم به کالایی نیاز داشته باشند بدون از دست دادن زمان، سریع برای خرید آن اقدام می‌کنند. مثلاً نان چیزی است که همه ایرانی‌ها به آن نیاز دارند و هر روزه برای خرید آن منزل را ترک می‌کنند. همچنین تلفن همراه، نیز یک نیاز محسوب می‌شود، اما اغلب تا وقتی خراب نشود و یا تکنولوژی‌های جدید لازم نشود، نمونه های جدید را نمی‌خرند. البته برخی افراد با توجه به علاقه و جذابیتی که کالاهای دیجیتالی دارد، برای خرید این دست کالاها  پیشقدم می‌شوند. پس شناسایی نیاز مشتریان یکی دیگر از راه های بالا بردن فروش و رسیدن به سود خواهد بود.

6- انگیزه خرید | برطرف کردن مشکلات

گاه خریداران تا زمانی که برای‌شان مشکلی پیش نیاد کالای نو خریداری نمی‌کنند. این موضوع در مورد کالاهایی که انتظار می‌رود در بلند مدت کیفیت خودشان را حفظ کنند بیشتر اهمیت دارد. برای مثال مشتری از شما لپ تاپ خریداری می‌کند و انتظار دارد سال‌ها برایش کار کند، کیفیت بالا در چنین کالاهایی موجب ایجاد اعتماد در مشتریان شده و برای خرید بعدی نیز شما را انتخاب خواهند کرد. 

بنابراین فروشنده لپ تاپ لازم است واحدی را جهت رسیدگی به خرابی‌ها و پشتیبانی محصول ایجاد کند، اینگونه می‌تواند ارتباط خود را با مشتری حفظ کرده و فرصت مناسب جهت فروش محصولات جدیدتر را به دست آورد. برای اطلاع از افزایش طول عمر مشتری کلیک کنید.

7- عمومیت داشتن

همیشه خرید برای رفع نیاز و یا برطرف کردن مشکل نیست، گاه مردم کالایی خریداری می‌کنند که عمومیت دارد. یعنی با وجود اینکه نیازی ندارند تنها چون همه از آن دارند، خرید می‌کنند. این موضوع معمولا زمانی اتفاق می افتد که فردی مشهور که مورد پذیرش بیشتر افراد جامعه است، کالایی را استفاده می کند. گردنبد مرغ مینا در زمان پخش سریال شهرزاد فروش بالایی داشت، جالب آن که این گردنبندها حتی با قیمتی بالاتر از دیگر گردنبندهایی از همان جنس فروخته می‌شدند.

8- انگیزه خرید | بهبود سلامتی

از جمله انگیزه‌های خرید به سلامتی افراد بازمی‌گردد. مردم به سمت کالاهایی می‌روند که با سلامتی‌شان ارتباط نزدیکی دارد. آن‌ها حاضرند برای چنین کالاهایی، هزینه‌های زیادی نیز پرداخت کنند. مثلاً خرید مولتی ویتامین‌های گران قیمت و یا خرید تردمیل از جمله این موارد است. در این محصولات بیشتر از آنکه قیمت مهم باشد، به تأثیری که بر سلامتی‌شان می‌گذارند اهمیت می‌دهند.

سخن پایانی

در تولید محصول باید انگیزه‌های خودتان از تولید و انگیزه‌های مشتری از خرید را به دقت مورد بررسی و تحلیل قرار دهید. این مهم در تعداد محصولات تولیدی شما و روش‌های بازاریابی که می‌خواهید در پیش بگیرید، تأثیر مستقیمی خواهد گذاشت. مثلاً نمی‌توانید روش بازاریابی که برای فروش محصولات غذایی که با توجه به انگیزه و نیاز مشتری تولید کرده‌اید را در فروش وسایل الکترونیکی به کار ببرید، چون منجر به شکست کسب و کارتان خواهد شد. بنابراین کشف انگیزه‌های خرید نقش مؤثری در موفقیت تجارت شما خواهد داشت.

سؤالات متداول در خصوص کشف انگیزه‌های خرید

در بازاریابی محصولاتی که ربطی به نیاز مشتری ندارد باید روی چه چیزی تمرکز کنیم؟

در این خصوص باید محصول تولیدی شما کیفیت بالا و زیبایی خاصی داشته باشد. روی تجملاتی بودن آن کار کنید و بیشتر ویژگی‌های مثبت و جلوه‌ای که به فرد می‌دهد را مورد توجه قرار دهید.

شناخت انگیزه‌های خرید را باید چه زمانی انجام دهید؟

در همه مراحل کسب و کار و تولید محصول باید این مهم را مورد توجه قرار دهید. مثلاً باید بتوانید قبل از راه اندازی تجارت، قبل از تولید محصول، در هنگام فروش و خدمات پس از فروش نیز انگیزه‌های مشتری را در نظر بگیرید. چون این مهم به تجارت شما جهت می‌دهد. جهت بررسی وضعیت و افزایش فروش خود می توانید از کارشناسان با تجربه کاردوک نیز مشورت کنید.


برای دریافت مشاوره کسب و کار در ایران و دیگر کشورها در زمینه کشف انگیزه‌های خرید می‌توانید با کارشناسان مرکز کاردوک از طریق شماره 09351520300 تماس بگیرید.


منبع : انگیزه خرید

روش های تعیین نرخ ارز | ارزش پول کشور چگونه تعیین می‌شود؟

آیا با روش های تعیین نرخ ارز آشنایی دارید؟ قیمت و یا نرخ ارز عددی است که به وسیله آن می‌توان ارزش پولی کشوری را بر اساس ارز و یا پول کشور خارجی در یک بازه زمانی معینی، نشان داد. روش های مختلفی برای تعیین نرخ ارز وجود دارد، هر کشوری بر اساس نیاز بازار داخلی‌اش نظام مالی مناسبی را انتخاب می کند. هر کدام از این نظام های مالی و پولی دارای مزایا و معایبی هستند که سیاست گذاران مالی با توجه به موقعیت و نوع تبادلات کشور مناسب ترین آن ها را برمی گزینند. در کشور ایران نیز تا به حال تغییرات زیادی در شیوه تعیین نرخ ارز صورت گرفته است. اما همچنان نتوانسته به اهداف مالی خود برسد. در ادامه شما را بیشتر با روش های تعیین نرخ ارز آشنا خواهیم کرد.

