مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک

بهترین مرجع در دسته یابی به بروز ترین اطلاعات در زمینه های مختلف کسب و کار، سرمایه گذاری، اخذ جواز، ثبت شرکت و ...

مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک

بهترین مرجع در دسته یابی به بروز ترین اطلاعات در زمینه های مختلف کسب و کار، سرمایه گذاری، اخذ جواز، ثبت شرکت و ...

کارآفرینی چیست ؟ ویژگی های یک کارآفرین کدامند ؟

شاید در نگاه اول تعریف کارآفرینی مفهومی ساده و قابل فهم به نظر برسد ولی تعریف دقیق و یکسانی میان همگان وجود ندارد. تعریف های زیادی برای کار آفرینی وجود دارد که بر جنبه های مختلف کارآفرینی و ویژگی های فرد اشاره دارد. در این مقاله سعی داریم تا شما را با تعریف کارآفرینی و ویژگی های یک کارآفرین آشنا سازیم.

برای دریافت مشاوره در زمینه های کارآفرینی از مشاوره مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک می توانید با شماره 09351520300 تماس بگیرید.

منبع: کارآفرینی

کارآفرین کیست ؟ کارآفرینی چیست ؟

همانطوری که گفته شده علارغم تصور کلی در مورد کارآفرینی، تعریف واحدی برای کارآفرینی وجود ندارد. اینکه کارآفرینی را یک علم بدانیم و یا اینکه کسانی بخواهند بین کارمندی و کارآفرینی یکی را انتخاب کنند. دغدغه ای است که در یک قرن اخیر ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغل کرده است. اما ژوزف شومپیتر  ( پدر کارافرینی) تعریف کارآفرینی را از مفهوم صرفه جویی و فرصت پروری می دید. شومپیتر به رابطه بین نوآوری و کارآفرینی توجه ویژه داشت. او پنج شیوه را در نوآوری مطرح می کند که عبارتند از :

  • معرفی یک محصول جدید ( کالا یا خدمات )
  • به کارگیری شیوه ای نو برای تولید یک محصول قدیمی
  • کشف یک منبع جدید برای بدست آوردن مواد اولیه
  • ایجاد یک ساختار جدید برای یک صنعت

ویژگی های کارافرین

ویژگی های رفتاری زیر از جمله ویژگی هایی است که به تمام کارآفرینان نسبت داده می شود :

  • خلاقیت
  • پیشرو بودن
  • آینده نگری یا پیش بینی آینده
  • آینده سازی
  • ریسک پذیری
  • ارزش آفرینی
  • ایجاد اشتغال و کار
  • خلق ثروت

در ادامه به توضیح هر کدام از ویژگی های کارآفرینان می پردازیم تا مفهوم هر کدام بهتر آشنا شوید.

خلاقیت | ویژگی های کارآفرین

به کلی کلی خلاقیت به معنی خلق یک اثر جدید با به کار گیری قدرت تخیل می باشد. فرایند کارآفرینی فردی و سازمانی، از خلاقیت شروع می شود. خلاقیت و نوآوری اولین مرحله کارآفرینی است که با به کارگیری آن برای رفع یک مشکل در سطح جامعه و یا سازمان می توانید مسیر کارآفرینی خود را شروع کنید.

پشرو بودن

در این مرحله شما باید ایده خود را عملی کنید. شما شاید اولین نفری باشید که شروع به ارائه این خدمت یا محصول می کنید، در نتیجه در این مسیر با مشکلات، مخالفت ها و چالش های بسیاری روبرو خواهید شد.

فراتر رفتن از مرکز امکانات از جمله ویژگی های یک کارآفرین است. کارآفرینی یک فرایند است که در آن، قرصت هایی را که می بینید، بدون توجه به منابع و شرایطی که در زمان حال دارید، تعقیب کنید. تا بتوانید از کالا و خدمت خود را که در آینده خلق ارزش می کند، بهره ببرید.

تفاوت اصلی کارآفرینان با سایر افراد جامعه عمل است. آنها اقدام می کنند و فکر خود را عملی خواهند ساخت. اگر یک کارآفرین جایی حرفی بشنود، شکایتی داشته باشد، فرصتی ببیند، تهدیدی حس کند، راهکار را در اقدام کردن با خلق یک کسب و کار جدید ببیند، می کوشد تا نسبت به دیده ها و شنیده های خود عکس العملی نشان دهد.

آینده نگری ( پیش بینی آینده ) و آینده سازی

داشتن دیدگاهی وسیع تر نسبت به آینده، لازمه موفقیت در تولید یک محصول یا خدمت است. یک کارآفرین با آینده نگری محصولی ( کالا یا خدمت ) را ارائه می دهد تنها برای زمان حال مخاطبانش طراحی نشده است بلکه پاسخگوی نیاز های آینده مشتریانش نیز می باشد.

ریسک پذیری

اگر تا کنون شکست نخوردید یا اشتباهی نکردید به یقین بدانید که تا حالا کار بزرگی انجام نداده اید. کسی که کسب و کاری را راه اندازی می کند، ریسک این کار را می پذیرد. به این امید که از این ریسک کردن سودی بدست آورد. البته ریسک پذیری منطقی و مبتنی بر استدلال با تصمیم گیری هیجانی تفاوت بسیاری دارد.

