مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک

بهترین مرجع در دسته یابی به بروز ترین اطلاعات در زمینه های مختلف کسب و کار، سرمایه گذاری، اخذ جواز، ثبت شرکت و ...

مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک

بهترین مرجع در دسته یابی به بروز ترین اطلاعات در زمینه های مختلف کسب و کار، سرمایه گذاری، اخذ جواز، ثبت شرکت و ...

نحوه برخورد با مشتریان ناراضی

آیا می دانید نحوه برخورد با مشتریان ناراضی می تواند راهی برای جلب رضایت مشتریان باشد؟ اگر کارتان طوری است که به طور مستقیم با مشتریان در ارتباط هستید، به احتمال زیاد دیر یا زود با افرادی روبه رو می شوید که از خدمات یا کالای شما رضایت کافی ندارند. در این زمان ناامید نشوید، در هر کاری ممکن است چنین اتفاقی بیفتد. راضی کردن همه چندان آسان نیست؛ پس آرامش خودتان را حفظ کرده وبرای حل موضوع به دنبال راه حل باشید. شاید سخت به نظر آید ولی با راهکارهایی که در ادامه شرح داده ایم به راحتی می توانید نظر مشتریان خود را برگردانید.

 

برای دریافت مشاوره کسب و کار از کارشناسان مجرب مرکز کاردوک می توانید از طریق شماره 09351520300 تماس حاصل نمایید.

 منبع : نحوه برخورد با مشتریان ناراضی

نحوه برخورد با مشتریان ناراضی برخورد کنیم؟

حفظ مشتری یکی از اصول کسب وکارهای موفق است. نارضایتی مشتری می تواند برای شما فرصتی محسوب شود تا بتوانید به مشتری نشان دهید که چقدر برای او و خواسته هایش اهمیت قائل هستید. با چنین دیدگاهی صرف هزینه برای آموزش و یادگیری این روش ها نیز منطقی تر هستند. در ادامه به نکات و روش هایی جهت نحوه برخورد با مشتریان ارائه داده ایم. برای اطلاع از سایر مهارت لازم برای مدیر فروش کلیک کنید.

1- نارضایتی از شما نیست بلکه از محصول است

موقعیتی را تصور کنید که مشتری در مقابل شما ایستاده در حال فریاد زدن بر سر شماست، چرا که خدمات مورد انتظارش را دریافت نکرده است. در این موقعیت اولین چیزی که باید بدانید این است که مشتری با شخص شما کدورتی ندارند و تنها نارضایتی از بابت معامله ای است که میان شما صورت گرفته. با پذیرش این موضوع راحت تر می توانید اقدامات بعدی را اجرا نمایید.

2- مشتری باید بداند به او توجه می شود

در اولین قدم مهم ترین کاری که باید بکنید این است که مشتری متوجه شود شما به ناراحتی او اهمیت میدهید. با گوش دادن و پیگیری موضوع می توانید این حس را در او تقویت کنید که رضایت او جزئی از اهداف شماست. در واقع در این مرحله مشتری باید اطمینان یابد شما او را درک کرده و دلیل ناراحتی اش را متوجه شده اید. برای نشان دادن این موضوع می توانید از برخی جملات اطمینان بخش زیر استفاده کنید. ممنون میشم اول ماجرا را توضیح دهید از این که با ما تماس گرفتید و موضوع را در میان گذاشتید ممنونیم هر چیزی که فکر می کنید باعث این مشکل شده را بیان کنید کاملا اهمیت و ناراحتی شما را درک می کنیم نمیشه از این مشکل به راحتی گذشت باید علت او رو پیدا کنیم.

شما با چنین جملاتی به مشتری نشان داده اید که علاوه بر گوش دادن به حرف هایش، به او به عنوان یک انسان نیز اهمیت می دهید. پس اگر مشتری اضطراب دارد با او همدردی کنید. در صورت عصبانی بودن مشتری هرگز به او نگویید "کاری نمیشه کرد یا خدمات پس از فروش نداریم".

3- همدری خود با مشتری را نشان دهید

می توانید برای آرام کردن مشتری به او نشان دهید هر کس هم که جای او بود چنین احساسی داشت، ناراحتی او بی مورد نبوده و به او حق می دهید که خشمگین باشد. ابراز تاسف شما در این شرایط دردی را دوا نمی کند، تنها به خشم مشتری می افزاید. در عوض می توانید برای نشان دادن همدردی از جملات دیگری استفاده کنید. چند نمونه از این جملات عبارتند از:

من هم اگر در شرایط شما بودم همینقدر ناراحت می شدم

ما هرگز نمی خواستیم شما چنین چیزی را تجربه بکنید

میدونم این شرایطی نیست که بشه راحت ازش گذشت، پس اجازه بدید راه حلی برای اون پیدا کنم

ممنونم که این مساله را ذکر کردید

برای عملکرد بهتر سعی کنید نیاز مشتری را در این موقعیت درک کرده و بر اساس اون گام بردارید. نیاز مشتری ممکن است فیزیکی یا احساسی باشد. نیاز فیزیکی به این معناست که مشتری خدمات مورد انتظارش را دریافت نکرده، در این میان پیشنهاد بازگرداندن وجه پرداختی یا ارائه تخفیف برای خریدهای بعدی موثر خواهد بود. اما اگر مشتری نیاز احساسی داشته باشد، شما با انتقال این حس که حرف او را شنیده و درک کرده اید، می توانید آرامش و رضایت را در او ایجاد کنید.