 

برای دریافت مشاوره کسب و کار در ایران و دیگر کشورها جهت ارزیابی فرصت های سرمایه گذاری در موقعیت های مختلف می‌توانید با کارشناسان مرکز کاردوک از طریق شماره 09351520300 تماس بگیرید.


منبع : روش های تعیین نرخ ارز


قیمت ارز چگونه تعیین می‌شود؟

مسائل و تنش‌های سیاسی، رونق و افول اقتصادی و یا بحران‌های جهانی بر نرخ ارز تاثیر مستقیم دارند. کشورهایی که بیشتر تحت تاثیر عوامل بیرونی و به خصوص داخلی قرار می‌گیرند، در آن‌ها تعیین نرخ ارز سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌باشد. بالا و پایین شدن قیمت ارز در کشورهایی که چرخه اقتصادی‌شان وابسته به دلار و یا سایر ارزهاست، بیشتر است. در این میان مشاغل مختلف نیز از این قضیه سود و یا ضرر می‌کنند. بنابراین در کشوری مانند ایران که شرایط اقتصادی دچار تحولات زیادی می شود، با اطلاع از نحوه تاثیر این عوامل می‌توانید امنیت مالی خود را حفظ کرده و از خطرات مالی خود را دور کنید. با دریافت مشاوره از کارشناسان کاردوک نیز می‌توانید در این زمینه تصمیم گیری های مناسبی بگیرید. 

روش های تعیین نرخ ارز

از جمله رویکردهای مهم در تعیین نرخ ارز نظام ارزی آزاد و نظام ارزی کنترلی است. در نظام ارزی آزاد بر اساس بازار جهانی ارز عمل می‎‌شود، در کشورهایی که روش نظام ارزی آزاد دارند ورود و خروج ارز آزاد بوده و دولت و بانک مرکزی هیچ گونه دخالتی در ورود و خروج و تعیین قیمت ارز ندارند. در مقابل کشورهایی که نظام ارزی کنترلی دارند، ورود و خروج ارز را تحت کنترل و نظارت دولت و بانک مرکزی قرار می‌دهند، بازار ارز در این کشورها محدود و تحت کنترل می‌باشد.

در نظام ارزی آزاد، قیمت ارز شناور است، یعنی نوسانات در عرضه و تقاضا، قیمت آن را مشخص می‌کند. این قیمت به صورت مشخص تابع تغییرات عرضه و تقاضا است.

اما در نظام کنترلی ارز، قیمت آن ثابت است. یعنی نرخ ارز توسط دولت تعیین و تکلیف می‌شود. در این بین بزرگترین و مهم‌ترین خریدار و فروشنده در نظام ارزی کنترلی دولت است و نرخ ارز را بر اساس ملاحظات و صلاح دیدهای اقتصادی، سیاسی و یا اجتماعی تعیین و تکلیف می‌کند. در مواقعی که بسیار ضروری است، کشورهای پیشرفته صنعتی دولت به صورت غیر مستقیم در بازار دخالت کرده و نرخ ارز را افزایش و یا کاهش می‌دهند.

روش های تعیین نرخ ارز  و ارتباط آن با واردات و صادرات

کسانی که در زمینه صادرات فعالیت می‌کنند به صورت مستقیم یکی از مهم‌ترین منابع وارد کننده ارز در کشور هستند. در واقع صادرات به معنای تعویض کالاهای داخلی با ارز است. وارد کنندگان نیز از مهم‌ترین منابع تقاضای ارز و یا مهم‌ترین عامل خروج ارز در کشور هستند. واردات یعنی اینکه کشورها ارز و کالای داخلی کشورهای دیگر را خریداری می‌کنند.

قیمت ارز، یعنی نرخ تبدیل پول دو کشور، در تجارت خارجی براساس مقایسه سطح عمومی قیمت‌ها در دو کشور یا مقایسه قدرت خرید داخلی پول‌ها تعیین می‌گردد. اگر تجارتی بین دو کشور آزاد باشد و دولت‌ها نیز در امور ارزی دخالتی نداشته باشند، قیمت ارز در سطحی تعیین می‌گردد که قدرت خرید پول‌ها در هنگام خرید یک سبد کالا و خدمات در کشور اول با همان سبد کالا و خدمات در کشور دوم مساوی باشد.

نظام‌ها و روش های تعیین نرخ ارز در ایران

«نظام پایه طلا»، «نظام پایه طلا-ارز»، «نظام ارزی شناور» و «نظام ارزی شناور مدیریت شده» چهار نظام مهم در کشور برای تعیین قیمت ارز هستند. در ایران درآمدهای ارزی با کشورهای دیگر متفاوت است و به همین دلیل سیاست‌های ارزی در کشور متناسب با همین چهار نظام تعیین و تکلیف می‌شود. تفاوت این موضوع با کشورهای دیگر به دلیل درآمدهای ارزی صادرات نفت و مشتقات آن است.

اعلام شده که نظام ارزی در ایران شناور و مدیریت شده است. یعنی تقاضا و عرضه نرخ برابری را مشخص می‌کند، اما بانک مرکزی می‌تواند در بازار ارز دخالت کرده و نوسانات آن را کنترل کند. درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت نیز باعث می‎شود که بانک مرکزی به ذخایر ارزی قابل توجهی برسد و زمانی که تقاضا برای ارز افزایش یابد، باید از آن استفاده کند.

البته شرایطی هم وجود دارد که تقاضا برای ارز بالا می‌رود و حتی ذخایر بانک مرکزی هم نمی تواند پاسخگوی نیاز بازار باشد، در نتیجه در این زمان نرخ ارزها به صورت جهشی بالا می‌روند.

عوامل دخیل در روش های تعیین نرخ ارز

تعیین نرخ ارز بر اساس قدرت خرید از جمله روش های تعیین نرخ ارز اولیه است، در این روش برابری سبد کالا را در دو کشور مبنای تعیین نرخ ارز می دانستند، اما مشخص شده که عوامل متعددی در تعیین نرخ ارز موثر هستند. در ادامه به برخی از مهم ترین این عوامل در علم اقتصاد اشاره می کنیم.

1- تراز بازارهای خارجی

در صورتی که صادرات نسبت به واردات افزایش یابد، قیمت ارز کاهش پیدا می‌کند و عرضه آن افزایش می‌یابد. اگر بر عکس این مورد اتفاق بیافتد قیمت ارز افزایش خواهد یافت. این موضوع اشاره به تولید ملی کشور نیز دارد. هر چه کشوری توانایی بیشتری در ارائه خدمات و کالا به سایر کشورها را داشته باشد، دارای ارز با ارزش‎‌تری خواهد بود.

