آجر یکی از پرمصرفترین محصولات در صنایع ساختمان محسوب میشود که در بخشهای مختلف عمرانی کاربردهای فراوانی دارد. مصرف آجر به عنوان مصالح ساختمانی در ایران قدمتی چند هزار ساله دارد. هر روزه نیاز به این محصول به دلیل مقاومتاش در برابر شرایط جوی و تحمل بارهای فشاری رو به افزایش است. بدیهی است رشد تکنولوژی تولید و کاربرد آن به گونهای بوده که در طول قرنها استفاده از این محصول را در سطح جهان بیشتر کرده است. خلاصهای از طرح توجیهی تولید آجر در ادامه شرح داده شده است. شما میتوانید برای نوشتن طرح توجیهی با شماره های درج شده تماس حاصل نمایید.
برای دریافت مشاوره در زمینه طرح توجیهی تولید آجر میتوانید با مشاوران مرکز مشاوره کاردوک از طریق شماره 09351520300 تماس بگیرید.
منبع: طرح توجیهی تولید آجر
آجر فرآوردهای مصنوعی است که از پخت قالبهای خشت خشک شده در کورههای پخت به روشهای مختلف همانند قالبگیری فشاری یا اکسترود کردن به شکلهای مختلف به دست میآید.
ابعاد آجر به گونهای است که به راحتی در یکدیگر قفل و بست میشوند. این ویژگیها باعث شده که این مصالح به منظور اجرای دهانههای وسیع به صورت قوس، طاق و گنبد، کارایی منحصر به فردی داشته باشند و انواع آن شامل آجر ماشینی، آجر ماشینی توپر، آجر ماشینی سوراخدار، آجر سفالی مجوف هستند.
آجرها از نظر مقاومت و شکل ظاهری متفاوت بوده و بسته به موارد استفاده با ابعاد گوناگون تهیه میشوند. جهت تهیه کالای نیم ساخته در فرایند تولید آجرهای ماشینی از دستگاههای قالب زنی خودکار استفاده میشود، بنابراین میتوان ابعاد آنها را مطابق نیاز بازار تغییر داد. آجر بر اساس نوع مصرف به آجر فشاری، آجر ماشینی، آجر لعابی، آجر نسوز، آجر ماسه آهکی و آجر جوش تقسیم میشود.
آجر ماشینی یا آجر سوراخدار در بازار ایران به آجرهای هشت یا ده سوراخه ماشینی معروف است. علت وجود این سوراخها این است که در هنگام دیوارچینی ملات به طور عمودی نیز در آجر نفوذ کرده و باعث استحکام بیشتر دیوار شود.
در ساخت دیوارهای حمال به دلیل اینکه میتوان به وسیله سوراخهای موجود در سطح آجر آنرا با میلگرد، مسلح کرد از این نوع آجر استفاده میشود. دیوار آجری مسلح برای مقابله با نیروی زلزله ساخته میشود. آجر سفالی از نظر ساخت، شکل، رنگ و مشخصات فنی در نهایت دقت تهیه میشوند و بسته به شکل آنها در نقاط مختلف ساختمان استفاده میشوند.
به علت جذب کم آب در آجرهای سفالی و چسبندگی مناسب با ملات از انواع آجر سوراخدار مورد استفاده قرار میگیرند. از دیگر خواص آنها سبکی است که باعث بالا رفتن سرعت اجرا میشود. بلوکهای سفالی خود به دو دسته دیواری و سقفی تقسیم میشوند. بلوک های سفالی معمولاً دارای پاشنهای هستند که با استفاده از این پاشنهها میتوان به راحتی آنها را مابین تیرچههای پیش ساخته قرار داد.
