مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک

بهترین مرجع در دسته یابی به بروز ترین اطلاعات در زمینه های مختلف کسب و کار، سرمایه گذاری، اخذ جواز، ثبت شرکت و ...

مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک

بهترین مرجع در دسته یابی به بروز ترین اطلاعات در زمینه های مختلف کسب و کار، سرمایه گذاری، اخذ جواز، ثبت شرکت و ...

اندازه بازار چیست ؟ | روشهای تخمین و محاسبه اندازه بازار

یکی از فاکتورهای مهم و اساسی در طرح کسب و کار، اندازه بازار است. در واقع این فاکتور برای آن دسته از افرادی که می‌خواهند روی پروژه‌هایی سرمایه‌گذاری کنند نیز حائز اهمیت است. از این رو شما در مقام صاحب یک کسب و کار باید سرمایه‌گذار را قانع کنید که حرفه‌تان در بازار جایگاه ویژه‌ای دارد. اگر نتوانید این کار را انجام دهید و چیزی که بزرگی کسب و کار شما را نشان دهد نداشته باشید، کار سختی پیش رو خواهید داشت.


برای دریافت مشاوره در زمینه شروع کار و یا توسعه کار خود می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 09351520300 تماس بگیرید.


منبع : اندازه بازار


اندازه بازار

محاسبه اندازه بازار برای شروع و جذب سرمایه گذار از مهم ترین اقداماتی است که باید قبل از پرداخت هر هزینه ای انجام شود. شرکت‌هایی که می‌خواهند در کسب و کار شما سرمایه‌گذاری کنند بیشتر از اینکه به دنبال محصولات شما باشد، به دنبال این هستند که بدانند اندازه بازار تجارت شما چقدر است و چه بازه زمانی برای بازگشت سرمایه اولیه و رسیدن به سودآوری نیاز است. به همین دلیل اندازه بازار یک عنصر مهم و حیاتی است که شما باید با روش‌های محاسبه و تخمین آن آشنا باشید. 

اندازه بازار، معمولا برای یک بازه زمانی یک ساله محاسبه می شود، مقدار به دست آمده، حجم کل بازار را به صورت بالقوه به شما نشان می‌دهد.

زمانی که شما طرح خود را نزد سرمایه گذار می‌برید باید آن را هم آنالیز بالا به پایین و هم آنالیز پایین به بالا باید کرده باشید، تا بتوانید نشان دهید که بازار بزرگی برای محصول یا خدمت مورد نظر وجود دارد. اندازه بازار توان بالقوه شما برای رشد را نشان می دهد. 

تعداد مشتریان و ارزش مالی هر بازاری نیز اهمیت دارد، گاه با وجود متقاضیان پایین، سرمایه گذاران به دلیل ارزش مالی بالای بازار تصمیم به شروع کار می‌گیرند.


مهم‌ترین فاکتورها در تخمین بازار

1- باید تعریف و درکی از بازار داشته باشید.

2- منابع مورد نظر خود را انتخاب کنید.

3- تحقیق در مورد رویکردهای اندازه بازار را انجام دهید.

4- تحقیق به همراه تحلیل مدل‌های رقابتی و قیمت باید انجام شود.

5- نوع شناسی و ساختاردهی داده‌ها را زیر نظر بگیرید.

6- ارزیابی کردن داده‌ها را فراموش نکنید.

برای محاسبه اندازه‌بازار حجم و پتانسیل آن در کنار هم در نظر گرفته می‌شود.


مفاهیم SAM، TAM و SOM در اندازه بازار

TAMیا Total Available Market: میزان کل نیاز بازار برای یک محصول یا سرویس است. برای مثال فرض کنید پوشک بچه می خواهید در شهری بفروشید. جمعیت شهر مورد نظر 3 میلیون نفر و نرخ رشد جمعیت دو درصد برای سال های گذشته تعیین شده است. بنابراین TAM، شصت هزار خواهد بود.

SAMیا Served Addressable Market: بخشی از TAM است که برای محصول یا سرویس شما، مورد هدف قرار می‌گیرد. اگر محصول خود را در داروخانه های شبانه تنها پخش می کنید، متقاضیان محصول شما در این محل ها چه تعدادی است؟ جواب این سوال میزان SAM می‌باشد.

SOM یا Serviceable Obtainable Market: بخشی از بازار را که هنوز خدمت یا محصول مشابه را دریافت نکرده اند SOM گفته می‌شود. برای محاسبه آن نیاز به مطالعه دقیق تر بازار وجود دارد. اگر میزان سهم بازار رقبا را داشته باشید، راحت تر می توانید بازار بالقوه دست نخورده را محاسبه کنید. این بخش بیشتر منحصر به سال‌های ابتدایی کسب و کار است.

در واقع بسیاری از استارت آپ‌ها زمانی که بخواهند جایگاه خود را در بازار تجزیه و تحلیل کنند سه مدل بالا را به کار می‌برند.


مهم‌ترین نکات در محاسبه اندازه بازار

1- شناسایی زیرمجموعه بازار

باید بر روی مشتریان اولیه و بزرگ خود تمرکز داشته باشید و قبل از اینکه کار را گسترش دهید این اطمینان را پیدا کنید که به گروهی از بزرگترین و مهم‌ترین مشتریان اولیه دسترسی دارید. یادتان باشد حتی مطرح‌ترین شرکت‌ها هم نمی‌توانند همه بازار را به دست بگیرند.

2- برای محاسبه اندازه بازار این کار را از بالا به پایین انجام دهید

در این مرحله شما باید در ابتدا به اندازه کلی یک بازار توجه کنید. بعد از آن که سهم احتمالی رقبای خود را بررسی کردید، حالا باید یک سهمی واقع‌بینانه از آن بازار را برای خودتان محاسبه کنید.

3- تحلیل‌های شما باید از پایین به بالا باشد

بررسی که کنید که قرار است محصول شما در کجا فروخته شود. تخمین بزنید که برای فروش محصول چه مکان‌هایی و چقدر از آن را در اختیار دارید و در این بین کالاهای رقیب شما در چه وضعیتی قرار دارند و چه حجمی از بازار را در دست گرفته‌اند.

در این زمینه شما باید کمی هدف گرا باشید و تحلیل‌هایتان باید رشد 5 ساله آینده شما را نشان دهد. بعد از آن می‌توانید محاسبات خود را با کل بازار مقایسه کنید.

4- رقابت‌ها را فراموش نکنید

باید ببینید که شما در این صنعت تنها هستید یا نه و یا رقبایی دارید که حرفی برای گفتن دارند و بنگاه‌های آن‌ها بیشترین میزان سود را از حضور در بازار به دست می‌آورند. اما اگر شما تنها محصولی منحصر به فرد در زمینه تجارت خود را تولید کنید به راحتی می‌توانید اندازه بازار را به دست بگیرید.

5- به رکود بازار هم توجه کنید

اگر شما در بازاری راکد فعالیت می‌کنید این نشان می‌دهد که رقابت شما در آینده تحت تأثیر این رکود قرار خواهد گرفت. به همین دلیل باید نسبت به جریان رکود در بازار نیز اطلاعاتی داشته باشید.

در شرایط رکود شما باید به نیاز مشتری هم پاسخ دهید. وقتی محصولات شما رضایت مشتری را جلب کند، حتی اگر اندازه بازار تجارت شما پایین باشد، محبوبیت خواهید داشت و نام برند شما سر زبان‌ها خواهد افتاد.


ویژگی مدل بازاریابی از بالا به پایین و پیش‌بینی‌های پایین به بالا

تحلیل بالا به پایین (Top Down)

در آنالیز بالا به پایین ابتدا با به دست آوردن TAM سهم شما از بازار تخمین زده می شود. برای مثال خمیر دندان در منطقه ای که بررسی کردید دارای 3 میلیون TAM است. اگر بتوانید فقط 5 درصد این بازار را به دست بیارید، 150 هزار بار در یک دوره فروش خواهید داشت.

-تحلیل پایین به بالا (Bottom UP)

در تحلیل پایین به بالا ابتدا فروش بالقوه مشخص می‌شود. از این طریق میزان کلی فروش به دست می آید. در این روش می‌توانید محصولات مشابه را در منطقه‌‌ای که می‌خواهید فروش داشته باشید بررسی کنید. در واقع باید میزان فروش فعلی محصول مشابه را به دست آورید، بنابراین این نوع تحلیل تلاش زیادی نیاز دارد.

اهمیت تعیین اندازه بازار

تعیین اندازه بازار برای همه نوع از کسب و کارها اهمیت دارد. با این حال برای برخی از تجارت‌ها دسترسی به اندازه بازار سخت است. تعیین اندازه بازار می‌تواند هر گونه سؤال استراتژیک در خصوص سطوح سرمایه‌گذاری در کسب و کارها را پاسخ دهد.

همچنین می‌تواند در خصوص اهداف رشد و سودآوری تجارت شما تحلیل‌های خوبی ارائه دهد و شما بدانید که در کدام قسمت‌ها ضعف دارید و باید آن را برطرف سازید. از این رو به شما کمک می‌کند تا تصمیم‌گیری‌های خوبی برای بهبود محصولات و حذف رقبای خود انجام دهید.