2- تراز مبادله خارجی

اگر قیمت چیزی که صادر می‌کنیم به نسبت چیزی که وارد می‌کنیم، بیشتر باشد، در این صورت قیمت ارز کاهش می‌یابد چون برای هر مقداری از صادرات ارز بیشتری حاصل می‌شود. برای مثال فرض کنید کشوری 10 قلم مواد اولیه (فلز، چسب، چرم، نخ و...) را وارد می‌کند و در مقابل تنها خودرو و کفش صادرات می کند. چون حجم و ارزش صادرات آن بیشتر از واردات آن است،نرخ ارز کاهش می یابد. اگر مبلغ صادرات و واردات برابر باشد، نرخ ارز تغییری نمی کند و اگر مجموع واردات بیشتر از صادرات باشد، نرخ ارز افزایش پیدا خواهد کرد.

3- شرایط سیاسی

زمانی که بحران‌های مختلف سیاسی، بی اعتمادی مردم به امور داخلی و سیاستگذاری‌ها رشد پیدا کنند و منافع مردم و کشور دائم در حال تهدید باشد، نرخ ارز روند افزایشی به خود می‌گیرد. در واقع به دلیل در خطر افتادن تولیدات، کاهش تقاضا برای پول داخلی، افزایش تقاضا برای پول خارجی، احتمال بسته شدن راه‌های مبادله وجوه معوقه خارجی و.... نرخ ارز تحت تاثیر سیاست های خارجی قرار می‌گیرد.

4- کسری بودجه‌های دولت

این مهم در کشورهای مختلف متفاوت است. مثلاً در یک کشور پیشرفته اگر دولت اعتبارات لازم را داشته باشد با فروش اوراق قرضه نرخ بهره را بالا می برد. این کشورها برای خرید اوراق نیازمند پول داخلی هستند، که این مهم قیمت پول داخلی را افزایش می‌دهد. اما اگر دولتی از کشورهای دیگر دائم پول قرض کرده باشد، در این صورت قیمت نرخ پول داخلی کاهش می‌یابد که به معنای کسری بودجه دولت است. در کشوری چون ایران کسری بودجه معنای متفاوتی دارد و به صورت مخرب‌تری بر نظام اقتصادی کشور تاثیر می‌گذارد.

5- نرخ تورم داخلی در مقایسه با نرخ تورم خارجی

اگر در کشوری نرخ تورم داخلی آن بالاتر از نرخ تورم خارجی باشد، این مهم ارزش پول داخلی را کاهش می‌دهد و باعث افزایش قیمت پول خارجی و یا ارز می‌شود.

جمع بندی درباره روش های تعیین نرخ ارز

عوامل زیادی در تعیین قیمت ارز در یک کشور دخیل هستند که با توجه به نظامی که انتخاب کرده اند می‌تواند نتایج متفاوتی را در خصوص قیمت ارز ایجاد کند. اما تجربه نشان داده کشورهایی که نرخ ارز آن‌ها آزاد است، از اقتصاد قوی‌تر و با ثابت‌تری برخوردار هستند. در نهایت لازم است برای ایجاد ثبات در وضعیت مالی خود از تغییرات بازار ارز اطلاع داشته و به دنبال راهی برای جلوگیری از ضرر مالی باشید. جهت اطلاع از بهترین روش های جلوگیری از ضرر مالی کلیک کنید.

سؤالات متداول در خصوص تعیین قیمت ارز

آیا بورس در تعیین قیمت ارز نقشی دارد؟

بله. بورس مستقل عمل نمی‌کند و در بحران‌های مختلف به دلیل واکنش‌های هیجانی کسب و کارها و مردم، نرخ ارز تحت تاثیر قرار می‌گیرد و این مهم روی افزایش و یا سقوط سهام شرکت‌ها در بورس نیز تأثیر می‌گذارد.

منبع اصلی تعیین نرخ ارز در ایران کدام است؟

منبع اصلی تعیین قیمت بانک مرکزی است که توسط واسطه‌های گمنام، ارز را به صرافی‌ها عرضه می‌کند. (برای تامین درآمد، کسری بودجه و کاهش نقدینگی).

برای دریافت مشاوره کسب و کار در ایران و دیگر کشورها جهت ارزیابی فرصت های سرمایه گذاری در موقعیت های مختلف می‌توانید با کارشناسان مرکزمشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 09351520300 تماس بگیرید.


منبع : روش های تعیین نرخ ارز

روش های تعیین نرخ ارز | ارزش پول کشور چگونه تعیین می‌شود؟

آیا با روش های تعیین نرخ ارز آشنایی دارید؟ قیمت و یا نرخ ارز عددی است که به وسیله آن می‌توان ارزش پولی کشوری را بر اساس ارز و یا پول کشور خارجی در یک بازه زمانی معینی، نشان داد. روش های مختلفی برای تعیین نرخ ارز وجود دارد، هر کشوری بر اساس نیاز بازار داخلی‌اش نظام مالی مناسبی را انتخاب می کند. هر کدام از این نظام های مالی و پولی دارای مزایا و معایبی هستند که سیاست گذاران مالی با توجه به موقعیت و نوع تبادلات کشور مناسب ترین آن ها را برمی گزینند. در کشور ایران نیز تا به حال تغییرات زیادی در شیوه تعیین نرخ ارز صورت گرفته است. اما همچنان نتوانسته به اهداف مالی خود برسد. در ادامه شما را بیشتر با روش های تعیین نرخ ارز آشنا خواهیم کرد.

 

برای دریافت مشاوره کسب و کار در ایران و دیگر کشورها جهت ارزیابی فرصت های سرمایه گذاری در موقعیت های مختلف می‌توانید با کارشناسان مرکز کاردوک از طریق شماره 09351520300 تماس بگیرید.