برای ارزیابی کیفیت آجرها، شاخص های فنی متعددی به لحاظ شیمیایی و فیزیکی نوع آجر تعیین و برای آن استانداردها و آزمون های کنترل کیفیت در سطح بین المللی و در سطح ملی توسط اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران تدوین و منتشر گردیده است تولید کنندگان لازم است این استانداردها را مورد استفاده قرار دهند. تعدادی از این شاخص ها که بر روی کیفیت آجر اثر مهمی دارند عبارتند از:
چگالی یا وزن حجمی آجر، میزان دوام، رنگ آجر، میزان جذب پذیری آب، تلورانس و تغییرات ابعادی و شکل آجر، مقاومت آجر در مقابل سایش، آتشسوزی و حرارت
نظر به اینکه تولید آجر از صنایع تبدیلی بخش صنعت محسوب میشود لذا وجود مواد اولیه نزدیک به محل کارخانه از الزامات احداث کارخانهی تولید آجر صنعتی است.
سرمایهگذار از قبل باید با انجمن تحقیقات زمین شناسی نسبت به وجود خاک مورد استفادهی طرح برای حداقل بیست سال طول عمر کارخانه در یک ظرفیت اقتصادی اطمینان حاصل کرده و مجوزهای استفاده از معدن خاک رس را در زمان شروع احداث طرح دریافت کرده باشد. مواد اولیه مورد نیاز شامل تامین خاک و آب مورد نیاز تولید صنعتی است ولی بیشتر از خاک رس آبرفتی برای تهیه این محصول استفاده میشود. در صورت افزایش مقداری ماسه، آجر سفال ترد و پوک میشود.
بیشترین کاربرد آجر به عنوان مصالح پرکننده دیوارهای محوطه و دیوار و سقف ساختمان مورد استفاده قرار میگیرد. بسته به نوع و زیبایی رنگ آجر در بسیاری از بناها به عنوان نما، در داخل و در خارج ساختمان، مورد استفاده قرار میگیرد. یکی از موارد دیگر مصرف آجر استفاده از آن به عنوان سنگ فرش کف محوطه ها و پلکان در مناطقی با اقلیم خشک است.
در فرایند تولید آجر صنعتی از تکنولوژیهای مختلفی جهت آمادهسازی خاک تولید خشت و پخت آن استفاده میشود. در طرحهای صنعتی خاک پس از نمونهگیری و افزودن بهبود دهندههای مورد نیاز پس از مخلوط کردن با آب و میکس نمودن (بصورت پرسی و تحت فشار و یا بصورت اکسترود کردن)، به شکل خشت خام آجر مورد نظر در میآید که میبایست در شرایط مناسبی خشک و به کوره جهت پخت منتقل گردد.
هم سیستمهای خشک کن و هم کورههای پخت دارای تکنولوژیهای متفاوتی میباشند که میتوانند به صورت اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک انجام شوند. مدرنترین تکنولوژی، خشک کنهای ریلی و کورههای پخت آجر تونلی میباشند که در آن فرایند تولید بدون توقف و بطور مستمر است. فرایند تولید آجر به شرح زیر بیان می گردد:
خاک رس آبرفتی با مقدار لازم ماسه و افزودنیهای لازم برای استاندارد سازی خاک از معدن برای تهیه گل و خشت خام ضمن همگن شدن به سایت کارخانه وارد میشوند.
خاک آماده شده با مقدار مناسبی آب ترکیب و در صورت لزوم برای عمل آوری به آن اجازه خواب داده و سپس با انتقال آن به دستگاه تحت فشار خشت متناسب با قالب آجر مورد نظر تولید میگردد.
زمانی که محصول نیم ساخته از ماشینهای شکل دهی خارج میشوند مقدار قابل توجهی رطوبت به همراه دارند که لازم است قبل از پخت بطور مناسب خشک گردد تا از تغییر شکل زیاد و ترک در سطح خشت جلوگیری به عمل آید. همچنین از صرف هزینه سوخت بیشتر در کوره اصلی و امکان دوده گرفتن کوره به سبب رطوبت زیاد اولیه و سوخت ناقص جلوگیری شود. در تمامی مراحل لازم است رطوبت و گرما کنترل شود.
ج)پختن آجرسفال
پس از خشک شدن خشت, آنرا در کوره میچینند بطوریکه که به همدیگر نچسبند، تا هوا، شعله و گاز از لای آجرها بگذرند. کورههای آجرپزی مد نظر در این طرح کوره با آتش رونده و آجرسفالی ثابت است که به نام کوره هوفمن اشتهار دارد.