سختی محاسبه اندازه بازار در ایران

بازار ایران در چند سال اخیر دچار بحران‌های مختلفی شده و بسیاری از کسب و کارها تحت تأثیر این بحران‌ها درآمدهای کمی را به دست آورده‌اند. از آنجایی که در ایران هیچ استارت آپی در خصوص درآمدهای مالی خود گزارشی ارائه نمی‌دهد، محاسبه اندازه بازار با سختی مواجه است. اگر هم کسی بخواهد اندازه بازار را محاسبه کند باید ماه‌ها وقت بگذارد تا بتواند در خصوص اطلاعات مالی به منابعی برسد که به دلیل سختی و زمان‌بر بودن آن، کسی چنین کاری را نمی‌کند.
کارشناسان کاردوک با مطالعه چندین ساله در زمینه عرضه و تقاضای بازار ایران می توانند به شما مشاوره کسب و کار جهت شروع و ورود به بازار ارائه دهند.


سرعت تغییر اندازه بازار در ایران

اقتصاد ایران بسیار بی ثبات است از این رو اندازه بازار آن دائم دچار تغییر و تحولات می‌شود. به عنوان مثال در دو سال گذشته رشد مهاجرت‌ها افزایش یافته و این نشان دهنده بالا رفتن اندازه بازار در حوزه مهاجرت است در صورتی که در بازارهای الکترونیکی اندازه آن نصف شده است. به همین دلیل از اهمیت اطلاعات اندازه بازار در ایران کاسته شده است.


سخن پایانی...

حقیقتاً اندازه بازار برای مشاغل بسیار مهم است و کسب و کارهای ایرانی در صورتی که اطلاعات سال مالی خود را به درستی ارائه دهند یک بازار رقابتی خوبی ایجاد خواهد شد و سرمایه‌گذاران می‌توانند با اطمینان بیشتری کارهای سرمایه‌گذاری خود را انجام دهند. کشورهایی که نرخ فعالیت‌شان در خصوص اندازه بازار بالاست، اقتصاد رو به رشدی دارند. برای اطلاع از چگونگی راه اندازی کسب و کار کلیک کنید.


سؤالات متداول در خصوص اندازه بازار

در تحلیل اندازه بازار کسب و کارها به چه سؤالاتی باید پاسخ داده شود؟

این مهم از شغلی به شغل دیگر متفاوت است. اما به طور کلی می‌توانید این سؤالات را مورد بررسی قرار دهید:

1- سالانه چند عدد دستگاه کارت خوان در کشور تولید می‌شود؟

2- شرکت‌های بزرگ چه هزینه‌هایی را برای تولید پلاستیک فریزر پرداخت می‌کنند؟

3- حجم بازار موکت در تهران چقدر است؟

4- چند جایگاه سوخت سی ان جی در شیراز فعال است؟

در بررسی اندازه بازار چه چیزی را باید مورد بررسی قرار دهیم؟

در اندازه بازار رشد و پویایی بازار تجارت شما باید مرتب مورد بررسی قرار گیرد. چون در این صورت می‌دانید که باید در چه زمینه‌هایی تجدید نظر کنید. شرکت‌هایی که پویایی و رشد خود را دائم محاسبه می‌کنند از نظر شرکا و سرمایه‌گذاران، ارزشمند و قابل اعتماد هستند.


برای دریافت مشاوره در زمینه شروع کار و یا توسعه کار خود می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کاردوک از طریق شماره09351520300 تماس بگیرید.


منبع : اندازه بازار

طرح توجیهی بیت کوین | طرح تولید پول مجازی بیت کوین

چرا باید برای سرمایه گذاری در طرح توجیهی تولید بیت کوین از متخصصان اقتصادی کمک دریافت کرد؟ سرمایه گذاری بر روی طرح تولید ارزهای مجازی همانند بیت کوین بر اساس تقاضای موجود و رو به گسترش جهانی و مصوبه قانونی این فعالیت در کشور از مزیت اقتصادی مناسبی برخوردار بوده و سودآوری قابل توجهی در یک ظرفیت اقتصادی دارد. یکی از مزیت های چشمگیر آن دوره برگشت شریع سرمایه نسبت به سایر فعالیت‌های اقتصادی است. با توجه به این که مزیت و قانونی شدن این صنعت در صورتی که دارای توجیه اقتصادی نباشد، چگونه نمی تواند برای شما و کشور سودآوری داشته باشد. بنابراین برای استخراج از این صنعت مدرن نیاز به بررسی و تحلیل دقیق وجود دارد. در ادامه خلاصه‌ای از طرح توجیهی بیت کوین ارائه شده است.

 

برای دریافت مشاوره کسب و کار در ایران و دیگر کشورها در زمینه طرح توجیهی می‌توانید با کارشناسان مرکز کاردوک از طریق شماره09351520300 تماس بگیرید.


منبع : طرح توجیهی بیت کوین


 

طرح توجیهی بیت کوین | معرفی محصول

بیت کوین و سایر رمز ارزهای دیجیتال، نوعی ارز مجازی هستند که هیچ فرم فیزیکی نداشته و ماهیت دیجیتالی دارند. ارزهای دیجیتال شامل پول مجازی و رمز ارزها هستند. پول دیجیتال می‌تواند به صورت پول سنتی برای خرید و فروش کالاها مورد استفاده واقع شود، با این تفاوت که امکان تراکنش و مبادله فوری و انتقال بدون محدودیت در مالکیت آن وجود دارد.

داشتن و استفاده از پول دیجیتال برای همگان آزاد است. استخراج آن می‌تواند غیرمتمرکز بوده و در مناطق مختلف جهان صورت بگیرد. بدون اینکه  هیچ قدرت مرکزی در فرآیند انتشار آن نقش داشته باشد، این رمز ارزها را می‌توان توسط سایر ارزها و یا دارایی‌های نقدی حمایت کرد، اما بدون حمایت مالی آن‌ها نبز بکار گرفته می‌شود. اگرچه ارزهای دیجیتال مفید و مدرن هستند، اما هنوز استفاده از آن‌ها کاملا در جهان همه‌گیر نشده و اکثر بانک‌های کشورهای مختلف با آن کار نمی‌کنند.

ارزهای دیجیتال روش‌های پرداخت را افزوده‌ند، بنابراین در حال تغییر فضای کسب و کار و مبادلات پولی جهان هستند بگونه ای که برخی از دولت‌ها پول دیجیتال را به عنوان یک روش پرداخت پذیرفته‌اند.

طرح توجیهی بیت کوین | ویژگی‌های بیت کوین  

رمز ارزها چندین ویژگی دارند که باعث تفاوت آن با ارزهای رایج می‌شود. در ادامه به هفت ویژگی منحصر به فرد این ارزها پرداخته‌ایم.

۱. مرکزیت تولید وسیاست گذاری ندارد

شبکه رمز ارزها توسط هیچ بانک مرکزی تولید و کنترل نمی‌شود. هر دستگاهی که بیت کوین را استخراج و تراکنش‌های آن را تایید می‌کند بخشی از شبکه غیر متمرکز ارز دیجیتال محسوب می‌شود. بنابراین هیچ دستگاه دولتی یا بانکی نمی‌تواند با اتخاذ سیاست‌های پولی و مالی سبب ایجاد بحران در آن شود و یا اینکه بیت کوین‌های افراد را ضبط، مصادره و بلوکه کند. در ضمن اگر بخشی از شبکه سایبری آن به هر دلیلی خاموش شود، رمز ارز همچنان به کار و فعالیت خود ادامه می‌‌دهد.

۲. راه‌اندازی واحد تولید آن ساده است

تولید پول ملی و حتی افتتاح انواع حساب‌های بانکی، تجاری، ریالی و ارزی معمولاً دارای شرایط سخت و پیچیدگی‌های اداری خاصی دارد. در حالی که افتتاح حساب رمز ارز مثل بیت کوین خیلی ساده و سریع بوده و حتی برای آن نیازی به پرداخت هزینه‌ای نیز وجود ندارد.

۳. حریم خصوصی در آن رعایت می‌شود

در  شبکه رمز ارزهای دیجیتال می‌توانید صاحب چندین حساب کاربری باشید و به هیچ نام و نشانی هم مرتبط نباشید. تبادل رمز ارز کاملاً بصورت شفاف  انجام می‌پذیرد.

۴. شفافیت در استخراج و تبادل بیت کوین

در مبادلات مالی با بیت کوین جزئیات هر تراکنشی که در شبکه انجام شده در یک قالب بلاک چین ذخیره می شود؛ بدین معنا که اگر شما یک آدرس بیت کوین را مورد استفاده قرار داده باشید، بیت کوین موجود در آن آدرس کاملا مشخص است اما دارنده آدرس را نمی توان شناسایی کرد.