منبع: تعیین نرخ ارز


قیمت ارز چگونه تعیین می‌شود؟

مسائل و تنش‌های سیاسی، رونق و افول اقتصادی و یا بحران‌های جهانی بر نرخ ارز تاثیر مستقیم دارند. کشورهایی که بیشتر تحت تاثیر عوامل بیرونی و به خصوص داخلی قرار می‌گیرند، در آن‌ها تعیین نرخ ارز سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌باشد. بالا و پایین شدن قیمت ارز در کشورهایی که چرخه اقتصادی‌شان وابسته به دلار و یا سایر ارزهاست، بیشتر است. در این میان مشاغل مختلف نیز از این قضیه سود و یا ضرر می‌کنند. بنابراین در کشوری مانند ایران که شرایط اقتصادی دچار تحولات زیادی می شود، با اطلاع از نحوه تاثیر این عوامل می‌توانید امنیت مالی خود را حفظ کرده و از خطرات مالی خود را دور کنید. با دریافت مشاوره از کارشناسان کاردوک نیز می‌توانید در این زمینه تصمیم گیری های مناسبی بگیرید. 

روش های تعیین نرخ ارز

از جمله رویکردهای مهم در تعیین نرخ ارز نظام ارزی آزاد و نظام ارزی کنترلی است. در نظام ارزی آزاد بر اساس بازار جهانی ارز عمل می‎‌شود، در کشورهایی که روش نظام ارزی آزاد دارند ورود و خروج ارز آزاد بوده و دولت و بانک مرکزی هیچ گونه دخالتی در ورود و خروج و تعیین قیمت ارز ندارند. در مقابل کشورهایی که نظام ارزی کنترلی دارند، ورود و خروج ارز را تحت کنترل و نظارت دولت و بانک مرکزی قرار می‌دهند، بازار ارز در این کشورها محدود و تحت کنترل می‌باشد.

در نظام ارزی آزاد، قیمت ارز شناور است، یعنی نوسانات در عرضه و تقاضا، قیمت آن را مشخص می‌کند. این قیمت به صورت مشخص تابع تغییرات عرضه و تقاضا است.

اما در نظام کنترلی ارز، قیمت آن ثابت است. یعنی نرخ ارز توسط دولت تعیین و تکلیف می‌شود. در این بین بزرگترین و مهم‌ترین خریدار و فروشنده در نظام ارزی کنترلی دولت است و نرخ ارز را بر اساس ملاحظات و صلاح دیدهای اقتصادی، سیاسی و یا اجتماعی تعیین و تکلیف می‌کند. در مواقعی که بسیار ضروری است، کشورهای پیشرفته صنعتی دولت به صورت غیر مستقیم در بازار دخالت کرده و نرخ ارز را افزایش و یا کاهش می‌دهند.

روش های تعیین نرخ ارز  و ارتباط آن با واردات و صادرات

کسانی که در زمینه صادرات فعالیت می‌کنند به صورت مستقیم یکی از مهم‌ترین منابع وارد کننده ارز در کشور هستند. در واقع صادرات به معنای تعویض کالاهای داخلی با ارز است. وارد کنندگان نیز از مهم‌ترین منابع تقاضای ارز و یا مهم‌ترین عامل خروج ارز در کشور هستند. واردات یعنی اینکه کشورها ارز و کالای داخلی کشورهای دیگر را خریداری می‌کنند.

قیمت ارز، یعنی نرخ تبدیل پول دو کشور، در تجارت خارجی براساس مقایسه سطح عمومی قیمت‌ها در دو کشور یا مقایسه قدرت خرید داخلی پول‌ها تعیین می‌گردد. اگر تجارتی بین دو کشور آزاد باشد و دولت‌ها نیز در امور ارزی دخالتی نداشته باشند، قیمت ارز در سطحی تعیین می‌گردد که قدرت خرید پول‌ها در هنگام خرید یک سبد کالا و خدمات در کشور اول با همان سبد کالا و خدمات در کشور دوم مساوی باشد.

نظام‌ها و روش های تعیین نرخ ارز در ایران

«نظام پایه طلا»، «نظام پایه طلا-ارز»، «نظام ارزی شناور» و «نظام ارزی شناور مدیریت شده» چهار نظام مهم در کشور برای تعیین قیمت ارز هستند. در ایران درآمدهای ارزی با کشورهای دیگر متفاوت است و به همین دلیل سیاست‌های ارزی در کشور متناسب با همین چهار نظام تعیین و تکلیف می‌شود. تفاوت این موضوع با کشورهای دیگر به دلیل درآمدهای ارزی صادرات نفت و مشتقات آن است.

اعلام شده که نظام ارزی در ایران شناور و مدیریت شده است. یعنی تقاضا و عرضه نرخ برابری را مشخص می‌کند، اما بانک مرکزی می‌تواند در بازار ارز دخالت کرده و نوسانات آن را کنترل کند. درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت نیز باعث می‎شود که بانک مرکزی به ذخایر ارزی قابل توجهی برسد و زمانی که تقاضا برای ارز افزایش یابد، باید از آن استفاده کند.

البته شرایطی هم وجود دارد که تقاضا برای ارز بالا می‌رود و حتی ذخایر بانک مرکزی هم نمی تواند پاسخگوی نیاز بازار باشد، در نتیجه در این زمان نرخ ارزها به صورت جهشی بالا می‌روند.

عوامل دخیل در روش های تعیین نرخ ارز

تعیین نرخ ارز بر اساس قدرت خرید از جمله روش های تعیین نرخ ارز اولیه است، در این روش برابری سبد کالا را در دو کشور مبنای تعیین نرخ ارز می دانستند، اما مشخص شده که عوامل متعددی در تعیین نرخ ارز موثر هستند. در ادامه به برخی از مهم ترین این عوامل در علم اقتصاد اشاره می کنیم.

1- تراز بازارهای خارجی

در صورتی که صادرات نسبت به واردات افزایش یابد، قیمت ارز کاهش پیدا می‌کند و عرضه آن افزایش می‌یابد. اگر بر عکس این مورد اتفاق بیافتد قیمت ارز افزایش خواهد یافت. این موضوع اشاره به تولید ملی کشور نیز دارد. هر چه کشوری توانایی بیشتری در ارائه خدمات و کالا به سایر کشورها را داشته باشد، دارای ارز با ارزش‎‌تری خواهد بود.

2- تراز مبادله خارجی

اگر قیمت چیزی که صادر می‌کنیم به نسبت چیزی که وارد می‌کنیم، بیشتر باشد، در این صورت قیمت ارز کاهش می‌یابد چون برای هر مقداری از صادرات ارز بیشتری حاصل می‌شود. برای مثال فرض کنید کشوری 10 قلم مواد اولیه (فلز، چسب، چرم، نخ و...) را وارد می‌کند و در مقابل تنها خودرو و کفش صادرات می کند. چون حجم و ارزش صادرات آن بیشتر از واردات آن است،نرخ ارز کاهش می یابد. اگر مبلغ صادرات و واردات برابر باشد، نرخ ارز تغییری نمی کند و اگر مجموع واردات بیشتر از صادرات باشد، نرخ ارز افزایش پیدا خواهد کرد.