کار این کوره پیوسته است و گرمای آن خیلی کم هدر میرود. چون حلقهایی ساخته میشود آنرا کوره حلقهایی هوفمن نامیدند. گداختن یکی ازمهمترین قدمها درساختن آجرسفال میباشد.
آجر سفال بعد از پخته شدن یک مرتبه از کوره خارج نمیشود چون ترک میخورد. آجر در کوره در دمای ۸۰۰ تا ۸۵۰ درجه سانتیگراد مواد زودگداز همراه با رس گداخته میشوند و اجزای دیرگداز را احاطه مینمایند و بعد طولی رسها نقصان مییابد و خشت حرارت دیده به مصالح یکپارچهای تبدیل میشود. در حلقه کوره هوفمن دو جریان هوا وجود دارد؛ هوایی که در نیمدایره اول، از اتاق پخت به سمت بیرون جریان دارد و اتاقهای بعدی را پیشگرم میکند و هوایی که در نیمدایره مقابل، از بیرون به سمت اتاقک پخت جریان دارد و اتاقهای قبلی را خنک میکند.
با اتمام عملیات پخت در اتاق پخت، در اتاق روبرویی حلقهٔ هوفمن نیز عملیات بارگیری تمام میشود و درب آن به بیرون بسته میشود. در این مرحله، مشعلها از سقف اتاق پخت به سقف اتاق بعدی منتقل میشوند و درب اتاق روبرویی این اتاق (اتاق پخت جدید) برای تخلیه و بارگیری گشوده خواهد شد.
بر اساس آمار رسمی وزارت صنعت و معدن و تجارت تا تاریخ پایان اسفند سال98 تعداد 1677 واحد صنعتی با سرمایه گذاری 12104میلیارد ریال، اشتغال 80 هزار نفر و با ظرفیت اسمی 5/11میلیارد قالب در سال را در واحدهای تولید انواع آجر در کشور مشغول به فعالیت می باشند که بیشترین تعداد واحدهای مستقر کشور در 3 استان خراسان رضوی، اصفهان و قزوین قرار دارند.
با توجه به تحقیقات میدانی طول عمر متوسط و فرسودگی ماشین آلات، بررسی راندمان تولید عملی و پایش آماری واحدهای راکد، آمار واقعی تولید در کشور کمتر از 50 درصد مقدار اسمی است که امکان سرمایه گذاری در واحدهای جدید و یا به سازی و نوسازی واحدهای قدیمی را میتواند در دستور بررسی قرار دهد.
بر اساس آمار منتشر شده گمرک جمهوری اسلامی واردات انواع آجرهای مختلف به کشور معادل 1میلیون دلار با وزن 340تن تا پایان فروردین 1398 بوده است. در همین زمان آمار صادرات 5400 تن بوده که ارزش دلاری معادل نیم میلیون دلار داشته است. چنانچه 30 درصد مجوزهای طرح های جدید صادره با پیشرفت صفر تا 99 درصد به بهره برداری برسند پیش بینی امکان عرضه طی سالهای آتی تا افق سال 1402 به ظرفیت اسمی معادل 20میلیارد قالب انواع آجر در سال خواهد بود.
با توجه به هزینه بالای حمل آجر سفال به نسبت فروش درب کارخانه آن بررسی توان تولید و میزان تقاضا به صورت استانی در شرایطی که تامین مواد اولیه با مشکل مواجه نباشد بسیار منطقی و مقعول است چرا که بسیاری از استان های کشور وارد کننده آجر با قیمت تمام شده بسیار بالا به دلیل هزینه های حمل هستند. بر همین اساس غیر از آجرهای بسیار تخصصی و ویژه، واردات آجرهای سفال و فشاری دارای توجیه اقتصادی نمی باشد.
همچنین به دلایل ساختار زمین شناسی کشورهای همسایه و عدم امکان تامین مواد اولیه توسط آنها، امکان صادرات آجر سفال به کشورهای همسایه وجود دارد. با بررسی تعداد پروانه های ساختمانی صادره از طریق شهرداری ها در بخش های مسکونی، تجاری، آموزشی، بهداشتی و صنعتی می توان واحدهایی با ظرفیت حداقل 6000 تن تولید آجرهای سفالی را در استانهای مختلف جهت تامین تقاضای آتی به میزان 20میلیارد تا افق 1402 را در دستور کار قرار دادیم.