4- مشتری را به واقعیت نزدیک کنید

در بسیاری از مواقع خشم مشتری به قدری است که گویی حرف ها و توضیحات شما را نمی شنود. در این مواقع سعی کنید با لحنی آرام با کمک حرف های خود او واقعیت را به او نشان دهید. قبل از هر کاری برای او توضیح دهید می خواهید چه اقدامی انجام دهید، با این کار به او نشان می دهید که حرف هایش موثر بوده و قصد کمک به او را دارید. او نمی داند شما چه کارهایی می توانید انجام دهید، اما شما به توانایی خود واقف هستید. در این موقعیت می توانید اقدامات زیر را انجام دهید.

_ یکبار اطلاعات‌تان را با خود مشتری مرور کنید _ مطمئن شوید شما کسی هستید که می توانید به مشتری کمک کنید

_ در صورت نیاز از سرپرست بخش کمک بخواهید

_ از مشتری بپرسید موضوعی دیگری هست که باید بدانید

_ به او بگویید در کوتاه ترین زمان به موضوع رسیدگی می کنید برای آن که مشتری عصبانیتش از بین برود وسط صحبت او نپرید، این کار او را خشمگین تر می کند. می توانید از مشتری اجازه بگیرید تا در مورد موضوع بررسی بیشتری انجام دهید، این کار به او نشان می دهد که به او اهمیت می دهید.

5- نیازهای مشتری را بشناسید و با او ارتباط بگیرید

همانطور که قبلا گفتیم، نارضایتی مشتری ارتباطی با شخص شما ندارد، پس در مقابل اظهارات خشمانه مشتری نباید اجازه دهید احساسات‌تان درگیر شود. کافی است او را درک کنید و با مهارت های ارتباطی خود کاری کنید که او شما را جدا از موضوع بداند؛ این گونه از میزان عصبانیت کم شده و می تواند به گفته های شما بهتر گوش دهد. با این جملات به مشتری نشان می دهید که از او حمایت می کنید، بدین صورت او نیز به شما اعتماد کرده و از شدت عصبانیتش کم خواهد شد. تا شما راضی نشوید من نمی توانم کارم را امروز تمام کنم من هم از این مشکل متعجب هستم اجازه دهید با هم بررسی کنیم ببینیم با توجه به این شرایط چه کاری می توان برای شما کرد.

6- در نهایت راهکار نحوه برخورد صحیح با مشتریان ناراضی چیست ؟

حتی اگر تمام گام های پیشین را به بهترین ونحو پیش گرفته باشید، مشتری در نهایت منتظر ارائه راه حلی است. این کار چندان آسان نیست، چرا که معمولا انتظارات مشتری بیش از پیشنهادی است که شما داده اید. برای حل این موضوع می توانید از مشتری پیشنهاد بخواهید و به کمک خود او به یک توافق برسید. می توانید در مورد بخش های مختلف پیشنهاد خود نیز با او صحبت کرده و راهی انتخاب کنید که به نفع هر دو طرف باشد. برای جلب رضایت مشتری می توانید در کنار محدودیت هایی که به او می گویید راه های جایگزین (نکات مثبت) را نیز ذکر کنید. با این کار خدمات کوچک جلوه بیشتری خواهند داشت. در آخر از صبر و همکاری مشتری تشکر کنید.

7- چرا باید به مشتریان ناراضی بها داد؟

به دست آوردن یک مشتری در دنیای رقابت امروزی اهمیت زیادی دارد. کسب و کارهای موفق هزینه‌های زیادی برای به دست آوردن مشتری از طریق تبلیغات و بالا بردن کیفیت محصول صرف می کنند. در این کسب و کارها رضایت مشتری یکی از مهم ترین ارکان کاری آن هاست. آن ها می دانند که برای کسب سودهای بیشتر باید تک تک مشتریان را راضی کنند. شما می توانند با دریافت مشاوره کسب و کار به دیگر ابعاد بازاریابی نوین نیز دست پیدا کنید. شما در هر جایی که هستید می توانید برای بهبود کسب و کار خود با متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک تماس بگیرید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کسب و کار می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کاردوک از طریق شماره 09351520300 تماس بگیرید.

 منبع : نحوه برخورد با مشتریان ناراضی

منتور کیست و منتورینگ چیست | ویژگی های منتور و مراحل منتورینگ

منتور کیست و منتوریگ به چه صورت است؟ دنیای تجارت و مدیریت نیز مانند دیگر علوم دچار تغییرات و پیشرفت هایی شده است. یکی از مفاهیم تازه ای که به این عرصه وارد شده منتوری است که معنای بسیار نزدیکی با کوچینگ دارد. اما تفاوت های اجرایی و نتایج حاصل از به کارگیری این دو استراتژی در سازمان ما را بر آن داشت تا مقاله مختص منتوری بنویسیم. برای درک بهتر منتوری و منتورینگ در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره کسب و کار از کارشناسان مجرب مرکز کاردوک می توانید از طریق شماره 09351520300 تماس حاصل نمایید.

 منبع : منتور و منتورینگ

منتور و منتورینگ چیست؟

منتورینگ به عنوان یک رابطه حرفه ای اطلاق می شود که در آن یک فرد با تجربه (منتور) به یک فرد دیگر با تجربه و دانش کمتر (منتوری) کمک می کند تا مهارت و دانشش را در یک زمینه تخصصی مشخص ارتقا دهد. منتور در واقع شخصی است حرفه ای در یک زمینه کاری که می تواند به کسی که دارای مهارت و تجربه کمتر هست برای شروع و یادگیری فوت و فن کار به عنوان یک راهنما و همراه حضور داشته باشد و تا حد امکان از اتلاف انرژی بکاهد. در این رابطه به کسی که تجربه کمتری دارد منتوری گفته می شود.