ارزش آفرینی

هدف اصلی یک کار آفرین چیست ؟ شاید ابتدا فکر کنید پول و ثروت هدف یک کارآفرین است. در حالی که برخلاف تصور عمومی کارآفرینان در تلاشند تا محصولی ( کالا یا خدماتی ) را به مخاطبان خود ارائه کنند تا با استفاده از آن چیزی به مشتریان خود اضافه کرده باشند.

بدهی است که ارائه یک محصول ارزشمند منجر به رسیدن پول و ثروت می شود و حتی می توان با سنجش گردش مالی حسابی کسب و کارتان میزان موفقیت کسب و کار خود را ارزیابی کنید.

مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک

مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک آماده است تا با بهرمند از یک تیم متخصص و با تجربه در زمینه کسب و کار پاسخگو سوالات و مشکلات شما در زمینه کسب و کار باشد. برای دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر می توانید با شماره 09351520300 تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه های کارآفرینی از مشاوره مرکز کاردوک می توانید با شماره 09351520300 تماس بگیرید.


منبع: کارآفرینی

ثبت شرکت کارگزاری

با مشخص شدن هر چه بیشتر اهمیت و کاربرد بورس، تقاضا برای ثبت شرکت کارگزاری نیز بیشتر می شود. بازار بورس دارای قوانینی است که از جانب دولت تعیین شده اند. طبق همین قوانین تنها کارگزاران می توانند در این بازار فعالیت داشته باشند. پس اگر می خواهید اقدام به خرید و فروش سهام یا دیگر فعالیت های مالی در بورس کنید باید از طریق کارگزاری اقدام نمایید. در ادامه این مقاله به طور مختصر بازار بورس و فعالیت های شرکت های کارگزاری و نحوه ثبت شرکت کارگزاری را شرح خواهیم داد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه ثبت شرکت می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 09351520300 تماس بگیرید.

 منبع : ثبت شرکت کارگزاری

بازار بورس و کارگزاری ها

بورس محلی است که اوراق بهادار، سهام شرکت ها و انواع اوراق قرضه ای که شرکت ها و سایر سازمان ها صادر کرده اند و دارای ارزش هستند خرید و فروش می شوند. قیمت اقلام نامبرده شده بر اساس فعالیت های سازمان های صادره روزانه در نوسان هستند. خرید و فروش طبق قوانین باید از طریق کارگزار صورت بگیرد. کارگزاران اشخاص حقیقی یا حقوقی هستند که بین خریدار و فروشنده واسطه گری کرده و سایر خدمات سرمایه ای را در بازار مالی به مراجعان ارائه می دهند.

شرکت های کارگزاری چه فعالیت هایی دارند؟

اصلی ترین و شناخته شده ترین فعالیت شرکت های کارگزاری خرید و فروش سهام در بازار بورس است. اما این شرکت ها علاوه بر این خدمات می توانند فعالیت های دیگری نیز داشته باشند. از جمله این خدمات می توان به موارد زیر اشاره کرد.

خرید و فروش، ارزشیابی و معامله اوراق بهادار تحلیل اطلاعات و دریافت دستورات خرید و فروش از جانب سرمایه گذاران فراهم آوردن تسهیلات لازم برای فروش سپرده گذاری و تعهد پذیره نویسی صدور گواهی نامه های حرفه ای مرتبط با معاملات مالی امور مربوط به انتقال و تسویه اوراق بهاردار و سهام ها آموزش سهامداران و سرمایه گردانی و….

فایده بورس و شرکت های کارگزاری چیست؟

در بازار مالی اوراق بهادار و بورس دارای اهمیت ویژه ای است. در بسیاری از کشورهای توسعه یافته از این بازار به عنوان ابزاری برای تنظیم عرضه و تقاضای بازار استفاده می شود. ارزش ارز و سیستم مالی هر کشور تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار می گیرد؛ بورس و اوراق بهادار ابزاری جهت تعدیل بازار مالی هستند. دیگر مزایا و فوائد بورس و کارگزار به شرح زیر می باشد. به جریان انداختن سرمایه های کم و راکد راهم کردن تسهیلات تنظیم وضعیت اقتصادی مانع از تاثیرگذاری تورم بر سرمایه های بورس افزایش حجم سرمایه گذاری کاهش ریسک سرمایه گذاری در شرکت های مختلف

برای ثبت شرکت کارگزاری چه شرایطی لازم است؟

از جمله شرایط لازم برای ثبت شرکت کارگزاری می توان به شرایط زیر اشاره داشت :

ایرانی بودن

حداقل 25 سال سن

دارای حداقل 3 سال کارآموزی

گذراندن امتحان تخصصی و نظری

ارائه وثیقه کسب مجوز هیئت بورس

شما می توانید با کمک مرکز مشاوره کاردوک بدون هیچ دردسری شرکت خود را ثبت کنید. برای اطلاع از راه های ثبت شرکت کلیک کنید.

چگونه شرکت کارگزاری ثبت کنیم؟

تنها کسانی می توانند در زمینه کارگزاری فعالیت کنند که از سازمان بورس و اوراق بهادار مجوزهای لازم را کسب کرده و عضو کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار نیز باشند. برای ثبت شرکت کارگزاری نیز باید هیئت مدیره و مدیر عامل به تایید سازمان بورس رسیده باشند. شرکت هایی کارگزاری می توانند تحت عنوان شرکت سهامی خاص و یا شرکت با مسئولیت محدود به ثبت برسند. شرکت هایی که بخواهند در زمینه های پردازش اطلاعات مالی، صندوق سرمایه گذاری، صندوق بازنشستگی، خرید و فروش اوراق بهادار، مشاوره، تسویه، تحلیل اطلاعات در بازار اوراق بهادار و… فعالیت بکنند باید مجوزهای لازم از سازمان بوری و اوراق بهادار را دریافت کرده باشند.