۵. هزینه انتقال ناچیز است

بانک‌ها بدلیل دارا بودن زیرساخت‌های عظیم فیزیکی و نیروی انسانی شاغل متمرکز و گسترده برای انتقال پول در سطح ملی و بین‌المللی، کارمزد خاصی را با در نظر گرفتن ضوابط خود از مشتری اخذ می‌کنند، اما بر عکس هزینه انتقال بیت کوین ناچیز است.

۶. انتقال و مبادله بیت کوین بسیار سریع است

در تبادل رمز ارز به محض اینکه شبکه، پرداخت را تایید کند، در زمانی کوتاه می‌توانید پول را به هر جایی که می‌خواهید، انتقال دهید.

۷. تبادل قابل بازگشت نیست

وقتی پولی را برای شخص دیگری می‌فرستید، امکان بازگشت آن وجود ندارد مگر اینکه دریافت‌کننده، آن را به شما مسترد نماید.

طرح توجیهی بیت کوین | کالاهای رقیب انواع رمز ارز

پول ها و ارزهای رایج موجود در کشورهای مختلف جهان در حال حاضر کالاهای اصلی و رقیب رمز ارزهایی هستند که در روند توسعه قصد دارند به عنوان جایگزینی مدرن در مقابل آن‌ها قدعلم نماید. چرا که تولید، توزیع و مبادله آنها بسیار مشکل و پر هزینه شده است. انتشار پول و اوراق مالی، پشتوانه و سیاست گذاری ملی و بین المللی حاکم بر آن‌ها دارای تمرکز و مناسبات گسترده و پیچیده‌ای است، اما رمز ارزهای مدرن همانند بیت کوین ماهیتی غیر متمرکز داشته و در روند توسعه و گسترش خود نه تنها بخش خصوصی بلکه حتی تعدادی از دولت‌ها را به سوی تولید راغب نموده است.

موارد کاربرد بیت کوین و سایر رمز ارزها

رمز ارزهایی همانند بیت‌کوین را مانند پول رایج می‌توان برای پرداخت هزینه‌ها، خریدهای آنلاین و آفلاین، سرمایه‌گذاری، معامله و نقل و انتقال پول مابین طرفین معامله استفاده نمود. در حال حاضر بیت کوین قابلیت تبدیل، خرید و فروش و معاوضه به انواع ارزهای رایج بین المللی را دارد. لذا با توجه به موج رو به گسترش استفاده از آن و بالا رفتن تقاضا در زمان کوتاه ارزش خود را درمقابل سایر ارزها ترقی داده و گرایش به خرید آن به عنوان یک سپرده با ارزش نیز افزایش پیدا کرده است.

لذا پیش بینی می‌شود طی سال‌های آینده نقش موثرتری را در اکوسیستم‌های اقتصادی و در زندگی مردم دنیا بعنوان جایگزین پول سنتی ایفا نماید. به نظر می‌رسد جوامع و افرادی که آموزش استفاده، کاربرد و تکنیک‌های استخراج آن را در دستور کار قرار دهند در آینده نزدیک موفق‌تر خواهند بود.

دانش فنی پروژه و روش تولید  بیت کوین

از محسنات این نوع فعالیت این است که بر خلاف سرمایه گذاری صنعتی افراد به تناسب توان سرمایه گذاری و تخصصی خود قادرند در ظرفیت‌های متفاوت این فعالیت را شروع کرده و به مرور از محل درآمد طرح و یا جذب سرمایه‌گذار فعالیت خود را گسترش دهند.

مهمترین مقوله در کشور ما تامین محل و زیرساخت‌های فیزیکی و انرژی مورد نیاز در مناطق صنعتی مصوب برای استقرار دستگاه‌ها و تاسیسات عمومی مطابق پلان‌های طراحی شده است. در انتخاب ماینرها توجه به استاندارد نسبت ظرفیت پردازش و میزان برق مصرفی بسیار اهمیت دارد. توجه به معماری صحیح نصب دستگاه‌ها، تراکینگ شبکه فناوری اطلاعات و سیستم‌های برودتی مورد نیاز دستگاه و انتخاب کیف پول بیت کوین بموازات پیوستن به استخر استخراج و شروع فعالیت از اهم مراحل تولید بیت کوین یا هر رمز ارز دیگری است.

استخر استخراج مجازی چیست؟

استخر استخراج محل‌های مجازی در این شبکه جهانی فناوری اطلاعات است که استخراج‌کنندگان در آن توان پردازش خود را با هم جمع کرده و همه تحت شبکه برای استخراج یک بلاک فعالیت می‌کنند. در این فرایند هر دستگاه ماینر بر اساس ظرفیت عملی پردازشی خود سود می‌برد.

بدون پیوستن به استخر استخراج شانس شما برای ماینیگ یک بلاک اندک است و فقط مزارع استخراج بزرگ می‌توانند به صورت مستقل این فعالیت را انجام دهند. پس بعد از استقرار ماینرها و سیستم‌های پشتیبان برای شروع کار استخراج انجام تنظیمات نرم افزاری و برقراری ارتباط دستگاه‌های خود با استخر استخراج بیت کوین و پیاده سازی سیستم مانیتورینگ شبکه داخلی  مورد نیاز است تا فعالیت خود را شروع کنید.

طرح توجیهی بیت کوین | بررسی بازار و رقبا

در کشور ما در فاصله سه ماهه آخر سال 1398 به دلیل قانونی شدن فعالیت استخراج رمز ارز 314 جواز تاسیس با پیش بینی سرمایه گذاری 45194  میلیارد ریال و ظرفیت تولید 2113043 تراهاش در ثانیه از وزارت صنعت معدن و تجارت در استان‌های مختلف کشور جواز دریافت نموده اند.

از این تعداد استان تهران با 53 جواز تاسیس و پیش‌بینی سرمایه گذاری 4154 میلیارد ریال جهت استخراج 350652 تراهاش در ثانیه بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. تعداد جوازهای صادره برای ظرفیت پردازش  بیش از 50000 تراهاش 30فقره می‌باشد که پیش بینی سرمایه گذاری 2503 میلیارد ریال را برای تولید 5509993 تراهاش درثانیه را دارند. برای درخواست مجوز رمز ارزکلیک کنید.

اما موضوع مهمی که در این بازار وجود دارد این است که تا کنون هیچ پروانه بهره برداری برای تولید رمز ارز از زمان قانونی شدن این فعالیت و تدوین دستور العمل اجرایی صادر نشده است. رقبای این فعالیت غالباً کسانی هستند که از قبل تجربه در خرید و فروش رمز ارز داشته و یا با استفاده از انرژی ارزان صنعتی یا کشاورزی در سنوات گذشته مشغول به تولید رمز ارز بوده اند. باقانونی شدن این فعالیت و اعمال تعرفه‌های جدید قیمت برق مصرفی به عنوان یک ایتم تعیین کننده در قیمت تمام شده محصول؛ فقط طرح‌هایی موفق به بهره برداری اقتصادی در این زمینه می‌شوند که بسیار تخصصی بوده و با استفاده از مشاورین مجرب فنی و اقتصادی کار را با بهترین شیوه و پایین‌ترین قیمت تمام شده به سرانجام رسانند.

طرح توجیهی بیت کوین | سرمایه گذاری مورد نیاز

بر اساس  مطالعات انجام شده احداث یک واحد استخراج رمز ارز با حداقل ظرفیت اقتصادی موجه جهت استخراج سالیانه  38 بیت کوین و توان  7800 تراهاش پردازش در ثانیه معادل 32میلیارد ریال سرمایه اولیه نیاز دارد. نرخ بازدهی سرمایه گذاری با احتساب 9 ماه فعالیت در دمای سرد و یک ماه در دمای گرم سال بیشتر از 38 درصد بوده و کمتر از ۳ سال برگشت سرمایه اولیه خود را خواهد داشت.

در ادامه خلاصه‌ای از نیازمندی‌های احداث این واحد ارائه شده است. بدیهی با گذشت زمان و تغییرشرایط اقتصادی لازم است مطالعات پیش امکان‌سنجی بروزرسانی شود.