3- شرایط سیاسی

زمانی که بحران‌های مختلف سیاسی، بی اعتمادی مردم به امور داخلی و سیاستگذاری‌ها رشد پیدا کنند و منافع مردم و کشور دائم در حال تهدید باشد، نرخ ارز روند افزایشی به خود می‌گیرد. در واقع به دلیل در خطر افتادن تولیدات، کاهش تقاضا برای پول داخلی، افزایش تقاضا برای پول خارجی، احتمال بسته شدن راه‌های مبادله وجوه معوقه خارجی و.... نرخ ارز تحت تاثیر سیاست های خارجی قرار می‌گیرد.

4- کسری بودجه‌های دولت

این مهم در کشورهای مختلف متفاوت است. مثلاً در یک کشور پیشرفته اگر دولت اعتبارات لازم را داشته باشد با فروش اوراق قرضه نرخ بهره را بالا می برد. این کشورها برای خرید اوراق نیازمند پول داخلی هستند، که این مهم قیمت پول داخلی را افزایش می‌دهد. اما اگر دولتی از کشورهای دیگر دائم پول قرض کرده باشد، در این صورت قیمت نرخ پول داخلی کاهش می‌یابد که به معنای کسری بودجه دولت است. در کشوری چون ایران کسری بودجه معنای متفاوتی دارد و به صورت مخرب‌تری بر نظام اقتصادی کشور تاثیر می‌گذارد.

5- نرخ تورم داخلی در مقایسه با نرخ تورم خارجی

اگر در کشوری نرخ تورم داخلی آن بالاتر از نرخ تورم خارجی باشد، این مهم ارزش پول داخلی را کاهش می‌دهد و باعث افزایش قیمت پول خارجی و یا ارز می‌شود.

جمع بندی درباره روش های تعیین نرخ ارز

عوامل زیادی در تعیین قیمت ارز در یک کشور دخیل هستند که با توجه به نظامی که انتخاب کرده اند می‌تواند نتایج متفاوتی را در خصوص قیمت ارز ایجاد کند. اما تجربه نشان داده کشورهایی که نرخ ارز آن‌ها آزاد است، از اقتصاد قوی‌تر و با ثابت‌تری برخوردار هستند. در نهایت لازم است برای ایجاد ثبات در وضعیت مالی خود از تغییرات بازار ارز اطلاع داشته و به دنبال راهی برای جلوگیری از ضرر مالی باشید. جهت اطلاع از بهترین روش های جلوگیری از ضرر مالی کلیک کنید.

سؤالات متداول در خصوص تعیین قیمت ارز

آیا بورس در تعیین قیمت ارز نقشی دارد؟

بله. بورس مستقل عمل نمی‌کند و در بحران‌های مختلف به دلیل واکنش‌های هیجانی کسب و کارها و مردم، نرخ ارز تحت تاثیر قرار می‌گیرد و این مهم روی افزایش و یا سقوط سهام شرکت‌ها در بورس نیز تأثیر می‌گذارد.

منبع اصلی تعیین نرخ ارز در ایران کدام است؟

منبع اصلی تعیین قیمت بانک مرکزی است که توسط واسطه‌های گمنام، ارز را به صرافی‌ها عرضه می‌کند. (برای تامین درآمد، کسری بودجه و کاهش نقدینگی).

برای دریافت مشاوره کسب و کار در ایران و دیگر کشورها جهت ارزیابی فرصت های سرمایه گذاری در موقعیت های مختلف می‌توانید با کارشناسان مرکز کاردوک از طریق شماره 09351520300 تماس بگیرید.


منبع: تعیین نرخ ارز

طرح توجیهی تولید سنگ مصنوعی | نوشتن طرح تولید سنگ مصنوعی

طرح توجیهی تولید سنگ مصنوعی یکی از خدماتی است که توسط کارشناسان باید مورد بررسی و نگارش قرار بگیرد. سنگ مصنوعی به شکل نما و دکوراتیو، مبلمان فرشی، کفپوش و موزائیک، جدول، پله و کتیبه، آمیزه‌ای از مواد و رنگ دانه‌های معدنی، سنگ‌های دانه بندی شده و نوعی از رزین‌های پلیمری است که دارای مقاومت فیزیکی و شکل‌های ظاهری بسیار زیبا می‌باشد. نظر به اینکه این محصولات ضمن داشتن کیفیت بسیار مطلوب و  قیمت تمام شده رقابت پذیر در مقابل انواع محصول‌های سنگ گرانیت، مرمر، کاشی و سرامیک می‌باشد. فعالیت در این زمینه به لحاظ اقتصادی و در دسترس بودن تکنولوژی تولید توجیه پذیر شده است. در ادامه خلاصه ای از طرح تولید سنگ مصنوعی ارائه شده است.


برای دریافت مشاوره کسب و کار در ایران و دیگر کشورها در زمینه طرح توجیهی می‌توانید با کارشناسان مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 09351520300 تماس بگیرید.


منبع : نوشتن طرح توجیهی سنگ مصنوعی


طرح توجیهی تولید سنگ مصنوعی | معرفی محصول

تولید سنگ‌های مصنوعی با توجه به بازخورد و نیاز بازار و سفارش مشتری و توجه به نوآوری در ارائه محصولات جدید در ابعاد، اشکال و رنگ‌های متفاوت قابلیت تبدیل به محصول نهایی جهت مصارف ذیل را دارد:

استفاده از سنگ مصنوعی جهت تولید انواع موزائیک پلیمری شده در ابعاد، رنگ و طرح‌های مختلف، استفاده از سنگ مصنوعی جهت تولید کف پوش مورد استفاده در پیاده روهای پارک‌ها، شهرها و مراکز تفریحی، تولید سنگ مصنوعی برای کار در نمای بیرونی ساختمان‌ها، تولید انواع کاشی و سرامیک برای مصارف دیوار و کف ابنیه، تولید انواع سنگ‌های مصنوعی گرانیتی و مرمر جهت استفاده در راه پله دیوار و کف، تولید انواع محصولات حجمی همانند کتیبه، گلدان و نمای شومینه و مبلمان‌های شهری با قابلیتهای هنری و غیره.