منتور چی کار می کند؟

زمانی که رابطه منتور و منتوری شکل می گیرد، منتور کارهای زیر را انجام می دهد؛

_ منتوری را درمورد یک موضوع خاص آموزش می دهد

_ یک مهارت خاص منتوری را پرورش می دهد

_ رشد منتوری را با در اختیار گذاشتن منابع و شبکه ها تسهیل می کند

_ منتوری را به چالش می کشد تا پیشرفت بکند

_ایجاد یک محیط امن یادگیری برای پذیرش ریسک

_ بر روی پیشرفت کلی منتوری تمرکز دارد

چرا سازمان ها برنامه رسمی منتوری را اجرا می کنند؟

علاقه به منتورینگ در طی سال ها تحت تاثیر وضعیت اقتصادی تغییرات زیادی کرده است. برای مثال نیروی کار متشکل از زنان نسبت به گذشته بیشتر شده است و یا با پیشرفت تکنولوژی و خودکار شدن بسیاری از کارها، کارمندان  خود را در جایگاه متفاوتی می بینند، همین موضوع بر عملکرد آن ها تاثیر می گذارد.

با این تغییرات، استخدام و حفظ پرسنل برای کارفرمایان دشوارتر می شود. با کوچک تر شدن شرکت ها، کارفرمایان به دنبال ایجاد محیطی هستند که کارمندان فرصت کافی برای رشد و پیشرفت داشته باشند. از طرفی نگاه بالا به پایین به کارمند دیگر نمی تواند موجب ترقی و رسیدن به اهداف سازمان شود.

از طرفی سازمان ها دریافته اند که امروزه کارمندان رویکرد انعطاف پذیرتری نسبت به کار دارند. همین موضوع باعث شده کارکنان وفاداری کمتری نسبت به سازمان داشته باشند. با توجه به مطالب گفته شده سازمان ها به دنبال یک برنامه استراتژیک با کمک منتوری هستند. یک نمونه برنامه منتوری شامل موارد زیر می باشد.

استخدام

حفظ

توسعه حرفه ای

توسعه نیروی کار چند فرهنگی

آیا منتوری به طور طبیعی اتفاق می افتد؟

بله منتوری به طور طبیعی در یک سازمان اتفاق می افتد؛ اما در این حالت تنها تعداد معدودی از کارکنان می توانند از مشاوره و مزایای منتور استفاده کنند. در حالی که آموزش رسمی یا ساختاری منتوری را در سطح گسترده تر شرکت اجرا می کند، اینگونه سود و ارزش شرکت رشد بیشتری خواهد داشت.

چرا سازمان ها به یک برنامه ساختاری منتوری احتیاج دارند؟

با وجود آن که مدیران بسیاری از رفتارهای منتوری را به صورت غیر رسمی انجام میدهند، اما شکل دهی یک برنامه ساختار یافته آموزشی تفاوت زیادی دارد. تفاوت کیفی مشخصی بین روابط مدیر- کارمند و منتور ومنتوری وجود دارد.

نقش مدیریتی

مدیر در رابطه با کارمندان تلاش می کند تا به اهداف بخش و شرکت برسد. مدیر وظایف را تعیین می کند، نتیجه و عملکرد را ارزیابی می کند و بر این اساس افزایش حقوق و ارتقا را در نظر می گیرد.

کارکنان در رابطه با مدیرشان تنها نقاط قوت خود را نشان می دهند و نقاط ضعف خود را در محیط کار پنهان می کنند. چرا که زندگی کاری آن ها به نگرش مدیرشان نسبت به آن ها ارتباط دارد.

نقش منتوری و منتورینگ

یک رابطه منتور و منتورینگ بر توسعه مهارت های حرفه ای و ابعاد شخصیتی تمرکز دارد. به این ترتیب منتور کار فعلی منتوری را ارزیابی نمی کند و در مورد افزایش حقوق و ارتقا تصمیم گیری نمی کند.

این نوع رابطه منجر به ایجاد یک محیط امن برای یادگیری می شود. جایی که منتوری احساس می کند می تواند به صورت آزادانه و صادقانه بحث کند و نگران پیامدهای منفی آن هم نباشد.

پس نقش مدیر و منتور متفاوت است، به همین دلیل هیچ وقت برنامه منتوری با گزارش کار منتور در یک ردیف قرار نمی گیرند.

منافع حاصل از منتورینگ چیست؟

برنامه ساختار یافته منتورینگ برای سازمان، منتور و منتورینگ عوایدی زیادی دارد. یک برنامه موفق منتوری برای سازمان فوائد زیر را به ارمغان می آورد.

بالا بردن ابتکار استراتژی کسب و کار کاهش هزینه های مالی بهبود بهره وری

بالا بردن حس همکاری بین بخش های مختلف شرکت

افزایش سرعت انتقال اطلاعات و حفظ تجربه کارمندان با تجربه

ایجاد ارتباط میان کارمندان برای به دست آوردن اطلاعات و دانش لازم

ایجاد فرهنگ منتوری میان کارمندان، به طوری که به طور مداوم باعث رشد و پیشرفت همه کارمندان می شود

چطور یک سازمان زمان مناسب منتوری به صورت یک ساختار را تشخیص دهد؟

در سازمان هایی که کارمندان مورد ارزیابی قرار می گیرند و فرصت هایی برای آن ها فراهم می شود تا بتوانند رشد کنند؛ می توان گفت شروع یک برنامه منتوری نتیجه بخش خواهد بود. در بهترین حالت برای شروع برنامه منتوری سازمان دارای ویژگی های زیر می باشد.