مشخصات عمومی طرح
ردیف | موضوع | برآرود | واحد |
1 | زمین | 10000 | متر مربع |
2 | زیربنا کل تولیدی ،خدماتی و ستادی ) | 2690 | متر مربع |
3 | دستگاههای خرید داخلی | 21699 | میلیون ریال |
4 | تعداد روزهای کاری | 210 | روز |
جدول سرمایه گذاری طرح
ردیف | موضوع | هزینه ها (میلیون ریال ) |
1 | سرمایه گذاری ثابت | 45،548 |
2 | سرمایه گذاری درگردش | 4663 |
3 | کل سرمایه گذاری | 50،211 |
4 | هزینه تولید سالیانه | 27،185 |
شاخص های مالی
موضوع | |
نرخ بازده داخلی IRR | 38/7 درصد |
دوره برگشت سرمایه | 2/18 |
با توجه به بررسی های به عمل آمده در حوزه عرضه و تقاضا و پیش بینی تولید و مصرف در صورت وجود پتانسیل، کانسارهای معدنی مورد نیاز در سطح شهرهای مختلف استان های کشور اللخصوص در شهرهایی از کشور که واردکننده انواع آجر و مصالح ساختمانی هستند به دلیل نقش عمده هزینه حمل بر قیمت تمام شده آجر کاملا توجیه اقتصادی دارد.
لذا لازم است جهت بررسی امکان وجود مواد اولیه مورد نیاز تولید آجر، راه اندازی طرح، کسب مجوزهای مختلف و اجرای درست پروژه میتوانید از کارشناسان خبره کاردوک مشاوره بگیرید.
برای دریافت مشاوره در زمینه طرح توجیهی تولید آجر میتوانید با مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 09351520300 تماس بگیرید.
منبع: طرح توجیهی تولید آجر
تمام کسانی که در زمینه تولید کالا و خدمات فعالیت دارند، یک کد اقتصادی باید دریافت کنند. این کد 12 رقم است و بر اساس قوانین برای اشخاص حقیقی و حقوقی که فعالیتهای اقتصادی انجام میدهند، صادر میشود. در واقع هر کسی که شرکت خود را ثبت کرده است، باید کد اقتصادی مخصوص به خود را داشته باشد. بدون کد اقتصادی نمی توانید بسیاری از اقدامات تجاری را انجام دهید. مالیات یکی از هزینه هایی است که باید آن را در نظر بگیرید و از قوانین مربوط به آن مطلع باشید. برای اطلاع بیشتر مقاله فرار مالیاتی را مطالعه نمایید.
برای دریافت مشاوره جهت دریافت کد اقتصادی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 09351520300 تماس بگیرید.
منبع : دریافت کد اقتصادی
زمانی که شرکتتان به ثبت رسید و آگهی تأسیس منتشر شد، باید ظرف مدت دو ماه به اداره دارایی مراجعه کنید و برای دریافت کد اقتصادی ویژه خود، پرونده تشکیل دهید. در واقع شما باید یک پرونده مالیاتی در دارایی تشکیل دهید، چون بدون آن نمیتوانید کد اقتصادی خود را دریافت کنید. وقتی کد اقتصادی نداشته باشید هیچ فعالیت اقتصادی از جمله معاملات و عقد قرارداد نمیتواند در تجارت شما اتفاق بیفتد.
بسیاری از صاحبان کسب و کار در این مرحله نمیدانند چطور و چگونه برگههای مربوط به مالیات را پر کنند، تا در آینده با مشکل رو به رو نشوند. ما در مرکز مشاوره کاردوک به شما در این زمینه خدمات مورد نیاز را ارائه میدهیم.