نظر به اینکه تکنولوژی تولید محصولات سنگ مصنوعی وابسته به قالب‌های مورد استفاده در خط تولید می‌باشد، لذا در تامین نظرات مشتری و تولید محصولات جدید در این فعالیت محدودیتی وجود ندارد. در ادامه به ابعاد مختلف طرح تولید سنگ پرداخته ایم، برای اطلاع از نحوه نوشتن طرح توجیهی کلیک کنید.

طرح توجیهی تولید سنگ مصنوعی | ویژگی‌های آماده سازی  

همانگونه که توضیح داده شد محصولات این طرح قابلیت تغییر در اندازه، شکل و رنگ‌بندی را دارند. ولی نظر به تنوع بیش از حد محصولات لازم است به این نکته توجه شود که هر محصول دارای فرایند و فرمولاسیون اختصاصی خود بوده و نسبت مواد اولیه مورد استفاده معدنی و رزین های پلیمری در تولید محصولات مختلف متفاوت است و بعضا افزودنی های خاص شیمی بتن اسفاده شده جهت کنترل واکنش‌ها هم در فرایند تولید هم در توجه به شرایط خاص جغرافیایی مکان مصرف محصول باید مورد توجه خاص قرار گیرد.

بنابراین درصد ترکیبات عناصر مختلف مورد استفاده در فرمولاسیون تولید، هر کدام از محصول‌های سنگ‌های مصنوعی جهت دست‌یابی به مقاومت و شاخص‌های فیزیکی مورد انتظار و مطلوب بودن شکل ظاهری بسیار اهمیت دارد. به خصوص زمانی که این محصول در درون ساختمان استفاده می‌شود؛ دست یابی به مقاومت، طول عمر بالا و امکان سبک سازی محصول و در نهایت سبک سازی ساختمان را فراهم می‌نماید. شاخص‌های مهمی که در تولید این محصول مورد آزمایش قرار می‌گیرد، عبارتند از؛ دست یابی به مقاومت کششی، فشاری و سایش مطلوب، مقاومت ترمودینامیکی، جذب آب و پیگمنت‌های رنگی مقاوم در برابر شرایط محیطی است.

طرح توجیهی تولید سنگ مصنوعی | مواد اولیه تولید آماده سازی

مواد اولیه سنگ مصنوعی به شکل قطعات قالب‌ریزی شده شامل مواد معدنی و سنگ دانه‌های حاصل از ضایعات سنگ برش خورده کارخانه‌های سنگبری به همراه رنگدانه‌های مورد نیاز و افزودنی‌های مورد نیاز اصلاح فرمولاسیون تولید محصول و رزین‌های پلیمری به همراه سیمان خاکستری است که جهت بسته‌بندی از پالت و مواد بسته‌بندی نیز استفاده می‌شود.

طرح توجیهی تولید سنگ مصنوعی | کاربرد سنگ مصنوعی

سنگ مصنوعی قالب‌ریزی شده به عنوان رقیب و جایگزینی مناسبی برای انواع محصولات مورد استفاده در ساختمان و پروژه‌های عمرانی همانند کاشی و سرامیک، انواع موزاییک، سنگ نما و سنگ‌های تزئینی، کف پوش‌های مورد استفاده در معابر، محصولات حجمی و دکوراتیو همانند شومینه، گلدان، نرده راه پله و کتیبه‌های هنری می‌باشد که در بسیاری از کشورها و ایران تولید و مصرف آن رایج شده است. تکنولوژی ساخت ماشین آلات سنگ مصنوعی در ایران نیز بومی شده است. 

دانش فنی و روش تولید  سنگ  مصنوعی با استفاده قالب

تولید انواع کاشی و سرامیک دارای تکنولوزی‌های متفاوتی بوده و وابسته به ابعاد، ضخامت و نوع کاشی و سرامیک خطوط تولید متفاوتی لازم است. در مورد برش سنگ‌ها و سنگ فرش با استفاده از سنگ‌های طبیعی هم به همین گونه است.

در صنایع سنگ بری برای تولید محصولات مختلف ماشین آلات باهم فرق می‌کند. ماشین آلات برش سنگ به صورت اسلب و صفحه‌ای با ماشین آلات برش به صورت تایل و کاشی متفاوت است. حتی قطعات ماشین آلات برش سنگ‌های سخت و گرانیتی با قطعات برش ماشین آلات سنگ‌های مرمریت باهم متفاوت است.

همچنین توجه به این نکته مهم است که ماشین آلات تولید مصنوعات سنگی و سنگ فرش‌ها نیز با موارد فوق متفاوت است بدین معنا که در صنعت برش سنگ‌های طبیعی ماشین آلات همه کاره وجود ندارد. تکنولوژی تولید سنگ‌های قالب ریزی شده به گونه‌ای است که ضمن سادگی قابلیت تولید تمامی محصولات فوق را با استفاده از تغییر قالب و فرمولاسیون در یک واحد تولیدی را دارد.

خط تولید و آماده سازی سنگ های مصنوعی

برای تولید سنگ‌های مصنوعی ابتدا مواد اولیه معدنی مورد نیاز مطابق فرمولاسیون محصول خاص از منابع ذخیره و سیلوها توسط الواتورها و کانوایرها و مارپیچ‌های انتقال با نسبت برنامه‌ریزی شده به داخل میکسر گریز از مرکز هدایت می‌گردد. این مواد به خوبی باهم ترکیب شده تا بصورت مخلوط یکنواخت درآید. مخلوط یکنواخت شده پس از تایید حوزه کنترل کیفیت فرایند تولید، بطور اتوماتیک با استفاده از ساختار توزین دیجیتال برنامه‌ریزی شده توسط سیستم تزریق به داخل قالب‌های مورد نظر تزریق می گردد.

قالب های حاوی مواد اولیه همگن شده در روی دستگاه ویبراتور لرزشی عمودی قرار داده شده تا از طریق لرزش مواد داخل آن متراکم شود و هم شکل قالب مورد نظر را دقیقا به خود بگیرد سپس با انتقال به بخش مانایی به قفسه های ویژه با توجه به نوع محصول و قالب جهت تثبیت شرایط فیزیکی و ظاهری محصول منتقل می‌شود و پس از زمان نگهداری مورد نیاز محصول از قالب‌ها خارج و به بخش بسته‌بندی و انبار فروش جهت بارگیری و ارسال به بازار مصرف منتقل می‌گردد.