چند نکته در زمینه ثبت شرکت های کارگزاری

_ تنها شرکت هایی که در عنوان فعالیت آن ها  سرمایه گذاری مطلق یا سرمایه گذاری در بورس قید شده است باید مجوز از سازمان بورس دریافت شود. _ استفاده از عنوان هایی مثل خرید و فروش سهام نیاز به کسب مجوز ندارند _ فعالیت و بازاریابی هرمی به طور مطلق ممنوع است _ پس از کسب مجوزهای لازم از سازمان بورس، در قالب شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود، شرکت کارگزاری به ثبت می رسد.

برای کسب اطلاعات جهت ثبت شرکت کلیک کنید. کارشناسان ما در مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک می توانند شما را جهت تسهیل مراحل ثبت راهنمایی کرده و سرمایه لازم جهت شروع کار را فراهم کنند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه ثبت شرکت می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کاردوک از طریق شماره 09351520300 تماس بگیرید.


منبع : ثبت شرکت کارگزاری

مشاوره کسب و کار

مشاوره کسب و کار از جمله موارد الزامی برای راه اندازی یک کسب و کار جدید می باشد. در جلسات مشاوره کسب و کار شما با چالش ها ، مشکلات و مسیر راه اندازی کسب و کار خود آشنا می شوید و همچنین می توانید نحوه بر طرف کردن موانعی که با آنها روبرو هستید را می آموزید. با اینکه مطالب این مقاله نمی توانید جایگزین مشاوره کسب و کار باشد ولی ما در این مقاله سعی کردیم تا مهمترین سوالات و ابهامات موجود در مسیر راه اندازی کسب و کار را برای شما توضیح دهیم.

 

برای دریافت مشاوره کسب و کار از مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک می توانید با شماره 09351520300 تماس بگیرید.

منبع: مشاوره کسب و کار

مشاوره کسب و کار

از جمله مهمترین مواردی که در جلسات مشاوره کسب و کار مطرح می شود می توان به موارد زیر اشاره داشت :

هدف شما از مشاوره کسب و کار

قبل از هر چیزی هدف خود را تغیین کنید که می خواهید یک کسب و کار برای خود راه اندازی کنید یا به دنبال افزایش اطلاعات خود در مورد راه اندازی یک کسب و کار هستید. اگر قصد دارید واقعا یک کسب و کار جدید برای خود راه اندازی کنید، باید علاوه بر جنبه های تئوری با جنبه های اجرایی راه اندازی کسب و کار آشنا شوید. باید اطلاعات دقیقی در مورد نقشه راه کارآفرینی و مدیریت کسب وکار داشته باشید.

انگیزه | مشاوره کسب و کار

قبل از هر اقدامی با خودتان رو راست باشید. ببنید چرا می خواهید یک کسبب و کار جدید را اندازی کنید. معمولا کار آفرینان از این لحاظ به دو دسته تقسیم می شوند.

دسته اول کار آفرینانی هستند که با انگیزه بیرونی شروع به فعالیت می کنند به عنوان مثال به دلیل اینکه مدیر ناکارآمدی دارند شروع به راه اندازی کسب و کار خود می کنند.

دسته دوم کار آفرینانی هستند که با انگیزه درونی کسب و کار خود را راه اندازی می کنند. به عنوان مثال شما یک ایده ای دارید و فکر می کنید که می توانید با عملی کردن ایده تان شروع به خدمات رسانی و خلق ارزش کنید.

اگر واقعا مصمم هستید که می خواهید کسب وکار خود را شروع کنید یک کاغذ بردارید و سوالات زیر را پاسخ دهید

واقعا می خواهید در کسب و کارتان چه کنید ؟

نمی توانیم اول یک شرکت ثبت کنیم بعد بشینیم ببینیم که حالا می خواییم چی کار کنیم!!! بنابراین اولین سوالی که باید به انجا جواب دهید این است که می خواهید چی کار کنید ؟

حال تلاش کنید در چند سطر داستان کسب و کار خودتان را توضیح بنویسید.

شما به عنوان یک کار آفرین باید قبل از شروع کسب و کارتان به این سوال هم پاسخ دهید که چرا من ؟ چرا باید به سراغ این کار بروم ؟

اینجا همان جایی که است که شما باید اول به خودتان اثبات کنید که در حوزه ای که می خواهید در آن فعالیت داشته باشید، نوآوری انجام داده اید که خودتان حاظراید از محصولی که تولید می کنید استفاده نمایید.

بسیاری اند افرادی که در جلسات مشاوره کسب و کار ادعا دارند که محصول و خدماتی که ارائه می دهند در هیچ جای دیگری ارائه نمی شود. اما دیر یا زود این قضیه مشخص می شود. گردش مالی حساب بانکی شما درستی یا نادرستی این امر را ثابت می کند. پس با دقت به سوالی که پرسیده شد پاسخ دهید.

با راه اندازی این کسب و کار چه ارزشی و خدمتی ایجاد می کنید ؟

نباید فراموش کنید که ارزشی چیزی است که مشتری شما حاضر است برای آن پول خرج کند. در غیر این صورت شما کسب و کاری راه نداخته اید، تنها یک کار خیر انجام داده اید.