همانطور که در بالا اشاره کردیم، کد اقتصادی برای کسب و کار شما لازم بوده و مزایای زیادی دارد از جمله این مزایا عبارتند از:
پس از آنکه مدارک تکمیل شد باید مدارک را همراه با فرم اطلاعات هویت اشخاص حقیقی به حوزه مالیاتی اداره مالیات تحویل داد. هر پرونده مالیاتی یک سرممیزی دارد. پس باید پس از تحویل مدارک، سر ممیزی مالیات آنها را بررسی کند. بعد از تایید و ثبت در دفتر، با گرفتن مدارک، رسیدی مبنی بر تحویل مدارک صادر میکند و آن را تحویل میدهد.
سپس مدارک به ادارهی نظارت و پیگیری تحویل داده و این اداره آنها را به اداره کل اطلاعات و خدمات مالیاتی و اداره شماره اقتصادی ارسال کرده و مسئولان مربوطه بعد از بررسی مدارک، کارت شمارهی اقتصادی را صادر میکنند.
در مورد کد اشخاص حقوقی هم روال به همین صورت است. پس از آنکه کارت تهیه شد و فرم اطلاعات اشخاص حقوقی تکمیل شد مدیر عامل یا وکیل قانونی آن را تنظیم کرده و با مهر شرکت ممهور میکنند. پس از آن مدارک را به حوزه مالیاتی تحویل داده و باقی مراحل همانند مراحل اخذ شماره اقتصادی توسط اشخاص حقیقی است.
هزینه تشکیل پرونده اخذ کد اقتصادی در صورت تکمیل بودن مدارک و داشتن سند اداری یا اجاره نامه هلوگرام دار اداری در مؤسسات خدمات اداری مختلف، متفاوت است؛ هزینه آن از ۶۰۰ الی ۹۰۰ هزار تومان شاید هم بالاتر متغیر میباشد.
طبق تبصرهی ۱ مادهی ۱۶۹ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم، استفادهکنندگان از کد اقتصادی دیگران نسبت به مالیات بر درآمد و همچنین جرایم موضوع این ماده با اشخاصی که کد اقتصادی آنان مورد استفاده قرارگرفته است مسئولیت تضامنی خواهند داشت.
تکیه و مساجد، اشخاص حقیقی و حقوقی که در امور هنری فعالیت دارند. مانند فیلم سازی، نقاشی، خطاطی و … اشخاص حقیقی و حقوقی که در امور علمی فعالیت دارند. مانند مدارس، دانشکده، دانشگاه و …. اتحادیه امور صنفی و افراد حقیقی که در امور پیمانکاری فعالیت دارند و در سال در آمد زیر پنجاه میلیون تومان دارند.
برای دریافت مشاوره جهت دریافت کد اقتصادی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 09351520300 تماس بگیرید.
منبع : دریافت کد اقتصادی
چطور برای اخذ استاندارد باید اقدام کرد؟ داشتن علامت استاندارد نشان میدهد که کالا و محصولات تولید شده از طرف شما دارای ضمانت است و شما از بهترین و مرغوبترین مواد اولیه برای تهیه کالاهای تولید شده استفاده کردهاید. در واقع استاندارد بین محصولی که از سمت مشتری خریداری شما و هزینههایی که پرداخت میشود، تعادل خوبی برقرار میکند. از طرفی دیگر اگر به دنبال این هستید که برای محصولات خود علامت استاندارد را دریافت کنید باید دقت داشته باشید که قوانین و شرایط آن ممکن است هر چند وقت یک بار تغییر کرده و یا به روز شود. پس مطابق با شرایط و قوانین زمان خود اقدامات مناسب را برای اخذ استاندارد انجام دهید.
برای دریافت مشاوره در زمینه اخذ استاندارد میتوانید با مشاوران مرکز مشاورهکاردوک از طریق شماره 09351520300 تماس بگیرید.
منبع : اخذ استاندارد
هر کالا و خدماتی بر اساس چهارچوب اصولی استاندارد تولید و عرضه میشود. همه کشورهای دنیا بر اساس همین علامت استاندارد و قوانین جاری آن اقدام به تولید کالا و خدمات میکنند تا محصولی که در نهایت به دست مشتری میرسد از کیفیت بالایی برخوردار باشد. در ایران هم سازمان استاندارد ملی بر کیفیت محصولات بر اساس قوانین استاندارد نظارت میکند. از همین رو اگر در زمینه تولید کالاها و محصولات مختلف فعالیت دارید، اخذ استاندارد را به صورت جدی در دستور کار خود قرار دهید.