مشخصات عمومی طرح

ردیفموضوعبرآرودواحد
1زمین  2000متر مربع
2زیربنا کل تولیدی ،خدماتی و ستادی )203متر مربع
3دستگاههای  خرید  داخلی22315میلیون ریال
4ماشین آلات خارجی0یورو

جدول سرمایه گذاری طرح

ردیفموضوعهزینه ها  (میلیون ریال )
1سرمایه گذاری ثابت29549
2سرمایه گذاری  درگردش3646
3کل سرمایه گذاری33196
4هزینه تولید سالیانه22975

شاخص های مالی

موضوع 
نرخ بازده داخلی IRR39/04  درصد
دوره برگشت سرمایه2/36

طرح توجیهی بیت کوین | مزایای اجرای طرح

رمز ارزها با توجه به مصارف متعدد در حوزه های اقتصادی به عنوان ابزار مبادلات مالی، کالای جایگزین و رقیب انواع پول و ارزهای سنتی با تکیه به عدم تمرکز و سهولت در تبادل، شفافیت و قابلیت ذخیره سازی و از همه مهم‌تر امکان استخراج و تولید بدون محدویت و انحصار دولت‌ها توسعه وسیعی یافته و خواهد یافت. لذا در کشورهایی که مزیت تولید انرژی الکتریکی ارزان‌تری دارند به عنوان یک فعالیت اقتصادی موجه با کمترین نیروی انسانی قابلیت اجرای دارد. بنابراین با توجه به افزایش کاربرد این کالای مجازی در سطح بین الملل و قانونی شدن این فعالیت در ایران و تقاضای بالای آن، جذابیت قابل قبولی برای سرمایه گذاری بر اساس مزیت‌های ذیل دارد:

  1. سودآوری، بازدهی و دوره برگشت مناسب سرمایه­ گذاری
  2. کاربرد رو به گسترش رمز ارزها هم به عنوان کالای جایگزین هم به عنوان محصول جدید
  3. امکان خرید و فروش ساده و آنلاین محصول
  4. عدم نیاز به نیروی انسانی زیاد
  5. امکان توسعه سطح تکنولوژی دستگاه‌ها و افزایش ظرفیت تولید و ایجاد تنوع در تولید انواع رمز ارز
  6. امکان تامین مالی و جذب سرمایه دیگران با تخصیص کیف پول‌های اختصاصی

نتایج  مطالعات فنی، اقتصادی و مالی

اخذ مجوزهای لازم و تامین زیرساخت بر اساس پلان‌های مهندسی حوزه‌های ساختمانی، فناوری اطلاعات، مکانیکال، الکتریکی و پیاده سازی ارتباطات فرا ملی به منظور برقراری ارتباطات مورد نیاز فعالیت شبکه ای در بستر اینترنت و حتی واردات دستگاهای ماینر جدید مورد نیاز از کمپانی‌های خارجی به صورت قانونی فراهم شده است.

لذا با توجه به قابلیت ساماندهی میزان سرمایه گذاری متناسب با ظرفیت و تنوع رمز ارز تولیدی می‌توان راه اندازی این طرح را در ظرفیت‌های مختلف افتصادی در دستورکار قرار داد. برای این کار لازم است جهت اخذ مشاوره و اطلاعات در تمامی مراحل انجام کار از زمان بررسی اولیه طرح تا پیاده سازی و به بهره‌برداری رساندن آن از کارشناسان خبره و باتجربه کاردوک کمک بگیرید. برای شروع می توانید جهت نوشتن طرح توجیهی خود کلیک کنید.


برای دریافت مشاوره کسب و کار در ایران و دیگر کشورها در زمینه طرح توجیهی می‌توانید با کارشناسان مرکز کاردوک از طریق شماره09351520300 تماس بگیرید.


منبع : طرح توجیهی بیت کوین

پلمپ دفاتر قانونی | راهنما، هزینه، مراحل و مدارک

تمامی افراد حقیقی و حقوقی که فعالیت تجاری آن ها مشمول قوانین مالیات است باید پلمپ دفاتر قانونی ( تجاری یا مالیاتی ) خود را جهت ثبت تمامی فعالیت های مالی دریافت کنند. این مهم یک فرآیند قانونی است، دفاتر مربوطه (دفاتر روزنانه و دفاتر کل) در اداره مالیات با تعداد برگ های مشخص پلمپ شده تحویل داده می‌شوند. تاجر موظف است در طول فعالیت‌های تجاری‌اش اعم از واردات، صادرات، مطالبات، هزینه، درآمد و... را در دفاتر پلمپ به ثبت برساند. در ادامه به نحوه دریافت، پرکردن، قواعد و مدارک مورد نیاز پلمپ دفاتر پرداخته ایم.

در دفاتر کل هم یک تاجر باید تمامی معاملاتی که انجام می‌دهد را حداقل یک بار در هفته، آن‌ها را از دفاتر روزنامه استخراج کرده و انواع آن را در دفاتر به ثبت برساند.


برای دریافت خدمات در زمینه پلمپ دفاتر می‌توانید با مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 09351520300 تماس بگیرید.


منبع : پلمپ دفاتر قانونی

پلمپ دفاتر قانونی

دریافت پلمپ دفاتر و ثبت آن‌ها برای شرکت‌ها لازم و ضروری هستند. اگر قصد تأسیس یک شرکت را دارید، در خصوص پلمپ دفاتر نیز باید اقدامات و هزینه‌های مربوطه را نیز پرداخت کنید. قبل از ثبت هر گونه فعالیتی در دفاتر قانونی، باید مهر، امضا و پلمپ توسط مامور اداره ثبت انجام شده باشد. برای دریافت پلمپ دفاتر قانونی در سال 99 ثبت نام اینترنتی صورت می‌گیرد.


نحوه پلمپ دفاتر قانونی

مرجع ثبت شرکت‌ها وظیفه انجام پلمپ دفاتر را بر عهده دارد. برای این مهم باید تمام صفحات به صورت ویژه شماره‌گذاری شوند. بعد از شماره‌گذاری باید شماره ثبت شرکت را در آن وارد کرده و سپس اداره ثبت شرکت‌ها باید آن را مهر بزند. انجام این اقدامات فواید زیادی دارد که مهم‌ترین آن این است که هیچ گونه جا به جایی و تغییر اطلاعاتی در خصوص اسناد مهم شرکت صورت نخواهد گرفت.

اداره مالیاتی نیز در این زمینه نقش مهمی را بر عهده دارد. در پایان هر سال مالی شرکت مورد نظر باید این دفاتر را که حاوی اطلاعات مهمی هستند، به اداره مالیات تحویل دهد. حتی اگر شرکت فعالیت و تجارتی نداشته و دفتر سفید هم باشد، شرکت وظیفه دارد که آن را تحویل داده و در انجام این کار کوتاهی نکند.


اجباری بودن پلمپ دفاتر

در این میان یک نکته مهم وجود دارد که صاحبان شرکت‌ها باید به آن توجه کنند. مهم نیست که میزان و کیفیت فعالیت شرکت شما در چه حدی است. حتی اگر شرکت‌تان هیچگونه فعالیتی نداشته باشد، پلمپ دفاتر برای همه شرکت‌ها لازم است، حتی اگر فعالیتی در آن دفاتر ثبت نشود.


مهم‌ترین قواعد پر کردن پلمپ دفاتر

1- هر کدام از معاملات، صادرات و واردات باید به ترتیب تاریخ رخداد آن‌ها در دفاتر، ثبت و ضبط شوند.

2- اگر به صورت مستقیم در دفاتر چیزی را بنویسید ممکن است که دچار خط خوردگی و اشتباه شود. از این رو در ابتدا دفاتر روزنامه و کل به صورت چرک نویس تنظیم می‌شوند و بعد از آنکه تاجر از درستی مبالغ و اطلاعات آن اطمینان پیدا کرد، اطلاعات را وارد دفاتر اصلی می‌کنند.

3- دفاتری که تاجران برای انجام امور تجاری خود از آن استفاده می‌کنند، اگر بر اساس قانون و مقررات باشد، بین تجار و امور تجاری سندیت خواهد داشت. در غیر این صورت تنها اسنادی علیه صاحبان آن است.


مراحل انجام پلمپ دفاتر قانونی

1- سال، روز و ماه مالی باید توسط افراد حقیقی و حقوقی مشخص شده و یک آدرس دقیق هم برای دریافت دفتر در سامانه اداره ثبت شرکت‌ها به نشانی irsherkat.ssaa.ir  وارد کنید. این دفترها در اندازه‌های 50، 100 و 200 برگ بر اساس ححم معاملات و نیاز در اختیارتان قرار می‌گیرد. پس اگر شرکت بزرگی دارید که معاملات زیادی در آن انجام می‌شود، بهتر است از دفاتر 200 برگی استفاده شود، تا مجبور نشوید در یک دوره مالی دوباره برای گرفتن دفاتر اقدام کنید.

2- وقتی اطلاعات خود را در سامانه تکمیل کردید، دکمه «پذیرش نهایی» را کلیک کنید. در این مرحله به شما رسید پذیرش نهایی و همچنین اظهارنامه پلمپ دفاتر تجاری داده می‌شود که باید از آن پرینت بگیرید.

3- بعد از اینکه این کار را انجام دادید اطلاعات شما توسط کارشناس مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت تأیید باید از طریق پیگیری درخواست، هزینه‌های لازم برای پلمپ دفاتر را به صورت اینترنتی پرداخت کنید.

4- در صورتی که همه اطلاعات خود را به درستی وارد کرده باشید، دفاتر پلمپ به آدرس پستی که در سامانه وارد کرده‌اید برایتان به صورت پیشتاز ارسال می‌گردد و می‌توانید به راحتی آن را دریافت کنید.


پیامدهای عدم پلمپ دفاتر

شرکت‌ها برای اینکه بتوانند کد اقتصادی بگیرند، باید پلمپ دفاتر داشته باشند. وقتی کد اقتصادی داشته باشند می‌توانند مفاصا حساب مالیاتی خود را دریافت کنند. به همین دلیل برای اینکه شرکت‌ها نشان دهند که در امر مالیات‌دهی شفاف عمل می‌کنند، باید این دفاتر را ارائه دهند. در صورتی که به هر دلیلی این دفاتر را ارائه ندهند و یا در اطلاعات وارد شده آن نقصی وجود داشته باشد، از طرف اداره امور مالیات جریمه می‌شوند.