چه کسی قرار است به شما پول بدهد ؟

شاید مهمترین سوالی که باید به آن در جلسات مشاوره کسب و کار پاسخ دهید این است که چه کسی برای محصول یا خدمات شما پول قرار است پول دهد ؟

شما به عنوان یک کارآفرین کسب و کار جدید، آیا واقعا توانایی ایجاد ارزش دارید یا تنها به دنبال شکل دادن یک شخصیت خقوقی برای قلاب اندازی در رودخانه فرصت ها هستید تا یک ماهی گیر کند ؟

ما نمی توانیم یک کسب و کار جدید راه بیاندازیم و وقتی دیدیم که مشتری نداریم بگوییم که ما تلاش خودمان را کردیم ولی جامعه قدر ما را ندانست.

مردم با پول دادن علاوه بر تامین هزینه کسب و کار، از میان کسب و کار های مختلف به کسب و کار مورد علاقه خود رای می دهند و از استفاده از خدمات آن کسب و کار راضی تر هستند.

آیا از صنعتی که می خواهید در آن کار کنید، با خبر هستید ؟

خوب است که قبل از شروع به کار کردن در یک زمینه فعالیت، تحلیل استراتژیک آن صنعت را هم داشته باشید.

چقدر با مسائل و چالش های مالی کسب و کار آشنا هستید ؟

بسیارند کارآفرینانی که میانه خوشی با مسائل مالی ندارند. این کار آفرینان فکر می کنند که برای راه اندازی یک کسب و کار اصل مهم ایده است و در ادامه کسب و کارشان جان گرفت می توانند با استخدام حسابدار و مدیر مالی به مسائل مالی خود رسیدگی کنند.

بحث مالی تنها به پیدا کردن سرمایه گذار و سرمایه اولیه کسب و کار محدود نمی شود. شما به عنوان یک کار آفرین باید از مباحث مالی درک صحیحی داشته باشید. از مفاهیم مالی مهمی که باید با آن آشنا باشید می توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • سرمایه در گردش
  • نقطه سر به سر
  • هزینه جاری
  • سرمایه اولیه
  • مزایا و معایب واگذاری سهم به دیگران
  • تفاوت مکانیز های مختلف رشد مالی
  • مزایا و معایب وام های کوتاه مدت و بلند مدت
  • ساختار هزینه
  • نقدینگی
  • مفقوم هزینه
  • نفروضات و ریسک مالی
  • و …

آیا می توان هم زمان با راه اندازی کسب و کار جدید کار قبلی خود را هم داشته باشیم ؟

اگر به زندگی نامه کارآفرینان مختلف نگاه کنیم متوجه می شویم که کارآفرینان زیادی بودند که در ابتدای راه اندازی کسب و کار جدید خود تا مدت ها در شغل قبلی خود مشغول کار بودند.

معمولا در کسب و کار های خانگی و کوچک، تامین مالی از طریق کار کردن در جایی دیگر یک امر عادی است. ولی نباید فراموش کنید که کسب و کار شما دیر یا زود به نقطه ای خواهد رسید که شما مجبورید تمام وقت خود را بر روی آن بگذارید.

نقش شبکه های اجتماعی | مشاوره کسب و کار

امروزه شبکه های اجتماعی و رسیدگی به آنها به صورت تخصصی برای تمامی کسب و کار ها نقش مهمی پیدا کرده است. آشنایی با بازاریابی مدرن و تولید محتوا در شبکه های اجتماعی از جمله مبحث های مهمی است که باید قبل از شروع کسب و کار با آن آشنا باشید.

مشاوره کسب و کار کاردوک

مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک با بهرمندی از تیمی متخصص و با تجربه در زمینه کسب و کار آماده ارائه خدمات خود به شما است شما برای کسب اطلاعات بیشتر می توان با شماره 09351520300 تماس بگیرید.

شما می توانید با پاسخ و فکر کردن به پاسخ سوالات فوق اطلاعات مفیدی را در مورد کسب و کار مورد نظر خود بدست آورید همچنین می توانید اگر سوال مفیده دیگری به ذهنتان رسید در ادامه این مطلب با سایر افراد به اشتراک بگذارید.

برای دریافت مشاوره کسب و کار از مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک می توانید با شماره 09351520300 تماس بگیرید.


منبع: مشاوره کسب و کار

هوش مالی | راهکارهای افزایش هوش مالی

هوش مالی فقط بخشی از هوش ذهنی است که برای حل مشکلات مالی از آن استفاده می شود . حتما افرادی را دیده اید که هر روز سخت تر از دیروز کار می کنند ، پول بیشتری در می آورند اما هرگز ثروتمند نمی شوند، و حتی بیشتر از قبل بدهکار می شوند و مشکلات مالیشان بیشتر می شود. اکثر ما فکر میکنیم بهترین راه و روش حل یک مشکل ، فقط روشی است که ما می دانیم و انجام می دهیم. در حالی که روش هایی که تا الان استفاده کرده ایم ما را به نتیجه متوسط یا پائین تر از متوسط رسانده است. اگر این نکته را درک کنیم می توانیم با یادگیری روش و مهارت های جدید و تغییر در نوع نگرش و فکر خود به نتایج جدید و بهتر برسیم اگر به مشکل مالی خود به عنوان یک فرصت برای یادگیری و باهوش تر شدن نگاه کنیم.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه امور اداری و سازمانی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 09351520300 تماس بگیرید.