  • برنامه مدیریت عملکرد
  • شایسته سازی
  • سیستم آموزشی ارزشمند
  • آموزش تنوع
  • فرایند برنامه ریزی متوالی
  • برنامه توسعه مدیریت
  • اهداف استراتژیک تجارت

به علاوه تمام موارد گفته شده باید افرادی در رده های بالاتر وجود داشته باشند که دارای ابتکار عمل در برنامه منتوری باشند و به پیشروی و اجرای برنامه کمک کنند.

برای اجرا و هماهنگی برنامه منتوری یک مدیر نیز لازم است. این شخص باید فردی مورد اعتماد، با اقتدار، دارای مهارت های ارتباطی و مدیریتی باشد. سمت مدیریت برنامه منتوری تمام وقت نیست، بنابراین این فرد معمولا شخصی در واحد منابع انسانی یا بخش آموزش است.

بنابر آن چه که گفته شد، منتورینگ یکی از راه های توسعه و پیشرفت کاری است که شما می توانید از همان شروع کارتان از مزایا و کمک افراد متخصص بهره مند شوید. ما در مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک با استفاده از تجربه افراد موفق و آموزه‌های لازم برای موفقیت در مشاغل مختلف می‌توانیم شما را جهت شروع به کار در هر زمینه شغلی راهنمایی کنیم. مشاوران ما می‌توانند به شما کمک کنند تا با برآورد سرمایه لازم، بهره‌مندی از امکانات موجود، استفاده از یارانه‌ها و تسهیلات مربوطه برای ایجاد کار و.... شما را در ارتقای سازمان‌تان یاری دهند.

همچنین مشاوران مرکز کاردوک به شما می توانند در زمینه عارضه یابی سازمانی جهت ارتقای بهره وری فعالیت‌تان مشاوره ارائه دهند. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کسب و کار می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کاردوک از طریق شماره 09351520300 تماس بگیرید.


 منبع : منتور و منتورینگ

پروانه بهره برداری معدن | مراحل صدور پروانه بهره برداری معدن

پروانه بهره برداری معدن برای امور اکتشافی برای هر دو بخش خصوصی و دولتی لازم و ضروری است. معادن در کشور ایران جزو منابع عمومی محسوب می‌شوند، از این رو اگر کسی بخواهد در زمینه خاصی اقدام به بهره‌برداری و استخراج کند باید پروانه بهره‌برداری از معدن را داشته باشد. مقررات و شرایط آن نیز باید از طرف حاکمیت و بر اساس قوانین مشخص شده صورت بگیرد چون مالک اصلی معادن کشور در انحصار حکومت جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

برای دریافت مشاوره در زمینه پروانه بهره‌برداری می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 09351520300 تماس بگیرید.


منبع : پروانه بهره برداری معدن

پروانه بهره برداری معدن

پروانه بهره‌برداری مجوزی است که به واحدهای صنعتی که جواز تأسیس خود را از سازمان صنعت، معدن و تجارت گرفته‌اند، داده می‌شود. از همین رو به دلیل رشد اکتشاف و استخراج از معادن، لازم است با پروانه بهره‌برداری معدن بیشتر آشنا شویم. لطفاٌ تا انتها همراه ما باشید تا نکات ارزشمندی را در اختیار شما قرار دهیم. برای دریافت انواع پروانه بهره برداری کلیک کنید.

آیین نامه بهره برداری معدن

1- وزارت صنعت و معدن، معادن شناخته شده را که بهره‌برداری از آنها ضرورت دارد به نحو مقتضی تجهیز و آماده بهره‌برداری می‌نماید.

2- وزارت صنعت و معدن مشخصات هر یک از معادن آماده را با توجه به مفاد قانون معادن به منظور تعیین بزرگ و یا غیر بزرگ بودن معدن به ‌شورای عالی معادن گزارش می‌دهد.

3- وزارت صنعت و معدن، بهره‌برداری معدن را به ترتیب معادن بزرگ و غیر بزرگ، تعیین می‌نماید.

4- مؤسسه یا شرکت متقاضی بهره‌برداری از معدن موظف به تسلیم مدارک زیر به وزارت معادن و فلزات می‌باشد:

  • درخواست بهره‌برداری و خلاصه گزارش فعالیت‌های معدنی انجام شده توسط متقاضی از تاریخ تأمین و حداکثر تا 10 سال قبل از تاریخ درخواست
  • رونوشت یا فتوکپی مصداق اساسنامه و یا شرکت‌نامه همراه با روزنامه رسمی کشور حاوی آخرین تغییرات
  • فرم تکمیل شده مشخصات فنی و مالی متقاضی که از طرف وزارت معادن و فلزات در اختیار وی قرار خواهد گرفت به انضمام مدارک مربوطه

5- وزارت صنعت و معدن پس از بررسی مدارک متقاضیان بهره‌برداری، بهره‌بردار را انتخاب و به نامبرده ابلاغ می‌نماید که طرح بهره‌برداری از معدن را تهیه و ‌ظرف مدتی که تعیین خواهد نمود تحویل نماید. مدت مذکور باید از شش ماه بیشتر نباشد.