به همین دلیل بهتر است که در اوایل سال مالی نسبت به دریافت پلمپ دفاتر اقدام کنید تا به خاطر مشکلات مالیاتی به دردسر نیفتید. فراموش نکنید دفاتری که پلمپ نشده‌اند بین تجار قابل استناد نیستند و ممکن است پیامدهای خوبی برای شرکت نداشته باشد. از این رو هر چه سریع‌تر برای دریافت پلمپ دفاتر اقدامات لازم را انجام دهید. اگر هنوز کد اقتصادی خود را دریافت نکرده اید بر روی دریافت کد اقتصادی کلیک کنید.


مدارک مورد نیاز جهت پلمپ دفاتر قانونی

مدارک مورد نیاز جهت ارائه دفاتر پلمپ اشخاص حقیقی 

  • اصل اظهارنامه پلمپ مهر و امضاء شده دریافتی از اینترنت
  • تصویر کارت ملی متقاضی پلمپ دفاتر
  • تصویر پروانه کسب و یا مجوز فعالیت کسبی

مدارک مورد نیاز جهت ارائه دفاتر پلمپ اشخاص حقوقی

  1. اصل اظهارنامه پلمپ مهر و امضا شده دریافتی از اینترنت
  2. تصویر آخرین روزنامه رسمی شخصیت حقوقی
  3. تصویر کارت ملی مدیر عامل
  4. اصل یا تصویر وکالتنامه و یا معرفی‌نامه در خصوص اشخاص دولتی
  5. اشخاصی که باید برای گرفتن پلمپ دفاتر اقدام کنند؛کلیه اشخاص حقوقی که در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده‌اند.کلیه اشخاص حقیقی دارنده کسب و کار (گروه اول موضوع آیین نامه اجرایی ماده ۹۵ ق م م )
  6. اشخاصی که مجموع فروش آنها و یا 10 برابر درآمد آنها طبق برگ قطعی مالیات از سال 91 به بعد بیش از 3 میلیارد تومان بوده است. در مورد اشخاص حقیقی دارای کسب و کار که خدماتی ارایه می‌دهند مثل وکلا، کارشناسان رسمی دادگستری و پزشکان ۱.۵ میلیارد تومان بیشتر می‌باشد.
  7. تشکل‌های قانونی مثل (انجمن‌ها، احزاب و اتحادیه‌های صنفی).

مهم‌ترین دلایل رد دفاتر

1- استفاده از دفاتر سال‌های گذشته

2- ثبت هرگونه اطلاعات غیرواقعی

3- ثبت نکردن فعالیت‌های مربوط به شعب یا شعبه شرکت

4- صفحات بیش از حد سفید گذاشته شده و سفید ماندن تمام صفحات به منظور سوء استفاده

5- عدم ثبت یک یا چند فعالیت

6- تراشیدن، پاک کردن، محو کردن و مخدوش کردن مندرجات

7- در صورتی که دفاتر از پلمپ خارج شده و فاقد یک یا چند برگ باشد.


سخن پایانی...

پلمپ دفاتر بخش جدا نشدنی از فعالیت‌های شرکت شماست. لذا در گرفتن و ثبت و ضبط اطلاعات در آن کوتاهی نکنید تا دچار گرفتاری‌های قانونی و جریمه‌های مادی نگردید. اینگونه اعتبارتان نیز نزد سایر تجار حفظ خواهد شد و این مهم برای رونق کسب و کار شما مفید است. برای دریافت خدمت پلمپ دفاتر از مرکز کاردوک کلیک کنید.


سؤالات متداول در خصوص پلمپ دفاتر

کاربردهای پلمپ دفاتر برای چیست؟

پلمپ دفاتر برای شرکت‌ها کاربردهای زیادی دارد از جمله برای ارائه اظهارنامه مالیاتی و یا اخذ کارت بازرگانی باید پلمپ دفاتر را داشته و ارائه دهید.

در چه زمانی فرد باید در خصوص پلمپ دفاتر به اداره پست مراجعه کند؟

در صورتی که تاجر به یکسری از دفاتر خاص نیاز داشته باشد باید برای دریافت آن به اداره پست محل سکونت خود مراجعه کند.


برای دریافت مشاوره در زمینه پلمپ دفاتر می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کاردوک از طریق شماره 09351520300 تماس بگیرید.


منبع : پلمپ دفاتر قانونی

طرح توجیهی نان صنعتی | خلاصه طرح تولید نان صنعتی از آرد کامل

نوشتن طرح توجیهی نان صنعتی با توجه به نیاز صنعت نان به بازنگری و بررسی تولید به لحاظ داشتن توجیه اقتصادی لازم و ضروری است. عرضه نان از خرید حبوباتی همانند گندم، جو و چاودار شروع شده و به تحویل نان به دست مردم می‌انجامد. نان در بسیاری از کشورها و ایران به عنوان یکی از منابع اصلی تامین غذای مردم مطرح است. بنابراین کیفیت، ضایعات و میزان تولید و مصرف و هر تغییر موثری در آن اثر مهم اقتصادی و بهداشتی را بر زندگی مردم دارد. اگر شما هم قصد اجرای طرح تولید نان صنعتی دارید، می توانید برای نوشتن طرح توجیهی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه طرح توجیهی تولید نان می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کاردوک از طریق شماره 09351520300 تماس بگیرید.


منبع : طرح توجیهی تولید نان صنعتی


طرح توجیهی نان صنعتی | معرفی محصول

امروزه نان در تنوع شکلی فراوان تولید و مورد استفاده قرار می‌گیرد که از آن جمله می‌توان به نان لواش، نان سنگک، نان تافتون، نان بربری، نان حجیم، نان جو، نان تیره، نان پتیا، نان ترش، نان برنجی، نان زنجبیلی، نان فانتزی، نان کامل ( سبوس دار)، نان هات داگ، نان غنی شده، نان قهوه ای، نان مشهدی، نان میوه ای و غیره اشاره کرد.

هرکدام از این نان‌ها به لحاظ نوع آرد مورد استفاده، میزان مخمرها و همچنین فرایند پخت نسبت به همدیگر متفاوت هستند و در این میان نان‌های صنعتی به لحاظ قابلیت فرایندی تولید انبوه، تکرارپذیری کیفیت مناسب، کمیت و امکان تکنیکی کنترل مطلوب‌تر در شاخص‌های کنترلی خط تولید، مواد اولیه و افزودنی‌های مورد استفاده نسبت به نان‌های سنتی روند رو به رشدی در جهان دارد.

طرح توجیهی نان صنعتی | ویژگی‌های نان  

غلات حدود ۵۰ درصد انرژی، ۵۰ درصد پروتئین و بخش اعظم ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز افراد جامعه را تامین می‌کند. گندم به عنوان یکی از غلات مورد مصرف در رژیم غذایی انسان، یک سوم از تولیدات غلات سراسر دنیا را در برمی‌گیرد.

پوسته خارجی گندم که تحت عنوان سبوس شناخته شده حدود ۱۵ درصد از وزن دانه را تشکیل می‌دهد و جداسازی سبوس از آرد گندم غالباً موجب کاهش کیفیت غذایی آن می‌شود. نان تهیه شده از آرد کامل، تقریباً دارای تمام ریز مغذی‌های مورد نیاز بدن است. به واسطه غنی بودن از فیبر، با القای حس سیری از چاقی جلوگیری کرده و داروی شفا بخش یبوست است.

نان تهیه شده از آرد کامل سرشار از ویتامین E است که می‌تواند در تقویت هوش و افزایش قد کودکان در حال رشد، درمان ضعف اعصاب و کم خونی، جلوگیری از تشکیل سنگ های صفرا مفید باشد.

ویژگی های نان مورد نظر برای تولید

در این طرح انواع نان سبوس دار از آرد کامل، با تخمیر کامل تهیه و عرضه می‌گردد. فرآیند تخمیر در تولید محصولات بر پایه غلات کامل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از جمله مزایای آردهای کامل تولید آرد تک مرحله‌ای است. در این فرایند آسیاب گندم بدون سبوس‌گیری انجام می‌شود و دانه گندم به طور کامل آسیاب می‌شود. ریز، یکنواخت و همگن شدن سبوس دانه با سایر اجزاء دانه بهترین بستر را برای فرآیند تخمیر مناسب فراهم می‌کند.

فیبرهای غذایی موجود در آرد کامل به عنوان یکی از مهم‌ترین ترکیبات سلامتی بخش در رژیم غذایی انسان مطرح است. فیبر های غذایی اجزایی از سلول‌های گیاهی هستند که در برابر آنزیم‌های دستگاه گوارش انسان مقاومت می‌کنند. فیبرهای غذایی وظایف خود را در بدن از طریق مکانیسم‌های فیزیولوژیکی متعددی جهت تحریک سیستم ایمنی، تولید زنجیرهای کوتاه اسید چرب، کاهش میزان کالری، از بین بردن رادیکال‌های آزاد، حجم دادن به مواد غذایی و تسهیل انتقال سموم بدن از طریق دستگاه گوارش را انجام می‌دهند.