کسانی که در زمینه ساخت و تولید انواعی از کالاهای صنعتی فعالیت میکنند، مجبور هستند که نشان استاندارد را اخذ کنند. مثلاً مواد غذایی و بهداشتی باید نشان استاندارد داشته باشند و هیچ استثنایی در این زمینه برای کالایی وجود ندارد.
دریافت نشان استاندارد باید قبل از اقدام به تولید محصول انجام شود تا تولید کننده محصول را بر اساس استانداردهای روز دنیا تولید و به بازار عرضه کند. برخی از محصولات نیازمند داشتن نشان استاندارد نیستند و اگر تولید کننده محصولات خود را با کیفیت بالایی عرضه کند، به تولید کننده نشان استاندارد تشویقی داده میشود که میتواند آن را روی محصول خود درج کند.
میتوان گفت تقریباً در همه جای دنیا قوانین یکسانی برای تولید محصول بر اساس معیارهای استاندارد وجود دارد. اما اجرای دقیق آن قوانین به عواملی چون فرهنگ یک جامعه بستگی دارد. نقش مردم در این زمینه بسیار پر رنگ است. اگر مردم به طرف مصرف کالاهایی بروند که نشان استاندارد دارند، آن وقت تولیدکنندگان به سمت استاندارد کردن محصولاتشان قدم برمیدارند.
یکی از عوامل مهم دیگر در جامعه عدم توجه تولید کنندگان به اخذ نشان استاندارد است. اگر هنوز نشان استاندارد ندارید نباید محصولی را تولید کنید، چون نمیتوانید آن را در بازار به دست مردم برسانید. در این صورت سرمایه شما از بین میرود و تعداد زیادی از افراد بیکار میشوند.
شما هر محصولی را که تولید میکنید باید کلیه مجوزهای لازم را داشته باشد. مجوز فعالیتها نشان میدهد که کلیه کسب و کار شما بر اساس قوانین کشور است.
برای اینکه محصولی را تولید کنید باید مکان مناسبی را برای آن در نظر بگیرید و همچنین امکانات کافی و لازم هم برای تولید شما باید فراهم باشد. مکان مناسب و امکانات کافی در هنگام دریافت مجوز توسط کارشناس مورد بررسی قرار میگیرد.
هر کسی که میخواهد برای محصولات و کالاهای تولید شده خود نشان استاندارد دریافت کند باید به سازمان استاندارد استان خود مراجعه کرده و درخواست خود را به صورت کتبی و از طریق پُر کردن فرمهای مربوطه، برای مدتی یکساله، مجوز تولید آزمایشی کالاهای خود را دریافت میکند.
کسی که میخواهد نشان استاندارد را بگیرد باید با قوانین استاندارد ملی را قبول کرده و کالاهای خود را بر اساس معیارهایی که به او گفته شده تولید کند و به رعایت اصول درج شده در قانون استاندارد بپردازد.
واحد و سازمان متقاضی دریافت نشان استاندارد باید کنترل کیفی خود را به سازمان استاندارد استان خود معرفی کند. سازمان استاندارد هم صلاحیتهای مسئول کنترل کیفی را بررسی کرده و بعد از برگزاری دورههای آموزشی لازم مجوز صلاحیت فرد را صادر میکند.
واحد تولیدی باید گواهی مالکیت علامت تجاری خود را به سازمان استاندارد ارائه دهد (علامت تجاری واحد تولیدی باید در سازمان ثبت علائم کشور ثبت شده باشد).
از جمله مهمترین شرایطی که به یک واحد تولیدی نشان استاندارد میدهند این است که باید آزمایشگاه کنترل کیفیت را ایجاد کنند. از این رو واحد تولیدی بعد از اینکه آزمایشگاه کنترل کیفیت را صادر کرد، آن را به سازمان ملی استاندارد ارائه میدهد.