مشخصات طرح بهره‌برداری

  • مشخصات کلی معدن
  • مشخصات ماده و یا مواد معدنی مورد استخراج و میزان ذخیره قطعی
  • نقشه توپوگرافی و زمین‌شناسی و محدوده معدن
  • طرح فنی استخراج و بهره‌برداری
  • میزان سرمایه‌گذاری و منابع تأمین مالی
  • برنامه زمان‌بندی اجرای طرح شامل عملیات تهیه و تجهیز، استخراج و بهره‌برداری کانه‌آرایی و همچنین ادامه عملیات اکتشافی حین بهره‌برداری
  • نیروی انسانی (‌فنی و حرفه‌ای)
  • تأسیسات و تجهیزات و ماشین‌آلات
  • منابع تأمین آب و برق برای معادن بزرگ
  • میزان استخراج سالانه و قیمت تمام شده و بازار مصرف
  • توجیه قابلیت استخراج و اقتصادی بودن عملیات

مدت زمان بررسی طرح مورد نظر

وزارت صنعت و معدن حداکثر ظرف مدت 2 ماه طرح ارایه شده را از نظر فنی و اقتصادی رسیدگی نموده و در صورت تأیید جهت تعیین مدت‌بهره‌برداری به شورای عالی معادن ارسال خواهد نمود.

صدور پروانه بهره برداری معدن

پس از تعیین مدت بهره‌برداری توسط شورای عالی معادن، وزارت صنعت و معدن ظرف مدت یک ماه پروانه بهره‌برداری معدن را صادر می‌نماید.

موارد ذکر شده در پروانه بهره برداری معدن

در پروانه بهره‌برداری، نام و نشانی و سایر مشخصات بهره‌بردار، محدوده معدن، مدت بهره‌برداری، نوع ماده معدن، ذخیره معدن، میزان استخراج سالانه،‌ نحوه پرداخت درآمد دولت از بابت ارزش ماده معدنی قبل از استخراج و همچنین تعهدات بهره‌برداری در تأمین مواد اولیه کارخانجات صنعتی مجاز موضوع و تکلیف برخورد بهره‌بردار با ماده معدنی جدیدی که در محدوده پروانه معدن و اکتشاف حین استخراج به دست خواهد آمد شرایط تحویل معدن در پایان ‌مدت قانون معادن حسب مورد ذکر خواهد شد.

انتقال پروانه بهره برداری معدن

پروانه بهره‌برداری معدن را می‌توان با اصول و شرایطی منتقل کرد که طبق روال زیر به آن اشاره می‌کنیم.

1- ارائه درخواست توسط متقاضی

2- ارائه تعهد نامه محضری

3- استعلام از اداره کل منابع طبیعی و محیط زیست

4- ارائه صلح نامه محضری

5- تهیه صورتجلسه توسط سازمان

6- تهیه پیش نویس

7- ثبت انتقال پروانه بهره برداری در سامانه کاداستر

سؤالات متداول در خصوص پروانه بهر‌ه برداری معدن

در صورتی که طرح ارائه شده کامل نباشد چه کاری باید انجام داد؟

در صورتی که طرح ارایه شده به نظر وزارت صنعت و معدن کامل نباشد مراتب به متقاضی ابلاغ خواهد شد تا ظرف مدت یک ماه نسبت به تکمیل و ‌اصلاح طرح اقدام نماید و چنانچه نیاز به اعزام کارشناس و یا کارشناسانی به معدن باشد با هزینه متقاضی عمل خواهد شد.

در صورت پایان انقضا پروانه بهره‌برداری چه کاری باید کرد؟

طبق قانون در مواردی که مدت پروانه بهره‌برداری مقتضی و تکلیف بهره‌برداری معدن از نظر تمدید یا تعیین بهره‌بردار جدید روشن نشده باشد، دارنده پروانه‌ می‌تواند حداکثر تا مدت یک سال در صورت تأیید شورای عالی معادن با موافقت وزارت معادن و فلزات و با شرایط آخرین سال بهره‌برداری با اعمال ماده 26‌ قانون معادن به کار خود ادامه دهد و وزارت معادن و فلزات ظرف این مدت تکلیف بهره‌برداری معدن را معین خواهد نمود.

برای دریافت مشاوره در زمینه پروانه بهره‌برداری می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 09351520300 تماس بگیرید.


منبع : پروانه بهره برداری معدن

شرکت دانش بنیان چیست | راهنمای کامل شرکت های دانش بنیان

شرکت دانش بنیان چیست ؟ بر طبق آیین نامه تشخیص شرکت ها و موسسات دانش بنیان، شرکت های دانش بنیان، موسسات خصوصی یا تعاونی هستند که به منظور افزایش علم و ثروت و توسعه اقتصادی بر پایه دانش و تحقق اهداف علمی و اقتصادی در راستای نوآوری و در نهایت تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه در حوزه های فناوری برتر و با ارزش افزوده فراوان تشکیل می شود. بسیاری از شرکت‌ها با وجود داشتن شرایط شرکت‌های دانش‌بنیان نمی توانند آن را ثبت کرده و از امتیازات این شرکت ها بهره مند شوند. با دریافت کمک از مرکز مشاوره کاردوک می توانید برای ثبت شرکت خود اقدام کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه انواع شرکت ها می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 09351520300 تماس بگیرید.

 منبع : شرکت دانش بنیان

انواع شرکت دانش بنیان

الف: شرکت هایی هستند که فقط اعضای هیئت علمی دانشگاه ها مالک آن هستند.

اگر سهام دانشگاه کمتر از ۵۰٪ باشد،شرکت دانش بنیان خصوصی تلقی می شود و باید تابع قانون تجارت باشد و در اداره ثبت شرکت،ثبت شود.

ب: شرکت هایی که دانشگاه ها نیز در آن مالکیت دارند.

اگر سهام دانشگاه ۵۰٪ یا بیشتر باشد،شرکت دولتی است که با اصول خدمات علمی،فنی و تحقیقات تشکیل می شود.