نقش بهبود دهنده ها در فرایند تولید

در فرایند عمل آوری خمیر نان نیازمند بهبوددهنده‌های آرد هستیم. بهبود دهنده‌ها ترکیباتی هستند که با ایجاد انعطاف‌پذیری و افزایش قدرت تحمل خمیر در کلیه مراحل تولید نان اعم از میکس کردن، تخمیر و پخت، سبب بهبود کیفی محصول نهایی می‌شوند.

بهبود دهنده‌ها به تولیدکنندگان نان‌های صنعتی کمک می‌کنند تا محصولی با حجم و شکل ظاهری بهتر را با قابلیت حفظ تازگی بیشتر و تأخیر در بیات شدن نان تولید نمایند. در فرایند تولید، نان باید دارای پخت متعادل، کافی و عاری از سوختگی باشد. نان ضمن داشت طعم و بوی خوشایند لازم است دارای ضخامت مطلوب، رنگ مناسب و عاری از صدمه دیدگی فیزیکی باشد. در نهایت باید استاندارهای شیمیایی فیزیکی بهداشت محصول غذایی را داشته باشد.

 مواد اولیه تولید نان صنعتی 

مواد اولیه مورد نیاز تولید نان صنعتی از آرد کامل و یا آرد غنی شده با ویتامین‌ها و مواد مفید معدنی از غلاتی همانند گندم، جو، جو دو سر و چاودار، آب، مایه خمیر یا بهبود دهنده‌ها، مخمر، نمک طعام، شکر و مواد شیرین کننده، شیر خشک، روغن، مخمر مواد کمک پخت و افزودنی‌ها و تخم‌مرغ می‌باشد .

موارد کاربرد نان صنعتی

نان و محصولات آردبر مهم‌ترین منبع غذایی در تغذیه مردم ایران و تأمین کننده قسمت عمده کالری، پروتئین و ویتامین‌های گروه B بوده و از نظر مواد معدنی نیز دارای اهمیت ویژه‌ای است. به طور کلی، نان یکی از اقلام پایه و اساسی در رژیم غذایی مردم است. مصرف سرانه نان در کشور 120 کیلوگرم گزارش شده است. در حالی که میانگین مصرف سرانه نان در کشورهای اتحادیه اروپا 68 کیلوگرم است که در مقایسه با کشور ما تفاوت چشمگیری دیده می‌شود.

البته بخش زیادی از نان‌های سنتی در کشور ما ضایع می‌شود. در چند سال اخیر مصرف نان به دلائل متعدد از جمله بالا رفتن هزینه سایر مواد غذایی افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته است. بدیهی است جهت رفع نیازهای اساسی تغذیه‌ای مردم به ویژه اقشار کم درآمد باید از روش‌های بهینه تولید و عرضه استفاده گردد.

یکی از این راه‌ها تهیه نان‌هایی با ارزش غذایی بیشتر و قابلیت ماندگاری طولانی‌تر با حداقل ضایعات و حتی‌الامکان غنی شده با پروتئین، املاح و ویتامین‌ها است. لذا باید از یک سو با فرهنگ‌سازی معرفی و شناساندن نان خوب به مردم و آشنا ساختن افراد جامعه با ایرادات وارد بر تعدادی از نان‌های سنتی زمینه را برای استفاده بیشتر از نان‌های صنعتی در جامعه بیشتر فراهم نمود. از سوی دیگر امکان تولید نان به شکل صنعتی و مدرن و سالم فراهم‌تر گردد.

 دانش فنی و روش تولید  نان

تولید با استفاده از ماشین آلات صنعتی شامل خط تولید آرد کامل، فرگردان، میکسر، دستگاه‌های برش، دستگاه بسته‌بندی، دستگاه بخار، خمیرگیر، رول کن در یک فرآیند مشخص امکان تولید انواع مختلف نان حجیم، نیمه حجیم و مسطح را میسر می‌کند. درتولید نان به روش صنعتی کیفیت محصول بالاتر و هزینه‌های تولید و قیمت تمام شده و نان تولیدی پایین‌تر می‌آید. با توجه به حساسیت موضوع نان به عنوان یک کالای استراتژیک، کلیه استانداردهای فرآیندی و بهداشتی باید در تولید مد نظر قرار گیرد.

طرح توجیهی نان صنعتی | خط تولید

در فرایند تولید نان‌های صنعتی عملیات تولید بصورت زنجیروار در مراحل متعدد وابسته، پشت سر هم و دارای تقدم و تاخر صورت می‌گیرد. در هر مرحله محصول تحویلی از مرحله قبل طی عملیات فرآوری تکمیل‌تر می‌گردد. در نتیجه در یک خط تولید صنعتی مراحل مختلف فرآوری به شرح ذیل از تولید آرد تا بسته‌بندی نان وابسته به هم هستند.

تولید و آماده سازی آرد

اولین مرحله خط تولید نان‌های صنعتی تولید آرد یک مرحله‌ای کامل و آماده‌سازی آرد می‌باشد. در آماده‌سازی آرد الک کردن و اختلاط آرد به همراه رساندن درجه حرارت آن به حد مطلوب انجام می شود. در طی این فرایند ضمن جداسازی ناخالصی‌های احتمالی و کاهش رطوبت آرد، ذرات آرد به هم چسبیده نیز جدا شده و امکان کپک زدگی هم کاهش می‌باید.

 

به همین منظور از دستگاه الک مجهز به ویبراتور که مشتمل بر چند الک روی هم استفاده می‌شود. با توجه به فرمول اختلاط آردهای مختلف به منظور ایجاد یکنواختی و بهبود کیفیت آرد مورد نیاز تهیه نان در هر مرحله از ورودی سیلوهای جداگانه به همراه مواد بهبوددهنده با رعایت نسبت اختلاط توسط فیدرهای کنترل شده وارد خط تولید خمیر نان می‌شود. جهت دستیابی به خمیری مناسب لازم است حرارت آرد کامل و آب مورد نیاز رگوله و تنظیم شود.

آماده سازی و مخلوط کردن خمیر

روش مخلوط مواد اولیه جهت تهیه خمیر، به نوع نان و مشخصات مورد نیاز محصول بستگی دارد. ظرفیت و نوع مخلوط کن باید براساس بالانس خط تولید و نوع نان تولیدی در نظر گرفته شود. در فرایند اختلاط سریع پچ آماده شده با آب، ذرات و اجزاء آرد همگن، یکنواخت، حل و متورم می‌شوند.

پوک کردن خمیر

عوامل داخلی موجود درخمیر نان سبب تولید گاز می‌شود، این گاز به صورت حباب‌های ریز در کل حجم خمیرنان پخش شده و سبب پف دار شدن نان تولید می‌شود. عمل ورز دادن خمیر را پوک کردن خمیر می‌گویند.

چانه گیری و پخت

بعد از آماده شدن خمیر در بخش اختلاط به منظور دستیابی به نان مورد نظر ضمن انجام فرایندهای مغز دار کردن در صورت لزوم با توزین و تقسیم خمیر آماده شده نهایی به شکل چانه‌های مورد نظر خمیر آماده شده برای بریدن و توزین به دستگاه چانه‌گیر اتوماتیک وارد می‌شود. در این مرحله پس از آماده سازی رویه چانه‌های مسطح یا فرم داده شده به صورت آماده به فرایند پخت وارد و پس از اتمام فرایند پخت نان در فرهای ویژه یا تونل پخت در دما و شرایط ترمودینامیکی مناسب (بسته به نوع نان) وارد فرایند سرد و بسته بندی می‌شود.

سرد کردن و بسته بندی

محصول پس از خنک کاری به منظور حفظ بهداشت و کیفیت کالا از نظر مصرف کننده مطابق استاندارهای نگهداری محصول شامل دما، رطوبت و نوع مواد بسته‌بندی سلولزی، پلیمری یا فلزی همانند کاغذ، مقوا، سلفون و آلومینیوم بسته‌بندی می‌شوند.

طرح توجیهی نان صنعتی | بررسی بازار و رقبا

براساس آمار‌های فائو، هر ایرانی سالانه ١٦٧,٦کیلوگرم گندم، تقریبا معادل ٢.٥ برابر بیشتر از میانگین جهانی گندم مصرف می‌کند. براساس آمار اعلام شده کشورهای آلمان و اتریش سالانه ٨٠ کیلوگرم، فرانسه ٥١ کیلوگرم، انگلیس، ایرلند و آمریکا کمتر از ٥٠ کیلوگرم نان مصرف می‌کنند.