طرح توجیهی تولید سنگ مصنوعی | بررسی بازار و رقبا

تا پایان سال 1398 وجود بیش از 11100 واحد صنعتی برش سنگ طبیعی با ظرفیت اسمی بیش از 850 میلیون متر مربع انواع سنگ و مصنوعات سنگی و بیش از 6000 واحد تولید موزائیک در کشور با ظرفیت 650 میلیون متر مربع و همچنین وجود بیش از 200 واحد صنعتی تولید انواع کاشی و سرامیک با ظرفیت اسمی بیش از 650 میلیون متر مربع انواع کاشی و سرامیک به عنوان کالاهای رقیب سنگ مصنوعی در کشور وجود دارد.

تعداد کل واحدهای صنعتی تولید انواع سنگ‌های مصنوعی در کشور تا همین زمان 25 واحد بوده که با ظرفیت اسمی 3 میلیون متر مربع در حال فعالیت می‌باشند. حال اگر در طول یک فرایند 5 سال سنگ های مصنوعی بتوانند ظرفیت جای گزینی در حد 5 درصد تولید سرامیک و سنگ و موزائیک کشور را به خود اختصاص دهد؛ در این صورت در کشور نیاز به وجود بیش از 100 واحد با ظرفیت هر کدام 100 هزار متر مربع تولید انواع سنگ مصنوعی جهت جایگزینی محصولات سنگ و کاشی و سرامیک می‌تواند توجیه اقتصادی داشته باشد.

طرح توجیهی تولید سنگ مصنوعی | سرمایه گذاری مورد نیاز

مشخصات عمومی طرح

ردیفموضوعبرآرودواحد
1زمین 3000متر مربع
2زیربنا کل تولیدی ،خدماتی و ستادی )1250متر مربع
3دستگاههای  خرید  داخلی و خارجی18.999میلیون ریال

 

جدول سرمایه گذاری طرح

ردیفموضوعهزینه ها  (میلیون ریال )
1سرمایه گذاری ثابت53.195
2سرمایه گذاری  درگردش3.235
3کل سرمایه گذاری56.430
4هزینه تولید سالیانه27.034

 

   شاخص های مالی

موضوع 
نرخ بازده داخلی IRR22/5  درصد
دوره برگشت سرمایه3/42

 

طرح توجیهی تولید سنگ مصنوعی | مزایای اجرای طرح

  • تنوع بسیاری از محصولات در یک خط تولید با تغییر قالب
  • قیمت قابل رقابت با انواع محصولات رقیب همانند انواع سنگ طبیعی موزائیک و کاشی و سرامیک
  • در دسترس بودن تکنولوژی ساخت ماشین آلات بطور اتوماتیک در داخل کشور
  • امکان پذیری تولید در تمامی مناطق کشور
  • امکان استفاده از ضایعات سنگ بری‌های موجود در کشور
  • امکان راه اندازی واحد در ظرفیت اقتصادی با سرمایه‌گذاری نه چندان بالا
  • قابلیت تولید محصول صادراتی
  • وجود ظرفیت خالی در کشور برای راه اندازی واحدهای جدید

طرح توجیهی تولید سنگ مصنوعی | نتایج  مطالعات فنی ، اقتصادی ومالی

به استناد مطالعات انجام شده، تکنولوژی تولید سنگ‌های مصنوعی در سطح جهان و در ایران سابقه زیادی ندارد، به همین دلیل تعداد واحدهایی که در کشور موجود است به نسبت تقاضای بازار تعداد زیادی نیستند. نظر به اینکه تکنولوژی تولید به نسبت محصولات رقیب بسیار ساده‌تر و در نتیجه قیمت تمام شده پایین‌تری دارد و همچنین در کشور برای تولید این محصول ظرفیت خالی وجود دارد؛ امکان احداث واحدهای جدید با ظرفیت اقتصادی می‌تواند مورد بررسی دقیق‌تر قرار گیرد. لذا جهت مشاوره‌ی اقتصادی و فنی راه‌اندازی طرح یا ایجاد طرح توسعه می‌توانید با مشاورین کسب و کار کاردوک تماس حاصل فرمایید.

مرکز کاردوک علاوه بر مشاوره نوشتن طرح توجیهی و به شما دریافت مجوزها و اجرای پروژه یاری می‌رساند.

برای دریافت مشاوره کسب و کار در ایران و دیگر کشورها در زمینه طرح توجیهی می‌توانید با کارشناسان مرکز کاردوک از طریق شماره 09351520300 تماس بگیرید.


منبع : نوشتن طرح توجیهی سنگ مصنوعی

نمایندگی انحصاری | شرایط و نکات ضروری برای اخد نمایندگی انحصاری

دریافت نمایندگی انحصاری یکی از روش های امنی است که تجار می توانند از طریق آن کسب درآمد کنند. نمایندگی زمانی مطرح می شود که تولید کننده‌ای تمایل دارد تا محصول مورد نظر خود را در کشور و یا منطقه‌ای دیگر به فروش برساند. پس با بستن قرارداد نمایندگی با فردی در آن ناحیه اقدام به فروش محصولات یا خدمات خود می کند. نمایندگی ها با شرایط و ویژگی های مختلفی ارائه می شوند که در اینجا به شرح نمایندگی انحصاری و چگونگی دریافت آن خواهیم پرداخت.

 

برای دریافت مشاوره جهت دریافت نمایندگی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 09351520300 تماس بگیرید. 


 منبع : نمایندگی انحصاری


نمایندگی انحصاری

نمایندگی انحصاری یکی از رایج‌ترین و مهم‌ترین روابط تجاری است که امروزه نیز رونق خوبی گرفته است. افراد برای اینکه محصول خود را به فروش برسانند یا باید خودشان شخصاً آن را وارد کنند یا به نمایندگی انحصاری آن را اعطا نمایند. برای اینکه قرارداد شما به خوبی بسته شود و سود خوبی داشته باشید، نکات مهم و ارزشمندی را در چند گام ساده به شما توضیح می‌دهیم. جهت دریافت نمایندگی های پرسود کلیک کنید.

1- لزوم وجود نمایندگی فروش

در گذشته تجارت ساده‌تر از امروز بود. اما با گذشت زمان و گسترش کشورها و رونق تولیدات اقتصادی، افراد نمی‌توانند به تنهایی کالاهای خود را در سطح جهانی به فروش برسانند. عواملی مثل دوری راه، نیروی انسانی و دانش‌هایی مانند بازاریابی باعث شده تا تاجران فروش محصولات خود را به افرادی در کشور و یا منطقه مورد نظر بدهند. این افراد شرایط لازم برای خرید محصولات و خدمات تاجران دارند. از جمله مکان مناسب، نیروی انسانی کافی، قدرت تبلیغ و فروش بالا جزو این شرایط است.