برای اطلاع از سایر انواع شرکت ها کلیک کنید.

 

خصوصیات شرکت دانش بنیان

این نوع شرکت ها لزوما کالا تولید نمی کنند و معمولا نیاز به ابزار آلات پیشرفته ندارند. افراد با تجربه و تحصیل کرده اطلاعاتی را تولید می کنند که محصول اصلی این گونه از شرکت ها می باشد که با سرمایه گذاری بر روی آنها باعث درآمد زایی می شود که البته حفظ حقوق معنوی این اطلاعات از مهم ترین حقوق این شرکت ها می باشد.

 

اهداف شرکت دانش بنیان

۱-جذب و تبدیل کردن ایده ها به محصول و مشاغل پایدار

۲-تجاری سازی علم و دانش

۳-تجاری سازی یافته های تحقیقاتی و پژوهشی

۴-توانمند سازی دانش آموختگان برای ورود به فضای کسب و کار

۵-پشتیبانی و هدایت و جهت دهی نوآوری ها و تولید کردن فناوری های برتر

۶-استفاده توانمندی دانشگاه ها و واحد های پژوهشی در جامعه

۷-سوق دهی متخصصان،نوآوران،مخترعان،اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و واحد های پژوهشی

۸-رفع نیاز های جامعه و ترویج فرهنگ تجاری سازی در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی

۹-تشویق بنگاه های اقتصادی و دستگاه های اجرایی به استفاده از یافته های پژوهشی و فناوری های شکل یافته در مراکز پژوهشی

۱۰-پیشرفت فرهنگ کارآفرینی

 

زمینه های فعالیت شرکت دانش بنیان

۱-انجام تحقیقات کاربردی

۲-عرضه خدمات تخصصی و مشاوره ای(خدمات علمی و تحقیقاتی و فنی)

۳-تولید محصولات و فن آوری نوین

۴-انجام خدمات نظارتی بر تحقیقات پژوهشی،اجرایی و مشاوره ای

۵-عرضه خدمات توسعه کارآفرینی

۶-تشکیل مراکز رشد و خدمات و تشکیل توسعه کسب و کار

۷-عرضه خدمات توسعه محصول جدید

۸-عرضه خدمات ورود کسب وکار به بازار بین الملل و جهانی کردن آن

۹-برنامه ریزی و اجرای طرح های توسعه کارآفرینی در سطوح ملی،منطقه ای و محلی

 

شرایط تشکیل شرکت دانش بنیان

شرایط تشکیل شرکت دانش بنیان به ۲ شاخصه زیر تقسیم می شود:

شاخص های عمومی شرکت دانش بنیان

  • حداقل دو سوم اعضای هیئت مدیره شرکت باید،حداقل دو مورد از شرایط زیر را دارا باشند:

۱-دارای مدرک تحصیلی حداقل لیسانس باشند.

۲-دارای حداقل ۳ سال سابقه کاری یا فعالیت علمی در زمینه فعالیت های شرکت باشند و یا دارای سابقه ی مدیریتی باشند.

۳-حداقل یک اختراع ارزیابی شده داخلی یا بین المللی در زمینه فعالیت شرکت ثبت شده داشته باشند.

  • نصف درآمد حاصله از فروش محصولات و خدمات شرکت از طریق قرارداد باشد.
  • دارا بودن بیمه پرداختی برای حداقل ۳ نفر از کارکنان شرکت به مدت حداقل ۶ ماه
  • نداشتن سوءسابقه و تکرار تخلف در صورت وجود تعهد

شاخص اختصاصی شرکت دانش بنیان

شاخص های اختصاصی به ۳ دسته تقسیم می شوند:

۱- دسته ی اول: شرکت‌ تولیدی فرآورده دانش بنیان

  • تولیدکننده‌ی کالاها و محصولات دانش بنیان
  • تثبیت کردن و اختصاصی یافتن دانش فنی بوسیله تحقیق و توسعه
  • دارای گواهی‌نامه‌ی انطباق استاندارد یا تائیدیه‌ی معتبر
  • تعداد نیروی انسانی تمام‌ وقت با مدرک کارشناسی و بالاتر در بخش‌های غیر پشتیبانی نسبت به کل کارمندان تمام‌ وقت حداقل ۳۰٪ باشد
  • حداقل ۷ ٪ فروش سالیانه‌ی شرکت در راستای تحقیق و توسعه خرج شود
  • هر دو سال یک‌ بار کالای دانش‌ بنیان جدید عرضه شود یا فعالیت لازم در جهت پیشرفت آن انجام شود

۲-دسته‌ی ‌دوم: شرکت‌ تحقیق و توسعه و خدمات مهندسی

  • فعالیت‌هایی در زمینه تحقیق و توسعه و خدمات مهندسی مرتبط با یکی از محصولات دانش بنیان انجام شود
  • تعداد نیروی انسانی تمام‌ وقت با مدرک کارشناسی و بالاتر در بخش‌های غیر پشتیبانی نسبت به کل کارمندان تمام‌ وقت حداقل ۵۰٪ باشد
  • شرکت باید طی یک سال گذشته دارای حداقل یک کالا یا خدمت جدید باشد
  • محصول شرکت حداکثر در حد محصول نمونه‌ ی آزمایشی باشد