ایرانی ها با مصرف حدوده 120 کیلوگرم نان در سال یکی از رکوردداران جهان به شمار می‌آیند. برای این میزان از مصرف در ایران سالانه حدود 10 میلیون تن انواع نان تولید می‌شود که از این میزان تا پایان سال 1398 تعداد 650 بنگاه صنعتی با نزدیک به 20000 نفر اشتغال و سرمایه گذاری 12588 میلیارد ریال در کشور با ظرفیت تولید 85000 تن نان صنعتی را بر عهده دارند. حدود 115 برابر این ظرفیت نان‌های  سنتی است که در کشور تولید می‌شود. از این میزان تولید تا رسیدن به سفره خانوار ١٥ تا ٢٠درصد آن ضایعات می‌شود و ضرری بیش از 2هزارمیلیارد تومانی به کشور وارد می‌کند. 

بازار مصرف این‌ گونه محصولات عموماً در شهرهای بزرگ‌تر که ذخیره زمان برای مردم مهم‌تر است دامنه مصرف بالاتری نسبت به شهرهای کوچک و روستاها دارد. به همین دلیل استقرار این گونه واحدها غالبا در جوار مراکز پر جمعیت و مراکز استان‌های بزرگ موجه‌تر است. نان‌های صنعتی در تمامی ایام روز از طریق شبکه فروش کلیه فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره ای و حتی سوپر مارکت‌ها می‌توان در دسترس مشتریان قرار داد.

طرح توجیهی نان صنعتی | سرمایه گذاری مورد نیاز

بر اساس  مطالعات انجام شده احداث یک واحد با حداقل ظرفیت اقتصادی 3000 تن انواع نان معادل 103 میلیارد ریال سرمایه اولیه نیاز دارد. نرخ بازدهی سرمایه‌گذاری با احتساب 300 روز فعالیت سالانه نزدیک به ۳ سال برگشت سرمایه اولیه خود را خواهد داشت. در ادامه خلاصه‌ای از نیازمندی‌های احداث این واحد ارائه شده است. بدیهی است با گذشت زمان و تغییر شرایط اقتصادی لازم به مطالعات به روز جهت پیش امکاسنجی وجود دارد.

مشخصات عمومی طرح

ردیفموضوعبرآرودواحد
1زمین  3000متر مربع
2زیربنا کل تولیدی ،خدماتی و ستادی )1200متر مربع
3دستگاههای  خرید  داخلی و خارجی37799میلیون ریال

جدول سرمایه گذاری طرح

ردیفموضوعهزینه ها  (میلیون ریال )
1سرمایه گذاری ثابت79,019
2سرمایه گذاری  درگردش24,371
3کل سرمایه گذاری103,391
4هزینه تولید سالیانه93,658

 

   شاخص های مالی

موضوع
نرخ بازده داخلی IRR31/1  درصد
دوره برگشت سرمایه3/07

طرح توجیهی نان صنعتی | مزایای اجرای طرح

نان صنعتی با توجه به ضایعات زیاد تولید در روش تولید سنتی نان، قیمت تمام شده بالاتر و کیفیت پایین‌تر محصول ضرر مالی فراوانی را نصیب کشور نموده است. با توجه به در دسترس بودن تکتولوژی‌های موجود جایگزینی تدریجی نان صنعتی؛ به عنوان یک الزام اقتصادی می‌تواند مورد حمایت دولت قرار گیرد. این مخصول بسته به سطح اتوماسیون می‌تواند با کمترین نیروی انسانی به نسبت روش‌های سنتی راه اندازی شده و بهره‌وری منابع را به همراه داشته باشد.  امتیازات فوق به موازات تقاضای رو به گسترش در مراکز جمعیتی بزرگ کشور جذابیت قابل قبولی برای سرمایه‌گذاری را بر اساس نقاط قوت ذیل به همراه دارد:

  1. سودآوری، بازدهی و دوره برگشت مناسب سرمایه­‌گذاری
  2. مصرف رو به گسترش به عنوان کالای جایگزین نان‌های سنتی و هم به عنوان تولید نان‌های جدید
  3. امکان استفاده از زنجیره‌های بزرگ فروشگاهی عرضه کالا در کشور برای فروش محصولات
  4. عدم نیاز به نیروی انسانی زیاد
  5. امکان ارتقا سطح تکنولوژی و اتوماسیون خط تولید جهت افزایش ظرفیت تولید و ایجاد تنوع در تولید
  6. امکان تامین مالی و حمایت دولتی در راستای کاهش ضایعات نان صنعتی
  7. امکان تامین به موقع و همچنین وافر مواد اولیه
  8. امکان استفاده از معافیت مالیاتی و نرخ بهره پایین تسهیلات در زمان راه‌اندازی و بهره‌برداری

نتایج  مطالعات فنی ، اقتصادی و مالی

اخذ مجوزهای لازم و تامین زیر ساخت بر اساس پلان‌های مهندسی حوزه‌های ساختمانی، صنعتی، مکانیکال و الکتریکی و به صورت قانونی فراهم شده است. وجود حمایت‌های مدیریت شده برای جایگزین نان‌های سنتی با نان‌های صنعتی و تغییر ذایقه مصرف‌کنندگان با توجه به امکان تولید محصولات جدید و امکان کاهش ضایعات نان در سطح کشور؛ راه اندازی این طرح را در ظرفیت‌های مختلف اقتصادی در دستور کار قرار داده است. برای این کار لازم است جهت اخذ مشاوره و اطلاعات در تمامی مراحل انجام کار از زمان بررسی اولیه طرح توجیهی تا پیاده سازی و به بهره‌برداری رساندن آن از کارشناسان خبره و با تجربه کاردوک کمک بگیرید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه طرح توجیهی تولید نان می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوکاز طریق شماره 09351520300 تماس بگیرید.



منبع : طرح توجیهی تولید نان صنعتی

تکنیک اسکمپر ( scamper ) چیست و چه کاربردی دارد ؟

تفکر خلاق و حل مسئله بخش‌های اساسی فرآیند طراحی برای تبدیل ایده‌ها به نوآوری و شکستن موانع در برابر خلاقیت است. یکی از روش‌های موفق مورد استفاده در تفکر خلاق، تکنیک اسکمپر می‌باشد. در حالی که تکنیک‌های مختلف تفکر خلاقانه و حل مسئله از قبیل طوفان مغزی معکوس، مدل تفکر هورسون، شش کلاه تفکر انتقادی و غیره وجود دارد، اسکمپر یکی از ساده‌ترین و مستقیم‌ترین روش‌ها به حساب می‌آید. تکنیک اسکمپر مبتنی بر این ایده است که باید چیزهای قدیمی اطراف خود را جدید و به روز رسانی کنیم.


برای دریافت مشاوره در زمینه تکنیک اسکمپر می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 09351520300 تماس بگیرید.


منبع : تکنیک اسکمپر


تکنیک اسکمپر

ایده‌سازی برای کسب و کار بسیار مفید است به همین دلیل کارآفرینان و کسانی که بر اساس طراحی ایده‌ها فعالیت می‌کنند باید بتوانند راهی برای بهبود محصولات و خدمات خود پیدا کنند. در دنیای رقابت آن کسی پیروز میدان است که می‌تواند محصولات و خدمات فعلی خود را از طریق طرز تفکر جدید به جایی برساند که همه وجود آن از خلاقیت و نوآوری سرشار باشد. تکنیک اسکمپر در هفت مرحله این مهم را ایجاد می‌کند.

مشخصات ظاهری تکنیک اسکمپر

شاید برایتان جالب باشد که این تکنیک مخفف چه کلماتی است. باید بگوییم که عنوان کامل و اصلی آن به شرح زیر است:

1- جایگزینی (Substitute)

2- ترکیب (Combine)

3- مناسب کردن (تطبیق دادن-سازگارکردن) برای یک هدف دیگر (Adapt)

4- اصلاح (Modify)

5- تغییر کاربردی (Put to Another Use)

6- حذف (Eliminate)

7- وارونه کردن (Reverse)

روش کار با تکنیک اسکمپر

در این روش شما در مورد هر کدام از موضوعاتی که در بالا ذکر کردیم در خصوص هر محصول و خدماتی که دارید باید سؤالاتی را مطرح کنید. در واقع با این سؤالات شما به بهبود محصولات و خدمات خود کمک می‌کنید. این روش همچنین منجر به شناخت نقاط ضعف در محصولات و خدمات تولیدی شما می‌شود که این مهم زمینه نوآوری برای خلق ایده‌های جدید را فراهم می‌کند.

چگونه از تکنیک اسکمپر استفاده کنیم

قدم اول: انتخاب محصول

کار کردن با این تکنیک سخت نیست. در قدم اول شما باید محصول و خدماتی که می‌خواهید مشکل‌ آن را برطرف کنید و یا آن را ارتقاء داده و یا بهبود ببخشید را انتخاب کنید. انتخاب هر چیزی که قصد دارید آن را بهبود ببخشید می‌تواند نقطه آغاز خوبی برای شما باشد.