 منبع : هوش مالی

برای پول دار شدن هم باید باهوش بود

البته منظور هوشی متفاوت از IQ می باشد. هوش مالی مفهومی ذهنی است که شامل عملکرد یا کارهای خاصی است که ثروت را وارد زندگی شما می کند. باید ذهنیت لازم برای موفقیت و شکست را یاد بگیرید و باورهای محدودکننده ای که سد راه پول درآوردن شماست را کنار بگذارید. بنابراین هوش مالی را می توان یکی از اصول مدیریت دانست، برای اطلاع از اصول مدیریت کلیک کنید.

 

هوش مالی چیست | چه چیزی باعث حل مشکل مالی می شود ؟

همه ی مردم دنیا چه ثروتمند و چه فقیر مشکل مالی دارند. خیلی ها فکر می کنند مشکل مالی آن ها تمام می شود اما این طور نیست، پول بیشتر مشکلات مالی بیشتری را به دنبال دارد . تحصیلات هم مشکل مالی را برطرف نمی کند. داشتن یک شغل هم مشکلات مالی را حل نمی کند. هوش مالی دقیقا همان رفتار شما با پول است. متاسفانه تحصیلات و سخت کوشی اگر با استفاده از هوش مالی ، همراه نباشد نمی تواند موجب تولید ثروت شود. حال سوال این است چه چیزی مشکلات مالی را حل می کند؟

جواب این سوال “هوش مالی” است. مشکلات رایج مالی در دنیای امروز؛ تطبیق نداشتن درآمدها و هزینه های زندگی، نداشتن خانه شخصی، بدهکاری، هزینه های ماشین، هزینه های بهداشتی درمانی و … است که با استفاده از هوش مالی میتوان آن ها را برطرف کرد . اگر هوش مالی را در خود تقویت نکنیم روز به روز مشکلات وخیم تر  و شرایط روز به روز سخت تر می شوند. واقعیت این است که پول تاثیر به سزایی روی سبک و کیفیت زندگی دارد. پول آسایش، آزادی زمانی و آزادی انتخاب می آورد . ولی پول در آوردن به تنهایی و بدون استفاده از هوش مالی هیچ کدام از موارد ذکر شده را به همراه خواهد داشت.

هوش مالی و ارتباط آن با پولدار شدن

و اگر بتوانید هوش مالی خود را رشد بدهید، می توانید مشکلات مالی خود را حل کنید و در نتیجه ثروتمندتر شوید و اگر این کار را نکنید روز به روز فقیرتر می شوید. مدیران مالی کاردان ، برای رسیدن به ثروت و رفاه مالی اقدامات خاصی را انجام می دهند .افرادی که از نظر مالی موفق هستند با افرادی که وضع مالی اسف‌باری دارند، دارای ذهنیت متفاوتی نسبت به پول هستند. افراد موفق و ثروتمند هیچ وقت دست از یادگیری درباره ی پول درآوردن، سرمایه گذاری، اطلاعات مربوط به سهام و … نمی‌کشند.

پول در آوردن برای آن ها مثل نفس کشیدن حیاتی است. مدیران باهوش از تمام لحظه های زندگیشان برای یادگیری استفاده میکنند. همیشه وقتی آنها را میبینید درباره ی پول با بقیه صحبت می کنند ، به سمینارهای امور مالی می روند، با مشاوران  حرفه ای صحبت می کنند، کتاب می خوانند یا در حال مطالعه بخش اقتصادی روزنامه هستند و … . پول درآوردن برای آنها تبدیل به عادت شده و این عادت باعث می شود آن ها در امور مالیشان به موفقیت برسند.

در ذهن فردی که هوش مالی بالایی دارد چه می گذرد ؟

“جیمی مک اینتایر” در کتاب خود به نام “درس هایی که آرزو داشتم یاد می گرفتم”  میگوید موفقیت مالی ما تا حد زیادی به باورهایی که درباره ی پول داریم بستگی دارد. اگر به باورهای محدودکننده ای که درباره ی پول داریم بچسبیم، همیشه از پیامدهای آسیب رسان آن ضرر خواهیم کرد . این باورهای منفی هستند که اجازه نمی دهند به بالاترین سطح استقلال مالی برسیم.

ویژگی های مدیران مالی کارآمد

خصوصیات مشترک بین همه مدیرانی که درآمد بالایی دارند وجود دارد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره داشت :

داشتن طرح عملیاتی

کسانی که از هوش مالی بالایی برخوردارند، برنامه و طرح جامعی برای موارد مالی و برنامه روزانه خود دارند.

پس انداز کردن ده درصد از درآمد خود

این افراد همیشه حداقل ده درصد از درآمد خود را نگه می دارند یا با آن به سرمایه گذاری می پردازند یا در بلند مدت سود به دست می آورند.

به حداقل رساندن بدهی

افراد با هوش مالی بالا ، می دانند که قرض بالا آوردن بار سنگینی دارد و در درازمدت تاثیر بدی بر روی میزان ثروت میگذارد . این افراد سعی می کنند تا جای ممکن بدهی های خود را به حداقل برسانند و با این وجود اگر هم مجبور باشند که با قرض کردن اقدام به خرید کنند، بهترین و مناسب ترین طرح و تسهیلات بانکی یا غیربانکی را انتخاب می کنند. در اغلب موارد بدهی هایشان را با سودی که از سرمایه گذاری هوشمندانه به دست می آورند، صاف می کنند.