۳- دسته‌ی سوم: شرکت‌ خدمات تخصصی دانش بنیان

  • شکل فعالیت این شرکت‌ها الزاما با فهرست تصویب شده مطابقت داشته باشد
  • تعداد نیروی انسانی تمام‌ وقت با مدرک کارشناسی و بالاتر در بخش‌های غیر پشتیبانی نسبت به کل کارمندان تمام‌ وقت حداقل ۵۰٪ باشد
  • حداقل ۷٪ فروش سالیانه‌ی شرکت در راستای تحقیق و توسعه‌ی مرتبط با خدمات تخصصی دانش بنیان خرج شود
  • حداقل میزان درآمد ثابت سالیانه‌ی شرکت مساوی با ۱ میلیارد ریال مطابق با قیمت ثابت سال ۹۱ باشد

شرکت های دانش بنیان نو پا

شرکت های دانش بنیانی که تازه شروع به کار کرده اند و نوپا هستند باید شرایط زیر را داشته باشند:

  • تثبیت کردن و اختصاصی یافتن دانش فنی بوسیله تحقیق و توسعه انجام شود
  • فعالیت تحقیق و توسعه را دارا باشند
  • شرکت باید دارای ۲ نفر نیروی انسانی تمام‌ وقت باشد
  • حداقل باید دارای سابقه ۱ سال تاریخ ثبت شرکت باشد
  • نداشتن سوءسابقه و تکرار تخلف در صورت داشتن تعهد
  • دو سوم اعضای هیئت مدیره باید حداقل دو مورد از شرایط زیر را داشته باشند:
  • مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی
  • حداقل ۳ سال فعالیت کاری یا علمی مربوط با فعالیت شرکت یا سابقه‌ی مدیریتی
  • حداقل یک اختراع ثبت شده

 

مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرکت های دانش بنیان از نحوه تاسیس شرکت دانش بنیان تا طرح های حمایتی شرکت های دانش بنیان می توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک تماس بگیرید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه انواع شرکت ها می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوکاز طریق شماره 09351520300 تماس بگیرید.


منبع : شرکت دانش بنیان

سامانه بهین یاب | درگاه اطلاعات و خدمات بهین یاب

پیش از آغاز یک فعالیت اقتصادی وسرمایه گذاری روی پروژه‌های صنعتی، معدنی و تجاری لازم است با ضوابط و فرایندهای اخذ مجوز در دستگاه دولتی آشناو یکسری اقدامات اولیه را پیش از آغاز فعالیت های اقتصادی انجام داد. لذا لازم است در هر پروژه سرمایه گذاری به تناسب نوع آن  با مراحل انجام کار و مرجع یا مرجع های رسیدگی به درخواست ها کاملاً آشنا شد. وزارت صنعت ،معدن و تجارت برای ارایه خدمات به متقاضیان سرمایه گذاری  درگاه الکترونیکی ارایه اطلاعات و خدمات صنعت، معدن و تجارت را با نام بهین یاب جهت تسهیل فرایندهای ثبت اطلاعات و درخواست های  متقاضیان را درمحیط اینترنت راه اندازی کرده است. متقاضیان از طریق تقسیم بندی های انجام شده در  این سامانه می توانند خدمت مورد نظررا دریافت نمایند .

برای ثبت نام یا دریافت در زمینه خدمات بهین یاب از مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک می توانید با شماره 09351520300 تماس بگیرید.


منبع : سامانه بهین یاب

خدمات بهین یاب شامل چه مواردی است؟

این درگاه برای ارایه خدمات در 9 بخش بشرح ذیل برنامه ریزی شده است :

  • سرمایه گذار
  • محصولات
  • فناوری
  • منابع انسانی
  • تجارت خارجی
  • تامین مالی
  • بنگاه ها
  • جریان کالا
  • انرژی

خدمات فعال قابل ارائه در بخش سرمایه گذاری سامانه بهین یاب

در بخش سرمایه گذاری خدماتی بشرح زیر به متقاضیان بدون نیاز به مراجعه مستقیم از طریق اینترنت و سامانه بهین یاب قابل  ارایه است :

  • قابل انجام بودن کلیه خدمات مرتبط و مورد نیازسرمایه گذاران برای  اخذ جوازتاسیس راه اندازی یک واحد صنعتی شامل : صدورجواز ، تمدید جواز ،اصلاح جواز ،انتقال جواز و تعلیق آن
  • قابل انجام بودن کلیه مراحل اخذ پروانه بهره‌برداری کارخانه صنعتی شامل: صدورپروانه ،تغییر نام ومالکیت پروانه و تعلیق آن
  • قابل انجام بودن کلیه مراحل صدورپروانه طراحی و مونتاژ آسانسور
  • داشتن لینک ارتباطی به سامانه صدور پروانه تولید نرم افزار
  • داشتن لینک ارتباطی به سامانه صدور جواز و پروانه بهره برداری انبار ذخیره سازی کالا

همزمان با اخذ جوازهای مذکور سرمایه گذاران و صاحبان بنگاههای اقتصادی قادرند از طریق بخش سامانه بهین خدمات ثبت گزارش پیشرفت طرح های در حال احداث، استعلام وضعیت بنگاه ها ،اخذ شناسه کسب و کار، ارسال آمار تولید واحدهای صنعتی و خدمات مورد نیاز معافیت‌های گمرگی ورود مواد اولیه ماشین آلات و تاسیسات صنعتی خود را نیز دریافت نمایند. برای دریافت جواز تاسیس و اخذ پروانه بهره برداری کلیک کنید.