متقاضی گرفتن نشان استاندارد باید نظامنامه کنترل کیفیت خود را تدوین کند. این نظامنامه شامل تمام دستورالعملهای لازم برای حفظ کیفیت کالای تولیدی است.
اگر سازمان و نهاد تولیدی متقاضی کلیه مراحل گفته شده را طی کند مجوز استاندارد ملی یک ساله صادر میگردد. هنگامی که اعتبار آن به پایان رسید، واحد تولیدی و سازمان مورد نظر باید برای تمدید آن اقدامات لازم را انجام دهند.
یکی از نکاتی که همه تولید کنندگان باید آن را رعایت کنند این است که وقتی نشان استاندارد خود را دریافت میکنند، هر چند وقت یک بار به صورت سرزده کارشناسانی برای ارزیابی محصول تولیدی شما به مراکز تولیدی مراجعه میکنند تا همه چیز بر اساس قوانین استاندارد ملی باشد. اگر فردی بر خلاف قوانین گفته شده این کار را انجام دهد، پروانه استاندارد واحد تولیدی متقاضی را باطل میکنند.
بله. هر شرکتی میتواند با توجه به زمینههای مختلف فعالیتش، استانداردهای مختلفی را اخذ کند.
مدت اعتبار پروانههای تأیید صلاحیت دو ساله میباشد.
برای دریافت مشاوره در زمینه اخذ استاندارد میتوانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 09351520300 تماس بگیرید.
منبع : اخذ استاندارد
استعلام چک چگونه امکان پذیر است؟ اگر شما هم صاحب کسب و کار هستید، به احتمال زیاد با چک سر و کار دارید و نمیتوانید آن را در معاملات خود کنار بگذارید. از این رو یکی از مهمترین دغدغههای شما این است که سابقه حساب صادر کننده چک را مورد بررسی قرار دهید. امروزه شما میتوانید قبل از اینکه از کسی چک بگیرید، از وضعیت اعتباری و همچنین سابقه حساب صادر کننده چک اطلاعات مفید و قابل توجهی را به دست آورید که این امر استعلام چک را برای شما راحتتر میکند.
برای دریافت مشاوره در زمینه استعلام چک میتوانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 09351520300تماس بگیرید.
منبع: استعلام چک
سامانه صدور یکپارچه الکترونیک دسته چک (صیاد) که هدف آن کاهش تخلفات در زمینه صدور چک است، شرایطی را فراهم کرده تا افراد به راحتی بتوانند سابقه حساب صادر کننده چک را مورد بررسی قرار دهند. در واقع وقتی از چکهای جدید استفاده کنید مشکلات زیادی در حوزه چک و استعلام آن برای شما برطرف میگردد.
یک سامانه پیامکی برای این موارد ایجاد شده است. سامانه پیامکی با سرشماره «701701» به شما کمک میکند تا فرآیندهای بانکی خود را با سرعت بیشتری انجام دهید. در واقع بدون نیاز به اینترنت شما میتوانید به راحتی وضعیت سابقه صادر کننده چک را بررسی کنید.
همانطور که گفتیم شما باید پیامکی را به شماره «701701» ارسال کنید. در متن پیامک خود باید شماره 16 رقمی که در قسمت چپ برگه چک وجود دارد را وارد کنید. باید شماره 16 رقمی را به این شکل پیامک کنید. «شناسهی استعلام ۱۶ رقمی*۱*۱». شناسه 16 رقمی به صورت عددی و هم به شکل QR کد بر روی برگ چک نوشته شده است.
وقتی که ارسال پیامک شما تأیید شد از سوی بانک مرکزی یک پیامک دریافت خواهید کرد که وضعیت و اطلاعات لازم در خصوص اعتبار چک صادر کننده را به شما اعلام میکند. در واقع اعتبار صادر کننده چک از طریق رنگهایی که رتبه بندی شده مشخص میگردد.
رنگ قرمز: نشان میدهد که صادر کننده چک در حدود 10 فقره چک برگشتی و یا بیش از 500 میلیون ریال تعهد برگشتی است.
رنگ قهوهای: صادر کننده چک 5 تا 10 فقره چک برگشتی و یا حدود 500 میلیون ریال تعهد برگشتی دارد.