وقتی فردی مسئول فروش کالاهای یک تاجر می‌شود، یعنی فروشنده به او «نمایندگی انحصاری داده است». بنابراین حالا می‌فهمیم که وجود نمایندگی انحصاری در دنیای تجارت از اهمیت بالایی برخوردار است.

2- ویژگی‌های نمایندگی انحصاری

وقتی فردی که ما آن را تاجر می‌نامیم، شخصی را مسئول فروش کالاهای خود می‌کند، به عنوان نماینده‌ی انحصاری آن فرد و کالاهای او شناخته می‌شود. در واقع نماینده باید جای فرد اصلی را بگیرد و عیناً مانند فرد اصلی عمل کند.

فرد نماینده باید این قدرت را داشته باشد که جای فرد اصلی قرارداد ببندد، بفروشد، مذاکره کند و یا چیزی را لغو کند. نماینده باید گوش به فرمان دستورات فرد اصلی یعنی همان تاجر باشد. تاجر می‌تواند روی نماینده کنترل کاملی داشته باشد. فرد نماینده تمام معاملات تجاری را از طرف تاجر اصلی انجام می‌دهد و در مقابل آن اجرت و یا کمیسیون دریافت می‌کند.

نمایندگی زمانی انحصاری است که شخص نماینده تنها کسی در منطقه مورد نظر طرفین باشد که محصولات تاجر را به فروش می‌رساند. به همین دلیل قرارداد آن‌ها جنبه‌ انحصاری به خود می‌گیرد.

3- نحوه دریافت نمایندگی انحصاری

بعد از اینکه شرکت‌ها و مؤسسات تجاری تأسیس شده و در سطوح مختلف شناخته می‌شوند، به دنبال جذب نماینده انحصاری برای فروش محصولاتشان هستند. شما با یک جست و جوی ساده در اینترنت می‌توانید تعداد بسیاری از این شرکت‌ها را پیدا کرده و نماینده فروش محصولاتشان شوید. البته باید در نظر داشته باشید که در زمینه علاقه خود به دنبال دریافت نمایندگی انحصاری باشید چون این موضوع روی فروش شما تأثیر مستقیمی می‌گذارد.

4- نحوه دریافت سود از نمایندگی انحصاری

هر شرطی در نمونه قرارداد اعطای نمایندگی انحصاری ثبت می‌شود. هر دو طرف باید به مفاد قرارداد به طور کامل عمل کنند. در مقابل شرکت مرجع متعهد می‌شود که از فروش محصولاتش توسط شما درصدی از سود شرکت و یا کمیسیون را بدهد.

5- دریافت نمایندگی بین المللی

این کار برای فردی که می‌خواهد محصولات خود را در کشور دیگری به فروش برساند سود زیادی دارد. وقتی تاجر بتواند یک نماینده برای خود در کشور مقصد پیدا کند، خود را از دردسرهای حضور در کشور مقصد راحت می‌کند. از طرفی دیگر محصولات او نیز در کشور دیگر بهتر فروش می‌رود. به همین دلیل اگر شما می‌خواهید که نمایندگی انحصاری بگیرید بهتر است روی دریافت نمایندگی انحصاری بین المللی نیز فکر کنید. زیرا سود این کار بسیار زیاد است.

6- شرایط ارسال و دریافت کالا در نمایندگی انحصاری

یکی از بندهای مهم قرارداد نمایندگی انحصاری، شرایط ارسال و دریافت کالا است. هر دو طرفین چه کسی که محصول را ارائه می‌دهد و چه کسی که محصول را دریافت می‌کند باید به این بند پایند باشد. مثلاً اگر در قرارداد نوشته شده که نماینده باید خودش محصول را درب کارخانه تحویل بگیرید، یک سری از مسئولیت‌ها از روی دوش فروشنده برداشته می‌شود. به این بند قرارداد خیلی توجه کنید.

7- اهمیت نوشتن قرارداد

نوشتن قرارداد برای دریافت و یا اعطای نمایندگی انحصاری محصولات باعث می‌شود تا از سوء استفاده‌های احتمالی جلوگیری شود. گاهی نیز ممکن است فرد فروشنده در قرارداد بنویسد که نماینده باید تا فلان تاریخ x تا از محصولات را به فروش برساند. در این صورت شما به عنوان نماینده باید یک چک تضمینی امضا کرده و به فروشنده بدهید. به همین دلیل تمام این موارد به صورت ریز و درشت باید در قرارداد ذکر شده و به امضای طرفین برسد تا سوء استفاده‌ای صورت نگیرد.

8- تعهد به برند محصولات نماینده اصلی فروش

شما به عنوان نماینده باید از نام تجاری یا لوگوی تاجر(نماینده اصلی فروش) فقط در جهت قرارداد استفاده کنید. نباید محصول او را بفروشید اما نامی از برند او نبرید و ماهیت خود را مستقل نشان دهید. اگر مشتریان با این روش فریب شما را بخورند، مسئولیت آن بر عهده شخص نماینده انحصاری خواهد بود. برندی که شما مبلغ آن هستید ممکن است از قبل ایجاد شده باشد، اگر محصولی را عرضه می کنید که در منطقه شما برندسازی نشده، پس لازم است با اصول و اهمیت برندسازی آشنا شوید.

سؤالات متداول

آیا نماینده می‌تواند روی محصولاتی که می‌فروشد تخفیف بزند؟

این کار در صورتی امکان‌پذیر است که میزان تخفیف در قرارداد ذکر شود. در غیر این صورت شخص نماینده انحصاری نمی‌تواند تخفیف اعمال کند.

اگر از یک نماینده فروش، کالایی خریداری کنید و بعد از مدتی متوجه مشکل دار بودن آن کالا شوید آیا فقط نماینده فروش مسئول است؟

ابتدا باید دید کالای شما ضمانت نامه دارد یا خیر و بعد آن ضمانت نامه مربوط به کدام یک هست، نمایندگی یا خود شرکت. در این صورت می‌توان گفت که مسئولیت با کدام یک از طرفین است.

 

برای دریافت مشاوره جهت دریافت نمایندگی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 09351520300 تماس بگیرید.


منبع : نمایندگی انحصاری