خدمات فعال قابل ارائه در بخش محصولات سامانه بهین یاب

در خدمات بهین یاب مرتبط با محصولات، برای صاحبان صنایع  بصورت الکترونیکی امکان خرید مواد اولیه پتروشیمی و محصولات فلزی (مس و آلومینیوم)  را از طریق بورس کالا صرفاً با تایید سازمان های صنعت معدن و تجارت  میسر می باشد. برای خرید از طریق بورس کالا  ابتدا باید هویت تولیدکننده و نیاز واقعی وی به نوع ومیزان مواد اولیه  مشخص شود. بورس کالا فقط به متقاضیانی که از طریق  درگاه اینتر نتی بهین یاب تائید شده اند اجازه خرید می دهد. خرید مواد اولیه برای کلیه واحدهای تولیدی صنعتی و صنفی دارای پروانه بهره برداری و پروانه کسب منوط به ارائه وتایید آمار تولید  امکان پذیر می باشد

خدمات فعال قابل  ارایه در بخش فناوری چیست؟

خدمات فعال شده بهین یاب در این بخش شامل صدور جواز تاسیس و پروانه واحدهای فنی مهندسی می باشد کلیه کارشناسان و مهندسین مشاور که تمایل به مجوز مشاوره صنعتی، معدنی به متقاضیان این حوزه ها را با توجه به مدارک تحصیلی اعضا و تجربه کار عملی خود را دارند می توانند بصورت الکترونیکی مجوزفنی مهندسی را دریافت نمایند. زمینه های تخصصی که مشاورین فنی مهندسی می توانند مجوز بگیرند بشرح ذیل است :

  • سیستم های مدیریت و بهبود کیفیت باکد(7421412302)
  •  
  • صنایع اپتیک و لیزر باکد (7421412373)
  •  
  • صنایع برق، الکترونیک، کنترل و اتوماسیون باکد (7421412303)
  •  
  • صنایع غذایی باکد (7421412304)
  •  
  • صنایع شیمیایی باکد (7421412305)
  •  
  • خدمات فنی و مهندسی در زمینه صنایع هوا فضا باکد (7421412306)
  •  
  • صنایع تجهیزات پزشکی و صنایع آزمایشگاههای طبی باکد (7421412307)
  •  
  • طراحی صنعتی باکد (7421412308)
  •  
  • محصولات آرایشی و بهداشتی باکد (7421512355)
  •  
  • صنایع لوازم خانگی باکد (7421512334)
  •  
  • تجهیزات مخابراتی باکد (7421412364)
  •  
  • طراحی سازه های صنعتی باکد (7421412380)
  •  
  • مهندسی جوش باکد (7421612312)
  •  
  • مواد و فرآیندهای صنایع نفت، گاز و پتروشیمی باکد (7421412379)
  •  
  • طراحی و ساخت انباره و باتری باکد (7421412385)
  •  
  • مهندسی مواد و فرآیندهای تولید فلزات باکد (7421412309)
  •  
  • مواد و فرآیندهای تولید محصولات کانی غیر فلزی باکد (7421412363)
  •  
  • خدمات فنی و مهندسی در زمینه صنایع سلولزی باکد (7421412324)
  •  
  • صنایع ماشین سازی و تجهیزات باکد (7421412328)
  •  
  • صنایع حمل و نقل باکد (7421412335)
  •  
  • تولید و بهینه سازی مصرف انرژی باکد (7421412340)
  •  
  • زمین شناسی و معدن باکد (7421412343)
  •  
  • صنایع چرم و نساجی باکد (7421412351)
  •  
  • صنعت دارو باکد (7421412354)
  •  
  • کنترل و کاهش آلاینده های محیطی، آب، فاضلاب و فیلتراسیون باکد (7421412356)
  •  
  • تجهیزات آزمایشگاهای صنعتی باکد (7421412384)
  •  
  • نانو فناوری باکد (7421412369)

خدمات فعال قابل  ارائه در بخش  تامین مالی سامانه بهین یاب

دارندگان مجوز درحوزه های مختلف ازسازمان های صنعت، معدن و  تجارت برای تکمیل طرح ، افزایش یا تثبیت تولید و اشتغال ،طرح توسعه ،بازسازی و نوسازی بنگاه خود که نیاز به تسهیلات بانکی دارند می توانند در سه بخش تکمیل طرح های نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد، بازسازی و نوسازی و نیز تامین سرمایه در گردش، نسبت به ثبت درخواست تسهیلات مورد نیاز خود از طریق بخش تامین مالی این سامانه اقدام نمایند. متقاضیان می توانند پس از ثبت و ارسال الکترونیکی درخواست، نتایج را از طریق دبیرخانه های کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید واقع در سازمان های صنعت، معدن و تجارت استان ها تا زمان تصویب و تامین اعتبار مورد نیاز  درخواست خود را پیگیری نمایند.

خدمات فعال قابل  ارایه در بخش  بنگاهها

در این بخش صاحبان طرحها و بنگاههای اقتصادی می توانند از  وزارت صنعت، معدن و تجارت یک شناسه کسب و کار تخصیص داده را بگیرند. این شناسه به منزله هویت و فعالیت بنگاه است. ارایه خدمات به بنگاهها توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت منوط به داشتن شناسه کسب و کار می باشد. و همچنن در این بخش امکان ثبت اطلاعات و ارسال گزارش ظرفیت و آمار تولید بنگاه  های صنعتی، امکان اعلام پیشرفت  طرحهای درحال احداث صنعتی و بروز رسانی اطلاعات انبارهای ذخیره کالا در کشور  نیز  فراهم شده است. سایر حوزه های طراحی شده در سامانه بهین یاب در حال تکمیل و فعال سازی می باشد.

برای ثبت نام یا دریافت مشاوره در زمینه خدمات بهین یاب می توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 09351520300 تماس بگیرید.


منبع : سامانه بهین یاب