تعیین اهداف مالی بلند مدت و کوتاه مدت

اهداف مالی ارتباط تنگاتنگی با طرح های عملیاتی موثر دارند. اهداف افراد باهوش به دو دسته ی کوتاه مدت و بلندمدت تقسیم می شود و همین داشتن برنامه باعث می شود تا در طول روز فکرشان را روی رسیدن به به اهدافشون متمرکز کنند.

داشتن استراتژی در خرج کردن

افراد باهوش درباره ی هر مبلغی که می خواهند خرج کنند با دقت فکر می کنند. مدیران مالی موفق از پیامدهای کوچک ترین خرید و خرج کردن خود هم آگاه هستند. آن ها می دانند که جمع شدن هزینه های به ظاهر کوچک در بلند مدت چه عواقبی دارد و باعث تلنبار شدن بدهی می شود و فرصت سوددهی بیشتر را از شما میگیرد. این افراد توانایی بالایی در پیش بینی آینده دارند. این قابلیت به آن ها کمک می کند تا پیامدهای خرج کردن پول شان را بشناسند و به این ترتیب برای خرج کردن یا نکردن آن تصمیم درستی بگیرند. و اگر ببینند که خرج کردن پولشان در بلند مدت برایشان سودی ندارد، قبل از هر اقدامی تصمیماتشان را اولویت بندی می کنند.

یادگیری مداوم استراتژی های مالی جدید

این افراد هیچ وقت از یادگیری درباره ی پول درآوردن، سرمایه گذاری کردن، اطلاعات مربوط به سهام و … دست نمی کشند و به صورت مداوم در حال یادگیری هستند.

نحوه تقویت هوش مالی با هوش پول ساز

هوش پول ساز مجموعه مهارت هایی است که باعث به دست آوردن پول بیشتر می شود. بخشی از این هوش ، ذاتی و بخشی مهمی از آن اکتسابی است. بخش ذاتی این هوش چندان قابل تغییر نیست مانند “قدرت حافظه” ، اما بخش های اکتسابی آن میتواند با روش های زیر  فراگرفته شود.

خیال پردازی

افرادی که خیال پردازی می کنند احتمال بیشتری دارد که بتوانند یک کار و ایده جدید خلق کنند. بسیاری از ایرانی ها قدرت خیال پردازی خوبی دارند، اما فقط افراد کمی به آن اهمیت می دهند و بیشتر افراد با بی توجه از کنار آن می گذرند. حتی برخی افراد خیال پردازی را چیز بدی می دانند! و تفاوت افراد موفق با دیگران در این است که به خیال پردازی هایشان جامه عمل می پوشانند.

خلاقیت

یکی از مهم ترین موارد برای هوش مالی خلاقیت است. در گذشته بسیار دور برای کسب درآمد بالا چندان به خلاقیت نیاز نبود اما در دنیای امروزه با افزایش جمعیت و رقابت در زمینه های مختلف شغلی و اجتماعی، نیاز به این ویژگی بیشتر می شود. بیشتر افرادی که در موقعیت شغلی با حقوق ثابت قرار می گیرند، خلاقیت خودشان را از دست می دهند. باید بدانید انسان تنها زمانی از قابلیت های عالی ذهنش استفاده می کند که در شرایط سخت قرار بگیرند .

علاقه

اگر به شغل فعلی خود علاقه ندارید، دست کشیدن از آن کار منطقی است. وقتی از کاری که به آن علاقه ندارید دست می کشید، تمام انرژیتان را صرف پیدا کردن شغل مورد علاقه تان می کنید و تمام فکرتان بر روی شغلی که برایتان مناسب ترین است، متمرکز می شود. نکته مهمی که باید بدانید این است که تنها راه انجام دادن کارهای عظیم، دوست داشتن کاری است که انجام می دهیذ.

جسارت

جسارت ویژگی افرادی است که ترس هایشان را شناخته اند و بر آن غلبه کرده اند. ترس ها بزرگترین موانع در برابر پیشرفت انسان هستند. انسان های بزرگ با ترس هایشان روبه رو می شوند ولی انسان های ضعیف از آن فرار می کنند.

تمرکز

حال که هدفتان را مشخص کرده اید کافی است روی آن تمرکز کنید. تمام ذهن و قدرت خود را روی هدفتان جمع کنید و به عوامل مزاحم اجازه ندهید به ذهنتان وارد شوند و نهایت تلاشتان را برای رسیدن به هدف بکنید و تا رسیدن به هدفتان دست از تلاش نکشید. از تجربه هایتان پله هایی برای بالا رفتن بسازید و هرگز از شکست خوردن نهراسید.

مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک

برای دریافت مشاوره در زمینه هوش مالی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره کاردوک تماس بگیرید و از خدمات مشاوره حضوری و تلفنی این مرکز بهرمند شوید. برای اطلاع از سایر روش های جلوگیری از ضرر مالی کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه امور اداری و سازمانی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کاردوک از طریق شماره 09351520300 تماس بگیرید.