قدم دوم: به کار بردن هفت تکنیک اسکمپر

حالا باید هفت موردی که در بالا نام بردیم و نمونه فارسی آن را ذکر کردیم را در مقابل خود قرار دهید. باید یکی یکی در همه بخش‌های نام برده شده برای محصول مورد نظر خودتان شروع به نوشتن و طراحی سؤال کنید. شما باید طوفان فکر را به کار ببرید و تا می‌توانید در مورد محصول مورد نظر خود سؤالات مختلف را طراحی کنید. در همان جای یعنی در مقابل هر سؤالی که نوشتید حتماً به آن‌ها پاسخ دهید.

قدم سوم: بررسی جواب

وقتی به همه سؤالات خود جواب دادید باید تک تک آن‌ها را بررسی کنید و ببینید که کدام یک از پاسخ‌ها می‌تواند به بهتر شدن محصول مورد نظر شما کمک کند و یا مشکلات آن را برطرف سازد. دقت کنید که کدام یک قابلیت این را دارد که به یک ایده کاربردی برای کسب و کار شما تبدیل شود. در صورتی که یکی از پاسخ‌ها توانست به شما کمک کند می‌توانید روی آن کار کرده و ایده مورد نظر را برای بهبود و یا تولید محصول جدید استفاده کنید.

نمونه سؤالات بر اساس تکنیک اسکمپر

1- جایگزینی

تکنیک جایگزین روی قسمت‌های موجود در محصول، خدمات یا ترکیبات آن متمرکز شده است که می‌تواند با دیگری جایگزین شود. سؤالاتی که در این بخش پرسیده می‌شود عبارت‌اند از:

چه بخشی از فرآیند را می‌توان بدون تأثیرگذاری بر کل پروژه جایگزین کرد؟

چه کسی یا چه چیزی بدون تأثیر روند ممکن، می‌تواند جایگزین شود؟

چه بخشی از روند را می‌توان با گزینه های بهتر جایگزین کرد؟

آیا می‌توان زمان یا مکان پروژه را جایگزین کرد؟

چه اتفاقی می‌افتد که بخشی از پروژه را با دیگری جایگزین کنیم؟

در چه جایی می‌توانستید محصول را بفروشید؟

آیا می‌توانیم از جایگزین دیگری به جای محصول x استفاده کنیم؟

آیا می‌توانیم فرآیند را با گزینه‌های ساده‌تر جایگزین کنیم؟

2- ترکیب در تکنیک اسکمپر

روش ترکیبی تمایل به تجزیه و تحلیل و ادغام دو ایده دارد. در بعضی موارد، ترکیب دو ایده نوآورانه می‌تواند منجر به محصول یا فناوری جدید شده که در نهایت تبدیل به قدرت بازار می‌شود. به عنوان مثال، ادغام فناوری تلفن با دوربین دیجیتال، محصول انقلابی جدیدی را در صنعت ارتباطات ایجاد کرد. بحث در مورد روش ترکیبی می‌تواند شامل سوالات زیر باشد:

آیا می‌توانیم دو مرحله از روند را با هم ادغام کنیم؟

آیا می‌توانیم دو فرآیند را همزمان انجام دهیم؟

آیا شرکت ما می‌تواند منابع را با شریک دیگری در بازار ترکیب کند؟

آیا می‌توانیم دو یا چند مؤلفه را با هم مخلوط کنیم؟

3- سازگار شدن

Adapt به بحثی در مورد طوفان مغزی اشاره دارد که هدف آن تنظیم یا ترکیب محصول یا خدمات برای تولید بهتر است. این تنظیم می‌تواند بین تغییرات جزئی و تغییرات اساسی در کل پروژه باشد. Adaption یکی از تکنیک‌های کارآمد برای حل مشکلات از طریق تقویت سیستم موجود است. روش سازگاری می‌تواند سؤالات زیر را شامل شود:

برای رسیدن به نتایج بهتری چه چیزی را باید تغییر دهیم؟

در این کار خاص چه کار دیگری را می‌توان انجام داد؟

چگونه می‌توان روند موجود را بهبود بخشید؟

چگونه می‌توانیم محصول موجود را تنظیم کنیم؟

چگونه می‌توان فرآیند کار را برای بهبود محصول خود انعطاف پذیرتر کنیم؟

4- اصلاح در تکنیک اسکمپر

روش اصلاح عبارت است از تغییر روند به روشی که قابلیت‌های ابتکاری بیشتری را آزاد می‌کند یا مشکلات را برطرف می‌سازد. به عنوان مثال، اصلاح می‌تواند هدف قرار دادن روند پروژه یا تغییر دیدگاه ما در مورد چگونگی نگاه به مسئله باشد. سؤالاتی که در زیر این مقاله مطرح می‌شود عبارتند از:

چگونه اصلاح فرآیند باعث بهبود نتایج خواهد شد؟

اگر ما یک پایگاه مصرف دوگانه داشته باشیم چه می‌شود؟

اگر بازار متفاوت بود، فرآیند کاری و محصولات ما چگونه خواهد شد؟

آیا می‌توانیم فرآیند را تغییر دهیم تا کارآمدتر عمل کنیم؟

5- کاربرد دیگر

این تکنیک مربوط به چگونگی قرار دادن محصول یا فرآیند فعلی به منظور دیگری یا چگونگی استفاده از محصول موجود برای حل مشکلات است. به عنوان مثال، از این روش می‌توان برای یادگیری نحوه تغییر یک محصول موجود به یک بخش دیگر از بازار یا نوع کاربری آن استفاده کرد. سوالات این تکنیک می‌تواند موارد زیر را شامل شود:

چه بخش‌های دیگری در شرکت می‌تواند از محصول استفاده کند؟

در صورت استفاده در جای دیگر، مزایای آن برای محصول چیست؟

چه می‌شود اگر یک بخش تقسیم بازار دیگر را برای محصول فعلی هدف قرار دهیم؟

آیا می‌توانیم یک مرحله خاص به فرآیند اضافه کنیم تا جایگزین دیگری شود؟

آیا می‌توانیم زباله‌ها را برای استفاده دیگر بازیافت کنیم؟

6- حذف در تکنیک اسکمپر

همانطور که از نام آن پیداست، این تکنیک می‌تواند با هدف شناسایی و حذف مواردی به کار رود که می‌تواند برای بهبود کیفیت خدمات و کالاهای مختلف مورد استفاده قرار گیرد. همچنین به کشف قسمت‌های غیر ضروری پروژه کمک می‌کند. سوالات مربوط به این بخش شامل موارد زیر است:

اگر این قسمت را حذف کنیم چه اتفاقی می‌افتد؟

چگونه می‌توانیم بدون بخش خاصی از پروژه به همان خروجی برسیم؟

آیا به این قسمت خاص احتیاج داریم؟

اگر با نیمی از منابع کار می‌کردیم، چه اتفاقی می‌افتاد؟

در برخی شرایط، منابع یا مراحل غیرضروری در این فرآیند بار اضافی را برای رسیدن به نوآوری و خلاقیت در پروژه ایجاد می‌کند. از بین بردن این منابع توانایی نوآوری و تخصیص منابع بیشتر برای خلاقیت در سازمان‌ها را گسترش می‌دهد.

7- وارونه کردن

سرانجام، تکنیک معکوس یا تنظیم مجدد با هدف کشف پتانسیل نوآورانه هنگام تغییر ترتیب در روند خط تولید، انجام می‌شود. معکوس کردن فرآیند یا بخشی از آن می‌تواند به حل مشکلات یا تولید محصول خلاقانه‌تر کمک کند. سوالات این بخش شامل موارد زیر است:

چه اتفاقی می‌افتد اگر روند را معکوس کنیم؟

چگونه می‌توانیم وضعیت فعلی را برای خروجی بهتر تنظیم مجدد کنیم؟

آیا می‌توانیم عناصر وجود در محصول را تعویض کنیم؟

کوتاه سخن اینکه...

تکنیک اسکمپر یکی از ساده‌ترین و مستقیم‌ترین روش‌های تفکر خلاق و حل مسئله از طریق تعدادی تکنیک با انواعی از سؤال است. (S) جایگزین، (C) ترکیب، (A) سازگار، (M) اصلاح، (P) برای استفاده دیگر، (E) از بین بردن و (R) معکوس. با این روش می‌توان برای بررسی مشکلات از هفت منظر استفاده کرد. این روش جامع مطالعه به دستیابی به بهترین تصمیم که باعث نوآوری و خلاقیت می‌شود، کمک می‌کند.

سؤالات متداول در خصوص اسکمپر

آیا برای طراحی سؤال در هر بخشی محدودیتی وجود دارد؟

خیر. اتفاقاً باید تا جایی که می‌تواند انواعی از سؤالات را مطرح کنید و هیچ محدودیتی در این زمینه برای شما وجود ندارد.

آیا ایده‌های انتخابی را باید به دیگران هم گزارش دهید؟

بله. شما باید جلساتی را در این زمینه در شرکت خود تشکیل دهید و آن را مورد تحلیل و بررسی قرار دهید. اگر ایده‌های انتخابی زیاد هستند می‌تواند در دو یا سه جلسه با فاصله زمانی مشخصی این کار را انجام دهید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تکنیک اسکمپر می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 09351520300 تماس بگیرید.


منبع : تکنیک اسکمپر