رنگ نارنجی: نشان میدهد که صادر کننده 2 الی 4 فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ 200 میلیون ریال تعهد برگشتی است.
رنگ زرد: صادر کننده چک دارای یک فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ 50 میلیون ریال تعهد برگشتی است.
رنگ سفید: صادرکننده چک فاقد هرگونه سابقه چک برگشتی بوده یا در صورت وجود سابقه، تمامی موارد رفع سوء اثر شده است.
1- شما باید متن پیامک خود را به صورت عددی و بدون اضافه کردن فاصله و یا نیم فاصله، بنویسید.
2- در هر پیامک مبلغ 3500 ریال از شما کسر میشود. البته برای دریافت پاسخ هزینهای کسر نخواهد شد.
3- شما با یک شماره تلفن فقط میتوانید چهار مرتبه استعلام بگیرید.
1- ممکن است اشخاصی حسابهای مشترک زیادی داشته باشند. از این رو وضعیت استعلام آنها به این صورت است که اطلاعات مربوط به بیشترین مبلغ و بالاترین تعداد چکهای برگشتی برای درخواست کننده استعلام ارسال خواهد شد.
2- نباید برای دریافت پیامک استعلام خود عجله کنید. این سامانه هنوز آنقدرها هم سریع نیست. به این ترتیب ممکن است 15 دقیقه طول بکشد. اگر بیشتر از این شد بانک پیامکی را با عنوان “عدم امکان اخذ استعلام” برای فرد درخواست کننده ارسال مینمایید و فرد میتواند در زمانی دیگر اقدام به استعلام نماید.
3- فقط اشخاص حقوقی میتوانند استعلام چک را انجام دهند که اطلاعات آنها در دادههای بانک مرکزی ثبت شده باشد. در غیر این صورت بانک در پاسخ کاربر درخواست کننده، پیامکی را با عنوان “شناسه ملی …… قابلیت استعلام ندارد” را ارسال مینماید.
4- در صورتی که استعلام خود را از طریق پیامک انجام میدهید دقت داشته باشید که باید اس ام اس دریافتی شما هم با همین سرشماره «۷۰۱۷۰۱» باشد، در غیر این صورت دریافت هر پیامکی غیر از این سرشماره، اعتبار ندارد.
نرم افزاری به نام « واقعیت افزوده نما» طراحی شده است. این نرم افزار برای گوشیهای اندروید و هوشمند قابلیت اجرا دارد که حقایق و اطلاعاتی در خصوص نکات امنیتی موجود در اسکناس، ایران چک و اوراق امنیتی که بانک مرکزی متولی چاپ و توزیع آن است را ارائه میدهد. فراموش نکنید که این برنامه قابلیت تشخیص اسکناس و ایران چک جعلی را ندارد.
در حوزه اعلام سرقت و استعلام چکهای بانکی در کشور سامانهای به نام ساد 24، در این خصوص فعالیت میکند. هدف این سامانه پیشگیری از جعل و کلاهبرداری چکهای سرقتی و مفقودی است. این سامانه کمک میکند که از نقل و انتقال چکهای مورددار خودداری کنید. میتوانید این نرم افزار را دانلود کرده و برای استعلام چک مورد استفاده قرار دهید.
از زمان ثبت چک، به مدت ۱۴ ماه میباشد. امکان دارد در این مدت به دلایل فنی (بهروز رسانی سایت، قطعی اینترنت و...) سامانه ساد 24 وقتاً از دسترس خارج شود که بعد از مدتی دوباره به جریان میافتد.
اخیراً این امکان فراهم شده تا استعلام چکهای صیادی از طریق سایت cbi.ir انجام شود. مشتریان میتوانند شناسه 16 رقمی مندرج در چکهای صیادی را در بخش استعلام چک صیادی سایت بانک مرکزی وارد کرده و از استعلام چک مورد نظر خود اطمینان پیدا کنند. این مهم به صورت رایگان و نامحدود انجام میشود.
برای دریافت مشاوره در زمینه استعلام چک میتوانید با مشاوران مرکز مشاوره کاردوک از طریق شماره 09351520300 تماس بگیرید.
منبع: استعلام چک