منبع : هوش مالی

اصول مدیریت | آشنایی با اصول پنجگانه مدیریت

بسیاری از صاحبان سرمایه به دنبال یک اصول مدیریت در سازمان خود هستند تا بتوانند آن را به بالاترین درآمد ممکن برسانند. پس از ورود به بازار کار دیر یا زود متوجه می شوید که در هر حوزه ای، مدیریت اصلی اساسی و انکار ناپذیر است. به طوری که موفقیت و رشد سازمان مستقیمابه عملکرد مدیران آن بستگی دارد. این موضوع به قدری اهمیت دارد که مدیریت به عنوان یک علم شناخته می شود، پس شما هم اگر به دنبال هدایت مجموعه خود هستید باید پایه های علم مدیریت را بشناسید. خوب است بدانید اصول مدیریت تنها برای مدیران نبوده و در هر زمینه و بخشی که فعالیت دارید، آگاهی از این اصول به یاری شما می آیند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه امور اداری و سازمانی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 09351520300 تماس بگیرید. 

 منبع: اصول مدیریت

تعریفی کوتاه از مدیریت

قبل از آن که بخواهیم اصول مدیریت را شرح دهیم خوب است با مفهوم مدیر و مدیریت آشنا شوید. مدیر کسی که کار مدیریت را انجام می دهد، او محیطی مناسب برای کسانی که می توانند برای اهداف سازمان مفید باشند، فراهم می کند. در عمل، مدیریت ادغامی از دانش، هنر و خلاقیت است که در جهت اهداف سازمان از آن ها استفاده می کند. مدیری موثر است که بتواند در شرایط سخت زیردستان را با خود هماهنگ کند. تصمیمات یک مدیر شایسته بر اساس تفکر عمیق و آینده نگری است. برای رسیدن به این اهداف و ویژگی ها لازم است تا علاوه بر دانش، با اصول مدیریتی نیز آشنا باشید.

 اصول مدیریت چیست؟

نظریه های متعددی درباره اصول مدیریت ذکر شده اند که در هر کدام از آن ها مباحث مختلفی در نظر گرفته شده است. اما در همه آن ها می توان به اشتراکاتی رسید. در ادامه به دو دیدگاه پرداخته ایم که هم طرفداران بیشتری داشته و هم در عمل کاربردی تر بوده اند.

اصول پنجگانه مدیریت

بعد از آنکه نظریات مختلفی درباره وظایف مدیر مطرح شد، پنج وظیفه به عنوان وظایف و اصول مدیریت میان صاحبان نظر به توافق رسید. این پنج اصل عبارتند از؛

  1. برنامه ریزی
  2. سازماندهی
  3. هدایت و کنترل
  4. به کارگماردن
  5. رهبری

برنامه ریزی ؛ قدم اول در اصول مدیریت

برنامه ریزی از جمله اصولی است که همه صاحب نظران در مورد آن اتفاق نظر دارند. مدیری که فاقد مهارت برنامه ریزی باشد، به سازمان آسیب زده و مانع از رشد آن می شود. با برنامه ریزی اهداف، مسیر اجرایی، روش و ابزار مورد نیاز مشخص است. در واقع وقتی مدیر برنامه ریزی داشته باشد با اتفاقات غیر مترقبه مواجه نمی شود. او در برخورد با بحران ها میداند به کدام سو باید حرکت کند و سلیقه شخصی را در کار دخالت نمی دهد.

سازماندهی ؛ اصول سازماندهی در مدیریت را بشناسید

مدیر با سازماندهی وظایف را از حالت کلی به حالت جزئی تر در می آورد. بدین صورت واحدهای مختلف با فعالیت در کنار یکدیگر قادر به رسیدن به اهداف سازمان می شوند. برای مثال برای درست کردن یک پیتزا با توجه به منابع مالی موجود مواد اولیه را تهیه کرده و بر اساس ظرفیت فرها در ساعت سفارش دریافت می کند، او میداند که برای سرعت بخشیدن به کار نباید بیش از 3 نفر را در آشپزخانه و سالن غذا خوری بگمارد و برای نظم دهی باید شرح وظایف هر سه نفر را دقیق مشخص نماید.

هدایت و کنترل ؛ اصل سوم از اصول مدیریت

بنابر این اصل پس از برنامه ریزی و سازماندهی، نباید نیروها را به حال خود رها کرد. حتی اگر کارتان با ماشین آلات است، باز هم نیاز دارید که دائم بر روند کار نظارت کرده و از درستی عملکرد آن اطمینان حاصل کنید. عدم وارسی و ندادن بازخورد باعث می شود عیب های کار برطرف نشده و سیستم به اشتباه خود ادامه دهد.

به کار گماردن : اصول فراموش شده مدیریت

در میان اصول مدیریت به اصل به کار گماردن توجه کمتری شده است، درحالی که به کار گماردن نیروی انسانی متناسب با یک سمت بسیار در پیشرفت کار اهمیت دارد. در واقع این اصل بر این موضوع اشاره دارد که افراد را بر اساس تخصص و مهارت هایشان باید شناسایی کرد و برای آن ها وظایف تعریف نمود.

رهبری ؛ مدیریت یا رهبری

همانطور که در ابتدا وظایف مدیر را شرح دادیم، رهبر یک گروه نیز همان وظایف را بر عهده دارد. با این تفاوت که رهبر جایگاهی غیر سازمانی و جدایی از سمت نیز می تواند داشته باشد. مدیر با شرح وظایف و کنترل نیروها سعی در بهبود اوضاع دارد. این روش در رابطه با مشاغلی که مکانیکی است بسیار موثر است. اما این موضوع در برخورد با نیروی انسانی دشوارتر بوده و مدیر باید دارای روحیه رهبری نیز باشد. مهارت رهبری در واقع به میزان تاثیرگذاری مدیر بر روی دیگران اشاره دارد. با این توانایی می توانید در نیروهای خود حس رقابت، انگیزه، رغبت به کار و… را پرورش دهید. یک رهبر برای تاثیرگذاری از پیشنهادات مالی و یا تنبیه استفاده نمی کند، بلکه او ارتباطی با سایرین ایجاد کرده که از هر مشوقی بالاتر است.

اصول مدیریت فایول

فایول مهندسی بود که به صورت تجربی یاد  گرفته بود چگونه یک پروژه را در عالی ترین سطح مدیریت کند. او بر همین اساس دیدی نسبت به کار مدیریتی پیدا کرد و برای انتقال تجربیات خود 14 اصل را شرح داد که در ادامه به هر کدام از آن ها می پردازیم.

تقسیم کار

اصل تقسیم کار بیان می‌کند که کارها را باید به وظایف کوچکتر تقسیم کرد تا با گماردن افراد در هر بخش به کار سرعت بخشید و فرد در آن متخصص می‌شود.

  • اختیار و پاسخگویی

فایول بیان می‌کند نمی‌توان به کسی اختیار داد و از او نتیجه کار را بازخواست نکرد و یا برعکس این موضوع. اختیار و پاسخگویی هر دو با هم معنا پیدا می‌کنند.

  • نظم و انضباط

همه افراد سازمان باید به قوانین احترام گذاشته و در هر شرایطی به آنها پایبند باشند.

  • وحدت فرماندهی

بر اساس اصل وحدت فرماندهی هر کارمندی باید از یک نفر دستور گرفته و فقط به آن فرد پاسخگو باشد. به این صورت هر کس در سازمان یک مافوق دارد که باید دستورات او را پیش ببرد.

  • وحدت رویه

گروه‌های مختلف در سازمان که یک هدف مشابه را دنبال می‌کنند باید توسط یک مدیر و یک طرح هدایت شوند. در غیر این صورت آن طرح به سرانجام نخواهد رسید.

  • تبعیت

اهداف و منافع سازمان همیشه بر منافع و اهداف فرد مقدم است. بر این اساس هرگز نباید فردی خود را نسبت به سازمان در اولویت بداند.

  • جبران خدمات

همه کسانی که در سازمان فعالیت دارند، باید دستمزدی منصفانه و بر اساس فعالیت‌شان دریافت کنند. پس یک مدیر باید عملکرد افرادش را برای جبران زحمات‌شان همیشه در نظر داشته باشد.

  • میزان تمرکز در تصمیمگیری

بر اساس این اصل، تصمیمات نباید همیشه از بالا به پایین گرفته شود. بلکه افرادی که در رده‌های میانی سازمان هستند نیز باید در تصمیمات سهیم بوده و حق اعمال نظر در سطوح خود را داشته باشند.

  • زنجیره فرمان

زنجیبره فرمان همان سلسله مراتب قدرت است، بر این اساس هر کارمند می‌تواند تا دو رده بالاتر از خود ارتباط برقرار کند. این موضوع بیشتر در سازمان‌هایی است که هرمی بوده و امکان ارتباط با مدیران ارشد وجود ندارد.

ترتیب و مرتب بودن

اگر سازمانی نظم نداشته باشد پس چگونه کارمندانش می‌توانند از منابع به بهترین نحو استفاده کنند. داشتن فضایی ایمن، مناسب، تمیز و… به طور مستقیم با مرتب بودن در محیط کار در ارتباط است.

انصاف

رفتار مدیران با زیر دستان اگر خالی از انصاف باشد، طولی نمی‌کشد که زیردستان نیز کارشکنی کرده و ضررهای هنگفتی به سازمان خواهند زد. برخورد مدیر باید بی‌طرفانه، بی غرض و با احترام باشد.

ثبات کارکنان

سازمان‌ها بهتر است تلاش کنند تا عمر حضور نیروهای خود را افزایش دهند. با این کار هم امنیت شغلی را در آن ها زیاد کرده‌اند و هم هزینه استخدام و آموزش را به حداقل می‌رسانند. دراین شرایط نیروها نیز نسبت به سازمان‌شان احساس مسئولیت بیشتری کرده و در زمان بحران بهترین عملکرد خود را خواهند داشت.

ابتکار

آزاد گذاشتن نیروها جهت ابراز علاقه یکی از روش‌هایی است که به کارکنان اجازه می‌دهد تا ابتکار و خلاقیت در کار داشته باشند. ایده‌های جدید باعث پیشرفت و ارتقای سازمان نیز خواهد شد.

روحیه کار گروهی

آخرین اصل از اصول مدیریت فایول به کار گروهی تاکید دارد. سازمانی که کارمندانش را به کار گروهی تشویق می‌کند و به آن ها تیمی کار کردن را آموزش می‌دهد، در خود به یک یکپارچگی می‌رسد. این وحدت و یک پارچگی منجر به توسعه و فراگیری آموزه‌های بیشتر در سازمان می‌شود. در چنین فضایی دو به هم‌زنی و زیر آب زنی معنا خود را از دست داده و افراد برای پیشرفت خود به آموزش همکاران خود نیز می‌پردازند. شما در هر جایی که هستید می‌توانید از خدمات مشاوره تلفنی و حضوری مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک بهرمند شوید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه امور اداری و سازمانی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کاردوک از طریق شماره 09351520300 تماس بگیرید.


منبع: اصول مدیریت